Κατηγορία για ηλεκτρικά πατίνια έχουμε, για ηλεκτρικά αυτοκίνητα επίσης, όπως και για ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες… αλλά ηλεκτρικό ferry boat δε περιμέναμε, το ομολογούμε!
Κι όμως, πρόσφατες πληροφορίες του bankingnews.gr αναφέρουν πως το πρώτο ηλεκτρικό ferry boat στην Ελλάδα θα κάνει την εμφάνισή του πολύ σύντομα, στη γραμμή Αίγιο-Άγιος Νικόλαος (Δωρίδος)!
Το πρώτο πιλοτικό πρόγραμμα του ηλεκτρικού ferry boat στην Ελλάδα αποτελεί συνεργασία των Δήμων Αιγίου και Αγίου Νικολάου Δωρίδος με την συνεργασία Πανεπιστημίων καθώς και του Νορβηγικού Νηογνόμωνα DNV (Det Norske Veritas).
Κατασκευή και τροφοδοσία
Θα προέλθει από μετατροπή ενός συμβατικού πλοίου σε ηλεκτρικό (σύμφωνα με πληροφορίες του GetElectric.gr η “βάση” θα είναι το “PANAGIA TRYPITI”, φωτογραφίες παρακάτω) και σε συνδυασμό με τη δημιουργία εγκαταστάσεων φόρτισης στην ξηρά, η επένδυση θα ανέλθει στα €4-5 εκ. Η ενέργεια για τη φόρτισή του θα παράγεται από ένα συνδυασμό φωτοβολταϊκών, αιολικών και κυματικών συστημάτων, ώστε να είναι 100% “πράσινη”.
Το σύστημα θα τοποθετηθεί στο νέο αλλά κλειστό λιμάνι του Αιγίου, το οποίο δεν έχει δουλέψει ποτέ μέχρι σήμερα, από την στιγμή που κατασκευάστηκε, οπότε θα αναβαθμιστεί και λειτουργικά και κατασκευαστικά.
Το “PANAGIA TRYPITI” που θα μετατραπεί σε ηλεκτρικό ferry
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πλεονάζουσα παραγωγή ρεύματος θα παρέχεται δωρεάν στους κατοίκους των δύο δήμων, σε ανθρώπους που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα και εντάσσονται στις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες.
Στόχος του νέου πιλοτικού προγράμματος είναι η επέκταση του στο σύνολο των πορθμειακών γραμμών της χώρας (π.χ Ρίου – Αντιρρίου).
Να σημειωθεί ότι το κόστος του ερευνητικού προγράμματος, χρηματοδοτείται κατά 100% από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Οφέλη για το κοινό
Τα οφέλη από την έλευση του πρώτου ηλεκτρικού ferry boat είναι πολλά. Καταρχήν βιώσιμες γραμμές για τους πλοιοκτήτες, μηδενική ρύπανση αλλά και φθηνότερα εισιτήρια για τους ταξιδιώτες.
Μάλιστα το τελευταίο χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα σημαντικό, αφού από το 2020 που θα εφαρμοστούν τα δικαιώματα των ρύπων στην ναυτιλία, αναμένεται αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Να σημειωθεί ότι η άνοδος στις τιμές των καυσίμων τα τελευταία δύο χρόνια έχει πλήξει την κερδοφορία των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων.
Μάλιστα όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου, η επιβολή δικαιωμάτων ρύπων από 1ης Ιανουαρίου του 2020 απειλεί με νέα κρίση την ελληνική ακτοπλοΐα, αφού εκτιμάται ότι θα έχουμε άνοδο των καυσίμων κατά 20% και των εισιτηρίων κατά 7%-10%.
Εάν μάλιστα τελικώς εφαρμοστεί επί της πράξης και η συζήτηση που έχει ανοίξει το τελευταίο διάστημα στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για κατάργηση του αφορολογήτου των ναυτιλιακών καυσίμων τότε η επίδραση στα λειτουργικά κόστη του κλάδου, θα είναι μεγάλη.
Μέσα στον επόμενο μήνα αναμένεται να περάσει νομοθεσία για τα μεγάλα ηλεκτρικά καράβια καθώς μέχρι σήμερα δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν στα ελληνικά ύδατα.