Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στη Νορβηγία μπορεί να σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, ξεπερνώντας σε μερίδιο το 90% το 2024, αλλά τα ηλεκτρικά επαγγελματικά βαρέα οχήματα δεν έχουν εξίσουν καλή πορεία και η Νορβηγική Ένωση Ηλεκτρικών Οχημάτων κρούει τον κώδωνα του κινδύνου.
Μέχρι το 2030, όλα τα νέα φορτηγά που ταξινομούνται στη Νορβηγία πρέπει να είναι ηλεκτρικά ή να λειτουργούν με βιοαέριο. Ωστόσο, το 2024, ο αριθμός των πωλήσεων ηλεκτρικών φορτηγών στην πραγματικότητα μειώθηκε σε σύγκριση με το 2023. Ωστόσο, όσον αφορά το μερίδιο πωλήσεων, τα ηλεκτρικά φορτηγά αντιπροσώπευαν το 12,6% του συνόλου των νέων φορτηγών που πωλήθηκαν στη Νορβηγία το 2024 – οριακή αύξηση κατά 0,3% σε ετήσια βάση.
Όπως επισημαίνει η Νορβηγική Ένωση Ηλεκτρικών Οχημάτων (Norsk elbilforening), τα στοιχεία αυτά περιλαμβάνουν όλα τα οχήματα άνω των 3,5 τόνων. Εξετάζοντας μόνο τα ηλεκτρικά φορτηγά άνω των 12 τόνων, οι πωλήσεις σχεδόν διπλασιάστηκαν. Το 2024, 371 βαρέα ηλεκτρικά φορτηγά θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Νορβηγίας – αύξηση 91% σε σύγκριση με το 2023. Τα περισσότερα από αυτά τα φορτηγά (65%) παραδόθηκαν από τη Volvo, ενώ το 18% προήλθε από τη Scania. Ωστόσο, δεδομένων των περσινών στοιχείων ταξινόμησης, η χώρα απέχει ακόμη πολύ από τον στόχο του 2030 στις βαριές μεταφορές.
Το 2024 δεν ήταν επίσης μια καλή χρονιά για τα ηλεκτρικά επαγγελματικά έως 3,5 τόνους. Παρόλο που το αμιγώς ηλεκτρικό VW ID.Buzz Cargo ήταν το μοντέλο με τις περισσότερες πωλήσεις σε όλους τους τύπους κίνησης πέρυσι, μόνο το 29,6% των νέων vans ήταν ηλεκτρικά. Πρόκειται για μείωση κατά 1,3% σε σύγκριση με το 2023.
Η Ένωση λέει πάντως ότι υπάρχει ελπίδα για το 2025. Για παράδειγμα, το δίκτυο φόρτισης για τα ηλεκτρικά φορτηγά συνεχίζει να αναπτύσσεται, διευκολύνοντας τους οδηγούς να τα φορτίσουν. Επιπλέον, τα ηλεκτρικά φορτηγά δεν χρειάζεται να πληρώνουν διόδια μέχρι το 2030, γεγονός που τα καθιστά πιο ελκυστικά για τους μεταφορείς. Επιπλέον, η κρατική επιχείρηση Enova έλαβε 1,2 δισεκατομμύρια νορβηγικές κορώνες (περίπου 102 εκατομμύρια ευρώ) από τον κρατικό προϋπολογισμό του 2025 για να επιδοτήσει την αγορά ηλεκτρικών φορτηγών. Ο πρώτος γύρος του προγράμματος χρηματοδότησης πραγματοποιήθηκε πέρυσι.
Όσον αφορά τα ηλεκτρικά φορτηγά, η ένωση καλεί τους πολιτικούς να ενεργοποιηθούν. Υπήρχαν αρκετά μοντέλα με μεγάλη αυτονομία το 2024 στην αγορά αλλά η χώρα χρειαζόταν πιο ευνοϊκές πολιτικές για να υποστηρίξει την υιοθέτηση των ηλεκτρικών φορτηγών. «Πιστεύουμε ότι η φορολογική επιβάρυνση για τα νέα φορτηγά με ορυκτά καύσιμα πρέπει να αυξηθεί περισσότερο για να αποδώσει πραγματικά. Τώρα πια δεν είναι η αυτονομία των ηλεκτρικών φορτηγών που έχει σημασία, αλλά η τιμή», λέει η Christina Bu, Γ.Γ. της Ένωσης.
Η κυβέρνηση θα εξετάσει το ενδεχόμενο να δώσει στα ηλεκτρικά φορτηγά γενική πρόσβαση στις λωρίδες των δημόσιων μεταφορών και ο εφάπαξ φόρος για τα νέα φορτηγά με ορυκτά καύσιμα θα αυξηθεί κατά περίπου 8.500 NOK. Αυτό είναι παρόμοιο με αυτό που συμβαίνει στην κατηγορία των επιβατικών αυτοκινήτων. Η εξαίρεση από τον ΦΠΑ για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει παραταθεί έως το 2026, ενώ οι φόροι για τα νέα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης θα είναι υψηλότεροι από την 1η Απριλίου 2025.
Πέρυσι, η Νορβηγική Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος και η Εθνική Διοίκηση Δημόσιων Οδών πρότειναν έναν νέο κλιματικό στόχο για τα ηλεκτρικά φορτηγά. Προηγουμένως είχε οριστεί για το 2025 και μετατέθηκε κατά δύο χρόνια για το 2027.
Το δικό μας σχόλιο είναι οτι ο εξηλεκτρισμός των βαρέων μεταφορών είναι πολύ πιο δύσκολη υπόθεση από των επιβατικών Ι.Χ. για λόγους κόστους και υποδομών και εκεί ίσως επικρατήσουν σε ένα μεγάλο ποσοστό λύσεις όπως το υδρογόνο ή άλλες μορφές πιο “καθαρών” καυσίμων, σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα.
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
Πηγή: Electrive