Η αυτοκινητοβιομηχανία μας έχει συνηθίσει σε αναπροσαρμογές του εργατικού δυναμικού της, ειδικά σε περιόδους κρίσης. Για ορισμένους μεγάλους κατασκευαστές, υπάρχουν εξελίξεις που επηρεάζονται (και επηρεάζουν) από την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων. Στην κορυφή της επικαιρότητας βρίσκεται ο Όμιλος Volkswagen καθώς εδώ και μερικούς μήνες, μετά τις ανακοινώσεις για περικοπές προσωπικού και κλείσιμο μονάδων παραγωγής στην Γερμανία, βρίσκεται σε “κόντρα” με το συνδικάτο των εργαζομένων του.
Η τελευταία ενημέρωση από το… μέτωπο αφορά την πρόθεση για πρόταση του συνδικάτου IG Metall προς τον Όμιλο που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την περικοπή μισθών για τη μείωση του λειτουργικού κόστους και ώστε να αποφευχθούν οι απολύσεις και το κλείσιμο εργοστασίων.
Οι επικείμενες διαπραγματεύσεις θα δείξουν αν η πρόταση θα αποδώσει καρπούς. Προβλέπει τις προαναφερθείσες μειώσεις μισθών και ένα μελλοντικό ταμείο, στο οποίο θα δεσμευθεί η επόμενη αύξηση μισθών για περιορισμένο χρονικό διάστημα, χωρίς να αποδοθεί άμεσα στους εργαζόμενους. Επίσης θα πρέπει να επιτρέπει «ευέλικτες μειώσεις των ωρών εργασίας χωρίς απολύσεις».
Σε αντάλλαγμα, το επιχειρησιακό συμβούλιο και το συνδικάτο ζήτησαν να επανέλθει η συμφωνία για την ασφάλεια των θέσεων εργασίας που ακυρώθηκε από τη διοίκηση τον Σεπτέμβριο. Και όχι μόνο για τα έξι εργοστάσια στη δυτική Γερμανία, αλλά και για τα τρία εργοστάσια στη Σαξονία.
Ο περιφερειακός διευθυντής της IG Metall, Thorsten Gröger, υπολογίζει ότι τα μέτρα θα πρέπει να οδηγήσουν σε εξοικονόμηση περίπου 1,5 δισεκατομμυρίου ευρώ για τον Όμιλο Volkswagen.
Τον Σεπτέμβριο, η VW όχι μόνο ακύρωσε τη συμφωνία για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας. Ανακοίνωσε επίσης ότι θα κλείσει γερμανικές μονάδες παραγωγής και είναι σαφές ότι η παραγωγή EVs (αυτοκινήτων ή εξαρτημάτων) θα επηρεαστεί σε τουλάχιστον τρεις τοποθεσίες.
Δεν είναι σαφές εάν ο όμιλος Volkswagen θα αποδεχθεί τις προτάσεις. Εξάλλου, εξακολουθούν να προβλέπουν ουσιαστικά μια αύξηση μισθών, ακόμη και αν δεν καταβληθεί, αλλά τοποθετηθεί σε ένα ταμείο. Το Εκτελεστικό Συμβούλιο ζήτησε μείωση κόστους της τάξης των “δισεκατομμυρίων” και κλείσιμο εργοστασίων, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τις επιθυμίες του συνδικάτου.
Ενώ ο εκπρόσωπος του συνδικάτου Gröger συνεχίζει να ασκεί πίεση, απειλώντας με μαζική αντίσταση «που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ στη Γερμανία», η πρόεδρος του Συμβουλίου Εργαζομένων της VW Daniela Cavallo ήταν κάπως πιο μετριοπαθής στα σχόλιά της αυτή την εβδομάδα.
«Επειδή απαιτούνται βιώσιμες λύσεις, περνάμε τώρα στην επίθεση και προτείνουμε μια λύση», δήλωσε η Cavallo, περιγράφοντας την ιδέα ως “γενικό σχέδιο” για τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας της εταιρείας. «Δεν είμαστε ριζικά αντίθετοι στις περικοπές προσωπικού. Ωστόσο, πρέπει να πραγματοποιηθούν με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο». Αξίζει να σημειωθεί οτι η εκπρόσωπος ζήτησε τα bonus των στελεχών του Ομίλου να προστεθούν στο προαναφερθέν ταμείο των εργαζομένων. Μια απόφαση που μπορεί να ακούγεται εύκολη αλλά σίγουρα δεν θα έρθει τόσο απλά.
Η… “ανακωχή” στη μισθολογική διαμάχη λήγει στα τέλη Νοεμβρίου. Εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία μέχρι τότε, απεργίες ή άλλες εργατικές κινητοποιήσεις στη Volkswagen είναι πιθανές από την 1η Δεκεμβρίου.
4.000 απολύσεις από την Ford
Την ίδια στιγμή, η Ford ανακοίνωσε περικοπές 4.000 θέσεων εργασίας στην Ευρώπη, εκ των οποίων οι 2.900 αφορούν το εργοστάσιό της στην Κολωνία, εξαιτίας της “χαμηλής ζήτησης για EVs”. Αξίζει να σημειωθεί οτι εκεί κατασκευάζονται μόνο 2 EVs της Ford, τα Explorer και Capri, βασιζόμενα στην MEB πλατφόρμα της VW.
«Οι προγραμματισμένες περικοπές θέσεων εργασίας θα επηρεάσουν κυρίως τις δραστηριότητες στη Γερμανία αλλά και στο Ηνωμένο Βασίλειο, με ελάχιστες μειώσεις σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές», ανακοίνωσε η εταιρεία.
Σημαντική είναι και η πρώτη πρόταση της ανακοίνωσης σύμφωνα με την οποία «η Ford Motor Company ανακοίνωσε σήμερα σχέδια αναδιάρθρωσης για τη δημιουργία μιας πιο ανταγωνιστικής ως προς το κόστος δομής και τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας και ανάπτυξης των δραστηριοτήτων της στην Ευρώπη». Η απόφαση λοιπόν ελήφθη στα κεντρικά γραφεία της Ford στο Ντίρμπορν. Ωστόσο, οι αναφερόμενες περικοπές θέσεων εργασίας εξακολουθούν να «εκκρεμούν, σε διαβούλευση με τους ευρωπαίους κοινωνικούς εταίρους της». Επιπλέον, η part-time απασχόληση στο εργοστάσιο της Κολωνίας θα παραταθεί.
Η Ford έχει ρισκάρει με τη σταδιακή κατάργηση του Fiesta και την παραγωγή μόνο ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο εργοστάσιο της Κολωνίας, το οποίο έχει δυναμική 250.000 οχημάτων ετησίως. Με βάση την έως τώρα υποδοχή και εμπορική πορεία των Explorer και Capri, η κίνηση της Ford δείχνει λογική. Η εταιρεία τονίζει ότι τα τελευταία χρόνια έχει καταγράψει «σημαντικές απώλειες» στην κατηγορία των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη. «Ο μετασχηματισμός είναι ιδιαίτερα έντονος στην Ευρώπη, όπου οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν σημαντικές ανταγωνιστικές και οικονομικές αντιξοότητες, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζουν την αναντιστοιχία μεταξύ των κανονισμών CO2 και της καταναλωτικής ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα», γράφει η Ford.
«Αυτό που μας λείπει στην Ευρώπη και τη Γερμανία είναι μια αδιαμφισβήτητη, ξεκάθαρη πολιτική ατζέντα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, όπως δημόσιες επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης, ουσιαστικά κίνητρα που θα βοηθήσουν τους καταναλωτές να κάνουν τη μετάβαση σε ηλεκτροκίνητα οχήματα, βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του κόστους για τους κατασκευαστές και μεγαλύτερη ευελιξία στην επίτευξη των στόχων συμμόρφωσης με το CO2», δήλωσε ο John Lawler, αντιπρόεδρος και οικονομικός διευθυντής της Ford Motor Company.
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
2.900 απολύσεις από τον όμιλο Stellantis σε Ευρώπη και Η.Π.Α.