Κατά γενική ομολογία η έλευση της BYD στην ελληνική αγορά (των επιβατικών της, συγκεκριμένα) έχει “ταράξει” τα νερά από την άνοιξη και μετά, όχι άδικα καθώς η επιθετική τιμολογιακή πολιτική και το επίπεδο των μοντέλων της έχουν προσελκύσει εκατοντάδες αγοραστές ήδη. Τρανά παραδείγματα είναι… πρακτικά όλα τα αυτοκίνητα της εταιρείας που σας έχουμε παρουσιάσει, όπως το Atto 3, το Seal και πρόσφατα, το βέβαιο best-seller, Dolphin. Όλα, όμως, είναι αμιγώς ηλεκτρικά. Και παρ’ότι αυτό μας αρέσει, οι Κινέζοι επενδύουν σημαντικά και στα υβριδικά μοντέλα, μάλιστα με “δικούς τους” κινητήρες εσωτερικής καύσης! Το BYD Seal U DM-i είναι η plug-in υβριδική εκδοχή του Seal U, ενός πολυτελούς SUV που τοποθετείται “πάνω” από το Atto 3 και πλέον είναι διαθέσιμο στη χώρα μας, για όσους θέλουν αμιγώς ηλεκτρική κίνηση, αλλά και τη δυνατότητα να κινούνται με καύσιμο, αν χρειαστεί. Το δοκιμάσαμε και πάμε να σας δείξουμε τα πάντα γι’αυτό…
Πριν συνεχίσουμε, να σημειώσουμε οτι το BYD Seal U DM-i διατίθεται στην Ελλάδα έναντι €38.900 στην έκδοση Boost (προσθιοκίνητη) και έναντι €46.500 στην έκδοση Design (AWD). Η εταιρεία προσφέρει εγγύηση 6 ετών/150.000 Km για το όχημα, 8 ετών/200.000 Km για τη μπαταρία και 8 ετών/150.000 Km για τον ηλεκτροκινητήρα.
Εξωτερικές διαστάσεις και κατασκευή
Είχαμε στη διάθεσή μας το Time Grey χρώμα αλλά υπάρχουν επίσης άλλα 4 που θα δείτε στην επίσημη σελίδα του οχήματος, όπως και 2 διαφορετικά χρώματα εσωτερικού. Σύμφωνα με την γνωστή πολιτική της εταιρείας, δεν υπάρχουν μεγάλες (έως καθόλου) διαφορές στον εξοπλισμό μεταξύ των εκδόσεων και αυτό ισχύει και στην περίπτωση αυτή, καθώς ουσιαστικά τα επιπλέον €7.600 σας δίνουν τετρακίνηση και 100+ ίππους, όλες οι υπόλοιπες “ανέσεις” είναι ίδιες.
Το BYD Seal U DM-i έχει μήκος 4,775m, πλάτος 2,085m με τους καθρέπτες σε έκταση και ύψος 1,67m, με μεταξόνιο 2,765m. Αρκετά μεγαλύτερο σε διαστάσεις από το Atto 3, λοιπόν, αλλά όχι και σε μεταξόνιο. Ζυγίζει 1.940-2.100 Kg (FWD-AWD) και ο κύκλος στροφής του είναι κοντά στα 11m, ενώ “πατάει” σε 19άρες ζάντες αλουμινίου με ελαστικά 235/50/19 (Michelin ePrimacy). Επίσης μπορεί να υποστηρίξει φορτίο έως 410 Kg (μαζί με επιβάτες), να έλξει έως 1.500 Kg (με φρένα, 750 Kg χωρίς) και έως 75 Kg στην οροφή του, με τις μεταλλικές μπάρες προεγκατεστημένες.
Σχεδιαστικά είναι μάλλον από τα διακριτικά μοντέλα της εταιρείας, αν και το εμπρός μέρος με το λογότυπο της BYD πάντα τραβάει κάποια βλέμματα, ενώ πίσω ξεχωρίζει κυρίως χάρη στο φωτιστικό σώμα που διατρέχει όλο το πλάτος της 5ης πόρτας. Κατά τα άλλα είναι ένα τυπικό σχήμα χωρίς κραυγαλέες λεπτομέρειες, κάτι που ισχύει και για το εσωτερικό του. Μάλλον το πιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του είναι τα LED φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω, λοιπόν, αλλά απουσιάζουν τα εμπρός φώτα ομίχλης.
Αξίζει ειδική αναφορά στο σασί και την ασφάλεια που προσφέρει, πέραν αερόσακων και λοιπών ηλεκτρικών βοηθημάτων. Το Seal-U (BEV) έχει αποσπάσει 5 αστέρια στις δοκιμές του EuroNCAP, με 90% ασφάλεια επιβατών και 83% στην ασφάλεια των ευαίσθητων χρηστών του δρόμου. Οι αερόσακοι είναι 7 στον αριθμό και υπάρχει επίσης δυνατότητα ανίχνευσης “ξεχασμένου” παιδιού στην καμπίνα, όπως και αισθητήρες πίεσης και θερμοκρασίας ελαστικών (δείχνουν επακριβώς την πίεση και την θερμοκρασία στο dash).
Καμπίνα και χώροι
Περνώντας στο εσωτερικό, βρίσκουμε όμορφο, δερμάτινο σαλόνι (vegan/eco δέρμα) σε καφέ-μαύρη διχρωμία, με τα εμπρός καθίσματα να έχουν ενιαίο προσκέφαλο. Υπάρχουν 3 θέσεις isofix, οι 2 πίσω και η 1 στο κάθισμα του συνοδηγού. Τα εμπρός καθίσματα είναι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα, 8-way του οδηγού και 4-way του συνοδηγού, αλλά μόνο το πρώτο έχει “μνήμη”. Λείπει η ρύθμιση στήριξης της οσφυϊκής χώρας και αντί αυτής, έχουμε ρύθμιση της ανύψωσης των ποδιών του οδηγού, αλλά το καλό είναι πως τα καθίσματα είναι ξεκούραστα και με 3-4 ώρες σερί πίσω από το τιμόνι, δεν νιώσαμε δυσφορία. Πίσω υπάρχει υπερυψωμένος τεμπέλης με δύο ποτηροθήκες, “τσέπες” στις πόρτες, ενώ εμπρός έχουμε περισσότερους, μικρούς και μεγαλύτερους, αποθηκευτικούς χώρους, όπως και άνετο τεμπέλη με δερμάτινη, μαλακή επένδυση. Τα εμπρός καθίσματα είναι και αεριζόμενα, και θερμαινόμενα, όπως θερμαινόμενο είναι και το τριάκτινο τιμόνι, με μαλακό δέρμα στο στεφάνι του.
Από πλευράς υλικών και ποιότητας εσωτερικού έχουμε συνδυασμό δέρματος, μαλακών, σκληρών, γυαλιστερών ή ματ, πλαστικών, στον οποίο μας έχει συνηθίσει η εταιρεία. Οι αεραγωγοί ρυθμίζονται με το χέρι και είναι σε “σωστά” σημεία, ο σχεδιασμός είναι ήπιων τόνων (στον αντίποδα του Atto 3) και υπάρχει ambient φωτισμός στο ταμπλό και στις 4 πόρτες, έντονος ή διακριτικός, ανάλογα το πως θα τον ρυθμίσετε. Οι πλαφονιέρες αφής, είναι ισχυρές, εμπρός και πίσω, όλα τα παράθυρα έχουν “auto” ανέβασμα και κατέβασμα, οι καθρέπτες είναι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι και θερμαινόμενοι αλλά και αναδιπλούμενοι, ενώ αξίζει να αναφερθούμε και στην οροφή. Πανοραμική, γυάλινη, σε δύο τμήματα, καλύπτεται εσωτερικά από ηλεκτρικό σκιάδιο για το καλοκαίρι, ενώ μπορεί να ανοίξει σε “ανάκλιση” ή και συρόμενη, μέχρι λίγο μετά τη μέση της περίπου, μέσω πλήκτρων αφής στην πλαφονιέρα (δουλεύουν ΟΚ και με one-touch, αλλά μερικές φορές δεν πετυχαίναμε με την πρώτη προσπάθεια το άνοιγμα/κλείσιμο).
Ανοίγοντας (σχετικά εύκολα) το port-baggage βρίσκουμε 425 λίτρα αποθηκευτικού χώρου τα οποία γίνονται έως 1.440 αν ρίξετε τα 60:40 καθίσματα. Αυτό σημαίνει σχεδόν 80 λίτρα λιγότερα περισσότερα από του Atto 3, ένας σημαντικός λόγος να το προτιμήσει π.χ. μια οικογένεια. Το όχημα είναι μακρύτερο, βέβαια, έτσι οι πίσω επιβάτες δεν στερούνται χώρο, το αντίθετο καθώς το legroom είναι τεράστιο και το headroom ικανοποιητικό, χάρη και στην οροφή. Στο port-baggage, στη δεξιά πλευρά υπάρχει το subwoofer αλλά στην αριστερή υπάρχει μια ευμεγέθης “τσέπη”.
Τέλος, η ηχομόνωση είναι αρκετά καλή, αν και σε πολύ χαμηλές ταχύτητες ίσως ακούτε τον θερμικό κινητήρα να λειτουργεί σε υψηλότερες (από το αναμενόμενο) rpm, παρ’ότι δεν περνάει κραδασμούς στο τιμόνι και την καμπίνα. Κάποιους μικροτριγμούς είχαμε, με 3.000 Km στο οδόμετρο, αλλά ήταν ελάχιστοι.
Χαρακτηριστικά και βοηθήματα
Πάμε στις ενότητες που παραδοσιακά έχουμε πολλά να πούμε για τα μοντέλα της BYD αλλά τα περισσότερα χαρακτηριστικά έχουμε αναλύσει στα προηγούμενα reviews μας, οπότε σας παραπέμπουμε και σε αυτά, αλλά και στο αναλυτικό μας video, παραπάνω. Θα αναφέρουμε κάποια από τα αμέτρητα χαρακτηριστικά και βοηθήματα του BYD Seal U DM-i, ενδεικτικά, ώστε να έχετε μια εικόνα, σχεδόν όλα λειτούργησαν απρόσκοπτα και δεν είχαμε ιδιαίτερες παρατηρήσεις.
Έχουμε keyless entry (το οποίο λειτούργησε αρκετά καλά σε όλες τις περιπτώσεις) με κουμπάκια σε χερούλι οδηγού και συνοδηγού αλλά και NFC tag που ξεκλειδώνει το όχημα πλησιάζοντάς στον καθρέφτη του οδηγού, ενώ εκκινεί το όχημα πλησιάζοντάς το στον κεντρικό τεμπέλη. Έχουμε επίσης φωτισμό εδάφους κάτω από τους καθρέπτες, και στα πόδια των εμπρός επιβατών, 2 x υποδοχές ασύρματης φόρτισης 15W (που ενεργοποιούνται και ξεχωριστά), 2 x USB-C θύρες (18W και 60W) εμπρός και 2 x USB-C θύρες 18W πίσω, διζωνικό κλιματισμό με φίλτρο καμπίνας που συγκρατεί και τα PM2.5 μικροσωματίδια (αλλά η ένδειξη ήταν “κολλημένη” στο όχημά μας), αυτόματα φώτα και μεγάλη σκάλα, follow me home, ηλεκτρική πόρτα port-baggage, αυτόματους υαλοκαθαριστήρες εμπρός, φιμέ τζάμια πίσω, αεραγωγούς και για τους πίσω επιβάτες (σημαντικό).
Επίσης έχουμε 4 κάμερες περιμετρικά ώστε να σας προσφέρουν ένα 360 view του οχήματος, χάρη στο οποίο αφ’ενός η στάθμευση γίνεται πολύ πιο εύκολη (όπως και χάρη στους αισθητήρες στάθμευσης), αφ’ετέρου γενικά μπορείτε να κινηθείτε με μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια σε στενούς χώρους, κοντά σε γωνίες, άλλα οχήματα, αντικείμενα κ.λπ. Οι κάμερες ενεργοποιούνται αυτόματα και προβάλλουν το αντίστοιχο view στην κεντρική οθόνη (π.χ. όταν ξεπαρκάρετε), είναι πραγματικά σωτήριες. Έχουμε και ηχητικούς αισθητήρες εμπρός και πίσω, ενώ να αναφέρουμε οτι η ποιότητα εικόνας των καμερών είναι καλή και το βράδυ. Κάτι που δεν μας άρεσε, ωστόσο, είναι η έκθεση της πίσω κάμερας στα νερά της βροχής, καθώς συγκρατούσε σταγόνες και έπρεπε να την καθαρίζουμε με το χέρι ώστε να βλέπουμε καθαρά πίσω.
Στην κατηγορία των βοηθημάτων οδηγού, έχουμε μπόλικα να αναφέρουμε, μεταξύ άλλων την έλεγχο τυφλής γωνίας, την προειδοποίηση επικείμενης σύγκρουσης, το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, το lane assist με υποβοήθηση και ειδοποίηση, το adaptive cruise control, ενώ αξίζει να αναφέρουμε οτι υπάρχει και οπίσθιο collision warning, rear traffic cross alert και φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης ενώ κινείστε με όπισθεν. Εννοείται η ύπαρξη Auto Hold, Hill Assist και λοιπών, αντίστοιχων χαρακτηριστικών, ώστε η κίνηση ακόμα και σε δύσκολες συνθήκες να γίνεται εύκολη. Πολύ μας άρεσε η οπτική προειδοποίηση της νεκρής γωνίας στο dash (εκτός από τους καθρέπτες) αλλά και η προειδοποίηση ανοίγματος πόρτας όταν είστε σε στάση, αν πλησιάζει όχημα από κάποια πλευρά. Το θετικό είναι οτι αρκετές από τις λειτουργίες είναι ρυθμιζόμενες από το menu του οχήματος, ακόμα και στην ευαισθησία τους, όπως ρυθμιζόμενη είναι και η σκληρότητα/αμεσότητα τιμονιού και φρένων. Υπάρχει και Rollover Control System για να αποφευχθεί ανατροπή του οχήματος, έλεγχος κόπωσης οδηγού και πολλά, πολλά ακόμη.
Όλα λειτουργούν καλά σε γενικές γραμμές, αν και θα θέλαμε δυνατότητα πιο άμεσου ελέγχου της υποβοήθησης λωρίδας μέσα από το τιμόνι και σε συνδυασμό με το Intelligent Cruise Control πλήκτρο, καθώς χρειάστηκε να καταφύγουμε στην οθόνη αφής αρκετές φορές, για κάποιες ρυθμίσεις, εν κινήσει.
Infotainment και χειρισμός
Στα περί infotainment, ως συνήθως, ο κατάλογος λειτουργιών και δυνατοτήτων είναι τόσο εκτενής, που θα σας παραπέμψουμε στο αναλυτικό μας video. Άλλωστε, μια εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις… Η κεντρική οθόνη ειναι 15,6″ και μπορεί να περιστρέφεται κατά 90 μοίρες για portrait ή landscape διάταξη, μέσω του πλήκτρου στο τιμόνι. Το οτι η BYD διατηρεί τέτοια χαρακτηριστικά σε όλη της τη γκάμα είναι σαφώς ένα θετικό στοιχείο. Η οθόνη είναι τεράστια αλλά άνετη στη χρήση, με εξαιρετική απόκριση, καλή φωτεινότητα και light/dark/auto mode. Συγκρατεί κάποιες δακτυλιές μεν, αλλά έχουμε δει και χειρότερα…
Να σημειωθεί οτι υπάρχει μόνιμη 4G συνδεσιμότητα και έτσι μπορείτε να χρησιμοποιείτε εύκολα την πλοήγηση, μπορείτε να ακούτε μέσω Spotify, να κάνετε OTA updates κ.λπ. Το navi είναι αρκετά καλό αλλά εννοείται οτι υπάρχει υποστήριξη Apple Carplay και Android Auto, ασύρματα. Επίσης μέσω του εργοστασιακού Navi μπορείτε να δείτε στο χάρτη μέχρι “που” μπορείτε να φτάσετε με το υπόλοιπο της μπαταρίας σας, όσον αφορά κεντρικούς δρόμους και μητροπολιτικές περιοχές.
Η μεγάλη διαφορά σε σχέση με άλλα μοντέλα της εταιρείας αφορά το dash του οδηγού καθώς δεν έχουμε το γνωστό, μικρό των 5″, αλλά μια πολύ μεγάλη, μακρόστενη οθόνη των 12,3″. Μετά την εμπειρία με τα Atto 3 και Dolphin, στα οποία οι πληροφορίες γέμιζαν ασφυκτικά το dash και μας κούραζαν, ήταν απόλαυση το dash του Seal U DM-i καθώς παρέχει όλα όσα θα θέλατε με άνετο τρόπο στη μεγάλη του επιφάνεια, ξεκάθαρα και με ωραία γραφικά. Βελτιωμένη και η λειτουργικότητά του αλλά και η ρυθμισιμότητά του, οπότε δεν είχαμε κανένα παράπονο, πλην, ίσως, την απουσία “κλίμακας” στο ταχύμετρο.
Αν δεν θέλετε να κοιτάτε το dash, το αυτοκίνητο έχει και HUD, ρυθμιζόμενο και αυτό σε αρκετά επίπεδα, ώστε να αφοσιώνεστε στο δρόμο και ταυτόχρονα να βλέπετε την ταχύτητα, το cruise control κ.λπ.
Τέλος, αν πείτε “Hi BYD!”, το infotainment αναμένει τις εντολές σας. Αυτές δεν περιορίζονται στον έλεγχο του ήχου, της μουσικής κ.λπ. αλλά σας επιτρέπουν π.χ. να ανοίξετε/κλείσετε μεμομονωμένα παράθυρα, την ηλιοροφή, το σκιάδιο κ.λπ. Κάποιες λειτουργίες δεν υποστηρίζονται ακόμα αλλά φανταζόμαστε οτι είναι θέμα χρόνου. Αν δεν θέλετε να πείτε την φράση αυτή, μπορείτε απλά να πατήσετε το αντίστοιχο πλήκτρο στο τιμόνι. Παρ’ότι δεν υποστηρίζονται ακόμα τα ελληνικά, ρίξαμε μια ματιά στα language packs και αυξάνονται οι διαθέσιμες γλώσσες. Ίσως κάποια στιγμή να είναι και η δική μας σε αυτές.
Το ηχοσύστημα αποτελείται από 10 ηχεία (Infinity) με το subwoofer στο πίσω μέρος, όπως προείπαμε και θα καλύψει με άνεση τις ανάγκες σας σε ένταση και ποιότητα ήχου.
Το σημαντικό είναι οτι το interface διαρκώς βελτιώνεται όσον αφορά την οθόνη αφής, το UI και όλα τα συναφή, ήδη είναι σε ένα εξαιρετικό επίπεδο και μένουν κάποια μικρά περιθώρια βελτίωσης, π.χ. στην αμεσότητα ρύθμισης του κλιματισμού μέσω quick toggles, ή άλλων λειτουργιών. Παρά τις δεκάδες παραμέτρους που μπορείτε να πειράξετε, όλα είναι θέμα 2-3 αγγιγμάτων και το menu είναι σαφές και εύχρηστο.
Επίσης, επιτέλους καταφέραμε να χρησιμοποιήσουμε το BYD app σε όχημα της εταιρείας, ώστε να δούμε το τι μπορεί να κάνει. Δεν έχει φθάσει ακόμα σε κορυφαία επίπεδα από πλευράς διαθέσιμων πληροφοριών και λειτουργιών, αλλά μπορεί να κάνει και να σας δείξει όλα τα “βασικά”, χωρίς δυσλειτουργίες και bugs. Πίεση ελαστικών, επίπεδο φόρτισης μπαταρίας και ρεζερβουάρ καυσίμου, θερμοκρασία καμπίνας και ενεργοποίηση θέρμανσης/ψύξης αλλά και καθισμάτων/τιμονιού, κλείδωμα/ξεκλείδωμα/συναγερμός/φώτα, έλεγχος κατάστασης παραθύρων/θυρών/οροφής, τοποθεσία οχήματος μέσω GPS αλλά και μετατροπή του κινητού/wearable σας σε NFC tag (Google και Samsung μόνο, σύμφωνα με το app, οπότε δεν το δοκιμάσαμε στην πράξη). Γενικώς το app είναι σε ένα καλό επίπεδο αλλά σίγουρα θα θέλαμε να δούμε και περισσότερες διαθέσιμες λειτουργίες (π.χ. λείπουν εντελώς οι ρυθμίσεις φόρτισης μέσω του app).
Από πλευράς φυσικών πλήκτρων πλην του τιμονιού που ήταν τα γνωστά από άλλα μοντέλα της εταιρείας και γενικώς, καλά, έχουμε φυσικά πλήκτρα εκατέρωθεν του “κρυστάλλινου” επιλογέα ταχυτήτων (ο οποίος είναι πολύ ωραίος σε αίσθηση και όψη). Τα φυσικά αυτά πλήκτρα είναι μεγάλα “πλακάκια” με φωτιζόμενες ενδείξεις, για πολλαπλές λειτουργίες, όμως δεν διαχωρίζονται και έτσι λειτουργούν 3-way, ανάλογα το που θα τα πιέσετε. Εκεί θα θέλαμε μια κάπως διαφορετική προσέγγιση ώστε να μην χρειάζεται να κοιτάξουμε που πατάμε. Τα υπόλοιπα πλήκτρα είναι “μονά”, του ίδιου στυλ κατασκευής, ενώ έχουμε και δύο διακόπτες για εναλλαγή EV/HEV και mode λειτουργίας, αλλά και μια ωραία ροδέλα για ένταση και ON/OFF του ήχου.
Συμπεριφορά και άνεση
Τέλος με την “τεχνολογία”, πάμε σε πιο κλασικές δυνατότητες και ιδιότητες. Το BYD Seal U DM-i διαθέτει γόνατα McPherson εμπρός και ανάρτηση με πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, ενώ όπως προείπαμε “πατάει” σε 19άρες ζάντες. Από πλευράς άνεσης τα πάει απλά αρκετά καλά και αποσβαίνει τους περισσότερους κραδασμούς με ευκολία, όπου κι αν βρεθείτε. Σε “κοφτές” εγκάρσιες ανωμαλίες, εντός πόλης, δεν έχουμε ενοχλητικό κοπάνημα, χάρη και στα ελαστικά. Η κίνηση σε χωματόδρομους είναι άνετη και η απόσταση από το έδαφος είναι αρκετή για να μη φοβάστε τα όποια “νεροφαγώματα” και λακκούβες/χαντάκια, μέχρι ένα λογικό σημείο, βέβαια. Γενικώς, ανεξαρτήτως της έκδοσης, είναι ένα SUV με το οποίο μπορείτε να πάτε και εκτός δρόμου, αλλά για ολισθηρές καταστάσεις σίγουρα το AWD μοντέλο είναι αυτό που θέλετε.
Η ανάρτηση δεν προσφέρεται ιδιαίτερα για “δυναμική” οδήγηση και προφανώς το όχημα παίρνει κλίση υπό πλευρικό φορτίο, αλλά είναι και 2.000+ Kg, άλλωστε. Στις “αργές” εγκάρσιες ανωμαλίες με μεσαίες ταχύτητες είχαμε ελαφρώς μια “floating” αίσθηση, σαν το όχημα να βασίζεται περισσότερο στα ελατήρια παρά στην απόσβεση των αμορτισέρ, αλλά δεν ήταν πολύ έντονη, σίγουρα δεν ήταν ενοχλητική και απλώς… συνηθίζεις το χαρακτήρα του, ο οποίος είναι προσανατολισμένος σαφώς στην άνεση και όχι στην σαφήνεια και την “ανάγνωση” του οδοστρώματος.
Το traction και το stability control λειτουργούν πολύ καλά, χάρη και στα ποιοτικά ελαστικά βέβαια, ενώ μπορείτε να βγάλετε “OFF” το ESC σε μικρές ταχύτητες, αν θέλετε/χρειαστεί. Στα modes λειτουργίας της AWD έκδοσης περιλαμβάνονται και τα snow/mud/sand, ενώ στην FWD θα βρείτε μόνο το snow, εκτός των κλασικών eco/normal/sport. Δυστυχώς δεν μπορέσαμε να το δοκιμάσουμε σε τέτοιες συνθήκες, αν και θα το θέλαμε. Next time…
Όσον αφορά το τιμόνι, που επίσης επηρεάζει τον τομέα της άνεσης, είναι πανάλαφρο στην πόλη και σε χαμηλές ταχύτητες, πολύ άνετο, αλλά βαραίνει απότομα στον αυτοκινητόδρομο, ίσως περισσότερο απ’όσο θα θέλαμε. Υπάρχει ρύθμιση μέσα από το menu, κυρίως για την πιο sport αίσθηση, αν το θελήσετε.
Τα φρένα αποτελούνται από αεριζόμενους δίσκους εμπρός και απλούς πίσω, με απλές δαγκάνες (διπίστονες). Δεν μας προβλημάτισαν σε κανονικές συνθήκες και επιτελούν πολύ καλά το έργο τους, σε συνδυασμό και με το e-brake. Το ABS δεν ήταν υπερευαίσθητο αν και γενικώς, τα φρένα εξαρτώνται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τα ελαστικά. Αν είναι καλά, καλώς, αν όχι, έχουμε πρόβλημα…
Όσον αφορά την αναγεννητική πέδηση και γενικότερα τη δυνατότητα one pedal driving, είναι γνωστή, πλέον, η τακτική της BYD. Σε μεσαίες και υψηλές ταχύτητες, το “άσε” του γκαζιού οδηγεί σε μια ικανοποιητική αναγεννητική πέδηση (είδαμε μέχρι -80 KW περίπου στο “άσε” και κοντά στα 100KW με φρένο), η οποία έχει δύο επίπεδα ρύθμισης (normal/high). Ακόμα και στο strong δεν θα σας κουράσει το regen, σε αυτοκινητόδρομο ή επαρχιακό δρόμο και μέσα στην πόλη είναι μια χαρά. Ως συνήθως, όμως, το regen πρακτικά μηδενίζεται κάτω από τα 20 Km/h. Αποτέλεσμα, το να πρέπει να χρησιμοποιείτε το πεντάλ του φρένου εντός πόλης για να ακινητοποιηθείτε τελείως, άρα δεν έχουμε πραγματικό one-pedal driving. Στα θετικά του BYD Seal U DM-i, όμως, έχουμε stop’n’go λειτουργία μέσω του έξυπνου cruise control. Αυτό σημαίνει οτι αν πέσετε σε μποτιλιάρισμα, δεν χρειάζεται να φρενάρετε και να ξεκινήσετε με γκάζι για σημειωτόν κίνηση, θα το κάνει μόνο του το όχημα.
Κάπου εδώ να αναφερθούμε στην ορατότητα. Τα A-pillars δεν μας κούρασαν ιδιαίτερα και γενικώς είναι καλή η ορατότητα εμπρός και πίσω, αν και το τζάμι της 5ης πόρτας είναι πολύ μικρό σε “ύψος”. Συνηθίζεται, ωστόσο, ενώ ο κεντρικός καθρέπτης έχει auto-dim λειτουργία. Να βασίζεστε, όμως, και στον έλεγχο τυφλής γωνίας, μέσω των πλαϊνών καθρεπτών και του dash.
Επιδόσεις και απόδοση
Τι να πρωτοπούμε εδώ για την τεχνολογία υβριδικών Super DM της BYD, που είναι και το highlight του οχήματος. Δεν θα επιχειρήσουμε μια βαθιά ανάλυση του πως λειτουργεί καθώς έχουμε αφιερώσει ένα μεγάλο κομμάτι του video μας σε αυτό, οπότε… δείτε το. Εδώ θα παραθέσουμε μερικά specs και θα αναφερθούμε στην “μεγάλη εικόνα” των υβριδικών της εταιρείας. Η BYD αναπτύσσει δικούς της θερμικούς κινητήρες και επενδύει στα υβριδικά γενικώς, αφού θα συνεχίσουν να αποτελούν ένα μεγάλο κομμάτι των παγκόσμιων πωλήσεων τα επόμενα χρόνια. Έμφαση δίνεται στην θερμική αποδοτικότητα (efficiency), με ποσοστά που ξεπερνούν ακόμα και των παραδοσιακών κατασκευαστών που έχουν αφιερώσει δεκατίες πάνω στον τομέα αυτό.
Ο Xiaoyun κινητήρας βενζίνης του BYD Seal U DM-i έρχεται σε δύο εκδοχές, ατμοσφαιρική και turbo. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις είναι τετρακύλινδρος, με χωρητικότητα σχεδόν 1.500cc, αλλά δεν είναι το ίδιο μοτέρ. Το ατμοσφαιρικό (της FWD έκδοσης) έχει συμπίεση 15,5:1, λειτουργεί στον κύκλο Atkinson και αποδίδει 104 ίππους στις 6.000 rpm και 122 Nm ροπής στις 4.000-4.500 rpm. Στην AWD έκδοση έχει συμπίεση 12,5:1, λειτουργεί στον κύκλο Miller και έχει turbo μεταβλητής γεωμετρίας, έτσι αποδίδει 129 ίππους στις 5.200 rpm και 220 Nm ροπής στις 1.500-3.500 rpm.
Το “κλειδί” είναι το efficiency. Ο πρώτος έχει αποδοτικότητα σχεδόν 43%, ένα εξαιρετικό νούμερο σε παγκόσμιο επίπεδο που από ελάχιστους έχει ξεπεραστεί μέχρι σήμερα και όχι σε τόσο μαζική παραγωγή. Ο δεύτερος έχει αποδοτικότητα κοντά στο 40%, που και πάλι είναι ένα εξαιρετικό καλό ποσοστό για υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα.
Συνδυάζοντας τα παραπάνω, λοιπόν, με την τρομερά υψηλή αποδοτικότητα των ηλεκτροκινητήρων (γενικώς), που σύμφωνα με την BYD, χάρη και στην ψύξη τους με λάδι, φτάνει το 97-98%, έχουμε συνδυαστικά ένα efficiency που είναι πάνω από το 90% σε υβριδική λειτουργία (με γεμάτη μπαταρία). Εννοείται οτι οι κινητήρες συνδυάζονται με CVT μετάδοση για να βρίσκονται στο ιδανικό τους φάσμα λειτουργίας ανά πάσα στιγμή, είτε λειτουργούν για να επαναφορτίσουν τη μπαταρία, είτε στέλνουν κίνηση στους εμπρός τροχούς, είτε και τα δύο ταυτόχρονα.
Η εταιρεία έχει σχεδιάσει το σύστημα για να μπορεί να λειτουργεί όσο το δυνατόν πιο αποδοτικά, διαρκώς, κάτι που το κάνει εξαιρετικά δύσκολο να το αναλύσεις σε ένα περιορισμένο κείμενο, ακόμα και στο video μας. Ευτυχώς το διάγραμμα ροής του οχήματος στο dash και την κεντρική οθόνη δίνει μια πολύ καλή ιδέα του πως λειτουργούν τα μοτέρ και τι κάνουν σε κάθε σενάριο. Όμως η συμπεριφορά τους αλλάζει δραματικά ανάλογα με τη στάθμη της μπαταρίας και τις ρυθμίσεις/συμπεριφορά του οδηγού, οπότε τα σενάρια είναι πρακτικά άπειρα. Μόνο αν συμβιώσετε για μερικές μέρες με το BYD Seal U DM-i θα έχετε μια εικόνα για το πως λειτουργεί. Αυτός είναι και ο λόγος που σε σύγκριση με άλλα plug-in υβριδικά, είναι τόσο πολυδιάστατο και πολύπλοκο.
Στην FWD έκδοση έχουμε κινητήρα μόνιμου μαγνήτη εμπρός, ο οποίος αποδίδει 194 ίππους και 300 Nm ροπής. Συνδυαστικά το όχημα αποδίδει έως 214 ίππους και 300 Nm ροπής, αρκετά για ένα 0-100 Km/h σε 8,9″, με την μέγιστη ταχύτητα περιορισμένη στα 160 Km/h.
Στην AWD έκδοση έχουμε επιπλέον έναν σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα, αφιερωμένο στους πίσω τροχούς. Ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 201 ίππους και 300 Nm ροπής ενώ ο πίσω αποδίδει 161 ίππους και 250 Nm ροπής. Όλοι μαζί, συν τον βενζινοκινητήρα, μπορούν να αποδώσουν έως 319 ίππους και 550 Nm ροπής, αρκετά για ένα 0-100 Km/h σε 5,9″ και μέγιστη ταχύτητα 180 Km/h. Το βαρύ αμάξωμα κινείται σβέλτα και ο βενζινοκινητήρας παίρνει μπρος μόνο όταν ζητήσετε πολλή ισχύ, αρκεί η στάθμη της μπαταρίας να είναι υψηλή. Επίσης δεν είδαμε ποτέ τον πίσω ηλεκτροκινητήρα να είναι ανενεργός, σε κανένα σενάριο, το οποίο (αν ισχύει) σημαίνει πρακτικά μόνιμη τετρακίνηση. Άλλη μια παρατήρησή μας είναι οτι στον εμπρός άξονα υπάρχουν 3 σενάρια: Κίνηση μόνο ηλεκτρικά, κίνηση μόνο “θερμικά” ή κίνηση συνδυαστική, ταυτόχρονα με τις δύο δυνατότητες.
Εδώ να σημειώσουμε οτι στο Eco mode υπάρχει μια αισθητή υστέρηση (2″) όταν πατήσετε απότομα το γκάζι τέρμα (π.χ. για μια προσπέραση), όταν είστε στο Eco mode, η στάθμη της μπαταρίας είναι χαμηλά (π.χ. 30%) και ο βενζινοκινητήρας είναι ανενεργός. Στο Normal και το Sport είναι καλύτερα τα πράγματα αφού ο κινητήρας είναι πιο συχνά ενεργός και άρα έτοιμος να αποδώσει τα μέγιστα. Επίσης το φαινόμενο μετριάζεται με γεμάτη μπαταρία, αφού αυτή μπορεί να αποδώσει αρκετά KW ακαριαία, μέχρι να ενεργοποιηθεί και ο θερμικός κινητήρας ώστε να έχετε όλη την ισχύ διαθέσιμη.
Τέλος, να αναφέρουμε για το CVT οτι οι rpm στις οποίες αναγκάζει τον κινητήρα να λειτουργήσει, δεν σχετίζονται άμεσα με το πόσο πατάτε εσείς το γκάζι. Το σύστημα ρυθμίζει αυτόματα τις rpm ανάλογα με το φορτίο και τη στάθμη της μπαταρίας, κάτι που γίνεται αντιληπτό μέσω του ήχου, αλλά και της ένδειξης ισχύος στο dash. Ουσιαστικά δίνει την αίσθηση οτι λειτουργεί σαν κινητήρας REx οχήματος (range extender), σε πολλές περιπτώσεις, κάτι που, μέχρι να το συνηθίσετε, σας αφήνει μια αλλόκοτη αίσθηση.
Η μπαταρία είναι LFP, Blade της BYD, με χωρητικότητα 18,3 KWh και τάση 339V. Αντέχει μέχρι 5.000 φορτίσεις-εκφόρτισεις, σύμφωνα με την εταιρεία και έχει περάσει το περίφημο “nail penetration” test, για να κριθεί ασφαλής. Όλα τα υπόλοιπα στο video…
Αυτονομία και κατανάλωση
Από πλευράς κατανάλωσης και αυτονομίας, η μπαταρία είναι μεν σχετικά μεγάλη σε χωρητικότητα (για plug-in) αλλά το όχημα είναι ένα βαρύ SUV. Η εταιρεία δίνει συνδυαστική κατανάλωση ενέργειας 23,5 KWh/100 Km και εντός πόλης 16,1 KWh/100 Κm. Σε μικτό κύκλο με ήπια οδήγηση στο Eco mode θα βρίσκεστε γενικώς κοντά στις 20 KWh/100 Km και αυτό μεταφράζεται σε περίπου 90 Km ηλεκτρικής αυτονομίας… στη θεωρία. Στην πράξη, καθώς το υβριδικό σύστημα δεν αφήνει την μπαταρία να πέσει πολύ κάτω από το 20% πριν αρχίσει την επαναφόρτισή της μέσω του βενζινοκινητήρα, θα βγάλετε περίπου 60 Km αυτονομίας αμιγώς ηλεκτρικά. Το υπόλοιπο 20% είναι ένα μεγάλο buffer, ας πούμε, το οποίο δεν μπορείτε να εξαντλήσετε, με μια εξαίρεση. Αν… μείνετε από βενζίνη (το κάνουμε, στο τέλος του video!), ο κινητήρας δεν μπορεί να λειτουργήσει και έτσι το όχημα αναγκαστικά κινείται ηλεκτρικά, σε ένα ιδιότυπο “safe mode”, στο οποίο αν πατήσετε τέρμα γκάζι, μετά από λίγο η απόδοση πέφτει και μηδενίζεται, μέχρι να αφήσετε και να ξαναπατήσετε. Πρακτικά, κάτω από το 15-20% μπαταρίας, μπορείτε να κινείστε ηλεκτρικά μόνο με ήπια inputs, μέχρι να φτάσετε στον πλησιέστερο φορτιστή, για 10-15 Km το πολύ. Αλλά με ισχύ μέχρι 30-40 ίππους max (20-30 KW). Από εκεί και πάνω, το φορτίο της μπαταρίας δεν αρκεί για να δώσει τόσα Amperes στους ηλεκτροκινητήρες.
Το γιατί η εταιρεία επέλεξε αυτή τη φιλοσοφία έχει να κάνει αφ’ενός με τις δυνατότητες των μπαταριών, αφ’ετέρου για να μπορείτε να έχετε πάντα δυνατότητα τετρακίνησης, αν χρειαστεί, χωρίς να περιμένετε να επαναφορτιστεί η μπαταρία. Δεν ξέρω, όμως, τι γίνεται στην δικίνητη έκδοση και αν έχουμε την ίδια συμπεριφορά. Να σημειωθεί οτι το μόνο τετρακίνητο PHEV που έχουμε δοκιμάσει στο παρελθόν ήταν το Jeep Compass 4xe, το οποίο κράταγε μεν ένα buffer μπαταρίας για την τετρακίνηση, αλλά ήταν πολύ μικρότερο, κοντά στο 5%.
Με υψηλές ταχύτητες, βέβαια, μην περιμένετε θαύματα από τη μπαταρία, παρ’ότι σας δίνει τη δυνατότητα να κινηθείτε με EV mode στον αυτοκινητόδρομο και να κάνετε προσπεράσεις. Αλλά η αυτονομία θα μειωθεί αισθητά. Να σημειωθεί οτι η FWD έκδοση έχει περίπου +15 Km αμιγώς ηλεκτρικής αυτονομίας εντός πόλης.
Ο βενζινοκινητήρας, από την άλλη, όταν συνδυάζεται με την μπαταρία σε υβριδική λειτουργία και υποθέτωντας ότι ξεκινάτε με 100% μπαταρία, “καίει” 1,2 lt/100 Km, σε μικτό κύκλο, σύμφωνα με την εταιρεία. Το νούμερο είναι ρεαλιστικό, με ήπια οδήγηση, μέχρι η μπαταρία να φτάσει στο 20%. Τότε προφανώς αρχίζει η διαδικασία επαναφόρτισής της, (ανάλογα με το τι έχετε επιλέξει και στο target SOC menu) και πρακτικά έχουμε μια διαρκή εναλλαγή μεταξύ EV και HEV, όπως θα γινόταν με ένα “απλό” υβριδικό. Στο σημείο αυτό, η πραγματική κατανάλωση καυσίμου στην πόλη ή επαρχιακό, με χαμηλές και μεσαίες ταχύτητες, τείνει στα 5,5-6 lt/100 Km. Στον αυτοκινητόδρομο με cruise control στα 120 Km/h, πλήρες φορτίο και ενεργή θέρμανση καμπίνας, η κατανάλωσή μας ήταν 8-8,5 lt/100 Km. H “συνδυαστική” κατανάλωση που δείχνει το αυτοκίνητο, αθροίζοντας KWh και lt ανά 100 Km, είναι ελαφρώς μικρότερη από αυτά που προαναφέρουμε, όταν είστε σε αυτά τα σενάρια κίνησης. Αυτό διότι συνήθως η μπαταρία επαναφορτίζεται και άρα έχει “αρνητική” κατανάλωση, οπότε μειώνει λίγο τη συνδυαστική. Ακούγεται περίπλοκο αλλά γι’αυτό κάναμε και το αναλυτικό μας video.
Τέλος, η εταιρεία δίνει έως 870 Km αυτονομίας με γεμάτο το ρεζερβουάρ των 60 lt και γεμάτη τη μπαταρία. Εμείς πετύχαμε πρακτικά 750 Km, με τα 300-350 να έχουν γίνει στον αυτοκινητόδρομο με 120 Km/h και τα υπόλοιπα σε πόλη και επαρχιακούς δρόμους, μέχρι να αδειάσει τελείως η μπαταρία και να εξαντληθεί το καύσιμο. Σημειωτέον οτι από τη στιγμή που εμφανίζονται “παύλες” στην αυτονομία βενζίνης (και 0% καύσιμο στο app), έχετε περίπου 90 Km ακόμα να διανύσετε με ήπια, συνδυαστική λειτουργία, μέχρι να εξαντληθεί η βενζίνη σας. Η FWD έκδοση, λόγω βάρους και κατανάλωσης, μπορεί να πετύχει μέχρι 1080 Km συνδυαστικής αυτονομίας, σύμφωνα με την BYD.
Όσο για τους ρύπους, αναγράφονται ως 26 γραμμάρια CO2 ανά Km, σε υβριδική λειτουργία, χωρίς να έχει αδειάσει η μπαταρία προφανώς.
Φόρτιση και V2L
Κλείνουμε με τον τομέα της φόρτισης. Αρχικά να πούμε οτι χαρήκαμε με τη παραλαβή του οχήματος τόσο με Type-2 σε Type-2 καλώδιο, όσο και με το EVSE των 10A για φόρτιση από πρίζα σούκο, σε δύο ωραία βαλιτσάκια. Το BYD Seal U DM-i έχει 11KW OBC και το 15-100% έρχεται σε 2 ώρες, με αυτή την ισχύ. Υποστηρίζει και DC φόρτιση αλλά η διαφορά είναι μικρή, καθώς η μέγιστη ισχύς δεν ξεπερνά τα 18KW και το 30-80% γίνεται σε 35′ (το δοκιμάσαμε και επιβεβαιώνουμε).
Τέλος, να σημειώσουμε οτι και το BYD Seal U DM-i υποστηρίζει V2L, έως 3,3KW, ώστε να τροφοδοτείτε άλλες ηλεκτρικές συσκευές 220V μέσω του οχήματος, αν χρειαστεί. Το καλώδιο έρχεται μαζί με το όχημα στην περίπτωση του συγκεκριμένου μοντέλου και το πολύπριζο διαθέτει 4 υποδοχές σούκο, ενώ είναι rated στα 16A. Ενεργοποιείτε το V2L μέσα από το menu και υπάρχει η δυνατότητα να ενεργοποιείται αυτόματα ο βενζινοκινητήρας για να επαναφορτίσει τη μπαταρία του οχήματος, αν η στάθμη της πέσει χαμηλά λόγω V2L.
Συμπέρασμα
Το<strong> BYD Seal U DM-i είναι ένα μοντέλο που “πιστεύει” η εταιρεία, παρ’ότι σαφώς είναι γνωστή για τα BEV μοντέλα της. Τα υβριδικά είναι το ενδιάμεσο σκαλοπάτι στην μετάβαση που συντελείται αυτή τη στιγμή στην αγορά και αντικειμενικά, μπορούν να καλύψουν πολλές ανάγκες και πολλούς ανθρώπους. Αρκεί, όπως έχουμε πεί, να τα διατηρείτε φορτισμένα και να μην τα χρησιμοποιείτε διαρκώς ως… θερμικά! Το εν λόγω μοντέλο, επιπλέον, είναι ένα πολυτελές SUV και άρα απευθύνεται σε μια πιο συγκεκριμένη κατηγορία αγοραστών, με υψηλότερο budget, αλλά τεχνολογία και ποιότητα που βρίσκουμε σε αρκετά ακριβότερα μοντέλα. Συνεπώς προσφέρει ένα καλό value, αν ένα PHEV D-SUV (τετρακίνητο ή μη) είναι αυτό που αναζητάτε, τη δεδομένη στιγμή.
Δείτε το BYD Seal U DM-i στο bydauto.gr
BYD Seal U DM-i photo gallery