Τα ηλεκτρικά σκούτερ στη χώρα μας κερδίζουν έδαφος, αργά αλλά σταθερά. Ειδικά για τους πιο απαιτητικούς χρήστες, ένα L3e (“125”) μπορεί να καλύψει περισσότερες ανάγκες μετακίνησης αλλά και επαγγελματικής χρήσης (π.χ. delivery), συνεπώς μοντέλα όπως το νέο Yadea Fierider μας τραβούν την προσοχή και θέλουμε να σας τα παρουσιάζουμε. Το σκούτερ αυτό ήρθε μόλις στην ελληνική αγορά, το είχαμε στα χέρια μας και… πάμε να το δούμε!

Yadea Fierider video review

Η Yadea, για όσους δεν γνωρίζετε, είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών δικύκλων παγκοσμίως. Ιδρύθηκε το 1997, έχει 60.000.000+ εκ. χρήστες σε 88 χώρες και έρχεται στην Ελλάδα μέσω της Mototrend. Μπορείτε να δείτε τα μοντέλα της Yadea (σκούτερ και πατίνια) στο yadea.net.gr και συγκεκριμένα το Fierider εδώ. Να σημειώσουμε οτι η εταιρεία προσφέρει 2 έτη εγγύηση για τα σκούτερ της, συμπεριλαμβανόμενων και των μπαταριών (έως το 80% της χωρητικότητας). Η τιμή του αυτή τη στιγμή είναι στις €5.995, προ της επιδότησης του Κινούμαι Ηλεκτρικά 3Επιδοτείται με €1.600, χάρη στις 2 μπαταρίες του, οπότε εν τέλει μπορείτε να το πάρετε με €4.395.

Εμφάνιση, κατασκευή

Το Fierider είναι ένα μεσαίου μεγέθους σκούτερ, κατηγορίας L3e (125cc). Έχει μήκος 1,92m, πλάτος 0,705m και ύψος 1,26m, με το μεταξόνιο να πλησιάζει τα 1,35m. Το βάρος του ανέρχεται στα 124 Κg μαζί με τις μπαταρίες, και το βοηθά να είναι σταθερό σε υψηλές ταχύτητες, χωρίς να είναι δύσκολο στη μετακίνηση και τους ελιγμούς. Το είχαμε στα χέρια μας σε γκρι χρώμα, το μόνο διαθέσιμο. Η απόσταση από το έδαφος είναι σε κανονικά, προς το μέσο όρο, επίπεδα, κοντά στα 15cm, χάρη και στους τροχούς των 14″ εμπρός και 13″ πίσω, οπότε δεν θα “βρει” εύκολα κάτω.

Σχεδιαστικά, το Fierider δεν παραπέμπει σε… “φωτιά”, όπως η ονομασία του, αλλά είναι ένα αρκετά ελκυστικό σκούτερ. Ειδικά κοιτώντας από εμπρός ή πίσω, τα φωτιστικά σώματα κάνουν αισθητή την παρουσία τους και δίνουν έναν άλλο “αέρα” στο όχημα, με όμορφα LED φώτα και DRLs, ενώ και η φιγούρα του σκούτερ γενικώς είναι όμορφη.

Καθώς οι μπαταρίες είναι στο πάτωμα, αυτό αναγκαστικά έχει μέτρια απόσταση από τη σέλα, την οποία μετρήσαμε στα 48cm (ύψος σέλας από έδαφος στα 76cm). Σαφώς καλύτερα τα πράγματα από άλλα μοντέλα της εταιρείας όπως π.χ. το Yadea G5S που σας έχουμε παρουσίασει προ μηνών, οπότε θα είστε πιο άνετα πάνω στο Fierider, εκτός αν έχετε ύψος πάνω από 1,85-1,90m. Επίσης το deck είναι αρκετά φαρδύ, χωρίς “τούνελ” και τα πόδια σας χωράνε άνετα, ακόμα και με κάποιο αντικείμενο. Τα πατάκια είναι πτυσσόμενα και αλουμινένια, το πλαϊνό στάντ είναι στιβαρό, το κεντρικό στάντ είναι εύχρηστο και η σέλα άνετη και όμορφη σε αίσθηση.

Στα υπέρ του σκούτερ, ο χώρος των 32 λίτρων κάτω από τη σέλα, όπου χωράει άνετα ένα full-face κράνος μαζί με μικροαντικείμενα, ίσως και δύο jet κράνη (αν και δεν το δοκιμάσαμε). Επίσης η μεγάλη, “φλατ” και στιβαρή χειρολαβή στο πίσω μέρος, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ποικιλλοτρόπως. Ένας μικροχώρος υπάρχει και μπροστά από το αριστερό σας γόνατο, μαζί με USB θύρα φόρτισης, ενώ άξιος αναφοράς και ο ανεμοθώρακας που δουλεύει καλά σε υψηλές ταχύτητες. Τέλος, υπάρχει ένα γαντζάκι (έως 3 Kg φορτίου) κάτω από το τιμόνι, ενώ τα στηρίγματα των φτερών και της πινακίδας είναι στιβαρά, αν και είχαμε κάποιους λίγους τριγμούς από τα πλαστικά του σκούτερ, κυρίως πίσω (250 Km στο οδόμετρο). Γενικώς τα υλικά είναι ποιοτικά, όπως και η εμφάνιση και η κατασκευή.

Συμπεριφορά, άνεση, φρένα

Οι τροχοί του Yadea Fierider, όπως προείπαμε, είναι των 14/13″, με καλαίσθητες ζάντες. Τα ελαστικά της CST είναι 110/70-14 εμπρός και 130/70-13 πίσω. Μας άφησαν καλές εντυπώσεις, το πίσω περνά την ισχύ στο δρόμο άνετα και η μόνη μας παρατήρηση έχει να κάνει με κάποιους κραδασμούς από τον πίσω τροχό, κοντά στην μέγιστη ταχύτητα του σκούτερ (100 Km/h), αλλά χωρίς να προβληματίζει ιδιαίτερα εν κινήσει.

Από πλευράς πέδησης, έχουμε υδραυλικά δισκόφρενα εμπρός αλλά και πίσω, με dual-channel ABS. Είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα και χαρακτηριστικό για κάθε αναβάτη και κυρίως για τους επαγγελματίες που “γράφουν” πολλά χιλιόμετρα ακόμα και σε βροχερό καιρό και μπορεί να αποδειχθεί σωτήριο. Τα φρένα ίσως δεν είχαν “πατήσει” καλά ακόμα στο σκούτερ της δοκιμής και δεν είχαν το “bite” που θα περιμέναμε, αλλά από πλευράς αποτελεσματικότητας μας ικανοποιήσαν πλήρως. Να σημειωθεί οτι το e-brake (regen) δεν είναι ιδιαίτερο ισχυρό, δεν ρυθμίζεται και απλώς ανακτά λίγη ενέργεια και επιβραδύνει ελαφρώς το σκούτερ στο φάσμα από 25 έως 70 Km/h περίπου.

Στον τομέα της απόσβεσης κραδασμών, έχουμε τηλεσκοπικό πηρούνι εμπρός και δύο  αμορτισέρ με ελατήρια πίσω. Το σκούτερ ήταν σταθερό σε όλες τις συνθήκες και ταχύτητες αλλά η ανάρτηση είναι σαφώς προσανατολισμένη προς το “σκληρό”, και όχι τόσο άνετη, ειδικά στους κακούς δρόμους της Αθήνας και τις εγκάρσιες ανωμαλίες. Για πολύωρη καθημερινή χρήση θα θέλαμε σίγουρα ένα πιο άνετο setup που δεν μπορεί να επιτευχθεί με τη ρύθμιση προφόρτισης πίσω.

Φώτα, οθόνη, χειριστήρια

Στον τομέα του φωτισμού, το Fierider παίρνει “άριστα”. Τα δύο projectors εμπρός παρέχουν μια πλατιά δέσμη και ισχυρό φωτισμό του δρόμου, με τη μεγάλη σκάλα να έχει επίσης ικανοποιητικό πλάτος. Το πίσω φως είναι επίσης εξαιρετικό, όπως και τα φλας, αλλά και τα φώτα των φρένων, γενικώς δεν είχαμε κανένα απολύτως παράπονο από τα φώτα.

Φωτιζόμενος είναι και ο κεντρικός διακόπτης του σκούτερ, αν και η πλαστική του φύση παραπέμπει σε ευαίσθητο εξάρτημα και μια πιο “φθηνή” κατασκευή, χωρίς όμως να δείξει σημάδια κόπωσης.

Όσον αφορά την οθόνη, είναι επίσης από τα highlights. Διαγώνιος 7″, μαύρο φόντο και φωτεινές, έγχρωμες ενδείξεις που κάνουν υψηλή αντίθεση και την καθιστούν ευκρινή μέρα και νύχτα με άνεση. Υπάρχει και διακόπτης φώτων με 3 θέσεις (μέρα, νύχτα, auto), ο οποίος λειτουργεί μια χαρά στο Auto. Στο κάτω μέρος της οθόνης υπάρχει και NFC περιοχή, για την οποία θα μιλήσουμε παρακάτω. Η πληροφόρηση από την οθόνη είναι επαρκέστατη και διαθέτει επίσης μια κυκλική “μπάρα” ισχύος και ανάκτησης ενέργειας.

Στο αριστερό σας χέρι θα βρείτε το πλήκτρο για τη μεγάλη σκάλα μαζί με σινιάλο, την κόρνα (ικανοποιητική) και το πλήκτρο που λειτουργεί είτε ως όπισθεν (πολύ χρήσιμη), είτε για την ενεργοποίηση του Cruise Control εν κινήσει. Αυτό λειτουργεί αλλά καθυστερεί ελαφρώς να σταθεροποιήσει την ταχύτητα εκεί που ορίσατε, οπότε θέλει λίγη υπομονή μερικών δευτερολέπτων.

Στο δεξί σας χέρι θα βρείτε το πλήκτρο εναλλαγής modes (Eco, D, Sport), το “Parking” και την “ανάφλεξη”, όπως και το πλήκτρο που προαναφέραμε για το φωτισμό ημέρας/νύχτας. Με το δεύτερο αλλάζετε και μεταξύ trip/οδόμετρου.

Λοιπά βοηθήματα και χαρακτηριστικά

Τι άλλο θα βρείτε στο Fierider; Αφ’ενός το keyless entry, είτε με τη χρήση του NFC tag που παίρνετε μαζί με το σκούτερ, είτε προσεγγίζοντας με το κινητό σας, με Bluetooth ενεργό. Το NFC tag λειτουργεί εξαιρετικά και μαζί με τα 2 tags, παίρνετε και φυσικά κλειδιά για backup, σε περίπτωση που εξαντληθούν όλες οι μπαταρίες του οχήματος και δεν έχετε μαζί σας το κινητό. Το ξεκλείδωμα μέσω Bluetooth λειτουργεί επίσης ικανοποιητικά, με μια υποσημείωση, όμως: Έπρεπε να τρέξουμε την εφαρμογή στο κινητό μας για να ενεργοποιηθεί και να το “δεί” το σκούτερ κοντά του. Ίσως έχει να κάνει με τη μη εκτέλεση της εφαρμογής στο παρασκήνιο του Android ή κάποια ρύθμιση στο κινητό μας, αλλά μόνο έτσι δούλεψε.

Μια ενότητα μόνο του αξίζει το ανανεωμένo mobile app της Yadea! Είναι πλέον σε ένα πολύ καλό επίπεδο από πλευράς interface, ταχύτητας, λειτουργικότητας και δυνατοτήτων και σας προσκαλούμε να το δείτε σε δράση στο video μας. Το σκούτερ προφανώς έχει GPS και συνδεσιμότητα μέσω κινητής τηλεφωνίας για απομακρυσμένο έλεγχο, τα οποία λειτουργούν μια χαρά. Ελάχιστα “πταίσματα” βρήκαμε στο app, όπως το οτι το κινητό μας δεν λειτούργησε ως NFC tag παρότι κάναμε σωστά τη διαδικασία “εγγραφής” του. Σίγουρα με updates θα γίνει ακόμα καλύτερο αλλά προσφέρει πολλές δυνατότητες και ρυθμίσεις, μας ικανοποίησε σε μεγάλο βαθμό.

Τέλος, να αναφέρουμε οτι ο συναγερμός είναι αρκετά χαμηλής έντασης, δυστυχώς, κάτι όμως που ισχύει για το 80% των ηλεκτρικών σκούτερ της αγοράς, με βάση τα όσα έχουμε δει μέχρι σήμερα. Επίσης οι ηχητικές ειδοποιήσεις του σκούτερ, ακόμα και στην υψηλότερη ένταση, είναι… χαμηλής έντασης (π.χ. ο ήχος του αναμμένου φλας δεν γίνεται εύκολα αντιληπτός εν κινήσει, ούτε με χαμηλές ταχύτητες).

Αν αναρωτιέστε τι γίνεται με όλα αυτά, όταν οι μπαταρίες του Fierider έχουν αφαιρεθεί, υπάρχει εφεδρική 12V μπαταρία κρυμμένη στο εσωτερικό του ώστε να λειτουργούν τα παραπάνω, απρόσκοπτα. Απλώς μην την αφήσετε πάρα πολλές μέρες χωρίς να συνδέσετε και τις μπαταρίες των 72V ειδάλλως ίσως εξαντληθεί.

Ισχύς και επιδόσεις

Πάμε και στα ακόμα πιο ωραία… Ο πλαϊνός ηλεκτροκινητήρας του Yadea Fierider αποδίδει, σύμφωνα με την εταιρεία, peak ισχύ 11 KW (περίπου 15 ίππων) και nominal ισχύ 5,5 KW. Η ισχύς για 30′ συνεχόμενα, βέβαια, είναι αρκετή (7,8 KW). Η ροπή, ανάλογα με το αν πιστέψουμε το manual ή το site της εταιρείας, είναι λίγο πάνω από 110 ή λίγο πάνω από 230 Nm. Δεν έχει μεγάλη σημασία καθώς το θέμα είναι να φαίνονται αυτά στο δρόμο.

Ο πλαϊνός ηλεκτροκινητήρας δεν έχει τα μειονεκτήματα του hub motor, ενώ “γλιτώνει” και την χρήση ιμάντα ή καδένας για τη μετάδοση της κίνησης, καθώς βασίζεται στο εσωτερικό του γρανάζωμα. Από την άλλη, παραμένει μια μη αναρτώμενη μάζα στο πίσω μέρος που δυσκολεύει το έργο της ανάρτησης, ενώ χρειάζεται και την περιοδική συντήρηση (αλλαγή λαδιών) που χρειάζονται οι “εξωτερικοί” ηλεκτροκινητήρες. Είναι σίγουρα πιο ήσυχος στη λειτουργία από ένα κεντρικό τοποθετημένο μοτέρ, πάντως.

Η εταιρεία αναφέρει ένα 0-50 Km/h σε… 2,5″, το οποίο μας φάνηκε υπεραισιόδοξο, μάλλον. Σε δοκιμές επιτάχυνσης που πραγματοποιήσαμε, ακόμα και στο Sport mode, το σκούτερ ξεκινά αρκετά ήπια από στάση και αποδίδει πλήρη ισχύ πάνω από τα 30 Km/h περίπου. Έτσι η δύναμή του φαίνεται σε μεσαίες και υψηλές ταχύτητες κυρίως, ενώ δεν “εκτοξεύεται” από στάση, όμως το θετικό είναι μειωμένη φθορά ελαστικών και κινούμενων μερών. Το 0-50 Km/h εν τέλει ήρθε σε 4,5″, μια ούτως ή άλλως πολύ καλή επίδοση, ενω για τα 70 Km/h χρειάστηκαν μόλις 2″ επιπλέον (συνολικά 6,5″, από στάση). Εκεί έδειξε τα δόντια του το Fierider και ικανοποίησε πλήρως με την ισχύ του.

Τι κάνει στις ανηφόρες; Ανεβαίνει παντού ταχύτατα, ενώ ακόμα και με 30% μπαταρία, για παράδειγμα, θα ανέβει σε κλίση 20% με 40+ Km/h. Αξιζει να αναφερθεί οτι η ισχύς παραμένει σε ικανοποιητικά επίπεδα μέχρι και το 15% των μπαταριών, περίπου. Εκεί αρχίζει να μειώνεται αισθητά ενώ κάτω από το 10% έπεσε σημαντικά, πολύ περισσότερο απ’ότι περιμέναμε. Το αποτέλεσμα ήταν να δυσκολεύεται πολύ στις ανηφόρες με τις μπαταρίες κάτω από το 10%, ενώ στην ευθεία κινείτο 40-45 Km/h συνήθως. Κάπου στο 5-6% εγκαταλείψαμε τη δοκιμή καθώς πρακτικά βρισκόμασταν σε “limp mode/turtle mode”.

Η μέγιστη ταχύτητα μπορεί στο κοντέρ να φτάνει τα 118 Km/h, αλλά υπάρχει αισθητή απόκλιση με βάση το GPS, οπότε η πραγματική φτάνει τα 100 Km/h περίπου, στο Sport mode. Στο D mode θα έχετε περίπου 70 Km/h (GPS) και κάπως λιγότερη ισχύ ενώ στο Eco θα έχετε περίπου 45 Km/h και αισθητά μειωμένη ισχύ. Αρκετή, όμως, για να μη χρειαστεί να αλλάξετε mode ακόμα και σε πολύ μεγάλες ανηφόρες.

Εν τέλει, το Fierider είναι ένα γρήγορο ηλεκτρικό “125” και προσφέρει “ρεπρίζ” επιπέδου θερμικού σκούτερ 300cc, τουλάχιστον μέχρι τα 80-90 Km/h.

Αυτονομία

Πάμε και στην αυτονομία! Το Yadea Fierider διαθέτει δύο μπαταρίες των 72V-27Ah έκαστη. Έτσι, έχουμε μια συνολική χωρητικότητα 3,88 KWh. Οι μπαταρίες είναι πολύ ποιοτικές, τουλάχιστον από πλευράς κατασκευής. Ζυγίζουν 12,65 Kg έκαστη και έχουν λαστιχένιο προστατευτικό στο χερούλι μεταφοράς, το οποίο δεν κουράζει τα χέρια σας. Η θέση τους είναι στο πάτωμα του σκούτερ και για να αφαιρέσετε την μπαταρία που βρίσκεται “χωμένη” στο πίσω μέρος, υπάρχουν ιμάντες που σας επιτρέπουν να την τραβήξετε έξω.

Οι μπαταρίες έχουν ενσωματωμένα LEDs και με ένα κουμπάκι, σας δείχνουν στο περίπου τη στάθμη τους. Η Yadea ανακοινώνει αυτονομία έως 148 Km με ήπια χρήση. Στην πράξη είδαμε οτι με μεικτή χρήση, μεταξύ Eco και Sport mode, με πολλές επιταχύνσεις από, σε περιοχές με ανηφόρες/κατηφόρες και μεσαίες ταχύτητες αλλά και κίνηση σε λεωφόρους/δρόμους ταχείας κυκλοφορίας με 80 Km/h, η ρεαλιστική αυτονομία θα αγγίξει τα 80-85 Km. Προφανώς η μεγάλη ισχύς επιφέρει και μεγάλη κατανάλωση ενέργειας, έτσι όσο πιο “εγκρατείς” είστε με το γκάζι και τις επιταχύνσεις, αλλά και τις υψηλές ταχύτητες, τόσο μεγαλύτερη αυτονομία θα έχετε. Αν κινείστε μόνο εντός αστικού ιστού, με Eco/D modes και “μικρομεσαίες” ταχύτητες, τα 100 Km αυτονομίας είναι εφικτά, με αναβάτη 75-80 Kg.

Φόρτιση

Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του Fierider είναι οτι πωλείται με στάνταρ ταχυφορτιστή. Αυτός είναι μεταλλικός, ζυγίζει 3 Kg και αποδίδει 12A έντασης ρεύματος. Έχει 10 ενδεικτικά LEDs (0-100%) για να ξέρετε ακριβώς το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας ή των μπαταριών, ανά πάσα στιγμή, κάτι αρκετά χρήσιμο. Επίσης διαθέτει ένα ισχυρό (και κάπως θορυβώδες) ανεμιστηράκι, αλλά πρακτικά δεν λειτουργεί διαρκώς, παρά μόνο οταν αυτός ζεσταθεί αρκετά.

Καταγράψαμε την ισχύ του έως και στα 1.100W, ενώ με άδειες μπαταρίες ξεκινά από τα 950W. Μπορείτε να φορτίσετε είτε με τις μπαταρίες πάνω στο σκούτερ, από τη θύρα φόρτισης που βρίσκεται λίγο πιο πάνω από το deck, είτε με τις μπαταρίες αφαιρεμένες και τη χρήση του διακλαδωτή που παίρνετε μαζί με το φορτιστή. Έτσι, μια πλήρης φόρτιση απαιτεί 4,5 ώρες.

Σημαντικό να αναφέρουμε είναι οτι το βύσμα πάνω στις μπαταρίες είναι διαφορετικό από το κεντρικό βύσμα πάνω στο σκούτερ, οπότε χωρίς τον διακλαδωτή, δεν μπορείτε να φορτίσετε τις μπαταρίες εκτός σκούτερ. Επίσης, αν και μπορείτε να λειτουργήσετε το σκούτερ μόνο με μια μπαταρία, αν χρειαστεί, η εταιρεία δεν το συστήνει. Δεν θα έχετε πλήρη ισχύ και αν επιμένετε στο γκάζι, θα καταπονείτε την μπαταρία περισσότερο. Επίσης, καλό είναι να μην βάζετε στο σκούτερ δύο μπαταρίες με μεγάλη διαφορά στο επίπεδο φόρτισής τους, ταυτόχρονα (πάνω από 10% διαφορά).

Τέλος, να σημειώσουμε οτι για μια πλήρη φόρτιση και των δύο μπαταριών, ο μετρητής μας έδειξε 3,9 KWh ενέργειας. Ανάλογα με το κόστος του ρεύματος στο σπίτι σας και την αυτονομία που επιτυγχάνετε, υπολογίζετε και το κόστος χρήσης ανά 100 Km (κατά μέσο όρο περίπου €1-1,2/100 Km).

Συμπέρασμα

Περιμέναμε εδώ και καιρό ένα γρήγορο και ισχυρό ηλεκτρικό σκούτερ από τη Yadea και το Fierider δικαιώνει την ονομασία αλλά και την επιθετική του εμφάνιση. Δυνατό, γρήγορο, ευτυχώς χωρίς τροχούς 12″ και με αρκετές ευκολίες, χαρακτηριστικά και δυνατότητες, σε software και hardware επίπεδο, μπαίνει “δυνατά” στην κατηγορία των L3e!

Yadea Fierider photo gallery

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.