Το Darmstadt είναι μια μικρή (για τα γερμανικά δεδομένα) πόλη των 150.000 κατοίκων, περίπου 30 Km νότια της Φρανκφούρτης. Όπως στις περισσότερες γερμανικές πόλεις, ένα μεγάλο ποσοστό των κατοίκων κινείται με ποδήλατο και τα τελευταία χρόνια, με ηλεκτρικό ποδήλατο. Η μικροκινητικότητα, για την οποία σας γράφουμε αδιάλειπτα από το 2018 και την οποία προσπαθούμε με κάθε τρόπο να στηρίξουμε καθώς θεωρούμε πως είναι ίσως η τελευταία ελπίδα να καταστούν βιώσιμες πολλές ελληνικές πόλεις, είναι ήδη μια πραγματικότητα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ποδήλατα, e-bikes, cargo bikes και πιο πρόσφατα τα ηλεκτρικά πατίνια, συνυπάρχουν αρμονικά με τα Ι.Χ. και τα υπόλοιπα οχήματα του δρόμου. Χωρίς κόρνες, χωρίς νεύρα, χωρίς επικίνδυνους ελιγμούς και προκλητική συμπεριφορά. Riese and Muller
Βέβαια, υπάρχουν και οι κατάλληλες υποδομές, χωρίς τις οποίες αυτό δεν θα ήταν εφικτό. Υποδομές που στην Ελλάδα λάμπουν διά της απουσίας τους, αλλά σε κάθε ευκαιρία τονίζουμε τη σημασία τους. Όλα αυτά γίνονται εμφανή ακόμα και μετά από περπάτημα μιας ώρας σε μια πόλη όπως το Darmstadt. Βρεθήκαμε εκεί πριν λίγες μέρες, ως καλεσμένοι της Kosmoride και της Riese and Muller, για να ξεναγηθούμε στις εγκαταστάσεις της δεύτερης.
Το trip ήταν πολύ ενδιαφέρον και ενημερωτικό, καθώς είχαμε τη διαδικασία να δούμε πως δημιουργείται ένα σύγχρονο, premium ηλεκτρικό ποδήλατο, κομμάτι-κομμάτι, πως δοκιμάζεται η καλή λειτουργία του και πως είναι “εκ των έσω” ένα εργοστάσιο που παράγει σχεδόν 150.000 e-bikes ετησίως. Πριν διαβάσετε περισσότερα, όμως, μπορείτε να τα δείτε όλα στο παρακάτω video, το οποίο αξίζει όσο… χίλιες λέξεις και εικόνες, ειδικά όσον αφορά το πως μετακινούνται οι πολίτες σε άλλες χώρες με τη βοήθεια ποδηλάτων, αφήνοντας το Ι.Χ. στο σπίτι. Enjoy!
Riese and Muller factory tour video
Riese and Muller: Από το 1993 στο σήμερα
Λίγα λόγια για την Riese and Muller είναι απαραίτητα, για να γνωρίσετε καλύτερα την εταιρεία. Ιδρύθηκε το 1993, όταν οι Markus Riese και Heiko Müller, συμφοιτητές στο Πολυτεχνείο του Darmstadt, αποφάσισαν να φτιάξουν ένα σπαστό, μικρό, full-suspension ποδήλατο. Οι δύο φίλοι ήδη είχαν “γράψει” αρκετά χιλιόμετρα με τα δικά τους ποδήλατα, ακόμα και στην αφρικανική έρημο και η αρχική ιδέα του Riese πήρε σάρκα και οστά. Εγένετο… Birdy, το prototype της Riese and Muller, το οποίο αποτέλεσε εμπορική επιτυχία για πολλά χρόνια και οι αρχικές εκδοχές του παραμένουν σε ένα μίνι “μουσείο”, στον 1ο όροφο του εργοστασίου της εταιρείας (θα το δείτε στο βίντεο).
Η εταιρεία συνέχισε να μεγαλώνει, να βελτιώνει τα μοντέλα της και να παρουσιάζει νέα ποδήλατα. Το 2008 παρουσίασε το πρώτο της ηλεκτρικό ποδήλατο ενώ το 2011 ξεκίνησε η συνεργασία της με τη Bosch, στο επίπεδο ηλεκτρικών κινητήρων και μπαταριών. Μια συνεργασία που διαρκεί μέχρι σήμερα και έχει δημιουργήσει ισχυρούς δεσμούς μεταξύ των δύο εταιρειών. Η Riese and Muller σήμερα απασχολεί πάνω από 850 εργαζόμενους από 48 διαφορετικές χώρες. Το 2020-2021 κατάφερε να παράγει πάνω από 100.000 e-bikes, καθώς όλα της τα μοντέλα είναι ηλεκτρικά. Μόνο το Birdy παραμένει συμβατικό, ως “φόρος τιμής” στο πρωταρχικό μοντέλο της εταιρείας, αλλά σε μια εκσυγχρονισμένη μορφή του.
Σύμφωνα με τον Heiko Müller και την Sandra Wolf, 2 εκ των 3 CEOs της εταιρείας με τους οποίους είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε στο πλαίσιο της επίσκεψής μας, η πρόβλεψη για το 2021-2022 ανέρχεται στα 140.000 ποδήλατα, περίπου. Επιπλέον, η μεγάλη αύξηση της ζήτησης σε συνδυασμό με τα προβλήματα που έφερε η πανδημία δεν έπληξαν ιδιαίτερα την εταιρεία, που κατάφερε να καλύψει τη ζήτηση. Κάπως έτσι έφτασε να έχει 60% ανάπτυξη Year-on-Year και κύκλο εργασιών €313 εκ., με τα €20 εκ. εξ’αυτών να επανεπενδύονται σε R&D.
Προκλήσεις και… λύσεις στη σύγχρονη αγορά e-bikes
Αξίζει να αναφερθεί, πάντως, οτι σύμφωνα με τους ίδιους, η αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων έχει “υπερθερμανθεί”. Η μεγάλη ζήτηση που έφεραν οι συνθήκες της πανδημίας σε παγκόσμιο επίπεδο και συνεχίζεται λόγω της αύξησης των τιμών των καυσίμων αλλά και του ενεργειακού κόστους, σαφώς και επηρέασε την αγορά, σε βαθμό “στρέβλωσης”, οπότε μπορούμε να περιμένουμε μια εξομάλυνση από τα τέλη του 2022 και μέσα στο 2023. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στον τομέα των μπαταριών. Μέσα στο εργοστάσιο της Riese and Muller είδαμε ένα τμήμα της αποθήκης, αποκλειστικά αφιερωμένο στις μπαταρίες. Εκεί βρίσκονταν δεκάδες χιλιάδες μπαταρίες e-bikes της Bosch, με εγκατεστημένο ειδικό σύστημα πυρόσβεσης για την περίπτωση ατυχήματος. Στόχος της εταιρείας είναι να έχει έτοιμο σύντομα ένα νέο κτίριο στις εγκαταστάσεις της. Έτσι θα επεκτείνει την παραγωγή αλλά και θα μπορέσει να διαθέσει ένα εντελώς ξεχωριστό χώρο για τις μπαταρίες. Better safe than sorry…
Μια αναφορά χρειάζεται και στον τομέα της βιωσιμότητας, όπου η R&M δίνει μεγάλη σημασία. Στην προσπάθειά της να ελαχιστοποιήσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των ποδηλάτων της, η εταιρεία προωθεί την ανακύκλωση/επαναχρησιμοποίηση μπαταριών (περισσότερες πληροφορίες γι’αυτό σε μελλοντικό μας άρθρο). Επίσης χρησιμοποιεί ενέργεια από φωτοβολταϊκά panels για να καλύπτει τις ανάγκες των εγκαταστάσεών της. Τέλος, έχει μειώσει σε μεγάλο βαθμό τα απορρίμματα/απόβλητα του εργοστασίου της. Στόχος, η “net-zero” λειτουργία της, κάτι που φυσικά δεν είναι εύκολο αλλά σε βάθος χρόνου, εφικτό.
Ξενάγηση στο εργοστάσιο
Κατά την ξενάγηση μας είδαμε πως γίνεται η συναρμολόγηση ενός premium e-bike από το “Α ως το Ω”. Από την ακτινολόγηση και ελέγχου των τροχών, μέχρι τα διαφόρων χρωμάτων και μεγεθών πλαίσια, τη συναρμολόγηση των επιμέρους μερών (ηλεκτροκινητήρας, μετάδοση, φρένα κ.λπ.) και τον τελικό έλεγχο της καλής λειτουργίας των ποδηλάτων.
Μπορεί να μην γίναμε μάρτυρες της κατασκευής του πλαισίου, για παράδειγμα, αφού τα περισσότερα εξαρτήματα φθάνουν έτοιμα στο εργοστάσιο. Αξίζει, όμως, να πούμε ότι το 60% αυτών κατασκευάζεται στην Ευρώπη, σε χώρες όπως η Πορτογαλία, η Πολωνία και η Γερμανία, ενώ τα διάφορα κυτία που βλέπαμε γύρω μας “πρόδιδαν” τα brands εξαρτημάτων που βρίσκονται σε ένα R&M ποδήλατο. Bosch, Shimano, Suntour, Magura, γνωστά και αξιόπιστα brands που συνδυασμένα μας προσφέρουν ένα Charger3, ένα Supercharger 2 GT, ένα Delite GT, ακόμα και τα cargo bikes Packster 70 και Load 60. Μάλιστα, ορισμένα από τα εξαρτήματα είναι “ειδικές παραγγελίες” για την R&M, όπως το Suntour XCR 32 air suspension fork.
Ειδική μνεία θα κάνουμε στα cargo bikes. Παρ’όλο που στην Ελλάδα είναι ακόμα κάτι το “ξένο”, στην Ευρώπη είναι πολύ διαδεδομένα. Με σασί τύπου “σκάλας” (θα το δείτε και αυτό στο video μας), έχουν αρκετό χώρο για ένα μεγάλο καλάθι μεταφοράς εμπορευμάτων/αγαθών/φορτίου πολλών δεκάδων Kg, ή ειδικό καλάθι μεταφοράς κατοικιδίων, ακόμα και παιδιών, με καθισματάκι/καθισματάκια! Ίσως δεν μπορείτε να το φανταστείτε εύκολα, αλλά σε πολλές χώρες τα cargo bikes έχουν αντικαταστήσει τα κλασικά φορτηγά, τρίκυκλα ή δίκυκλα για τον ανεφοδιασμό καταστημάτων και το delivery! Το μεγάλο τους πλεονέκτημα είναι οτι έχουν πρόσβαση σε περιοχές που ένα τετράτροχο/φορτηγό απαγορεύεται να εισέλθει, ειδικά στα ιστορικά κέντρα. Επιπλέον, αρκετοί τα χρησιμοποιούν για τα ψώνια τους ή για τη βόλτα τους, μαζί με το παιδί, το κατοικίδιο κ.λπ. Σταδιακά θα τα βλέπουμε συχνότερα και στην Ελλάδα, όπου μπορούν να δώσουν πολλές λύσεις…
Η τεχνολογία στην πράξη!
Μετά το factory tour, είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε test ride σχεδόν σε όλα τα μοντέλα της Riese and Muller στον εξωτερικό χώρο, ο οποίος συνδέεται με το επαρχιακό οδικό δίκτυο. Έτσι, δοκιμάσαμε τόσο τα city, όσο και τα full suspension μοντέλα σε συνθήκες εκτός δρόμου, αλλά και τα cargo bikes που είναι πιο “tricky” στην οδήγηση αλλά συνηθίζονται εύκολα. Highlight, τα “45άρια” μοντέλα που κατηγοριοποιούνται ως μοτοποδήλατα. Έχουν ηλεκτρική υποβοήθηση μέχρι και τα 45 Km/h και το αντίστοιχο “γρανάζωμα” αλλά και αριθμό κυκλοφορίας (πινακίδα). Σαφώς πιο ευχάριστα για μεγάλες διαδρομές και ιδιαίτερα εκτός πόλης. Να σημειωθεί οτι είναι διαθέσιμα και στην Ελλάδα μέσω της Kosmoride, όπως όλα τα ποδήλατα της Riese and Muller, ενώ ξεχωρίζουν από το “HS“ στην ονομασία τους (High Speed).
Δοκιμάσαμε και το σύστημα ABS σε μοντέλα που το διαθέτουν. Ομολογουμένως εντυπωσιαστήκαμε από την απόδοσή του στον εμπρός τροχό, αφού σε πολύ ολισθηρό οδόστρωμα ή χώμα παρεμβαίνει ομαλά και δεν επιτρέπει στον τροχό να μπλοκάρει, διευκολύνοντας την πέδηση. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για τα χαρακτηριστικά ασφάλειας των ποδηλάτων της εταιρείας εδώ. Πολύ ομαλή είναι και η λειτουργία της μετάδοσης της Enviolo στα μοντέλα “Vario“, με χρήση ιμάντα και χωρίς ντεραγιέ/κασέτα. Πρακτικά η αλλαγή σχέσης γίνεται χωρίς να το αντιλαμβάνεται ο αναβάτης, μέσω του περιστροφικού ρυθμιστικού στο δεξί χέρι. Τεχνολογίες που θα προτείναμε να δοκιμάσετε στην πράξη για να διαπιστώσετε πως λειτουργούν, αφού αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος. Ευτυχώς μπορείτε να προγραμματίσετε ένα test ride όποιου μοντέλου θέλετε μέσω της Kosmoride.
Κλείνοντας, ίσως βρείτε χρήσιμο τον “Bike Advisor“ της Riese and Muller που σας καθοδηγεί στο ιδανικό μοντέλο για εσάς. Θα τον βρείτε εδώ. Επίσης, η εταιρεία εξηγεί πολύ ωραία τα διάφορα χαρακτηριστικά της γεωμετρίας του σασί ενός ποδηλάτου, για να μην μπερδευτείτε ξανά με τις διαστάσεις του.
Βρείτε τα e-bikes της Riese and Muller στο Kosmoride.gr!
Riese and Muller factory tour photo gallery