Η αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων διανύει μια μάλλον δυσάρεστη περίοδο τις τελευταίες εβδομάδες, καθώς δύο γνωστά ονόματα του χώρα κήρυξαν χρεοκοπία, σε Ολλανδία και Αυστρία. Ο λόγος για τις VanMoof και Gleam αντίστοιχα.
Η VanMoof είναι ένα από τα πλέον γνωστά ευρωπαϊκά brands και αρκετές φορές βρέθηκε στην επικαιρότητα, όχι μόνο για την εντυπωσιακή άνοδό της τα τελευταία χρόνια, όσο και για την συμμετοχή της στα “κοινά”, την καινοτομία και τις τεχνολογίες ηλεκτρικών ποδηλάτων. Ο sleek σχεδιασμός των μοντέλων της, τα οποία δεν ξεκινούσαν από ιδιαίτερα υψηλές τιμές (περί τις €2.000), σε συνδυασμό με τις συνθήκες της πανδημίας, οδήγησαν την εταιρεία (που ιδρύθηκε το 2009) στο να διαθέσει πάνω από 200.000 ηλεκτρικά ποδήλατα παγκοσμίως και να εξασφαλίσει πάνω από €150 εκ. σε χρηματοδότηση από επενδυτές.
Ωστόσο, η αξιοπιστία των ποδηλάτων της δεν ήταν το δυνατό της όπλο και αρκετοί στην αγορά το γνώριζαν. Οι επισκευές ήταν συχνή ανάγκη για τους κατόχους και τα ανταλλακτικά/εξαρτήματα δεν βρίσκονται εύκολα στο εμπόριο, καθώς ήταν φτιαγμένα ειδικά για τα μοντέλα τη VanMoof. Εν τέλει, το “ξεφούσκωμα” της αγοράς e-bikes τα τελευταία 2 χρόνια έφερε προβλήματα για την εταιρεία. Πριν λίγους μήνες η VanMoof μπήκε σε ειδικό καθεστώς προστασίας ώστε να σώσει την κατάσταση, αλλά εν τέλει κήρυξε πτώχευση, στις 18 Ιουλίου. Στη κεντρική φωτογραφία βλέπετε το κατάστημα-ναυαρχίδα της εταιρείας στο Άμστερνταμ, κλειστό, λίγες ημέρες μετά την “παράδοση των όπλων” (ευχαριστούμε για την φωτογραφία τη φίλη της σελίδας, Ελπινίκη).
Το VanMoof brand και τα assets της εταιρείας παραμένουν ισχυρά, ενώ η νέα διαχείριση που ορίστηκε, εξετάζει το ενδεχόμενο πώλησής της, για άμεση επανεκκίνηση της λειτουργίας της, χωρίς ο αγοραστής να αναλάβει και τα χρέη της. Έτσι, οι πρώτοι ενδιαφερόμενοι εμφανίστηκαν, με πρώτο και κυριότερο την Micromobiliity (Micromobility.com Inc), η οποία έχει ήδη καταθέσει μη δεσμευτική προσφορά για την απόκτηση της VanMoof.
Όσον αφορά την Gleam, μια εταιρεία που ιδρύθηκε το 2010 στην Βιέννη, κήρυξε επίσης πτώχευση προ λίγων ημερών, στις 26 Ιουλίου. Σαφώς μικρότερη από την VanMoof αλλά με ισχυρή παρουσία, κυρίως στην κεντρική Ευρώπη, η Gleam εστιάζει στα υψηλών προδιαγραφών cargo bikes, αλλά με τιμές άνω των €6.000, ένα αρκετά niche προϊόν. Έτσι, σίγουρα επηρεάστηκε επίσης από την απότομη “διόρθωση” της αγοράς μετά την διετία 2020-2021 και σε συνδυασμό με τα υψηλής τιμής και μικρής ζήτησης e-bikes της, βρέθηκε σε δυσχερή θέση.
Στη φάση αυτή, η εταιρεία έχει κάνει ανοιχτό κάλεσμα σε κάθε ενδιαφερόμενο, υποψήφιο επενδυτή ή αγοραστή, με το deadline για την υποβολή προσφορών εξαγοράς να είναι η 8η Αυγούστου. Έπειτα, τα assets της εταιρείας θα εκποιηθούν μέσω της πλατφόρμας δημοπρασιών “Aurena” (https://www.aurena.at/).
Οι δύο χρεοκοπίες από high-tier brands της κεντρικής Ευρώπης είναι σαφώς ένα ανησυχητικό σημείο. Ωστόσο, σε ένα βαθμό είναι αναμενόμενες οι εξαγορές και συγχωνεύσεις, αλλά και τα “λουκέτα”, σε μια αγορά που γνώρισε τεράστια άνθηση σε μικρό χρονικό διάστημα, με αρκετούς παίκτες να συγκεντρώνουν χρηματοδότηση, να επενδύουν μεγάλα ποσά και να αυξάνουν την παραγωγή τους, ενώ ταυτόχρονα η ζήτηση επανερχόταν σε “κανονικά” επίπεδα. Σίγουρα θα υπάρξουν και άλλες εταιρείες όπως η VanMoof και η Gleam, αλλά η άνοδος της ζήτησης για ηλεκτρικά ποδήλατα και cargo bikes σίγουρα θα συνεχίσει να αυξάνεται, έστω και με μειωμένο ρυθμό, όσο οδεύουμε προς την εποχή της μικροκινητικότητας και των ήπιων αστικών μετακινήσεων/μεταφορών.
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
Πως φτιάχνεται ένα e-bike: Επίσκεψη στο εργοστάσιο της Riese and Muller!