Είναι ένας φυσιολογικός “κύκλος” που θα λάβει χώρα σε όλο τον κόσμο, όσο κι αν δε μας αρέσει. Τα μεγάλα κίνητρα υπερ της ηλεκτροκίνησης, όπως οι επιδοτήσεις, η ελεύθερη πρόσβαση και στάθμευση στα αστικά κέντρα και η μη καταβολή τελών και διοδίων (σε ορισμένες χώρες), είναι πολύ δελεαστικά για όσους θέλουν να κάνουν το μεγάλο “άλμα”. Ωστόσο, νομοτελειακά όλα τα παραπάνω κίνητρα θα καταργηθούν κάποια στιγμή, όταν τα EVs γίνουν mainstream.
Αυτό είναι εμφανές ήδη σε χώρες όπως η Νορβηγία, όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν μεγάλο ποσοστό του συνόλου των οχημάτων. Οι πωλήσεις EVs στη σκανδιναβική χώρα ξεπερνούν το 50% του συνόλου εδώ και αρκετά τρίμηνα, έχοντας αγγίξει και το 70% ανά περιόδους. Πάνω από 400.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν πλέον τη Νορβηγία και τα χαμένα έσοδα από τα κίνητρα που τους έχουν δοθεί είναι σημαντικά για το κράτος.
Ένα από τα κίνητρα αυτά είναι και η μη καταβολή διοδίων από τα EVs. Πλέον, η κυβέρνηση κινείται προς την κατάργηση αυτού του πλεονεκτήματος, αν και προσπαθεί να καθησυχάσει τους κατόχους τους, εφ’όσον θα διατηρήσουν πολλά από τα προνόμιά τους.
Πρώτο “θύμα”, τα διόδια
Η ίδια επιτροπή που κατέθεσε την επίμαχη πρόταση στο Υπουργείο Μεταφορών της χώρας, προτείνει και τη μετάβαση από τα κλασικά διόδια στο “veisprising”, ένα νέο μοντέλο χρέωσης των οδηγών ανάλογα με τις αποστάσεις που διανύουν και τους δρόμους που χρησιμοποιούν.
Ακούγεται (και είναι) δίκαιο, αλλά φυσικά προϋποθέτει την ανίχνευση των μετακινήσεων των οχημάτων μέσω GPS, ώστε να χρεώνονται ανάλογα. Πολλά από τα σύγχρονα μοντέλα που πωλούνται διαθέτουν ήδη τέτοια συστήματα, αλλά η αξιοποίησή τους για “pay per km” υπηρεσίες και φορολόγηση έγκειται στην εκάστοτε χώρα/κυβέρνηση.
Διαβάστε επίσης: Στο 48% το μερίδιο ηλεκτρικών στη Νορβηγία για το Α’ εξάμηνο!
Το σκεπτικό πίσω από την πρόταση της επιτροπής είναι πως το κλασικό μοντέλο διοδίων δεν είναι πλέον βιώσιμο καθώς θα χρηματοδοτείται όλο και περισσότερο (ποσοστιαία) από τον διαρκώς μειούμενο αριθμό κατόχων συμβατικών οχημάτων με ΚΕΚ.
Πηγή: Newsinenglish.no