Τα ηλεκτρικά σκούτερ έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας και αυξάνονται διαρκώς στους δρόμους, τόσο στα χέρια απλών χρηστών, όσο και των επαγγελματιών διανομής (delivery). Και η αλήθεια είναι ότι παρά τον σαφή περιορισμό της αυτονομίας, όσον αφορά τις μεγάλες αποστάσεις και τα ταξίδια, οι διανομείς με ηλεκτρικό σκούτερ εξοικονομούν αρκετά χρήματα σε μηνιαία και ετήσια βάση χάρη στο πολύ μικρό κόστος χρήσης αλλά και συντηρησής τους. Ένα ποιοτικό ηλεκτρικό μοντέλο μπορεί να προσφέρει άνετα μια αυτονομία 100 Km σε καθημερινή βάση, αρκετή για την πλειοψηφία των διανομέων. Άλλωστε, 100+ Km καθημερινά μέσα στην πόλη με δίκυκλο είναι μια κουραστική, πολύωρη διαδικασία και δύσκολα κάποιος θα την ξεπεράσει, στο εύρος περιοχών που εργάζεται.
Εμείς, γνωρίζοντας πολύ καλά όλα τα μοντέλα της αγοράς αλλά και τα κόστη που περιλαμβάνει ένα ηλεκτρικό σκούτερ, μιλήσαμε με διανομείς που χρησιμοποιούν σκούτερ βενζίνης για delivery και θα επιχειρήσουμε μια ανάλυση του κόστους χρήσης και συντηρήσής τους, έναντι των ηλεκτρικών. Έτσι θα σας δώσουμε μια ικανοποιητική «εικόνα» του πόσο φθηνότερο είναι το ηλεκτρικό για έναν επαγγελματία, ιδίως αν προτιμήσει την ενοικίαση/leasing, αντί για την αγορά του (το κόστος τους παραμένει σχετικά υψηλό, δυστυχώς). Πάμε!
Τα κόστη του ηλεκτρικού σκούτερ
Ας πάρουμε, λοιπόν, το παράδειγμα ενός απαιτητικού διανομέα που κάνει «βαριά» χρήση και εργάζεται εντός πόλης. Οι περισσότερες διαδρομές είναι από μικρές έως πολύ μικρές, αλλά η άνοδος των διάφορων νέων πλατφόρμων για τους διανομείς, συχνά αυξάνουν και τις αποστάσεις. Σε κάθε περίπτωση, θα ορίσουμε μια μέση απόσταση 80 Km στη διάρκεια της βάρδιας και θα πάρουμε ως «βάση» το Silence S02 Delivery, το οποίο έχει ονομαστική αυτονομία 133 Km κατά WMTC, πολύ κοντά στην πραγματική, με κανονική χρήση (μπαταρία 5,6 KWh). Στην «απέναντι» μεριά θα βάλουμε ένα σκούτερ βενζίνης της κατηγορίας των 300cc, με μέση κατανάλωση κοντά στα 3 lt/100 Km.
Η κατάσταση με τα νέα τιμολόγια ενέργειας δημιουργεί «ερωτηματικά», αλλά όλα δείχνουν πως μια ρεαλιστική τιμή για την KWh θα είναι κοντά στα €0,25 (μαζί με τις πρόσθετες χρεώσεις). Φυσικά, για ορισμένα νοικοκυριά και ιδίως με τη χρήση νυχτερινού ρεύματος, το κόστος μπορεί να είναι και χαμηλότερο, αλλά εμείς θα πάρουμε αυτό το μετριοπαθές σενάριο. Για τα 80 Km της βάρδιας, λοιπόν, συν άλλα 10 Km για επιπλέον διαδρομές του διανομέα, θα απαιτηθούν περίπου 3,8 KWh ενέργειας, άρα €0,95. Για 5 πλήρεις βάρδιες εντός της εβδομάδας, συν «μισή» βάρδια την 6η μέρα, έχουμε κόστος περίπου €5,25. Για μια ολόκληρη χρονιά (12 μήνες) και 26.000 Km φτάνουμε σε ένα κόστος χρήσης της τάξης των €275 περίπου. Φυσικά παρεμβάλλονται ημέρες διακοπών και ξεκούρασης, οι οποίες διαφέρουν για κάθε άνθρωπο, αλλά μπορείτε να τις υπολογίσετε και μόνοι σας.
Στο κόστος οφείλουμε να συμπεριλάβουμε και τη συντήρηση, η οποία είναι ελάχιστη. Συγκεκριμένα το μοντέλο της Silence, όντας αερόψυκτο με τον κινητήρα στον πίσω τροχό, δεν έχει καμία απαίτηση συντήρησης, πέραν του τυπικού ελέγχου και της αλλαγής των ελαστικών του και των τακακιών του. Ένα σετ επώνυμα ελαστικά σε διαστάσεις 120/70-13 και 14/70-14 κοστίζουν περί τα €150, ενώ τα τακάκια του Silence S02 κοστίζουν €70 (σετ). Όντας ηλεκτρικό και με έντονη αναγεννητική πέδηση, ένα τέτοιο σκούτερ φθείρει λιγότερο τα φρένα του σε σχέση με ένα θερμικό, έτσι θα ορίσουμε μια αλλαγή τακακιών ανά έτος και δύο αλλαγές ελαστικών, επειδή θέλουμε να είμαστε «on the safe side». Συνολικό κόστος ετησίως: €675 για το «εργαλείο» της δουλειάς μας.
Τα κόστη της “βενζίνης”
Πάμε στο σκούτερ βενζίνης! Για τα ίδια ακριβώς χιλιόμετρα μέσα στο χρόνο, θα απαιτηθούν 700 λίτρα βενζίνης. Με κόστος, αυτή τη στιγμή, €1,8/λίτρο, φθάνουμε αμέσως στα €1.235. Έπειτα έχουμε το κόστος συντήρησης, καθώς εκτός από τα ελαστικά και τα φρένα, έχουμε και επισκέψεις στο συνεργείο (ή… DIY), για αλλαγή λαδιών μοτέρ και μετάδοσης, ιμάντα, αλλά και φίλτρων. Αυτά χωρίς να υπολογίσουμε άλλες ανάγκες συντήρησης ή βλάβες που μπορεί να προκύψουν και οι οποίες δεν είναι σπάνιες, σε ένα σκούτερ που χρησιμοποιείται εντατικά. Βάζουμε, λοιπόν, €200 για το service που γίνεται κάθε 15.000-20.000 Km περίπου, συν τουλάχιστον 2 αλλαγές τακακιών, έστω στα €80. Επίσης 2 αλλαγές ελαστικών, βέβαια, συν τις αλλαγές λαδιών σε μικρότερα ενδιάμεσα διαστήματα, ανάλογα με το πόσο συνεπής θέλει να είναι ο κάτοχος. Σίγουρα κοντά στα €650, λοιπόν, για έξοδα συντήρησης του σκούτερ. Σύνολο μαζί με τα καύσιμα, €1.885.
Ετήσιο όφελος υπέρ του ηλεκτρικού σκούτερ, €1.210, λοιπόν. Δεν είναι κάποιο… αμύθητο ποσό, στην εποχή μας, αλλά ένα «καλό» μηνιάτικο και ένα ικανό ποσό να σας δώσει μια «ανάσα», σε βάθος χρόνου. Ταυτόχρονα με την εξοικονόμηση χρημάτων, όμως, θα απολαμβάνετε την πολύ ομαλή, χωρίς καθόλου κραδασμούς, ηλεκτρική λειτουργία, τα πιο ασφαλή και αποτελεσματικά φρένα (χάρη στο e-brake), την άμεση απόκριση στο γκάζι σε σχέση με οποιοδήποτε σκούτερ βενζίνης και μην ξεχνάτε ότι οι εργασίες συντήρησης κοστίζουν και σε εργατοώρες. Είτε δικές σας (αν συντηρείτε μόνοι σας το όχημα), είτε ενός συνεργείου, ενώ εσείς περιμένετε να ολοκληρωθούν. Ο χρόνος είναι (και) χρήμα, ως γνωστόν.
Επίσης, ίσως έχετε την δυνατότητα να επαναφορτίζετε την μπαταρία σας στο χώρο εργασίας και γενικότερα, εκτός σπιτιού. Το οποίο μπορεί να σημαίνει ότι γλιτώνετε ακόμα και τo κόστος της ενέργειας που απαιτούνται. Εκεί το ετήσιο όφελος ξεπερνά τα €1.500 και γίνεται σημαντικότερο.
Μετά τον πρώτο χρόνο, τι;
Ο χρόνος περνάει γρήγορα, όμως… τι γίνεται στη διετία; Εκεί το όφελος μεγαλώνει ακόμα περισσότερο καθώς έρχεται στην εξίσωση και ένα πιο ακριβό, «μεγάλο» service για το σκούτερ βενζίνης, με εργασίες που μπορούν να περιλαμβάνουν ρύθμιση βαλβίδων, καδένα εκκεντροφόρων, αντλία νερού κ.λπ., πέραν των εργασιών στη μετάδοση. Από την άλλη δεν αλλάζει τίποτα το 2ο έτος για το ηλεκτρικό σκούτερ, είναι… business as usual!
Εδώ θα πρέπει να αναφερθούμε και στο μόνιμο φόβο όσων σκέφτονται το ηλεκτρικό σκούτερ αλλά φοβούνται «κρυφά» κόστη. Την μπαταρία. Σε αντίθεση με ό,τι έχετε ακούσει, όμως, μια ποιοτική μπαταρία ενός επώνυμου σκούτερ μπορεί άνετα να «βγάλει» ακόμα και πάνω από 60.000 Km πριν μειωθεί η χωρητικότητά της αισθητά. Μάλιστα, έχει καταγραφεί περίπτωση μπαταρίας Silence S02 Delivery με 50.000 Km και πτώση χωρητικότητας μόλις 1%. Φυσικά, οι κινητήρες βενζίνης των σκούτερ έχουν και αυτοί «ημερομηνία» λήξης, ανάλογα με τη συντήρηση και το πόσο «πιέζονται» καθημερινά. Οι επαγγελματίες διανομείς το γνωρίζετε καλά. Αλλά αν εξακολουθείτε να ανησυχείτε για το κόστος αντικατάστασης της μπαταρίας, η λύση είναι παρακάτω!
Συμφέρει η ενοικίαση αντί της αγοράς;
Για το τέλος αφήσαμε το ζήτημα της αγοράς και της ενοικίασης/leasing. Με το Silence S02 Delivery ως παράδειγμα, το κόστος απόκτησης με την κρατική επιδότηση φθάνει τις €4.790. Όσο ενός οικονομικού, νέου σκούτερ βενζίνης 300cc, καθώς τα επώνυμα και ακριβότερα ξεπερνούν τις €6.000, ενίοτε. Το όφελος είναι «καθαρό», λοιπόν, ακόμα και αν υπολογίζουμε το κόστος αγοράς.
Εκτός της αγοράς, υπάρχει και η λύση του leasing. Η Kosmoride πλέον προσφέρει μοντέλα όπως αυτά της Silence προς ενοικίαση, με ένα κόστος κοντά στα €170/μήνα (+ΦΠΑ). Σίγουρα σας συμφέρει για μια περίοδο χρήσης 2-3 ετών, ειδικά από τη στιγμή που συμπεριλαμβάνει έξοδα συντήρησης, επισκευών, ασφάλισης κ.λπ. Και αν για τον οποιονδήποτε λόγο το σκούτερ σας βρεθεί εκτός λειτουργίας, δεν χάνετε ούτε μια ημέρα εργασίας, αφού αντικαθίσταται άμεσα με άλλο διαθέσιμο μοντέλο. «Κρυφά» κόστη και οφέλη που μερικές φορές δεν λαμβάνουμε υπόψιν…
Εν τέλει, η χρήση ηλεκτρικού σκούτερ για delivery, ειδικά μέσα στην πόλη, είναι εμφανώς πιο συμφέρουσα από όλες τις απόψεις. Τόσο του κόστους, όσο και της εμπειρίας χρήσης και άνεσης του αναβάτη/διανομέα. Ακόμα κι αν έχετε ήδη ένα λίγο παλαιότερο σκούτερ βενζίνης, όμως, και δεν θέλετε να αγοράσετε ένα νέο ηλεκτρικό, επενδύοντας κάποιες χιλιάδες ευρώ, η ενοικίαση είναι πολύ οικονομική λύση και πρακτικά το μηνιαίο κόστος του σκούτερ μπορεί να καλυφθεί ακόμα και μέσα σε δύο βάρδιες! Ο μόνος τρόπος είναι να το δοκιμάσετε και η ενοικίαση για ένα μήνα σας δίνει αυτή τη δυνατότητα, πριν αποφασίσετε αν το ηλεκτρικό σκούτερ μπορεί να καλύψει τις ανάγκες σας και αν όντως συμφέρει η χρήση του για delivery. Οπότε, γιατί δεν δοκιμάζετε;