Χρήσιμα δεδομένα για την οδική ασφάλεια στην Ευρώπη, όσον αφορά τη μικροκινητικότητα, παρουσιάστηκαν στο 4ο Auto Forum που έλαβε χώρα την περασμένη Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου, σε συνδιοργάνωση της ethosEVENTS και του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ) «Πάνος Μυλωνάς».
Το GetElectric.gr συμμετείχε στο 3ο panel της εκδήλωσης με τίτλο “Οδική ασφάλεια, μικροκινητικότητα”, το οποίο μπορείτε να δείτε εδώ.
Ωστόσο, από τις παρουσιάσεις της 3ης ενότητας ξεχωρίσαμε αυτήν του κ.Dudley Curtis, υπεύθυνου επικοινωνίας του European Transport Safety Council (ETSC). Μπορείτε να την παρακολουθήσετε εδώ.
Η παρουσίαση είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς μας πρόσφερε στατιστικά στοιχεία από διάφορες χώρες της Ευρώπης, όσον αφορά την οδική ασφάλεια των ελαφριών, δίκυκλων οχημάτων, κυρίως ποδηλάτων και ηλεκτρικών πατινιών. Τo ETSC συνεργάζεται με διάφορους φορείς σε όλη την Ευρώπη πάνω στο κομμάτι της οδικής ασφάλειας και στην Ελλάδα συνεργάζεται με το ΙΟΑΣ.
Τα στοιχεία προήλθαν από δύο reports του ETSC που είναι διαθέσιμα στο site του, με στοιχεία του 2018, του 2019 και του 2020. Δυστυχώς, τα πρώτα στατιστικά που είδαμε ήταν δυσάρεστα: 5.180 πεζοί και 2.160 ποδηλάτες σκοτώνονται κάθε χρόνο στην Ευρώπη, παρά τις προσπάθειες που γίνονται για την αποτροπή των ατυχημάτων σε όλα τα κράτη-μέλη. Αυτά τα θύματα αποτελούν το 21% και το 8% των συνολικών θυμάτων σε τροχαία (το 53% αφορά οδηγούς τετράτροχων και το 18%, μοτοσυκλετών). Το 83% των θανάτων με ποδήλατο αφορούσε σύγκρουση με μηχανοκίνητα οχήματα και το 57% συνέβη σε αστικές οδούς.
Ακόμα πιο δυσάρεστο ήταν το γράφημα με τη μείωση των δυστυχημάτων την τελευταία δεκαετία. Ενώ τα δυστυχήματα με αυτοκίνητα μειώθηκαν κατά 24%, με μοτοσυκλέτες κατά 20% και αυτά που αφορούν πεζούς μειώθηκαν κατά 19%, τα δυστυχήματα με ποδήλατα παρέμειναν… αμετάβλητα μέσα σε 8 χρόνια! Αυτό είναι απόρροια της αυξημένης χρήσης ποδηλάτων και της υιοθέτησης της μικροκινητικότητας σε πολλές χώρες, αλλά και πολλών “αρνητικών” παραγόντων, όπως η απροσεξία των οδηγών, οι υψηλές ταχύτητες εντός πόλεων, η έλλειψη υποδομών κ.λπ.
Ατυχήματα με ηλεκτρικά πατίνια
Ο κ.Curtis είχε δεδομένα και τα αγαπημένα μας ηλεκτρικά πατίνια. Σύμφωνα με αυτά, η νομοθεσία που αφορά τα πατίνια διαφέρει σημαντικά από χώρα σε χώρα. Είναι εμφανές πως δεν υπάρχει κοινή “γραμμή” μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ, κάτι που πρέπει να αλλάξει. Χαρακτηριστικοί είναι οι πίνακες που δείχνουν την κατηγοριοποίηση των πατινιών σε κάθε χώρα, το όριο ηλικίας για τη χρήση τους που κυμαίνεται από τα 12 έως τα 16 έτη και το που επιτρέπεται η χρήση τους (δρόμους, ποδηλατόδρομους, πεζόδρομους).
Μάλιστα, από τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ.Κεφαλογιάννη στην εκδήλωση μάθαμε πως το περιβόητο νομοσχέδιο για τη μικροκινητικότητα προωθείται, επιτέλους προς ψήφιση. Έτσι, σύντομα και η Ελλάδα θα έχει το δικό της ρυθμιστικό πλαίσιο για τα ηλεκτρικά πατίνια.
Επιστρέφοντας στα των πατινιών, μόνο 8 χώρες στην Ευρώπη συλλέγουν δεδομένα που αφορούν τα ατυχήματά τους, αυτή τη στιγμή. Η Ελλάδα δεν είναι μια από αυτές, δυστυχώς. Στη Γερμανία, λοιπόν, καταγράφηκαν συνολικά 203.442 ατυχήματα με τραυματισμό το 2020. Τα 73.293 αφορούσαν ποδήλατα και τα 1.570, ηλεκτρικά πατίνια. Στην Αυστρία, το 2019, καταγράφηκαν 1.200 ατυχήματα με πατίνια, τα περισσότερα κατά τη διάρκεια της ημέρας και χωρίς εμπλοκή άλλου οχήματος! Οι κύριοι λόγοι ήταν η ταχύτητα, η απροσεξία, η διέλευση κόκκινου σηματοδότη, η κατανάλωση αλκοόλ, η υπερεκτίμηση των δυνατοτήτων των αναβατών αλλά και η κακή εκτίμηση της κατάστασης του οδοστρώματος.
Οι απόλυτοι αριθμοί, φυσικά, δεν “λένε” την πλήρη αλήθεια καθώς στους δρόμους κυκλοφορούν πολλά περισσότερα ποδήλατα, απ’ότι ηλεκτρικά πατίνια. Έτσι, δεδομένα από τη Δανία δείχνουν οτι το ατύχημα με πατίνι είναι 7 φορές πιο πιθανό απ’ότι με ποδήλατο. Λογικό, καθώς τα πατίνια έχουν μικρούς τροχούς και επιπλέον, πολλοί δεν έχουν εξοικειωθεί ακόμα με τη συμπεριφορά τους, ενώ η ενοικίασή τους είναι πανεύκολη μέσω app.
Πως θα σωθούν ζωές εντός πόλεων
Κλείνοντας, ο κ.Curtis τόνισε την ανάγκη ορισμού προτεραιότητας όσων κινούνται στα αστικά κέντρα, με τους πεζούς στην “κορυφή” και τα μέσα μικροκινητικότητας ακριβώς από κάτω. ΙΧ και φορτηγά πρέπει να απομακρυνθούν σταδιακά από τα αστικά κέντρα, προς όφελος όσων κινούνται και ζουν σε αυτά.
Επιπλέον, πρέπει να διαμορφωθεί ένα κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο για όλα τα νέα οχήματα μικροκινητικότητας και ιδίως τα ηλεκτρικά, κοινό μεταξύ των χωρών της Ε.Ε., αν είναι δυνατόν. Τα κράτη-μέλη θα πρέπει να συλλέγουν στοιχεία που αφορούν ατυχήματα και δυστυχήματα με αυτά τα νέα μέσα για να έχουμε μια πλήρη εικόνα του τι συμβαίνει. Οι ίδιες οι πόλεις πρέπει να ενεργήσουν υπέρ της οδικής ασφάλειας με κάθε τρόπο και οι χρήστες να εκπαιδεύονται κατάλληλα.
Τέλος, το όριο ταχύτητας στα αστικά κέντρα πρέπει να μειωθεί στα 30 Km/h, σύμφωνα με τον κ.Curtis, καθώς κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση στα ατυχήματα. Ενδεικτικά ανέφερε πως ένα ΙΧ που κινείται με 30 Km/h έχει ελάχιστη απόσταση ακινητοποίησης 13 μέτρων ενώ αν εκινείτο με 50 Km/h θα διένυε τουλάχιστον 27 μέτρα πριν ακινητοποιηθεί. Αυτό θα μπορούσε να κάνει τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου, σε περίπτωση ενδεχόμενης σύγκρουσης με πεζό, ποδηλάτη, αναβάτη πατινιού κ.λπ.