Έπειτα από πολύμηνη αναμονή, το νέο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που θα επιφέρει αλλαγές στον ΚΟΚ (τιτλοφορούμενο «ΝΕΟ ΚΥΡΩΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ»), βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση. Οι πολίτες μπορούν να το σχολιάσουν μέχρι και τις 24 Ιανουαρίου, κάτι πολύ σημαντικό ώστε να υπάρξουν διορθωτικές αλλαγές, αν και όπου χρειάζονται, πριν την τελική ψήφιση του νομοσχεδίου.
Δείτε το στην πλήρη μορφή του και συμμετέχετε στην δημόσια διαβούλευση εδώ.
Επί αρκετό καιρό, ειδήσεις ανέφεραν οτι ο νέος ΚΟΚ θα είναι πολύ πιο αυστηρός, μεταξύ άλλων και για τα ΕΠΗΟ, δηλαδή τα ηλεκτρικά πατίνια, ουσιαστικά. Όσον αφορά γενικώς τις παραραβάσεις, τα πρόστιμα και τις κυρώσεις, υπάρχουν αρκετές αλλαγές για όλους τους οδηγούς. Όσον αφορά τα πατίνια και τα ποδήλατα, όμως, μια πρώτη ανάγνωση δείχνει οτι δεν αλλάζουν πολλά. Παρακάτω σημειώνουμε τις σημαντικότερες αλλαγές και το τι θα ισχύσει για τα ΕΠΗΟ και τα ποδήλατα, με την ψήφιση του νέου ΚΟΚ, αν δεν αλλάξει κάτι.
Καθώς στο σχέδιο νόμου αναφέρονται αλλαγές στα ισχύοντα άρθρα του ΚΟΚ, θα χρειαστεί να ανατρέχετε σε αυτά για να δείτε τι ακριβώς αφορά η κάθε αλλαγή. Μπορείτε να βρείτε τον ισχύοντα ΚΟΚ εδώ.
Αρχικά αναφέρουμε ποιες είναι οι νέες κατηγορίες των παραβάσεων και των προστίμων, ώστε να μπορείτε να ανατρέξετε σε αυτό τον πίνακα για τα όσα θα διαβάσετε στα άρθρα, εν συνεχεία:
Άρθρο 101
Κατηγοριοποίηση παραβάσεων – Προσθήκη άρθρου 105Α στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α΄57), προστίθεται άρθρο 105Α, ως εξής:
«Άρθρο 105Α
Κατηγοριοποίηση παραβάσεων
- Οι παραβάσεις του παρόντος κατατάσσονται ανάλογα με την επικινδυνότητά τους για τη ζωή, την υγεία και τη σωματική ακεραιότητα των χρηστών του οδικού δικτύου, την υποχρέωση για ιδιαίτερη μέριμνα και προστασία για τα άτομα με αναπηρία, την πρόληψη της πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων, καθώς και τις επιπτώσεις της παράβασης στην οδική ασφάλεια, στις εξής κατηγορίες:
α) κατηγορία Ε1,
β) κατηγορία Ε2,
γ) κατηγορία Ε3.
- Η κάθε μία από τις παραπάνω κατηγορίες διακρίνεται σε δυο υποκατηγορίες, ως εξής:
α) υποκατηγορία Α, για την οποία επιβάλλεται μόνο διοικητικό πρόστιμο, και
β) υποκατηγορία Β για την οποία επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο και διοικητικό μέτρο.
- Ανεξάρτητα των κατηγοριών των παρ. 1 και 2, παραβάσεις του παρόντος μπορεί να κατατάσσονται και στην κατηγορία Σ, που υποδηλώνει αντικοινωνική οδική συμπεριφορά. Στις παραβάσεις του προηγούμενου εδαφίου, πέραν του διοικητικού προστίμου και του διοικητικού μέτρου που επιβάλλεται βάσει της κατηγορίας και υποκατηγορίας στην οποία κατατάσσονται, επιβάλλεται και επιπλέον διοικητικό μέτρο.
- Πέραν των παραπάνω κατηγοριών:
α) θεσπίζεται κατηγορία Ε4 ιδιαιτέρων επιπτώσεων για την οδική ασφάλεια. Για τις παραβάσεις που εντάσσονται στην κατηγορία αυτή, επιβάλλονται το διοικητικό πρόστιμο και το διοικητικό μέτρο που αναφέρεται στη συγκεκριμένη σχετική διάταξη.
β) Κάποιες εκ των παραβάσεων επιφέρουν επιπλέον ή μόνο ποινικές κυρώσεις που επιβάλλονται από το δικαστήριο, όπως αναφέρονται στα επιμέρους άρθρα του παρόντος.
- Για κάθε παράβαση που ανήκει στην ίδια κατηγορία και υποκατηγορία επιβάλλονται οι παρακάτω διοικητικές κυρώσεις:
α) Παράβαση κατηγορίας Ε1:
αα) Ε1-Α επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο τριάντα (30) ευρώ,
αβ) Ε1-Β επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο της υποκατηγορίας Ε1-Α και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για δέκα (10) ημέρες.
β) Παράβαση κατηγορίας Ε2:
βα) Ε2-Α επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο εκατόν πενήντα (150) ευρώ,
ββ) Ε2-Β επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο της υποκατηγορίας Ε2-Α και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για είκοσι (20) ημέρες.
γ) Παράβαση κατηγορίας Ε3:
γα) Ε3-Α επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο τριακοσίων πενήντα (350) ευρώ,
γβ) Ε3-Β επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο της υποκατηγορίας Ε3-Α και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για τριάντα (30) ημέρες, τηρουμένης της παρ. 1 του άρθρου 103.
δ) Για τις παραβάσεις που έχουν χαρακτηριστεί και ως αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς (Σ), πέραν των κυρώσεων που επιβάλλονται σύμφωνα με τις περ. α) έως γ), επιβάλλεται επιπρόσθετα και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης του οδηγού για τριάντα (30) ημέρες.».
Παρακάτω θα δείτε τις αλλαγές σε επιμέρους άρθρα, με εστίαση σε ΕΠΗΟ, ποδήλατα και μοτοποδήλατα, τα οποία και μας απασχολούν συχνότερα.
Άρθρο 3
Ορισμοί και κατηγορία παράβασης για εισαγωγή σε κυκλοφορία ή χρήση μη νόμιμου μέσου – Τροποποίηση παρ. 2 και 4 άρθρου 2 Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
«Ελαφρύ προσωπικό ηλεκτρικό όχημα (Ε.Π.Η.Ο.)»: Το όχημα που κινείται με ηλεκτροκινητήρα και δεν υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού 858/2018/ΕΕ, του Κανονισμού 168/2013/ΕΕ, της Οδηγίας 2009/48/ΕΚ και της Οδηγίας 2007/46/ΕΚ. Στα οχήματα αυτά υπάγονται τα κινούμενα με ηλεκτροκινητήρα:
α) πατίνια (e-scooters),
β) τροχοπέδιλα (rollers) και τροχοσανίδες (skateboards),
γ) αυτοεξισορροπούμενα προσωπικά οχήματα δηλαδή μηχανοκίνητα μονόκυκλα οχήματα ή μηχανοκίνητα δίκυκλα οχήματα διπλής τροχιάς, που βασίζονται σε εγγενή ασταθή ισορροπία και χρειάζονται βοηθητικό σύστημα ελέγχου για να διατηρούν την ισορροπία τους,
δ) Ε.Π.Η.Ο. που δεν υπάγονται σε κάποια κατηγορία εκ των ανωτέρω, στα οποία συμπεριλαμβάνονται ηλεκτροκίνητα αμαξίδια ατόμων με αναπηρία, ενισχυμένα και απλά, scooters και handbikes ατόμων με αναπηρία.
Τα Ε.Π.Η.Ο. διακρίνονται ανάλογα με την ταχύτητα κατασκευής σε:
αα) οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 6 χλμ./ώρα. Αυτά τα οχήματα θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί,
αβ) οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα υπερβαίνει τα 6 χλμ./ώρα, αλλά δεν υπερβαίνει τα 25 χλμ./ώρα. Θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα, τηρουμένων των κανόνων σήμανσης και σηματοδότησης και των απαιτήσεων των ποδηλάτων, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στα επιμέρους άρθρα.
«Μοτοποδήλατο»: ελαφρύ μηχανοκίνητο δίκυκλο, τρίκυκλο ή τετράκυκλο όχημα, με μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα 45 χλμ./ώρα. Αυτά τα οχήματα είναι τα εξής:
α) το δίκυκλο μοτοποδήλατο (L1e-B) με κινητήρα κυβισμού ≤ 50 cm3 εάν η διάταξη πρόωσης του οχήματος περιλαμβάνει έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης επιβαλλόμενης ανάφλεξης (positive ignition PI) ή με κινητήρα μέγιστης συνεχούς ονομαστικής ή καθαρής ισχύος ≤ 4 κιλοβάτ (kW),
β) το τρίκυκλο μοτοποδήλατο (L2e): τρίκυκλα με κινητήρα κυβισμού ≤ 50 cm3 με κυβισμό κινητήρα ≤ 50 cm3 για κινητήρα PI ή ≤ 500 cm3 για κινητήρα ανάφλεξης με συμπίεση (compression ignition CI) ή με κινητήρα μέγιστης συνεχούς ονομαστικής ή καθαρής ισχύος ≤ 4 κιλοβάτ (kW) και μάζα σε κατάσταση ετοιμότητας προς κυκλοφορία ≤ 270 kg και τα οποία διαθέτουν έως δύο (2) θέσεις καθίσματος, συμπεριλαμβανομένης της θέσης καθίσματος του οδηγού,
γ) το μηχανοκίνητο δίκυκλο (L1e-A), τρίκυκλο ή τετράκυκλο ποδήλατο: ποδήλατα που έχουν σχεδιαστεί για ποδηλάτηση, με βοηθητική μηχανή πρόωσης για υποβοήθηση της ποδηλάτησης με μέγιστη συνεχή ονομαστική ή καθαρή ισχύ ≤ 1 κιλοβάτ (kW) και διακοπή της ισχύος της σε ταχύτητες οχήματος ≤ 25 χλμ./ώρα,
δ) το ελαφρύ τετράκυκλο (L6e), με μάζα σε κατάσταση ετοιμότητας προς κυκλοφορία ≤ 425 kg με κυβισμό κινητήρα ≤ 50 cm3 για κινητήρα PI ή ≤ 500 cm3 για κινητήρα CI και διαθέτουν έως δύο (2) θέσεις καθίσματος, συμπεριλαμβανομένης της θέσης καθίσματος του οδηγού.
«Όχημα μηχανοκίνητο»: Το αυτοπροωθούμενο οδικό όχημα, πλην των μοτοποδηλάτων και των Ε.Π.Η.Ο.
«Ποδήλατο»: Το όχημα δύο τουλάχιστον τροχών το οποίο κινείται με τη μυϊκή δύναμη εκείνων που επιβαίνουν και μπορεί να υποβοηθείται με βοηθητικό ηλεκτροκινητήρα μέγιστης συνεχούς ονομαστικής ισχύος 0,25 κιλοβάτ (kW) και η ισχύς του οποίου μειώνεται σταδιακά και τελικά μηδενίζεται όταν η ταχύτητα του οχήματος φθάσει τα 25 χλμ./ώρα ή νωρίτερα, εάν σταματήσει η ποδηλάτηση.
«Ποδηλατοδρόμος»: Οδός ή τμήμα οδού αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτων και των Ε.Π.Η.Ο. Στους ποδηλατόδρομους που καταλαμβάνουν όλο το πλάτος της οδού (οδοί ποδηλάτων) επιτρέπονται η είσοδος – έξοδος οχημάτων και η κυκλοφορία πεζών σύμφωνα με την παρ. 5Α του άρθρου 40.
Άρθρο 8
Κατηγορίες παραβάσεων για μη συμμόρφωση οδηγών ποδηλάτων σε φωτεινή σηματοδότηση – Προσθήκη παρ. 6 στο άρθρο 6Α Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Στο άρθρο 6Α του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α΄57), περί φωτεινής σηματοδότησης για τους ποδηλάτες, προστίθεται παρ. 6 ως εξής:
«6. Οι παραβάσεις των περ. β) και στ) της παρ. 1 κατατάσσονται στην κατηγορία Ε2-Α. Οι λοιπές παραβάσεις του παρόντος κατατάσσονται στην κατηγορία Ε1-Α.».
Άρθρο 17
Επιτρεπτή αλλαγή λωρίδας και κίνηση μοτοποδηλάτων και μοτοσυκλετών σε πυκνή κυκλοφορία, κατηγορίες παραβάσεων και κυρώσεις για μη επιτρεπτό προσπέρασμα, κίνηση σε στοίχους, κίνηση μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών σε πυκνή κυκλοφορία – Τροποποίηση παρ. 9 και αντικατάσταση παρ. 11 άρθρου 17 Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
- Η παρ. 9 του άρθρου 17 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α΄57), περί προσπεράσματος – κυκλοφορίας σε στοίχους, αντικαθίσταται ως εξής:
«9. Αν η πυκνότητα της κυκλοφορίας είναι τέτοια ώστε τα οχήματα να καταλαμβάνουν ολόκληρο το πλάτος του οδοστρώματος προς την κατεύθυνση της κυκλοφορίας και κινούνται με την ταχύτητα του προπορευόμενου αυτών οχήματος, επιτρέπονται:
α) η αλλαγή λωρίδας μόνο προκειμένου το όχημα να στρίψει δεξιά ή αριστερά ή να σταθμεύσει,
β) η κίνηση μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών μεταξύ των λωρίδων κυκλοφορίας της ίδιας κατεύθυνσης (διήθηση) σε οδούς με τουλάχιστον δύο (2) λωρίδες κυκλοφορίας κατά κατεύθυνση, αν η ταχύτητά τους δεν υπερβαίνει τα τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα και
βα) τα λοιπά οχήματα είναι ακινητοποιημένα ή
ββ) η ταχύτητα αυτών είναι μικρότερη της ταχύτητας της διήθησης.
Κατά τη διενέργεια της διήθησης οι οδηγοί μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών παραχωρούν προτεραιότητα, τηρούν ασφαλή πλευρική απόσταση από τα υπόλοιπα οχήματα, μειώνουν ταχύτητα και ακινητοποιούνται, αν είναι αναγκαίο για την αποφυγή ατυχήματος και κάθε κινδύνου για τους υπόλοιπους οδηγούς ή πεζούς.».
- Η παρ. 11 του άρθρου 17 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, περί προσπεράσματος – κυκλοφορίας σε στοίχους, αντικαθίσταται ως εξής:
«11. α) Οι παραβάσεις των παρ. 1 έως 3 και 5 έως 8, με την επιφύλαξη των περ. β) και γ) της παρούσας, κατατάσσονται στην κατηγορία Ε2-Β.
β) Οι παραβάσεις της περ. β) του άρθρου 8 και των παρ. 9 και 10 κατατάσσονται στην κατηγορία Ε1-Β.
γ) Οι παραβάσεις των περ. α), β), ε), στ) και ζ) της παρ. 3 και της παρ. 4 κατατάσσονται στην κατηγορία Ε4 και στον παραβάτη επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο επτακοσίων (700) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της επιτόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες.».
Αρθρο 20
Όρια ταχύτητας, αρμοδιότητα καθορισμού τους, έλεγχος τήρησής τους, κατηγορίες παραβάσεων και κυρώσεις για μη τήρηση ορίων ταχύτητας, ελλιπή εξοπλισμό επαγγελματικών οχημάτων και παρεμβάσεις σε αυτόν, κατοχή μηχανισμών παρεμπόδισης ελέγχου ταχύτητας, μη ορθή χρήση Ελαφρού Προσωπικού Ηλεκτρικού Οχήματος – Τροποποίηση παρ. 1, 3, 7, 11, αντικατάσταση παρ. 6, 12, 13, 14, 15 και προσθήκη παρ. 7Α στο άρθρο 20 Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
«15. Ειδικά για τα Ε.Π.Η.Ο.:
α) η οδήγηση κατά παράβαση του πρώτου εδαφίου της παρ. 5Α:
αα) με ταχύτητα έως και τριάντα πέντε (35) χιλιόμετρα ανά ώρα, κατατάσσεται στην κατηγορία Ε1-Α και η θέση του σε κυκλοφορία κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Α,
αβ) με ταχύτητα άνω των τριάντα πέντε (35) χιλιομέτρων ανά ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Α και η θέση του σε κυκλοφορία κατατάσσεται στην κατηγορία Ε3-Α,
β) η οδήγηση κατά παράβαση του δεύτερου εδαφίου της παρ. 5Α κατατάσσεται στην κατηγορία Ε1-Α.».
Άρθρο 34
Κατηγορίες παραβάσεων και κυρώσεις για μη τήρηση κανόνων στάσης και στάθμευσης -Τροποποίηση παρ. 2, 5, 10, 11Α, αντικατάσταση παρ. 10Α και προσθήκη παρ. 16 στο άρθρο 34 Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
- Η παρ. 10Α του άρθρου 34 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αντικαθίσταται ως εξής:
«10Α. Για τους οδηγούς Ε.Π.Η.Ο.:
α) Οι παραβάσεις των παρ. 1 έως 10 κατατάσσονται στην κατηγορία Ε1-Α, με την επιφύλαξη της περ. β).
β) Η παράβαση της παρ. 3Α κατατάσσεται στην κατηγορία Ε1-Α, πλην των περ. ι) έως ιβ), οι παραβάσεις των οποίων κατατάσσονται στην κατηγορία Ε2-Α.».
- Στην περ. β) της παρ. 11Α του άρθρου 34 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «στις εταιρείες παραβάτες επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «οι παραβάσεις για τις εταιρείες παραβάτες κατατάσσονται στην κατηγορία Ε2-Α», β) στο δεύτερο εδάφιο, οι λέξεις «τριακοσίων (300) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «κατηγορίας Ε2-Α,» και η παρ. 11Α διαμορφώνεται ως εξής:
«11Α. Για τα Ε.Π.Η.Ο.:
α) ως παραβάτης των διατάξεων που ρυθμίζουν τη στάθμευση θεωρείται μόνο ο οδηγός του οχήματος που καταλαμβάνεται επ’ αυτοφώρω,
β) σε χώρους μαζικής απόθεσης Ε.Π.Η.Ο. που παραχωρούνται προς χρήση ή ενοικίαση από εταιρείες ενοικίασης ή παραχώρησης προς χρήση, αυτοί καθορίζονται σύμφωνα με το άρθρο 34 και οι παραβάσεις για τις εταιρείες παραβάτες κατατάσσονται στην κατηγορία Ε2-Α. Αν η χρήση του χώρου συνεχίζεται και πέραν των πέντε (5) ωρών από τη βεβαίωση της παράβασης, βεβαιώνεται νέα παράβαση κατηγορίας Ε2-Α, από το ίδιο ή άλλο όργανο και μετά την πάροδο του δεύτερου πενταώρου γίνεται μεταφορά των οχημάτων κατά τα οριζόμενα στην παρ. 8, εκτός αν παρεμποδίζεται η κυκλοφορία, οπότε η μεταφορά γίνεται αμέσως.».
Άρθρο 40
Κατηγορίες παραβάσεων για μη τήρηση ειδικών κανόνων για τους οδηγούς ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων – Προσθήκη παρ. 5Α έως 5Γ, τροποποίηση παρ. 7 και αντικατάσταση παρ. 12 άρθρου 40 Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
- Στο άρθρο 40 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α΄ 57), περί ειδικών κανόνων για τους οδηγούς ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.), προστίθενται παρ. 5Α έως 5Γ ως εξής:
«5Α. Η κίνηση των ποδηλάτων στις οδούς ποδηλάτων δύναται να πραγματοποιείται και στις δύο κατευθύνσεις.
5Β. Σε ποδηλατοδρόμους που καταλαμβάνουν όλο το πλάτος της οδού (οδοί ποδηλάτων), απαγορεύεται η είσοδος μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοποδηλάτων με εξαίρεση την είσοδο – έξοδο οχημάτων προς και από ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης παρόδιων ιδιοκτησιών και τα οχήματα εφοδιασμού ή έκτακτης ανάγκης. Τα οχήματα του πρώτου εδαφίου εισέρχονται και εξέρχονται του ποδηλατοδρόμου από την πλησιέστερη επιτρεπόμενη οδό πρόσβασης και κινούνται με ταχύτητα που δεν υπερβαίνει τα είκοσι (20) χιλιόμετρα την ώρα, παραχωρώντας προτεραιότητα σε ποδήλατα, πεζούς και Ε.Π.Η.Ο.
5Γ. Στις οδούς ποδηλάτων επιτρέπεται η κυκλοφορία πεζών, οι οποίοι παραχωρούν προτεραιότητα στα κινούμενα ποδήλατα, εκτός εάν κινούνται σε ειδικό διάδρομο για τους πεζούς.».
- Στην παρ. 7 του άρθρου 40 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, οι λέξεις «περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 2» και «περ. β΄ της παρ. 2 του άρθρου 2» αντικαθίστανται από τις λέξεις «υποπερ. αα’ της παρ. 2 του άρθρου 2» και «υποπερ. ββ’ της παρ. 2 του άρθρου 2», αντίστοιχα και η παρ. 7 διαμορφώνεται ως εξής:
«7. Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. για τα οχήματα της υποπερ. αα’ της παρ. 2 του άρθρου 2, πρέπει να έχουν συμπληρώσει την ηλικία των δώδεκα (12) ετών και για τα οχήματα της υποπερ. ββ’ της παρ. 2 του άρθρου 2, την ηλικία των δεκαπέντε (15) ετών.».
- Η παρ. 12 του άρθρου 40 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, περί ειδικών κανόνων για τους οδηγούς ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ε.Π.Η.Ο., αντικαθίσταται ως εξής:
«12. Οι παραβάσεις των περ. 1 έως 11 κατατάσσονται στην κατηγορία Ε1-Α πλην:
α) των παραβάσεων των περ. στ) και ζ) της παρ. 1 που κατατάσσονται στην κατηγορία Ε3-Β και
β) της παράβασης της παρ. 5Β που κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Α και στην κατηγορία Σ.».
Άρθρο 50
Μέτρα ρύθμισης οδικής κυκλοφορίας – Τροποποίηση παρ. 3, 5, 6 και 8 και προσθήκη παρ. 9 στο άρθρο 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
- Στο τέλος της παρ. 3 του άρθρου 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α΄57), περί μέτρων ρύθμισης οδικής κυκλοφορίας, προστίθενται εδάφια τέταρτο και πέμπτο και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:
«3. Με τις αποφάσεις των αρμόδιων οργάνων και με την αυτή διαδικασία, μπορεί να καθορίζονται σε κατοικημένες περιοχές, πεζόδρομοι ή περιοχές μόνο για την κυκλοφορία πεζών ή ατόμων με αναπηρίες ή περιοχές ήπιας κυκλοφορίας. Όπου οι αποφάσεις αυτές επηρεάζουν τις υπηρεσίες οδικής μαζικής μεταφοράς, εφαρμόζεται και η διάταξη του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου. Στις μελέτες, βάσει των οποίων εκδίδονται οι σχετικές αποφάσεις, περιλαμβάνεται αναγκαίως και ο κανονισμός λειτουργίας του πεζόδρομου. Όπου από τον κανονισμό λειτουργίας του πεζόδρομου προβλέπεται η συνύπαρξη πεζών, ποδηλάτων και Ε.Π.Η.Ο, οι πεζοί έχουν προτεραιότητα έναντι των ποδηλάτων και των Ε.Π.Η.Ο. Σε συνθήκες ιδιαίτερα αυξημένης κίνησης εφαρμόζεται η παρ. 3 του άρθρου 40.».
Άρθρο 57
Τροχοπέδηση ποδηλάτων και ελαφριών προσωπικών ηλεκτρικών οχημάτων– Τροποποίηση άρθρου 59 Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Στην παρ. 3 του άρθρου 59 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α΄57), περί τροχοπέδησης ποδηλάτων και Ελαφριών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.), επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) η λέξη «Αυτός» αντικαθίσταται από τις λέξεις «Οι παραβάσεις για αυτόν», β) οι λέξεις «τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο σαράντα (40) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «κατατάσσονται στην κατηγορία Ε1-Α» και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:
«3. Οι παραβάσεις για αυτόν που θέτει σε κυκλοφορία, καθώς και αυτόν που οδηγεί ποδήλατο ή Ε.Π.Η.Ο., που δεν είναι εφοδιασμένο με σύστημα τροχοπέδησης, το οποίο να λειτουργεί σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο αυτό κατατάσσονται στην κατηγορία Ε1-Α.».
Άρθρο 74
Φώτα ποδηλάτων και ελαφρών προσωπικών ηλεκτρικών οχημάτων- Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 76 Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Στην παρ. 3 του άρθρου 76 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α΄57), περί φώτων ποδηλάτων και ελαφρών προσωπικών ηλεκτρικών οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.), επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) η λέξη «Αυτός» αντικαθίσταται από τις λέξεις «Οι παραβάσεις για αυτόν», β) οι λέξεις «τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο σαράντα (40,00) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «κατατάσσονται στην κατηγορία Ε1-Α» και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:
«3. Οι παραβάσεις για αυτόν που θέτει σε κυκλοφορία, καθώς και αυτόν που οδηγεί ποδήλατο ή Ε.Π.Η.Ο, το οποίο δεν είναι εφοδιασμένο με τα πιο πάνω προβλεπόμενα φώτα και αντανακλαστικά στοιχεία, που να λειτουργούν σύμφωνα με το άρθρο αυτό κατατάσσονται στην κατηγορία Ε1-Α.».