Αρκετές διεθνείς αυτοκινητοβιομηχανίες ενώνουν τις δυνάμεις τους σε δύο ομάδες με τους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla, Smart και Polestar, προκειμένου να ανταποκριθούν στα αυστηρότερα όρια CO2 της ΕΕ το 2025. Μια γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία (M-B) ακολουθεί επίσης αυτή την οδό, ενώ οι άλλες δύο θέλουν να επιτύχουν τους στόχους μόνες τους.

Οι δεξαμενές-pools αποτελούν μια κοινή βάση διακανονισμού με την οποία οι κατασκευαστές αυτοκινήτων που δεν μπορούν να τηρήσουν τις οριακές τιμές φέτος λόγω του μείγματος κίνησης των νέων αυτοκινήτων τους μπορούν να αποφύγουν τα πρόστιμα. Ταυτόχρονα, οι κατασκευαστές EVs που διατηρούν χαμηλά το μέσο όρο εκπομπών πληρώνονται αδρά για τον συμψηφισμό. Για πολλούς κατασκευαστές, το CO2 pooling εξακολουθεί να είναι η πιο ευνοϊκή λύση αυτή τη στιγμή.

Σύμφωνα με αναφορές, Stellantis,Toyota,Ford, Mazda και Subaru θέλουν να αντισταθμίσουν τα όρια CO2 του στόλου τους με εκείνα της Tesla. Η Mercedes-Benz προσπαθεί επίσης να σχηματίσει μια δεξαμενή με τις Smart, Volvo Cars και Polestar, συνεχίζει το έγγραφο που είδε το φως της δημοσιότητας. Οι δύο δεξαμενές είναι ανοιχτές για αιτήσεις από άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου.

Αυτού του είδους η κοινή αξιολόγηση δεν είναι κάτι το νέο, φυσικά. Η εισαγωγή των ορίων ρύπων για τους στόλους στην Ε.Ε. το 2021 έχει ήδη οδηγήσει σε τέτοιου είδους “διεπιχειρησιακές δεξαμενές”. Μέχρι σήμερα, η τιμή αυτή ήταν 115,1 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο και ανά όχημα, με μείωση στα 93,6 γραμμάρια το 2025 και στα 49,5 γραμμάρια το 2030. Το άλμα από το 2024 στο 2025 είναι σχετικά μεγάλο, γεγονός που έχει προκαλέσει ανησυχία στην αυτοκινητοβιομηχανία εδώ και μήνες. Κατ’ αρχήν, ο στόχος του 2025 μπορεί να επιτευχθεί μόνο με ένα ορισμένο ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά οι πωλήσεις τους δεν εξελίσσονται όπως αναμενόταν. Όσοι δεν τηρούν τις οριακές τιμές αναμένουν υψηλές κυρώσεις. Ένα έγγραφο που κυκλοφορούσε στη βιομηχανία προειδοποιούσε από τον Σεπτέμβριο ότι τα όρια CO2 θα μπορούσαν να κοστίσουν εκατομμύρια θέσεις εργασίας.

Μεγάλα τμήματα των πολιτικών δεν θέλουν πλέον να αγγίξουν τα όρια του στόλου CO2 για το 2025, αλλά δεν θέλουν επίσης να πλήξουν την αυτοκινητοβιομηχανία με κυρώσεις που ανέρχονται σε δισεκατομμύρια. Ως εκ τούτου, συζητείται επί του παρόντος σε επίπεδο ΕΕ ένα τέχνασμα για την προστασία των αυτοκινητοβιομηχανιών από τις κλιματικές κυρώσεις το 2025. Πρόκειται λιγότερο για αντιστάθμιση «οριζόντια» (όπως με τη συγκέντρωση), και περισσότερο “κάθετη”, χρονικά. Για παράδειγμα, ένας κατασκευαστής θα πρέπει να είναι σε θέση να αντισταθμίσει πιθανά ελλείμματα το 2025 με την υπερκάλυψη των ποσοστώσεων το 2026 και το 2027. Αυτή ήταν η συγκεκριμένη πρόταση του υπουργού Οικονομίας της Γερμανίας Robert Habeck (Πράσινο Κόμμα). Τη θέση για τη δημιουργία μιας «ρεαλιστικής μετάβασης» συμμερίζονται επίσης ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς (SPD) και η μεγαλύτερη πολιτική ομάδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το ΕΛΚ.

Το Reuters επικαλείται έναν εκπρόσωπο της Stellantis, ο οποίος δήλωσε ότι η συμμετοχή στη δεξαμενή με την Tesla θα βοηθήσει τον όμιλο να επιτύχει τους στόχους της ΕΕ για το 2025, βελτιστοποιώντας παράλληλα τους διαθέσιμους πόρους του. Η Stellantis θέλει να συνεχίσει να προωθεί την ανάπτυξη καινοτόμων ηλεκτρικών τεχνολογιών και τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών. Εκπρόσωπος της Mercedes δήλωσε επίσης στο Der Spiegel ότι ο λόγος για την απόφαση του pooling ήταν ο (ταχύς) ρυθμός μετασχηματισμού της βιομηχανίας. Η δεξαμενή προορίζεται να καλύψει το κενό στη Mercedes, εάν δεν πωληθούν αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητά της.

eActros 600 Sattelzugmaschine – zero-emission; CO2-neutral; electric; battery; e-mobility; e-truck; Weltpremiere; Mercedes-Benz

Για τις εταιρείες που υπερβαίνουν τις ποσοστώσεις, το pooling είναι μια επικερδής παράλληλη δραστηριότητα. Σύμφωνα με το Der Spiegel, η Volvo απέκτησε το 0,3% των εσόδων της από την πώληση δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων τους πρώτους εννέα μήνες του περασμένου έτους. Στην Tesla, τα έσοδα από αυτόν τον τομέα ανήλθαν σε περισσότερα από δύο δισεκατομμύρια δολάρια (α’ τρίμηνο – γ’ τρίμηνο 2024).

Στο έγγραφο της ΕΕ δεν αναφέρονται οι δύο γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες BMW και Volkswagen. Εκπρόσωπος της Volkswagen εξήγησε στο Der Spiegel ότι στόχος της εταιρείας είναι να επιτύχει τους στόχους κυρίως με δικές της προσπάθειες. Εάν αυτό δεν επιτευχθεί, υπάρχει ακόμα χρόνος μέχρι το φθινόπωρο για να σχηματιστεί μια δεξαμενή ώστε να “σωθεί” το 2025. Το αφεντικό της BMW, Oliver Zipse, δήλωσε πρόσφατα δημοσίως ότι είναι βέβαιος για την επίτευξη των στόχων.

Πρακτικά πρόκειται για ένα -νόμιμο- τέχνασμα ώστε οι κατασκευαστές που έχουν μείνει πίσω στην ηλεκτροκίνηση να κερδίσουν χρόνο, ώστε να συγκλίνουν με τους στόχους τα επόμενα έτη. Αν, όμως, δεν το καταφέρουν σύντομα, τότε η κατάσταση απλώς θα χειροτερέψει, οδηγώντας πιθανώς σε μια παρέμβαση της Ε.Ε. και στην αναθεώρηση των ορίων για την επόμενη πενταετία ή δεκαετία.

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Οι Κινέζοι… φέρνουν πίσω τη βενζίνη και το diesel;

Πηγή: Electrive

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.