Με έντονη παρουσία εκπροσώπων της Πολιτείας, Κοινωνικών Φορέων και του Τύπου, πραγματοποιήθηκε διοργάνωση για την Οδική Ασφάλεια στο Ολυμπιακό Μέγαρο της Κύπρου την Παρασκευή 23 Μαΐου 2025. Καθοριστική συμβολή είχε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» που συμμετείχε σε Ημερίδα όπου παρουσιάστηκαν:
- θέματα για την Οδική Ασφάλεια στην Κύπρο από εκπροσώπους της Πολιτείας
- στόχοι και δράσεις για την «Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας (ERSC)» από εκπρόσωπο του ERSC της ΕΕ μετά την πρόσκληση από πλευράς του Κυπριακού Συνδέσμου Αυτοκινήτου (CAA),
- ερευνητικό πρόγραμμα του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) “Πάνος Μυλωνάς” (RSI) που υλοποιείται με την υποστήριξη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) καθώς και
- ενημερωτική εκστρατεία στα πλαίσια του ερευνητικού προγράμματος με αξιοποίηση ευρημάτων της έρευνας.
Η παρουσία του Ινστιτούτου στην Κύπρο επιβεβαίωσε τη σταθερή του προσήλωση στην προώθηση της Οδικής Ασφάλειας μέσω ερευνητικού έργου, εκπαιδευτικών δράσεων και διακρατικών συνεργασιών, υπογραμμίζοντας τη δυναμική σχέση του με τον Κυπριακό Σύνδεσμο Αυτοκινήτου, Μέλους της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου FIA και Εθνικού Συνδέσμου της Ευρωπαϊκής Χάρτας για την Οδική Ασφάλεια (ERSC) στην Κύπρο.
Την εκδήλωση άνοιξε με χαιρετισμό, εκ μέρους του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και Προέδρου του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας κ. Αλέξη Βαφεάδη, ο Διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών κ. Γιώργος Λουκά. Ο κ. Βαφεάδης, μέσω του γραπτού μηνύματός του, επαναβεβαίωσε τη δέσμευση της Κύπρου στον ευρωπαϊκό στόχο «Vision 2030» για μείωση κατά 50% των θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων σε σύγκριση με το 2019, επισημαίνοντας παράλληλα τη σημασία της δράσης του Κυπριακού Συνδέσμου Αυτοκινήτου.
Ακολούθησε η παρουσίαση της κας Χριστιάνας Στεφανίδου, εκπροσώπου της Τροχαίας Αρχηγείου, η οποία παρουσίασε αναλυτικά τα στατιστικά δεδομένα για το 2024. Συγκεκριμένα, 41 άτομα έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο, ενώ οι σοβαροί τραυματισμοί έφτασαν τους 400. Ανάμεσα στα ευρήματα ξεχώρισαν τα εξής: 77,7% των θυμάτων ήταν άνδρες, 36,6% μη Κύπριοι, ενώ το 75% των θανατηφόρων τροχαίων καταγράφηκε σε κατοικημένες περιοχές. Εξαιρετικά ανησυχητικό εύρημα αποτέλεσε το γεγονός ότι στο 50% των περιπτώσεων οι εμπλεκόμενοι δεν έφεραν ζώνη ασφαλείας ή κράνος.
Εκ μέρους του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας Κύπρου, ο κ. Χάρης Χριστοδούλου υπογράμμισε την αποτυχία επίτευξης του προηγούμενου στόχου μείωσης θυμάτων κατά 50% μεταξύ 2010-2020, δεδομένου ότι το 2020 σημειώθηκαν 48 θάνατοι έναντι στόχου για λιγότερους από 30. Παρουσίασε τη Στρατηγική «Ασφαλούς Συστήματος», σύμφωνα με την οποία τα ανθρώπινα λάθη θεωρούνται αναπόφευκτα, αλλά το σύστημα πρέπει να μπορεί να τα απορροφήσει και να περιορίσει τις συνέπειές τους.
Ο κ. Tom Deguite από τον Οργανισμό VIAS του Βελγίου, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ERSC, παρουσίασε τις κατευθύνσεις της Επιτροπής και τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζονται πανευρωπαϊκά. Τόνισε την ανάγκη ενίσχυσης της δέσμευσης Οργανισμών και εταιρειών στην ERSC – που αριθμεί πλέον 4.000 μέλη – και εξήρε τον ρόλο του Κυπριακού Συνδέσμου Αυτοκινήτου ως συνδετικού κρίκου ανάμεσα στην Επιτροπή και τους τοπικούς φορείς.
Η κα Νάγια Κοντοπούλου, Διευθύντρια του Κυπριακού Συνδέσμου Αυτοκινήτου, αναφέρθηκε στη διαχρονική σύνδεση του Συνδέσμου με τη Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA), επισημαίνοντας τη στρατηγική επιλογή του Κ.Σ.Α. ( CAA) να ενσωματώνει δράσεις οδικής ασφάλειας σε δημοφιλείς αθλητικές διοργανώσεις. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στη στενή συνεργασία με το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» και στην αναγνώριση του Κ.Σ.Α. ως Εθνικού Συνδέσμου για την ERSC από το 2021.
Η Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», κα. Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, παρουσίασε ακολούθως δράσεις και καλές πρακτικές του Ινστιτούτου, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Κύπρο, προτείνοντας συνέργειες που μπορούν να υλοποιηθούν μεταξύ των δύο χωρών. Στο πλαίσιο της παρουσίασης της η Πρόεδρος κα. Μυλωνά αναφέρθηκε εκτενώς στα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας που υλοποιείται με την υποστήριξη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) που διεξήχθη από το Ι.Ο.ΑΣ. στα πλαίσια του προγράμματος FIA Safe & Sustainable Mobility Grants Programme “Driving Change”. Το πρόγραμμα που επικεντρώνεται σε επιτόπιες παρατηρήσεις οδηγικής συμπεριφορές υψηλής επικινδυνότητας, υλοποιείται σε αστικές, αγροτικές περιοχές και σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας και ανέδειξε κρίσιμα ζητήματα όπως:
- Χαμηλά ποσοστά χρήσης ζώνης ασφαλείας από οδηγούς και επιβάτες.
- Ασυμμετρία στη χρήση κράνους, με τους συνεπιβάτες μοτοσυκλετών να εμφανίζουν σαφώς χαμηλότερη συμμόρφωση.
- Εκτεταμένη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, ιδίως όταν ο οδηγός ήταν μόνος.
- Φύλο και οδηγική συμπεριφορά: Η έρευνα εντόπισε σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών οδηγών, ενδείξεις που μπορούν να αξιοποιηθούν για στοχευμένες εκπαιδευτικές εκστρατείες.
Αναφέρθηκε επίσης στην πρωτοβουλία της FIA για τη δημιουργία του FIA ROAD SAFETY INDEX και το σημαντικό του ρόλο για τη λειτουργία των επιχειρήσεων σε ένα ασφαλές περιβάλλον όπου Στελέχη και συνεργάτες επιδεικνύουν υπεύθυνες και ασφαλείς συμπεριφορές. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον εκδηλώθηκε από τους παριστάμενους κοινωνικούς εταίρους για τα εν λόγω προγράμματα.
Η κα Μυλωνά υπογράμμισε τη σημασία της συστηματικής συλλογής δεδομένων και τη δυναμική αξιοποίηση της τεχνολογίας για την πρόληψη των τροχαίων συμβάντων, επισημαίνοντας τη σταθερή πρόθεση του Ινστιτούτου να συνεχίσει τη συνεργασία με φορείς της Κύπρου για την επίτευξη των κοινών στόχων. Το Ι.Ο.ΑΣ. συμπληρώνει φέτος 20 χρόνια συνεχούς προσφοράς με δράσεις στην οδική ασφάλεια, τόσο σε εθνικό όσο και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Η Ημερίδα ολοκληρώθηκε με τη δέσμευση όλων των παρευρισκόμενων για εντατικοποίηση των προσπαθειών και εφαρμογή πιο αποτελεσματικών πολιτικών και δράσεων, ώστε η Κύπρος να επιστρέψει εντός των στόχων της Ε.Ε. για το «Vision 2030» και να κινηθεί σταθερά με όραμα για μηδενικούς θανάτους στην άσφαλτο μέχρι το 2050 σε ένα περιβάλλον ασφαλούς και βιώσιμης κινητικότητας.