Σάλο έχουν προκαλέσει τα τελευταία 24ωρα οι δηλώσεις του Προέδρου και CEO της Toyota (και εγγονού του ιδρυτή της), Akio Toyoda, όσον αφορά τον “εξηλεκτρισμό” της αυτοκινητοβιομηχανίας. Εκατομμύρια σχόλια από ΜΜΕ και παρατηρητές των τεκταινόμενων στον κλάδο, τα οποία είτε συμφωνούν με τον Toyoda, είτε διακρίνουν τον “φόβο” του για το μέλλον της εταιρείας του, με τις ερμηνείες των δηλώσεών του να ποικίλλουν.
Εν ολίγοις, ο Toyoda δήλωσε πως το νυν επιχειρηματικό μοντέλο της βιομηχανίας αυτοκινήτων θα καταρρεύσει διότι η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση γίνεται πιο γρήγορα απ’ότι πρέπει. Παράλληλα, αναφέρθηκε στην Tesla και τον Elon Musk, εξαίροντας την πορεία τους στην αγορά.
Οι δύο πλευρές του νομίσματος
Ως υπέρμαχοι της ηλεκτροκίνησης, θα θέλαμε να διαφωνήσουμε πλήρως με τον Toyoda. Ωστόσο, όταν μιλάει ο επικεφαλής της κορυφαίας αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο, η ερμηνεία δεν είναι απλή. Ειδικά αν είναι και Ιάπωνας. Η αλήθεια είναι πως η Toyota έχει μείνει πίσω στην ηλεκτροκίνηση. Πρώτη την έφερε μαζικά στην αγορά μέσω του υβριδικού Prius, αλλά για σχεδόν δύο δεκαετίες βασίστηκε στα υβριδικά μοντέλα της. Δεν φρόντισε να ετοιμάσει αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα τα τελευταία χρόνια, ώστε να μπει δυνατά στο “παιχνίδι” μαζί με τους υπόλοιπους, μεγάλους κατασκευαστές. Αν “παγώσουμε” το χρόνο, λοιπόν, και δούμε την κατάσταση αυτή τη στιγμή, η Toyota έχει μείνει πίσω. Ακόμα και αν το 2021 λανσάρει μερικά BEVs, πάλι θα το έχει κάνει “αργά”. Τη στιγμή που σε αρκετές χώρες της Ευρώπης τα ποσοστά των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων πλησιάζουν διψήφια νούμερα, η Toyota είναι ακόμα στο “μηδέν”. Για να μην αναφέρουμε την απειλή της Κίνας, όπου η ηλεκτροκίνηση ακμάζει και αρκετοί κατασκευαστές δείχνουν αρκετά ώριμοι να μπουν “σφήνα” ανάμεσα στις παραδοσιακές δυνάμεις.
Υπάρχει, όμως, και η άλλη πλευρά του νομίσματος. Η Toyota κυριαρχεί στα υβριδικά και έτσι καταφέρνει να ξεφύγει από τη “μέγγενη” των ευρωπαϊκών περιορισμών ρύπων. Την ίδια στιγμή άλλοι κατασκευαστές προσπαθούν απεγνωσμένα να πουλήσουν EVs για να μειώσουν το μέσο όρο εκπομπών τους. Επιπλέον, ο κύριος όγκος των πωλήσεών της αφορά τη Β.Αμερική, την Ασία και την Ιαπωνία, όπου τα πράγματα δεν είναι τόσο “αυστηρά”, όσον αφορά τις εκπομπές. Κάτι που αλλάζει γρήγορα, όμως. Ειδικά στις ΗΠΑ όπου ο νέος Πρόεδρος, Joe Biden, δείχνει να έχει την ηλεκτροκίνηση ψηλά στην ατζέντα του. Τρίτον, οι πόροι της Toyota είναι ασύλληπτοι. Αυτό σημαίνει οτι μπορεί να κάνει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση πολύ γρήγορα, αν το θελήσει, έχοντας και δεκαετίες τεχνογνωσίας πάνω στα υβριδικά. Το “πολύ γρήγορα”, όμως, είναι σχετικό.
Μήπως ο Toyoda έχει δίκιο;
Το σημαντικότερο αφήσαμε για το τέλος. Μήπως ο Toyoda είναι απλά… ειλικρινής και διορατικός; Μήπως η μετάβαση γίνεται βεβιασμένα και πολύ πιο γρήγορα απ’ότι θα έπρεπε; Κατά τη γνώμη μας αυτό ισχύει σε ένα βαθμό στην Ευρώπη. Η ώθηση προς τα EVs και μακριά από τα οχήματα βενζίνης και πετρελαίου είναι ιδιαίτερα απότομη. Με την αρωγή των επιδοτήσεων, όλοι περιμένουν άμεσα αποτελέσματα. Σε μια ήπειρο που γνώρισε δύσκολη δεκαετία, όμως, εν μέσω πανδημίας και με τις τιμές των ηλεκτρικών να παραμένουν υψηλές, η εξίσωση είναι δύσκολο να λυθεί. Και τα πλάνα για απαγόρευση πώλησης των συμβατικών οχημάτων το 2030 από ορισμένα κράτη-μέλη, ίσως χρειαστούν αναθεώρηση (προς τα “πάνω”).
Δείτε επίσης: Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Toyota έρχεται το 2021
Τέλος, ας μην ξεχνάμε πως η Ιαπωνία παράγει γενικά “βρώμικη” ενέργεια, σε πολύ μεγάλο ποσοστό από λιγνίτη και φυσικό αέριο. Στοχεύει, δε, το 22-24% της παραγόμενης ενέργειας να προέρχεται από ΑΠΕ το… 2030! Τη στιγμή που η Ελλάδα ήδη έχει ξεπεράσει αυτό το ποσοστό. Με βάση τα δεδομένα της χώρας του, λοιπόν, ο Toyoda δικαίως προβληματίζεται τόσο έντονα και δηλώνει τα όσα δηλώνει. Η Ιαπωνία δεν είναι έτοιμη για ένα τόσο μεγάλο ποσοστό ηλεκτρικών οχημάτων. Μήπως, όμως, η Ιαπωνία βρέθηκε “ξαφνικά” πίσω από τον υπόλοιπο κόσμο, μειονεκτώντας σε ένα παιχνίδι στο οποίο κυριαρχεί εδώ και μια γενιά;