Τα ηλεκτρικά σκούτερ έχουν αποδείξει την αξία τους στο αστικό (και υπεραστικό, υπό προϋποθέσεις) περιβάλλον ενώ ειδικά για την κατηγορία των επαγγελματιών διανομέων, τα οφέλη μπορούν να είναι σημαντικά. Αν πιστεύετε οτι… υπερβάλλουμε, σας προτείνουμε να διαβάσετε τα reviews μας αλλά και τα άρθρα μας περί κατανάλωσης ηλεκτρικών σκούτερ για να δείτε και με “αριθμούς” αυτό που περιγράφουμε με λέξεις. Ωστόσο, ένα από τα “αγκάθια”, για επαγγελματική χρήση ή αναψυχή, παραμένει η αυτονομία. Το πρόβλημα λύνουν μοντέλα με πολύ μεγάλη μπαταρία (ή δύο σχετικά μεγάλες), όπως το Tinbot F8, που υπόσχεται έως 260 Km με μια φόρτιση! Το δοκιμάσαμε και ιδού οι εντυπώσεις μας…

Tinbot F8 video review

Η Tinbot είναι ένα γερμανικό brand και επίσημος διανομέας των μοντέλων της στην Ελλάδα είναι η Electric Moto (www.electricmoto.gr), ενώ περισσότερα μπορείτε να δείτε και στο www.tinbot.gr. Η εταιρεία δίνει εγγύηση 2 ετών για όλο το σκούτερ (συμπεριλαμβανόμενων των μπαταριών) και το Tinbot F8 έρχεται σε δύο εκδόσεις, με μία ή δύο μπαταρίες. Η πρώτη κοστίζει αυτή τη στιγμή €4.200 (προ επιδότησης) και η δεύτερη €5.490 (προ επιδότησης).

Εμφάνιση, κατασκευή

Το G5S είναι ένα μικρομεσαίου μεγέθους σκούτερ, κατηγορίας L3e (125cc). Έχει μήκος περίπου 2m και το μεταξόνιο να πλησιάζει τα 1,41m. Το βάρος του ανέρχεται στα 112 Κg και μπορεί να υποστηρίξει συνολικά έως 235 Kg, μαζί με αυτό. Το είχαμε στα χέρια μας σε μαύρο ματ χρώμα αλλά είναι διαθέσιμο και σε γυαλιστερό λευκό. Η απόσταση από το έδαφος είναι σε κανονικά, προς το μέσο όρο, επίπεδα, κοντά στα 16cm, με δεδομένο το οτι οι τροχοί είναι 12″. Δεν θα βρεί εύκολα κάτω αλλά δεν είναι και το ψηλότερο που έχουμε δοκιμάσει.

Σχεδιαστικά, υιοθετεί την κλασική φιλοσοφία με καμπύλες στο πίσω μέρος και γενικά θα το λέγαμε διακριτικό, αφού δεν τραβάει την προσοχή ιδιαίτερα. Τα φωτιστικά σώματα είναι LED με μεγάλο DRL εμπρός, ενώ πίσω έχουμε ένα κάθετο, συμβατικό φωτιστικό σώμα, με τα φλας πολύ διακριτικά και “πρόσωπο” με το σώμα του σκούτερ.

Το deck έχει ικανοποιητική απόσταση από τη σέλα (>40cm) και έτσι δεν θα λυγίζουν τα γόνατα ενός μεγαλόσωμου αναβάτη, ενώ και σαν μέγεθος επιφάνειας, το deck μας κάλυψε. Μπορείτε να τοποθετήσετε αντικείμενα, έχετε χώρο για τα πόδια σας και η εργονομία, ειδικά για τους επαγγελματίες, είναι το Α και το Ω. Αυτό σημαίνει οτι ένας ψηλός αναβάτης με μεγάλα κάτω άκρα (άνω των 180-185cm). Η σέλα είναι δερμάτινη, ωραία στην αίσθηση, σχετικά “σφιχτή” και με μια μικρή “πλάτη” για τον αναβάτη, ώστε να ξεκουράζει ελαφρώς. Στους μικροχώρους συμπεριλαμβάνεται ένα μικρό ντουλαπάκι χαμηλά, εμπρός από τα πόδια σας, όπου κρύβεται και μια USB θύρα, αλλά ο ωφέλιμος χώρος του είναι πολύ μικρός. Κάτω από τη σέλα δεν χωρά κράνος κανενός τύπου, είτε με, είτε χωρίς μπαταρίς, αλλά μένει χώρος για ένα μικρό τσαντάκι ή μικροαντικείμενα. Τέλος, στο πίσω μέρος υπάρχει μικρή σχάρα, αρκετά στιβαρή, για να βάλετε πάνω ένα κουτί/μπαγκαζιέρα.

Συμπεριφορά, άνεση, φρένα

Οι τροχοί του Tinbot F8 είναι 12″, με καλαίσθητες ζάντες. Τα ελαστικά (tubeless CST) είναι 120/70-12 και έχουν λευκά πλαϊνά, τα οποία κάνουν ωραία αντίθεση με το μαύρο χρώμα του σκούτερ και δείχνουν όμορφα. Αν και η διάμετρος των ζαντών είναι τυπική για ηλεκτρικό σκούτερ, αυτό δεν σημαίνει οτι δεν θα θέλαμε να δούμε 14″ τροχούς στο μέλλον. Η πρόσφυσή τους μας κάλυψε και το σκούτερ ήταν σταθερό μέχρι και τα 95-100 Km/h, με εξαίρεση κοντά στα 80 Km/h όπου είχαμε κάποιους κραδασμούς που πιθανώς να λύνονται με ζυγοστάθμιση.

Από πλευράς πέδησης, έχουμε υδραυλικά δισκόφρενα 200mm εμπρός και 180mm πίσω, με CBS. Το CBS εξασφαλίζει οτι η πέδηση γίνεται και στους δύο τροχούς, σε ένα ποσοστό, ασχέτως μανέτας, για καλύτερο αποτέλεσμα και ασφάλεια. Η αίσθηση στις μανέτες ήταν καλή και γενικά μείναμε ικανοποιημένοι από την απόδοσή τους, αν και πρακτικά απουσιάζει η αναγεννητική πέδηση (e-brake).

Στον τομέα της απόσβεσης κραδασμών, έχουμε τηλεσκοπικό πηρούνι εμπρός και δύο  αμορτισέρ με ελατήρια πίσω και δυνατότητα ρύθμισης προφόρτισης. Εδώ θα είμαστε λιγάκι πιο αυστηροί καθώς ένα σκούτερ με τόσο μεγάλη αυτονομία μάλλον προορίζεται για πολύωρη, καθημερινή χρήση. Ομολογούμε οτι θα θέλαμε λίγο πιο άνετη ανάρτηση για τις κακοτεχνίες των δρόμων της Αθήνας και θα την χαρακτηρίζαμε μάλλον “μέτρια” από πλευράς άνεσης και απόσβεσης, χωρίς όμως να επηρεάζεται στο ελάχιστο η σταθερότητα.

Φώτα, οθόνη, λειτουργίες

Από πλευράς απόδοσης φώτων, το εμπρός LED σώμα βρίσκεται στο τιμόνι, άρα στοχεύει όπου “κοιτάει” αυτό. Η μεγάλη σκάλα στοχεύει κεντρικά και σε μεγάλη απόσταση, τα φώτα διασταυρώσεως έχουν ωραία, πλατιά δέσμη που φωτίζει όλο το δρόμο, όπως θα θέλαμε, με λευκό φως. Επίσης, μια LED μπάρα στο εμπρός μέρος του σώματος του σκούτερ εκτελεί χρέη DRL και μέσα της βρίσκονται τα φλας, τα οποία είναι επίσης LED αλλά σχετικά μικρά. Το πίσω, κόκκινο φως είναι επαρκές και τα μικρά φλας που προαναφέραμε είναι σχεδόν “κρυφά” οταν δεν λειτουργούν. Είναι ορατά το βράδυ αλλά τη μέρα όχι τόσο και σίγουρα θα τα θέλαμε μεγαλύτερα/ισχυρότερα.

Η οθόνη είναι μεγέθους… όσο πρέπει, απλή και λιτή. Είναι έγχρωμη, δείχνει τα απολύτως απαραίτητα (mode, στάθμη μπαταριών, ταχύτητα, οδόμετρο/trip) συν την ισχύ σε πραγματικό χρόνο, με μια μικρή ένδειξη πάνω-δεξιά. Η αντανάκλαση είναι έντονη την ημέρα αλλά ο φωτισμός και το contrast βοηθούν να βλέπετε τις ενδείξεις, ενώ το βράδυ έχουμε αισθητήρα φωτός που κάνει αυτόματα “dim” για να μην είναι έντονος ο φωτισμός. Είναι αρκετά ευαίσθητος, όμως.

Ο συναγερμός είναι μέτριας έντασης και ικανοποιητικής ευαισθησίας και μπορείτε να λειτουργήσετε το σκούτερ είτε με το κλασικό κλειδί, είτε με το τηλεχειριστήριο, με keyless entry. Γενικά ικανοποιητική η λειτουργία του και πρακτικό το keyless entry, το οποίο προϋποθέτει να πατήσετε το μεσαίο πλήκτρο δύο φορές στο remote. Προσοχή γιατί χρειάζεστε το κλειδί για να ανοίξετε τη σέλα.

Τα χειριστήρια στο τιμόνι περιλαμβάνουν “σινιάλο”, αλάρμ, πλήκτρο αλλαγής mode (αν το κρατήσετε πατημένο ενεργοποιείται η όπισθεν), φλας και κόρνα. Δεν υπάρχει ανεμοθραύστης και αν κινείστε συνεχώς με μεγάλες ταχύτητες, ίσως θα πρέπει να βάλετε κάτι για το σκοπό αυτό, αν και παραδόξως δεν νιώθαμε μεγάλη αντίσταση αέρα στο στήθος.

Τέλος, αν και δεν είναι ορατό εκ πρώτης όψεος, υπάρχει Cruise Control! Πρέπει να κρατήσετε πατημένο το πλήκτρο εναλλαγής mode με σταθερή ταχύτητα και μετά από λίγο θα ενεργοποιηθεί.

Ισχύς και επιδόσεις

Σε ένα τέτοιο σκούτερ χρειάζεται και μια ικανοποιητική ισχύς για επιτάχυνση με φορτίο, υψηλές ταχύτητες και χρήση σε μεγάλες κλίσεις. Τα 6,8 KW που αναφέρει η Tinbot αντίστοιχούν σε 9,2 ίππους (peak) και κρίνονται αρκετά για τους περισσότερους αναβάτες που θέλουν επιδόσεις “125”. Η ροπή στον τροχό φτάνει τα 175 Nm και ο κινητήρας είναι side-mounted, με εσωτερικό γρανάζωμα για μείωση της περιστροφής. Είναι πρακτικά αθόρυβος και φυσικά δεν έχει ιμάντα/καδένα για μετάδοση της κίνησης, αλλά χρειάζεται αλλαγή βαλβολίνης μέσα στα πρώτα 2.500 Km και έπειτα κάθε 5.000 Km. Το κόστος μικρό και η διαδικασία εύκολη, ώστε να μπορείτε να την κάνετε μόνοι σας.

Εδώ να σημειώσουμε οτι στο Sport mode η οθόνη έδειχνε και πάνω από 7KW σε ορισμένες περιπτώσεις, αλλά δεν ξέρουμε κατά πόσο είναι ακριβής, φυσικά. Στο normal (D) mode το σκούτερ κινείται πιο ήπια και αναπτύσσει μέχρι 60-70 Km/h συνήθως, για εξοικονόμηση ενέργειας. Στο Sport mode αξιοποιείται η πλήρης ισχύς και η μέγιστη ταχύτητα έφτασε, στην δοκιμή μας, τα 95 Km/h πραγματικά (GPS), με 100-105 Km/h στο κοντέρ. Από πλευράς επιτάχυνσης μετρήσαμε περίπου 2,2-2,3″ για το 0-30 Km/h και 11″ για το 0-70 Km/h, επιδόσεις ικανοποιητικές για την κατηγορία. Από στάση το Tinbot F8 ξεκινά αρκετά ομαλά, ακόμα και στο Sport, χωρίς “δράματα” και αυξάνει γραμμικά την ισχύ. Ο controller είναι 90Α και το σκούτερ ξεκινά άνετα ακόμα και σε πολύ μεγάλες, ανηφορικές κλίσεις, από στάση.

Να σημειώσουμε, επίσης, οτι μέσα στο πορτάκι που βρίσκεται στο πάτωμα, κρύβεται μια φίσα του controller, μέσω της οποίας μπορεί να γίνει διάγνωση, αναβάθμιση αλλά και παραμετροποίηση του σκούτερ, ώστε να αποδίδει όπως εσείς θέλετε σε κάθε mode. Όχι από τον χρήστη, βέβαια, αλλά μέσω του software που διαθέτει η Electric Moto / Tinbot Greece, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι μια ωραία δυνατότητα.

Στα θετικά, επίσης, το οτι μπορείτε να απολαμβάνετε υψηλή ισχύ ακόμα και με… 0% μπαταρία, να κινείστε με αξιοπρεπείς ταχύτητες με σχεδόν άδεια μπαταρία και γενικά να είστε με 80-85 Km/h ακόμα και σε ανηφορικά κομμάτια ενός δρόμου ταχείας κυκλοφορίας.

Αυτονομία

Πάμε και στην αυτονομία, μακράν το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του Tinbot F8. Είχαμε στα χέρια μας τη single battery εκδοχή του αλλά έρχεται και με 2η μπαταρία, για έως 260 Km αυτονομίας, σύμφωνα με την εταιρεία. Η κάθε μπαταρία είναι 72V-55Ah, ήτοι σχεδόν 4 KWh, με στοιχεία 18650 της Panasonic. Το βάρος της κάθε μπαταρίας είναι το 2ο μεγαλύτερο που έχουμε δει σε σκούτερ (με αφαιρούμενη μπαταρία) και αγγίζει τα 25 Kg. Ως εκ τούτου, δεν θα το προτείναμε σε χρήστες με δυσκολία στο να σηκώνουν βάρη, εκτός φυσικά αν έχετε πρίζα στο χώρο που σταθμεύετε και μπορείτε να φορτίσετε τις μπαταρίες χωρίς να αφαιρεθούν.

Με δύο μπαταρίες, λοιπόν, η χωρητικότητα αγγίζει τις 8 KWh, πραγματικά πολύ μεγάλη. Εμείς, με τη μια μπαταρία, κίνηση σε μικτές συνθήκες με θερμοκρασίες κοντά στους 25 βαθμούς Κελσίου, αναβάτη 75 Kg, κυρίως στο Sport mode και με μεγάλο ποσοστό των διαδρομών με ταχύτητες πάνω από 70 Km/h σε ανοιχτό δρόμο, είδαμε 95 Km πραγματικής αυτονομίας. Με τις δύο μπαταρίες θα περιμέναμε περίπου τα διπλάσια, δηλαδή κοντά στα 190 Km. Αν κινείστε περισσότερο μέσα στην πόλη με ταχύτητες κοντά στα 60 Km/h και στο D mode, σίγουρα θα πετύχετε πάνω από 210-220 Km με τις δύο μπαταρίες, υπέρ-αρκετά για οποιονδήποτε. Αν, από την άλλη, θέλετε να κάνετε μια μικρή εξόρμηση με το Tinbot F8 εκτός πόλης, με ταχύτητες 80+ Km/h, τότε να περιμένετε περίπου 150 Km αυτονομίας, αρκετά δηλαδή για ένα “πήγαινε-έλα” στη Χαλκίδα, για παράδειγμα.

Προαναφέραμε οτι το σκούτερ αποδίδει καλά ακόμα και στο 0% και δεν υπερβάλλαμε. Για την ακρίβεια το σκούτερ διένυσε περίπου 5 Km ακόμα, αφού φτάσαμε στο 0% της μιας μπαταρίας του, οπότε δεν υπάρχει φόβος να “μείνετε”, το buffer είναι ικανοποιητικό.

Τέλος, να αναφέρουμε το πως λειτουργεί το σκούτερ με τις δύο μπαταρίες. Αρχικά εκφορτίζεται η πρώτη μέχρι περίπου το 20% της. Στη συνέχεια ενεργοποιείται η δεύτερη και μόλις φτάσει στο 20%, ο controller “γυρίζει” στην πρώτη, μέχρι αυτή να αδειάσει. Ακολουθεί το άδειασμα της δεύτερης και με τον τρόπο αυτό απολαμβάνετε σχεδόν πλήρη ισχύ για πάνω από 100-150 Km, χωρίς να “κουράζετε” τις μπαταρίες. Αξίζει να αναφερθεί, επίσης, οτι αν το σκούτερ αντιληφθεί υψηλή θερμοκρασία της μιας μπαταρίας, αυτόματα “γυρίζει” στην άλλη, μέχρι να επανέλθει η θερμοκρασία.

Φόρτιση

Με μεγάλες μπαταρίες χρειάζεται και ταχεία φόρτιση και ευτυχώς η Tinbot έκανε αυτό που έπρεπε. Μαζί με το F8 παίρνετε έναν ταχυφορτιστή 18A ο οποίος είναι μεγάλος, σχετικά βαρύς, με θορυβώδες ανεμιστήρα και αρκετές επιφάνειας απαγωγής θερμότητας. Τον απολαύσαμε, όμως, αφού φορτίζει πλήρως τη μια μπαταρία σε 3,5 ώρες, άρα σε 7 ώρες είστε έτοιμοι για 200+ επιπλέον Km. Αν έχετε μια μπαταρία, ο φορτιστής χωράει κάτω από τη σέλα, στον χώρο της δεύτερης. Να αναφέρουμε οτι ο μετρητής μας έδειξε κατανάλωση 4,5 KWh για την φόρτιση της μιας μπαταρίας, αυτό ώστε να υπολογίσετε το κόστος χρήσης του σκούτερ (περίπου €1/100 Km).

Εννοείται οτι οι μπαταρίες μπορούν να φορτιστούν και επάνω στο σκούτερ, με την θύρα φόρτισης να βρίσκεται κάτω από τη σέλα. Ιδανικό για το dual battery μοντέλο αφού δεν χρειάζεται να συνδέσετε ξεχωριστά τον φορτιστή στην κάθε μπαταρία.

Συμπέρασμα

Το Tinbot F8 είναι ο ορισμός του “τίμιου” ηλεκτρικού σκούτερ για όσους θέλουν μεγάλη αυτονομία και ταχεία φόρτιση, με όσο το δυνατόν χαμηλότερη τιμή. Προφανώς δεν παίρνει “άριστα” σε όλους τους τομείς γιατί αν το έκανε, πιθανότατα θα κόστιζε πάνω από €6.000-€7.000, αλλά διαπρέπει σε αυτονομία, φόρτιση και με ικανοποιητική ισχύ και φρένα, έτσι είναι μια πολύ καλή πρόταση για απλούς ιδιώτες αλλά και επαγγελματίες που καλύπτουν μεγάλες αποστάσεις.

Tinbot F8 photo gallery

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.