Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, διορισμένος Επίτροπος της ΕΕ για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό, ανέπτυξε τις ιδέες και τις προτεραιότητές του για τους τομείς για τους οποίους θα είναι υπεύθυνος στο μέλλον σε ακρόαση ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Μάλιστα, έστειλε ένα σημαντικό μήνυμα όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση.
Συγκεκριμένα, ο Έλληνας Επίτροπος της Ε.Ε. έλει να επιμείνει στο σχέδιό της για την απαγόρευση των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης ορυκτών από το 2035: «Έχουμε συγκεκριμένους κανόνες και στόχους που θέλουμε … και πρέπει να τηρήσουμε το σχέδιο. Διαφορετικά, το μήνυμα που θα περάσει η Ευρωπαϊκή Ένωση … δεν είναι μήνυμα σταθερότητας και εμπιστοσύνης», αναφέρει το Politico. Ο επίτροπος Μεταφορών δεν θέλει επίσης να αμβλύνει τους στόχους του στόλου CO2 για το 2025.
Ο κ. Τζιτζικώστας ανήκει στους πολιτικούς συντηρητικούς, οι οποίοι είναι οργανωμένοι στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ) σε επίπεδο ΕΕ. Η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν είναι επίσης μέλος του ΕΛΚ. Κατά την πρώτη της θητεία, η φον ντερ Λάιεν συνέταξε το “Green Deal”, το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη λεγόμενη «σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης». Από το 2035, μόνο τα αυτοκίνητα που δεν εκπέμπουν CO2 θα μπορούν να ταξινομούνται στην ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν απαγορεύονται άμεσα, αλλά de facto απαγορεύονται. Για να εξασφαλίσει την πλειοψηφία για μια δεύτερη θητεία στην εξουσία, η φον ντερ Λάιεν είχε ζητήσει εξαίρεση για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης που αποδεδειγμένα τροφοδοτούνται και λειτουργούν μόνο με ηλεκτρονικά καύσιμα – τέτοια οχήματα μπορούν επίσης να ταξινομηθούν εκ νέου μετά το 2035.
Ο κ.Τζιτζικώστας συμμερίζεται αυτή τη γνώμη. Θέλει να συμπεριλάβει τα συνθετικά καύσιμα στη νομοθεσία κατά την επικείμενη αναθεώρηση το 2026. Πριν από τις ευρωπαϊκές εκλογές του 2024, τμήματα του ΕΛΚ και άλλων κομμάτων είχαν ταχθεί υπέρ της άρσης της «απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης» για την προστασία της βιομηχανίας. Όταν ρωτήθηκε από τον συνάδελφό του του ΕΛΚ, Jens Gieseke, ο Έλληνας ευρωβουλευτής δήλωσε ότι η Ένωση πρέπει «να τηρήσει το σχέδιο» όσον αφορά τους στόχους για τις εκπομπές CO2. Παρά τις πολιτικές επιθέσεις κατά της απαγόρευσης του 2035, ο κ. Τζιτζικώστας επέμεινε ότι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ δεν ευθύνεται για τα προβλήματα των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Για να προωθήσει λύσεις για την απαλλαγή των μεταφορών από τον άνθρακα, ανακοίνωσε ότι θα παρουσιάσει ένα επενδυτικό σχέδιο για τις βιώσιμες μεταφορές το 2025. Ωστόσο, δεν υπάρχουν ακόμη λεπτομέρειες σχετικά με αυτό. Ο κ. Τζιτζικώστας ανακοίνωσε ότι η ΕΕ πρέπει να βοηθήσει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να στραφούν σε ηλεκτρικά οχήματα. Μόνο ο τρόπος είναι ακόμη ασαφής. Ωστόσο, η ξεκάθαρη στάση του σχετικά με τις εκπομπές CO2 παρέχει ένα σημαντικό πλαίσιο.
Ένας τομέας στον οποίο η μελλοντική Επιτροπή θα μπορούσε να στηρίξει την ηλεκτροκίνηση είναι πιθανότατα οι εταιρικοί στόλοι. Όταν ρωτήθηκε ρητά από την επιτροπή αν θα δεσμευόταν να προδιαγράψει δεσμευτικούς στόχους για τους ηλεκτρικούς στόλους με νόμο, ο Τζιτζικώστας συμφώνησε να υποστηρίξει μια τέτοια πρωτοβουλία μετά από κάποιο δισταγμό, σύμφωνα με το Politico. Οι εταιρικοί στόλοι αντιπροσωπεύουν περίπου το ήμισυ του συνόλου των νέων ταξινομήσεων σε ολόκληρη την ΕΕ και, ως εκ τούτου, αποτελούν σημαντικό μοχλό για την προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους. Καθώς τα οχήματα αυτά συνήθως μισθώνονται, θα μπορούσαν να είναι διαθέσιμα ως μεταχειρισμένα αυτοκίνητα μετά από μερικά χρόνια, σύμφωνα με τον πολιτικό. «Δεν μπορώ να πω αν αυτό θα γίνει με κίνητρα ή φορολογία, αλλά δεν μπορώ να αποκλείσω τη νομοθετική δράση», δήλωσε για τα σχέδιά του να προωθήσει την ηλεκτροκίνηση των εταιρικών στόλων.
Αν και παρέμεινε ασαφής σε ορισμένα σημεία, ο Τζιτζικώστας φαίνεται ότι έπεισε τα μέλη της Επιτροπής Μεταφορών στην ακρόαση. Περίπου δύο ώρες μετά το τέλος της ακρόασης, η Ομάδα ΕΛΚ ανακοίνωσε στο Χ ότι η Επιτροπή Μεταφορών ενέκρινε το θέμα του προσωπικού. Πολλά μέλη της επιτροπής δήλωσαν στη Euractiv ότι «ήταν καλά προετοιμασμένος και γνώριζε αρκετά καλά το θέμα του», αλλά ήταν «αδύναμος όσον αφορά το κλίμα γενικά».
Η έλλειψη σαφήνειες δεν επικρίθηκε μόνο από τα μέλη της επιτροπής. «Ο υποψήφιος επίτροπος Τζιτζικώστας εκφράστηκε ικανοποιητικά για τον καθαρισμό του κορυφαίου ρυπαντή της Ευρώπης, των μεταφορών», δήλωσε ο William Todts, εκτελεστικός διευθυντής της T&E. «Έδειξε δέσμευση για την ηλεκτρονική κινητικότητα, την κλιμάκωση των καθαρών καυσίμων για τις αερομεταφορές και τη ναυτιλία και την επίλυση της έκδοσης εισιτηρίων στους σιδηροδρόμους. Αλλά είπε πολύ λίγα για το τι ακριβώς θα κάνει όταν διοριστεί Επίτροπος. Η επανειλημμένη άρνησή του να δεσμευτεί για έναν πολυαναμενόμενο νόμο της ΕΕ για την ηλεκτροκίνηση των εταιρικών στόλων αυτοκινήτων ήταν απορίας άξια».
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
“Παύση” επενδύσεων σε ευρωπαϊκές χώρες που υπερψήφισαν δασμούς για την Κίνα
Πηγή: Electrive