Ένα εξαιρετικό mini-video εμφανίστηκε σήμερα στο Youtube feed μας και δεν γίνεται να μην το μοιραστούμε μαζί σας! Γιατί… άλλο να σας το περιγράφουμε και άλλο να το βλέπετε “ζωντανά” μπροστά σας. Πως ακριβώς λειτουργεί μια μπαταρία Λιθίου, λοιπόν; Πως συμπεριφέρεται υπό μεγάλο φορτίο; Πόσο γρήγορα θερμαίνεται και ψύχεται; Πάμε να δούμε…

Όπως θα δείτε στο video, ο δοκιμαστής έχει συνδέσει ένα και μοναδικό στοιχείο (cell) μπαταρίας σε ένα κύκλωμα με αντιστάσεις. Παράλληλα ελέγχει διαρκώς την κατάστασή του με πολύμετρα, θερμόμετρο και λοιπό εξοπλισμό, ο οποίος δείχνει τι συμβαίνει από τη στιγμή που θα “κλείσει” το κύκλωμα:

Τι συμβαίνει; Η τάση, η οποία είναι κοντά στα 4,2V σε ένα πλήρως φορτισμένο στοιχείο, αμέσως πέφτει κάτω από τα 3,5V (voltage sag), λόγω του πολύ υψηλού φορτίου εκφόρτισης (discharge). Αυτό αγγίζει τα 100A, όπως φαίνεται και στο video, μια ένταση ρεύματος εξαιρετικά υψηλή για ένα στοιχείο, η οποία δεν μπορεί να επιτευχθεί από όλα τα στοιχεία της αγοράς, αλλά μόνο από high-end cells. Στην πράξη αυτό το στοιχείο προσφέρει πάνω από 35W μόνο του, για ορισμένα δευτερόλεπτα, που ουσιαστικά θα μπορούσαν να είναι η κατάσταση πλήρους φορτίου και επιτάχυνσης σε ένα ηλεκτρικό όχημα (γκάζι στο τέρμα). Ταυτόχρονα, η θερμοκρασία του που ξεκινά από τους 27 βαθμούς Κελσίου σε κατάσταση ηρεμίας, εκτοξεύεται στους 50+ βαθμούς σε λιγότερο από 60″. Η ένταση του ρεύματος σταδιακά πέφτει όσο η μπαταρία “κουράζεται” και ο δοκιμαστής “ανοίγει” το κύκλωμα. Η τάση της μπαταρίας αρχίζει να επανέρχεται σταδιακά στο κανονικό της επίπεδο, πάνω από τα 4V, ενώ η θερμοκρασία της μειώνεται αρκετά γρήγορα.

Σκεφτείτε, τώρα, οτι κάθε μπαταρία Λιθίου ηλεκτρικού οχήματος αποτελείται από δεκάδες, εκατοντάδες, ακόμα και χιλιάδες τέτοια στοιχεία, συνδεδεμένα παράλληλα αλλά και εν σειρά. Ένα κοινό ηλεκτρικό πατίνι, για παράδειγμα, μπορεί να έχει 40-60 τέτοια στοιχεία. Ένα ηλεκτρικό σκούτερ, γύρω στα 350. Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, 5000. Αυτό σημαίνει οτι η χωρητικότητα της μπαταρίας συνολικά είναι πολύ μεγαλύτερη αλλά αυξάνεται και ο χρόνος που μπορεί να αποδώσει υψηλά A, αφού το φορτίο “μοιράζεται” μεταξύ των στοιχείων. Έτσι, και η θερμοκρασία τους αυξάνεται πολύ πιο αργά όταν είναι σε συστοιχίες, αλλά μειώνεται και πιο αργά όταν το φορτίο διακοπεί. Φανταστείτε το σαν θερμική “αδράνεια” που αυξάνεται ανάλογα με τον αριθμό των στοιχείων μιας μπαταρίας.

Θα μπορούσαμε να μπούμε σε πολλές περισσότερες λεπτομέρειες, αλλά ας το αφήσουμε εδώ προς το παρόν, ώστε να συνεχίσουμε σε εκτενέστερο άρθρο!

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Γιατί τo κρύο μειώνει την αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων

Πηγή: Youtube

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.