Η ραγδαία άνοδος της ηλεκτροκίνησης, μοιραία, θα μας επηρεάσει και με τρόπους που αυτή τη στιγμή ίσως δεν είναι διακριτοί. Ένα σοβαρό ζήτημα αφορά τις μπαταρίες των EVs και κυρίως των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Είναι μεγάλες σε χωρητικότητα και σύντομα θα απαιτούνται πολλά εκατομμύρια ετησίως για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση. Πρόσφατα αναφερθήκαμε στις μπαταρίες ηλεκτρικών ποδηλάτων και τις προσπάθειες που γίνονται ώστε να ανακυκλώνονται και να επαναχρησιμοποιούνται σε επαρκές ποσοστό. Παράλληλα, η υψηλή ζήτηση σε πολύτιμα στοιχεία για την κατασκευή μπαταριών, όπως το Λίθιο, αλλάζει τα δεδομένα στην αγορά και σε πολλές χώρες με κοιτάσματα. Μόνη, “ορατή” λύση στον ορίζοντα, η ανακύκλωση μπαταριών.
Ένα πολύ ενδιαφέρον ρεπορτάζ του BBC δίνει το έναυσμα να εξετάσουμε το θέμα περισσότερο. Μέχρι το 2030 η Ε.Ε. ελπίζει να κυκλοφορούν 30 εκ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Μέχρι τότε, βέβαια, τα σημερινά μοντέλα θα πλησιάζουν ήδη το τέλος της ζωής τους. Τι θα γίνει με τις μπαταρίες τους; Οι μπαταρίες Λιθίου των EVs είναι δυσκολότερο να ανακυκλωθούν σε σχέση με άλλες μπαταρίες. Το ποσοστό ανακύκλωσης παγκοσμίως αυτή τη στιγμή εκτιμάται γύρω στο 5% και φυσικά είναι πολύ χαμηλό. Με τόσο χαμηλά ποσοστά ανακύκλωσης, είναι βέβαιο πως θα αντιμετωπίσουμε προβλήματα στο μέλλον, εκτός αν περάσουμε σε άλλου τύπου μπαταρίες (π.χ. Νατρίου).
Η Ε.Ε. πρόσφατα κατέθεσε προτάσεις με βάση τις οποίες οι κατασκευαστές EVs θα είναι υπεύθυνοι για την αξιοποίηση και ανακύκλωση των παλιών μοντέλων τους. Ορισμένοι ήδη κάνουν βήματα προς την κατεύθυνση αυτή. Η Nissan, για παράδειγμα, επαναχρησιμοποιεί μπαταρίες των Leaf στα αυτοκινούμενα μηχανήματα των εργοστασίων της. Η VW κάνει το ίδιο και επιπλέον άνοιξε πρόσφατα την πρώτη μονάδα ανακύκλωσης στη Γερμανία. Σχεδιάζει να ανακυκλώνει έως και 3.600 μπαταρίες ετησίως κατά την αρχική φάση λειτουργίας. Κοβάλτιο, Λίθιο, Μαγκάνιο, Νικέλιο, Αλουμίνιο και Χαλκός μπορούν να εξαχθούν από παλιές μπαταρίες και να επαναχρησιμοποιηθούν. Η Renault, με τη σειρά της, ήδη ανακυκλώνει όλες τις μπαταρίες των παλιών της EVs, σε συνεργασία με μια γαλλική και μια βέλγικη εταιρεία. Ωστόσο, ο αριθμός τους είναι μικρός ακόμα, κοντά στις 200 ετησίως.
Μέθοδοι ανακύκλωσης και αυτοματοποίηση
Επίσης, αξίζει να σταθούμε στις μεθόδους ανακύκλωσης μπαταριών. Η “χειροκίνητη” μέθοδος είναι η αποσυναρμολόγηση των μπαταριών και η μηχανική απόσπαση των πολύτιμων στοιχείων από το εσωτερικό τους. Είναι πολύ αποδοτική αλλά εγκυμονεί κινδύνους για την υγεία και το περιβάλλον, ειδικά σε χώρες όπως η Κίνα, όπου οι κανονισμοί ασφάλειας είναι πολύ πιο χαλαροί. Μια άλλη μέθοδος έχει ως παράγωγο την “μαύρη μάζα”, ένα μίγμα Λιθίου, Μαγκανίου, Κοβαλτίου και Νικέλιου που όμως χρειάζεται περαιτέρω επεξεργασία για να διαχωρίσει τα στοιχεία ώστε να επαναχρησιμοποιηθούν. Κάτι που απαιτεί περισσότερη ενέργεια και έχει υψηλότερο κόστος.
Ο Gavin Harper, ερευνητής στο Faraday Institution του UK που ασχολείται με αυτό το ζήτημα, πιστεύει οτι η λύση βρίσκεται στην αυτοματοποίηση της διαδικασίας. Η ρομποτική μπορεί να προσφέρει λύσεις και σε αυτό το πεδίο, αφαιρώντας τον παράγοντα του κινδύνου για την υγεία των εργαζόμενων σε μονάδες ανακύκλωσης μπαταριών. Επιπλέον, θα μειώσει το κόστος εργασίας ώστε η ανακύκλωση να έχει περισσότερα οικονομικά οφέλη.
Ειδικά για χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, με ελάχιστα κοιτάσματα λιθίου, η ανακύκλωση μπαταριών είναι η μόνη λύση. “Urban mining”, δηλαδή “αστική εξόρυξη” ονομάζει αυτή τη δυνατότητα ο κ.Harper. Το UK είναι μια τεράστια αγορά οχημάτων και πρόσφατα πέρασε στη 2η θέση της Ευρώπης σε πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Δεδομένου και του Brexit, η εγχώρια ανακύκλωση μπαταριών είναι μείζονος σημασίας για τη χώρα, ώστε να μην αντιμετωπίσει ελλείψεις και να μειώσει το κόστος των EVs, συνολικά.
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News!
Δείτε επίσης:
Οι 42 εταιρείες που θα λάβουν €2,9 δις για την ανάπτυξη μπαταριών
Πηγή: BBC