Σήμερα, εννέα μήνες μετά την έναρξη αυτεπάγγελτης έρευνας κατά των επιδοτήσεων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε προσωρινούς αντισταθμιστικούς δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με συσσωρευτή (BEV) από την Κίνα. Βάσει της έρευνας, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η αξιακή αλυσίδα των BEV στην Κίνα λαμβάνει αθέμιτες επιδοτήσεις, οι οποίες επιφέρουν κίνδυνο οικονομικής ζημίας στους παραγωγούς BEV της ΕΕ. Η έρευνα εξέτασε επίσης τις πιθανές συνέπειες και τον αντίκτυπο των μέτρων αυτών στους εισαγωγείς, τους χρήστες και τους καταναλωτές των BEV στην ΕΕ.

Οι διαβουλεύσεις με την κινεζική κυβέρνηση έχουν ενταθεί τις τελευταίες εβδομάδες, κατόπιν της ανταλλαγής απόψεων μεταξύ του Εκτελεστικού Αντιπροέδρου κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις και του Κινέζου Yπουργού Εμπορίου κ. Wang Wentao. Οι επαφές συνεχίζονται σε τεχνικό επίπεδο με σκοπό την επίτευξη λύσης συμβατής με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, η οποία να αντιμετωπίζει επαρκώς τις ανησυχίες που διατύπωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση. Οποιοδήποτε αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων πρέπει να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις εντοπισθείσες ζημιογόνες μορφές επιδοτήσεων. 

Οι ατομικοί δασμοί που ισχύουν για τους τρεις κινέζους παραγωγούς του δείγματος είναι οι εξής:

  • BYD: 17,4%
  • Geely: 19,9%
  • SAIC: 37,6%

Άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα, οι οποίοι συνεργάστηκαν στην έρευνα αλλά δεν συµπεριλήφθηκαν στο δείγµα, υπόκεινται στο µέσο σταθµισµένο δασµό 20,8%. Ο δασμός για άλλες μη συνεργαζόμενες εταιρείες είναι 37,6%.

Σε σύγκριση με τους συντελεστές που είχαν γνωστοποιηθεί εκ των προτέρων στις 12 Ιουνίου 2024, οι προσωρινοί δασμοί προσαρμόστηκαν ελαφρώς προς τα κάτω με βάση τις παρατηρήσεις σχετικά με την ακρίβεια των υπολογισμών που υπέβαλαν τα ενδιαφερόμενα μέρη. Όλα τα λεπτοµερή συµπεράσµατα της έρευνας αντικατοπτρίζονται στον εκτελεστικό κανονισµό που δηµοσιεύεται τώρα στην Επίσηµη Εφηµερίδα.

Αυτοί οι προσωρινοί δασμοί θα εφαρμοστούν από τις 5 Ιουλίου 2024, για μέγιστη διάρκεια τεσσάρων μηνών. Εντός αυτού του χρονικού πλαισίου, πρέπει να ληφθεί οριστική απόφαση για οριστικούς δασμούς, μέσω ψηφοφορίας από τα κράτη μέλη της ΕΕ. Όταν εγκριθεί, η απόφαση αυτή θα καταστήσει τους δασμούς οριστικούς για περίοδο πέντε ετών.

Διαδικασία και επόμενα βήματα

Στις 4 Οκτωβρίου 2023, η Επιτροπή κίνησε επίσημα αυτεπάγγελτα έρευνα κατά των επιδοτήσεων για τις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία για επιβάτες καταγωγής Κίνας. Η εν λόγω έρευνα πρέπει να ολοκληρωθεί εντός 13 μηνών το πολύ από την έναρξη. Τα οριστικά μέτρα πρέπει να επιβληθούν το αργότερο 4 μήνες μετά την επιβολή των προσωρινών δασμών. Οι προσωρινοί αντισταθμιστικοί δασμοί εξασφαλίζονται με εγγύηση (με τη μορφή που θα αποφασιστεί από τα τελωνεία κάθε κράτους μέλους) και μπορούν να εισπραχθούν υπό ορισμένες συνθήκες μόνο όταν ληφθεί απόφαση για την επιβολή οριστικών δασμών.

Σε συνέχεια της συνήθους διαδικασίας εμπορικής άμυνας, τα κράτη μέλη θα ψηφίζουν πλέον για τα προσωρινά μέτρα, με γραπτή διαδικασία και απλή πλειοψηφία, το αργότερο 14 ημέρες μετά τη δημοσίευση των προσωρινών μέτρων στην Επίσημη Εφημερίδα. Η ψηφοφορία αυτή θα ακολουθήσει τη λεγόμενη συμβουλευτική διαδικασία, σύμφωνα με τους κανόνες της επιτροπολογίας (χωρίς νομικά δεσμευτικό αποτέλεσμα).

Τα ενδιαφερόμενα μέρη έχουν επίσης τη δυνατότητα να ζητήσουν ακρόαση από τις υπηρεσίες της Επιτροπής εντός 5 ημερών από την έναρξη ισχύος των προσωρινών μέτρων και να υποβάλουν παρατηρήσεις εντός 15 ημερών από την έναρξη ισχύος. Στη συνέχεια, αφού λάβει υπόψη τα σχόλια των ενδιαφερομένων μερών, η Επιτροπή θα δημοσιοποιήσει την πρότασή της για οριστικά μέτρα, εάν υπάρχουν, και θα δώσει επαρκή χρόνο (10 ημέρες) στα ενδιαφερόμενα μέρη να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους.

Στη συνέχεια, η Επιτροπή θα υποβάλει τον οριστικό προσδιορισμό στα κράτη μέλη, τα οποία θα ψηφίσουν σύμφωνα με τη διαδικασία εξέτασης βάσει των κανόνων επιτροπολογίας (η πρόταση της Επιτροπής υιοθετείται, εκτός εάν υπάρχει ειδική πλειοψηφία εναντίον της). Η ψηφοφορία αυτή θα έχει δεσμευτικό αποτέλεσμα. Οποιαδήποτε πιθανά μέτρα θα ισχύουν για 5 έτη, με δυνατότητα παράτασης κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος και επακόλουθης επανεξέτασης.

Μετά από τεκμηριωμένο αίτημα, ένας παραγωγός BEV στην Κίνα – η Tesla – μπορεί να λάβει ατομικά υπολογιζόμενο δασμό στο οριστικό στάδιο. Οποιαδήποτε άλλη εταιρεία που παράγει στην Κίνα και δεν έχει επιλεγεί στο τελικό δείγμα, η οποία επιθυμεί να διερευνηθεί η ιδιαίτερη κατάστασή της, μπορεί να ζητήσει ταχεία επανεξέταση, σύμφωνα με τον βασικό κανονισμό κατά των επιδοτήσεων, αμέσως μετά την επιβολή οριστικών μέτρων. Η προθεσμία για την ολοκλήρωση της εν λόγω επανεξέτασης είναι 9 μήνες από την υποβολή του αιτήματός της.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.