Εδώ και αρκετό καιρό ήταν υπό συζήτηση τη ζήτημα της επιπλέον φορολόγησης εισαγόμενων ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα, προκειμένου να διατηρηθεί ο ανταγωνισμός της αγοράς εντός Ευρώπης. Αρκετά κράτη-μέλη αλλά και αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν εκφράσει δημοσίως τις απόψεις τους πάνω στο ζήτημα, αλλά εν τέλει οι δάσμοι που ανακοίνωσε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φτάνουν σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα από τα αναμενόμενα.
Τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που αποστέλλονται στην Ε.Ε. θα αντιμετωπίζουν δασμούς έως και 38,1% από τις 4 Ιουλίου, όπως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στους εξαγωγείς την Τετάρτη.
Επειδή οι δασμοί είναι πολύ υψηλότεροι από ό,τι αναμενόταν, το ερώτημα είναι τώρα πώς μπορεί να αντιδράσει η κινεζική κυβέρνηση, έχοντας ήδη απειλήσει με “αντίποινα” σε πολλά επίπεδα των εμπορικών της σχέσεων με την Ευρώπη.
«Όταν οι εταίροι μας παραβιάζουν τους κανόνες, θα διεκδικήσουμε τα δικαιώματά μας», δήλωσε ο επικεφαλής του εμπορικού τμήματος της Ε.Ε., Valdis Dombrovskis σε γραπτή δήλωση που μοιράστηκε με τους δημοσιογράφους.
Τα μοντέλα της BYD θα αντιμετωπίσουν δασμούς 17,4%, με την Geely να βλέπει 20% και την SAIC το υψηλότερο ποσοστό, στο 38,1%. Όλοι οι κατασκευαστές αυτοί επιθεωρήθηκαν από την Επιτροπή νωρίτερα μέσα στο 2024, αν και δεν παρείχαν τόσες πληροφορίες όσες ήλπιζαν να πάρουν οι Βρυξέλλες.
Άλλοι κατασκευαστές που δεν δέχθηκαν επιθεωρήσεις θα αντιμετωπίσουν επίσης τον υψηλότερο δασμό του 38,1%. Όσοι συνεργάστηκαν θα επιβαρυνθούν με 21%. Η Tesla, η οποία δεν επιθεωρήθηκε, διατηρεί την δυνατότητα να παρέχει στοιχεία και να “επωφεληθεί” του μικρότερου δυνατού δασμού.
Οι δασμοί, δήλωσε ο Dombrovskis, βασίζονται «σε σαφή στοιχεία της εκτεταμένης έρευνάς μας και σε πλήρη σεβασμό των κανόνων του ΠΟΕ. Θα συνεργαστούμε τώρα με τις κινεζικές αρχές και όλα τα μέρη με σκοπό την ολοκλήρωση αυτής της έρευνας”.
«Στόχος μας είναι να αποκαταστήσουμε τους ισότιμους όρους ανταγωνισμού και να διασφαλίσουμε ότι η ευρωπαϊκή αγορά θα παραμείνει ανοικτή για τους παραγωγούς ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα, υπό την προϋπόθεση ότι θα τηρούν τους παγκοσμίως συμφωνημένους εμπορικούς κανόνες».
Η ΕΕ επιβάλλει ήδη δασμό 10% σε κάθε όχημα ξένης κατασκευής, έναντι 15% της Κίνας.
Το Πεκίνο έχει ήδη ζητήσει διάλογο και ταυτόχρονα έχει απειλήσει με αντίποινα για το γαλλικό κονιάκ, τα αεροπλάνα, τα γαλακτοκομικά και άλλα γεωργικά προϊόντα.
Πηγή: Politico.eu