Η είδηση ενδεχόμενως να περάσει “στα ψιλά” αλλά μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα σημαντική για την ηλεκτροκίνηση τα επόμενα χρόνια. Το Υπουργείο Εμπορίου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας ανακοίνωσε την επιβολή δασμών στις εξαγωγές γραφίτη ως πρώτης ύλης για την παραγωγή μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι δασμοί θα εφαρμοστούν από 1/12/2023 και θα αφορούν τρεις συγκεκριμένους τύπους γραφίτη, οι οποίοι προορίζονται για την παρασκευή μπαταριών EVs. Το πόσο στοχευμένη είναι αυτή η κίνηση αποδεικνύεται και από την μείωση των δασμών για 5 διαφορετικά είδη γραφίτη, τα οποία προορίζονται για άλλες χρήσεις. Το Υπουργείο αιτιολόγησε την κίνηση αυτή ως σχετιζόμενη με ζητήματα “εθνικής ασφάλειας” και την χαρακτήρισε μια “κοινή διεθνή πρακτική”.
Η Κίνα είναι η No 1 χώρα σε παραγωγή και εξαγωγές γραφίτη παγκοσμίως. Επιπλέον, επεξεργάζεται και παράγει περίπου το 90% του γραφίτη που χρησιμοποιείται σε μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως. Όπως αντιλαμβάνεστε, οι επιδράσεις των δασμών θα είναι σημαντικές και ήδη έχουν ωθήσει αρκετούς κατασκευαστές EVs στην αναζήτηση νέων προμηθευτών γραφίτη για τις μπαταρίες τους. Ορυχεία και μονάδες επεξεργασίας υπάρχουν σε λοιπές περιοχές του πλανήτη, όπως στην Αυστραλία και την Αμερική. Ωστόσο, η λύση της Κίνας ήταν η πλέον οικονομική, μέχρι τώρα.
Ορισμένοι αναλυτές θεωρούν οτι η ανακοίνωση επιβολής δασμών έρχεται ως απάντηση στην “έρευνα” που ξεκίνησε η Ε.Ε. όσον αφορά την εισαγωγή EVs από την Κίνα στην Ευρώπη. Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε ενδεχόμενη “σκληρή” διαπραγμάτευση πίσω από κλειστές πόρτες, ώστε να επέλθει μια ισορροπία.
Βέβαια, ορισμένοι αναλυτές παραμένουν αισιόδοξοι και θεωρούν οτι οι δασμοί δεν θα επηρεάσουν σημαντικά το κόστος και τις τιμές EVs παγκοσμίως. Ο Ivan Lam της Counterpoint, για παράδειγμα, δήλωσε οτι δεν πρόκειται για πλήρη απαγόρευση εξαγωγών γραφίτη και δεν υπήρχαν σημαντικές επιπτώσεις στο κόστος κατά την προηγούμενη φορά που συνέβη κάτι τέτοιο. Συμπλήρωσε οτι η μέση τιμή γραφίτη θα συνεχίσει να αυξάνεται ούτως ή άλλως, λόγω της ανισορροπίας προσφοράς και ζήτησης αλλά και λοιπών παραγόντων, όπως οι γεωπολιτικές επιπτώσεις του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας. Να σημειωθεί οτι τον περασμένο Ιούνιο η Κίνα είχε περιορίσει τις εξαγωγές Γαλίου και Γερμανίου, με αντίστοιχο τρόπο.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί οτι η Κίνα παράγει σχεδόν το 70% του γραφίτη της με συνθετικό τρόπο, έχοντας περιορίζει σημαντικά την διαδικασία της εξόρυξής του, η οποία έχει σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
NCM, NCA, LFP, solid-state: Ποια είναι η “καλύτερη” μπαταρία EV;
Πηγή: Reuters