Ο απερχόμενος πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, ανακοίνωσε ότι οι ΗΠΑ θα απαγορεύσουν επίσημα την «πώληση και εισαγωγή συστημάτων υλικού και λογισμικού συνδεδεμένων οχημάτων» από την Κίνα ή τη Ρωσία στις ΗΠΑ. Ο κανόνας περιλαμβάνει επίσης «ολοκληρωμένα συνδεδεμένα οχήματα». Υπάρχουν όμως και εξαιρέσεις.
Η απαγόρευση του λογισμικού θα τεθεί σε ισχύ από το ΜΥ2027 (δηλαδή τον Ιανουάριο του 2026), ενώ η απαγόρευση του hardware θα τεθεί σε ισχύ από το MY2030. Επιπλέον, αρχής γενομένης από το MY2027, οι κινεζικές εταιρείες δεν επιτρέπεται πλέον να πωλούν οχήματα στις ΗΠΑ, ακόμη και αν τα εν λόγω οχήματα κατασκευάζονται τοπικά. Ο Λευκός Οίκος δηλώνει επισήμως: «Ο κανόνας περιλαμβάνει επίσης την απαγόρευση της πώλησης συνδεδεμένων οχημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες από οντότητες που ανήκουν, ελέγχονται ή υπόκεινται στη δικαιοδοσία ή την καθοδήγηση της ΛΔΚ ή της Ρωσίας – ακόμη και αν τα εν λόγω οχήματα κατασκευάστηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες».
Ωστόσο, υπάρχουν εξαιρέσεις. Για παράδειγμα, σύμφωνα με το Reuters, η απαγόρευση δεν επηρεάζει το λογισμικό που αναπτύχθηκε στην Κίνα πριν από τον κανόνα, εφόσον δεν συντηρείται από κινεζική εταιρεία. Αυτό σημαίνει ότι οι αμερικάνοι κατασκευαστές θα μπορούν ουσιαστικά να συνεχίσουν να εισάγουν οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα. Όταν προτάθηκε για πρώτη φορά ο νόμος τον περασμένο Σεπτέμβριο, φαινόταν ότι θα επηρεάζονταν σχεδόν όλα τα οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα και δεν θα επιτρεπόταν πλέον να πωλούνται στις ΗΠΑ, ακόμη και αν κατασκευάζονταν στην Κίνα από τη General Motors ή τη Ford, για παράδειγμα.
Εξαιτίας των δασμών ύψους 100%, τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα πρακτικά ήδη έχουν τεθεί εκτός αμερικάνικης αγοράς, εμπορικά. Έτσι, ο νέος κανονισμός ουσιαστικά δεν έχει ιδιαίτερες επιπτώσεις στο ήδη χαμηλό μερίδιό τους στις ΗΠΑ. Αυτό το εμπόδιο, πάντως, θα μπορούσε να παρακαμφθεί με ενδεχόμενη παραγωγή των οχημάτων στην περιοχή της NAFTA, για παράδειγμα στο Μεξικό.
«Είναι πραγματικά σημαντικό, διότι δεν θέλουμε να κυκλοφορήσουν δύο εκατομμύρια κινεζικά αυτοκίνητα στους δρόμους και μετά να συνειδητοποιήσουμε … ότι είμαστε αντιμέτωποι με μια απειλή», δήλωσε η υπουργός Εμπορίου Τζίνα Ραϊμόντο στο Reuters σε συνέντευξή της πριν από λίγες ημέρες.
Προς το παρόν, ο κανόνας ισχύει μόνο για τα αυτοκίνητα, όχι για τα επαγγελματικά οχήματα. Αυτό σημαίνει ότι η BYD, για παράδειγμα, μπορεί να συνεχίσει να συναρμολογεί ηλεκτρικά λεωφορεία στην Καλιφόρνια.
Ωστόσο, η σημερινή αμερικανική κυβέρνηση τονίζει ότι προτίθεται «να επιδιώξει τη θέσπιση κανόνων για την αντιμετώπιση της εμπλοκής ξένων αντιπάλων στην αλυσίδα εφοδιασμού επαγγελματικών συνδεδεμένων οχημάτων ή οχημάτων με μικτό βάρος οχήματος άνω των 10.000 κιλών», για τον ίδιο λόγο που έχει απαγορεύσει τα connected αυτοκίνητα. Καθώς η ορκωμοσία του εκλεγμένου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ απέχει μόλις λίγες ημέρες, μια τέτοια απαγόρευση θα εξαρτηθεί από τον ίδιο και την κυβέρνησή του.
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
Πηγή: Electrive