Οριστική διακοπή από 1/1/2023 στην Κίνα για τις επιδοτήσεις αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αυτό διαφαινόταν εδώ και καιρό, η αγορά EVs έχει ωριμάσει, ωστόσο θα εφαρμοστούν άλλες πολιτικές με τις οποίες η κυβέρνηση αναμένεται να τονώσει τη βιομηχανία.
Η κυβέρνηση άρχισε να προσφέρει επιδοτήσεις σε αγοραστές EV το μακρινό 2010, για να εξισορροπήσει τη διαφορά τιμής με τα οχήματα εσωτερικής καύσης και να στηρίξει την ηλεκτροκίνηση. Αρχικά είχε προγραμματιστεί να σταματήσει στα τέλη του 2020. Ωστόσο το πρόγραμμα παρατάθηκε έως το 2022 λόγω της πανδημίας και των οικονομικών της επιπτώσεων.
Παλαιότερα το κύριο επιχείρημα υπέρ των EVs στην Κίνα σχετιζόταν με τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Τα τελευταία χρόνια, όμως, συζητούνται επίσης οι εκπομπές άνθρακα. Μια μελέτη του 2011 από το Πανεπιστήμιο Tsinghua διαπίστωσε ότι οι εκπομπές ολόκληρου του κύκλου ζωής ενός EV είναι 20% χαμηλότερες από ένα όχημα εσωτερικής καύσης. Μεταγενέστερες μελέτες σημείωσαν ότι τα οφέλη θα αυξηθούν όσο οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αποτελούν μεγαλύτερο μέρος του ενεργειακού μείγματος.
Αν και καταργούνται οι επιδοτήσεις, οι περισσότεροι ειδικοί πιστεύουν ότι η αγορά EV θα συνεχίσει να μεγαλώνει. Οι κατασκευαστές έχουν αφιερώσει σημαντικούς πόρους σε R&D και το ενδιαφέρον των καταναλωτών έχει αυξηθεί πολύ, δήλωσε ο Gongmin Guan, επικεφαλής έρευνας της αυτοκινητοβιομηχανίας στην UBS ChinaCar.
Εν τω μεταξύ, παραμένουν κάποια άλλα κίνητρα. Οι αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων δικαιούνται απαλλαγή φόρου αγοράς 10% έως το τέλος του 2023. Επίσης η κυβέρνηση εμπλουτίζει το σύστημα “πράσινων πιστώσεων” που ορίζει ετήσιες απαιτήσεις συμμόρφωσης για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Οι εταιρείες που υπερβαίνουν τον στόχο αναλογίας EV μπορούν να πουλήσουν τις πλεονασματικές πιστώσεις, ενώ όσες αποτύχουν πρέπει να αγοράσουν πιστώσεις ή να πληρώσουν πρόστιμο.
Μια ισχυρότερη πολιτική θα ήταν η απαγόρευση της πώλησης οχημάτων εσωτερικής καύσης. Αυτό είναι ένα αμφιλεγόμενο θέμα στην Κίνα, αλλά οι τοπικές κυβερνήσεις θα μπορούσαν να πρωτοστατήσουν. Τον Αύγουστο του 2022, η κυβέρνηση της επαρχίας Χαϊνάν πρότεινε πλήρη απαγόρευση της πώλησης αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης έως το 2030. Ορισμένοι ειδικοί προτείνουν ότι το Πεκίνο πρέπει να κάνει το ίδιο.
Γιάννης Τσομπάνογλου
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
Γιατί Κίνα, Νορβηγία και Σουηδία προηγούνται στην ηλεκτροκίνηση;
Πηγή: Chinadialogue