Οι στόλοι επαγγελματικών οχημάτων είναι (ή θα έπρεπε να είναι) προτεραιότητα, στον εξηλεκτρισμό των Μεταφορών, την τρέχουσα περίοδο. Η αναλογικά μεγαλύτερη συμμετοχή των επαγγελματικών οχημάτων στις εκπομπές ρύπων και γενικά, στα συνολικά χιλιόμετρα που διανύονται εντός των πόλεων, μεταφράζεται σε μεγαλύτερη επίπτωση κάθε ηλεκτρικού οχήματος που αντικαθιστά ένα παλιό, θερμικό όχημα του εκάστοτε στόλου.

Ένα καλό παράδειγμα είναι τα ηλεκτρικά ταξί. Στην Ελλάδα, όπως θα ξέρετε και όπως σας έχουμε ενημερώσει πολλάκις, ο εξηλεκτρισμός του στόλου των ταξί προχωρά με αργούς ρυθμούς, αν και η επιδότηση είναι σημαντική (έως €22.500 μέσω του προγράμματος “Πράσινα Ταξί”). Τα οφέλη για τον ιδιοκτήτη/οδηγό είναι τεράστια, ενώ και η εμπειρία που προσφέρει στους πελάτες του είναι σαφώς ανώτερη, χάρη στα πλεονεκτήματα των EVs, γενικότερα. Ωστόσο, το αρχικό κόστος απόκτησης και το δίκτυο φόρτισης παραμένουν ανασταλτικοί παράγοντες. Το θετικό είναι οτι ακόμα και αυτά τα προβλήματα σταδιακά ξεπερνώνται, έστω και χάρη και σε ιδιωτικές πρωτοβουλίες.

Τι γίνεται, όμως, στην υπόλοιπη Ευρώπη; Αξίζει να ρίξουμε μια ματιά για να διαπιστώσουμε το ποιες χώρες είναι πρωτοπόρες στα ηλεκτρικά ταξί και ποιες έχουν μείνει λίγο πίσω, όπως και τους παράγοντες που επηρεάζουν τη διείσδυσή τους.

Μερικές χώρες-πρότυπα είναι η Νορβηγία (προφανώς), η Φινλανδία, η Ιρλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο (έστω και εκτός Ε.Ε.) αλλά και η Αυστρία, όπως και μεμονωμένες πόλεις σε άλλες χώρες (παράδειγμα η Μαδρίτη).

Στη Νορβηγία, όπου το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκίνητων στην αγορά Ι.Χ. έχει ήδη ξεπεράσει το… 90%, τα ηλεκτρικά ταξί είναι επίσης σε ένα εξαιρετικό επίπεδο. Το 2023, πάνω από 9 στα 10 νέα ταξί που ταξινομήθηκαν ήταν αμιγώς ηλεκτρικά. Μάλιστα, από την 1/11/2024, όλα τα ταξί στην πρωτεύουσα, Όσλο, είναι υποχρεωτικά, αμιγώς ηλεκτρικά. Εντυπωσιακό, αν σκεφτούμε οτι στις αρχές του 2023, μόνο 100 από τα 800 ταξί του Όσλο ήταν ηλεκτρικά. Φυσικά, η αλλαγή έγινε ίσως λίγο πιο απότομα απ’ότι θα περίμεναν οι οδηγοί ταξί, αλλά σε κάθε περίπτωση και υπήρξαν αντιδράσεις, αλλά πλέον είναι γεγονός.

Στη γειτονική Φινλανδία, η οποία επίσης παρουσιάζει υψηλά μερίδια ηλεκτρικών αυτοκινήτων (1 στα 2 νέα αυτοκίνητα το 2024 ήταν BEVs ή PHEVs), τα ηλεκτρικά ταξί στηρίζονται από το κράτος έμπρακτα και πληθαίνουν γοργά στους δρόμους της χώρας. Σε αυτό βοηθά σημαντικά η ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης που αφορούν ηλεκτρικά ταξί, όπως για παράδειγμα οι 40 θέσεις DC φόρτισης με συνολική ισχύ σχεδόν 4MW, στο αεροδρόμιο του Ελσίνκι. Σε πρόσφατο ταξίδι μας στο Ελσίνκι είδαμε από κοντά τους DC ταχυφορτιστές στην άκρη του δρόμου, όπου φόρτιζαν ηλεκτρικά ταξί σε λίγα λεπτά, πριν συνεχίσουν τη βάρδια τους. Άλλωστε, με 20-25′ ταχείας φόρτισης, ένα σύγχρονο ηλεκτρικό ταξί μπορεί να κερδίσει 200-300 Km αυτονομίας εντός πόλης, αν χρειαστεί.

Η “έκπληξη” ίσως έρχεται τελικά από την Ιρλανδία και το UK, όπου τα ηλεκτρικά ταξί αποδεικνύονται ιδιαίτερα δημοφιλή. Κοινός παρονομαστής, βέβαια, είναι τα σημαντικά κίνητρα από το κράτος, που καλύπτουν τη διαφορά στο κόστος απόκτησης ενός ηλεκτρικού ταξί, έναντι του θερμικού. Στην Ιρλανδία, για παράδειγμα, η έξτρα επιδότηση της FREE NOW για απόκτηση ηλεκτρικού ταξί Tesla, σε συνδυασμό με την κρατική επιδότηση, έφθασε πέρυσι τις €26.590. Σύμφωνα με την ίδια εταιρεία, το 14% των διαδρομών της μέσα στο πρώτο μισό του 2024 έγιναν με ηλεκτρικά ταξί και το ποσοστό τους διαρκώς μεγαλώνει. Στόχος της χώρας είναι μέχρι το 2030 να έχει εξηλεκτριστεί ο στόλος.

Εδώ αξίζει να κάνουμε μια μικρή παρένθεση και να αναφέρουμε οτι η μέση ηλικία των ταξί στις προαναφερθείσες χώρες είναι αρκετά μικρή και σε ορισμένες περιπτώσεις δεν ξεπερνά τα 3-4 έτη! Έντονη η αντίθεση με τον ελληνικό στόλο ταξί, ο οποίος έχει μέση ηλικία τα… 12 έτη περίπου, ενώ το όριο ηλικίας για υποχρεωτική απόσυρση φθάνει τα… 21 έτη. Αυτό σημαίνει οτι ακόμα κυκλοφορούν στη χώρα μας ταξί από το 2004, κατηγορίας ρύπων Euro 3. Αν πάτε σχεδόν σε οποιαδήποτε πρωτεύουσα της Ευρώπης, θα αντιληφθείτε τις διαφορές αμέσως.

Η Αυστρία είναι μια από τις χώρες που θυμίζει… Ελλάδα, όσον αφορά τη δυσκολία διείσδυσης των ηλεκτρικών ταξί στο στόλο. Στη Βιέννη, μέχρι τέλη του 2024 κυκλορούσαν μόνο 220 ηλεκτρικά ταξί, σε σύνολο 8.400 οχημάτων. Η επιδότηση φθάνει τις €11.000 αλλά το μερίδιό τους είναι μονοψήφιο, ενώ οι οδηγοί περιμένουν σημαντική ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης και μείωση τιμών στα EVs, πριν κάνουν τη μετάβαση. Αξίζει όμως να αναφέρουμε μια αυστριακή πρωτοβουλία, το eTaxi Austria Project, που μεταξύ άλλων εγκαθιστά “pads” φόρτισης στο έδαφος, στις θέσεις σταθμευσης των ταξί, ώστε να φορτίζουν χωρίς να μπαίνουν στην “πρίζα”, με ένα ειδικό σύστημα επίγειας σύνδεσης! Ρίξτε του μια ματιά…

ilektrika taxi eyropi ellada (2)

Στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης παρατηρείται μια ανομοιογένεια στο μέγεθος του στόλου ηλεκτρικών ταξί, από πόλη σε πόλη. Ορισμένες πόλεις σημειώνουν καλύτερες επιδόσεις από άλλες και ενίοτε, οι πρωτεύουσες έρχονται… δεύτερες. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, ξεχωρίζει το Αμβούργο, όπου υπήρχαν ήδη 700 ηλεκτρικά ταξί στις αρχές του 2024 και από 1/1/2025, όλα τα νέα ταξί πρέπει να είναι ηλεκτρικά (zero-emissions).

Επίσης, οι συνεργασίες παρόχων υπηρεσιών ταξί με τους κατασκευαστές EVs είναι συχνό φαινόμενο (εν προκειμένω και πάλι η FREE NOW με την κινέζικη NIO).

Έχοντας εξετάσει ήδη αρκετές περιπτώσεις, γίνεται σαφές οτι οι δύο ανασταλτικοί παράγοντες, είναι κοινοί με αυτούς που απασχολούν και τη χώρα μας. Το δίκτυο φόρτισης και το κόστος κτήσης, με την κατάσταση να βελτιώνεται γρήγορα, πάντως. Νέα, πιο προσιτά EVs έχουν καταφθάσει στην Ελλάδα και το 2025 οι επιλογές θα είναι ακόμα περισσότερες. Παράλληλα, οι κοινόχρηστοι DC ταχυφορτιστές είναι αρκετοί στο Λεκανοπέδιο της Αθήνας και διαρκώς αυξάνονται, χάρη και σε στοχευμένες κινήσεις, όπως έχουμε προαναφέρει.

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης: 

Τα πάντα για τα ηλεκτρικά ταξί και το Zap Taxi Club!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.