Όπως θα έχετε διαβάσει, πιθανότητα, εδώ και μήνες διεξάγεται ένα “μπρα-ντε-φερ” μεταξύ Ε.Ε. και Κίνας, όσον αφορά την επιβολή δασμών σε εισαγόμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Από εχθές, 30/10/2024, η επιβολή των δασμών είναι επίσημα σε ισχύ για τα επόμενα 5 χρόνια. για την επιβολή τους, τα κράτη-μέλη ψήφισαν στις αρχές Οκτωβρίου και η πλειοψηφία τάχθηκε υπέρ των δασμών. Συγκεκριμένα, 10 χώρες τάχθηκαν υπέρ (π.χ. Ιταλία, Γαλλία, Πολωνία), 5 τάχθηκαν κατά (π.χ. Γερμανία) και 12 απείχαν. Η Κίνα… κράτησε σημειώσεις και πλέον περνά στην αντεπίθεση.
Σύμφωνα με το Reuters, η Κίνα φέρεται να έχει ήδη ενημερώσει τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της να “σκεφτούν προσεκτικά πριν επενδύσουν” στην Ευρώπη, ιδίως στις χώρες που ψήφισαν υπέρ ή απείχαν από την επιβολή δασμών από την ΕΕ.
Αν και οι δασμοί υπερψηφίστηκαν σχετικά άνετα, ήταν εμφανής η απροθυμία αρκετών κρατών-μελών από το να ταχθούν ενάντια στην Κίνα, υπό τον φόβο των “αντιποίνων”. Αρκετές κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξετάζουν το ενδεχόμενο να κατασκευάσουν εργοστάσια στην Ευρώπη προκειμένου να παρακάμψουν τους δασμούς, συμπεριλαμβανομένων των BYD, Geely και XPeng. Αυτός είναι και ο στόχος των δασμών άλλωστε, πέρα από την “εξισορρόπηση” της κρατικής στήριξης της Κίνας προς τους κατασκευαστές της, που επικελείται σε κάθε ευκαιρία η Ε.Ε.
Αλλά η Κίνα θέλει να διασφαλίσει ότι αυτές οι επενδύσεις θα πάνε σε χώρες που δεν ψήφισαν υπέρ των δασμών. Η BYD, για παράδειγμα, κατασκευάζει επί του παρόντος ένα εργοστάσιο στην Ουγγαρία, μια χώρα που ψήφισε κατά των δασμών.
Εν τω μεταξύ, άλλες χώρες που ψήφισαν υπέρ των δασμών, όπως η Γαλλία και η Ιταλία, προσπαθούν να πείσουν κινεζικές εταιρείες να επενδύσουν στην κατασκευή εργοστασίων εκεί. Όμως αυτή η νέα οδηγία θα καταστήσει πιο δύσκολη την πορεία τους προς τις επενδύσεις. Αυτή δεν είναι πιθανότατα η μόνη ενέργεια που θα λάβει η Κίνα ως απάντηση στους δασμούς της Ε.Ε., απλώς μια… προειδοποιητική βολή. Δείχνει όμως την προθυμία της να αντιδράσει γρήγορα στις χώρες που επιβάλλουν εμπορικούς περιορισμούς.
Ταυτόχρονα, εξακολουθούν οι διαβουλεύσεις μεταξύ της ΕΕ και της Κίνας σχετικά με μια πιθανή συμφωνία ελάχιστης τιμολόγησης για την αποφυγή δασμών. Η ελπίδα ήταν αυτές να ολοκληρωθούν πριν από την επιβολή δασμών, αλλά αυτό δεν συνέβη, οπότε προς το παρόν τα εισαγόμενα, κινέζικα EVs επιβαρύνονται με δασμούς έως 45,3%, συνολικά.
Και επειδή μάλλον αναρωτιέστε τι ψήφισε η Ελλάδα, η απάντηση είναι οτι απείχε…
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
Πηγή: Electrek