Αν έχετε διαβάσει άρθρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή έστω έχετε επισκεφθεί την προϊοντική σελίδα κάποιου EV στο επίσημο site του κατασκευαστή του, το πιθανότερο είναι οτι έχετε διαβάσει τη φράση “one pedal driving”. Στην θεωρία είναι εύκολο να εξηγήσουμε τι σημαίνει και θα το κάνουμε παρακάτω. Στην πράξη μόνο αν το βιώσετε θα το αντιληφθείτε πλήρως, αλλά μέχρι τότε… ας χρησιμοποιήσουμε τις λέξεις!

Tech talk – Part I

Ακόμα κι αν δεν ξέρετε ακριβώς τι είναι το one pedal driving και πως λειτουργεί, μάλλον ξέρετε τι είναι το regenerative braking ή, ελληνιστί, αναγεννητική πέδηση. Ίσως γνωρίζετε το πως λειτουργεί και από την Formula 1 ως “KERS”, ακόμα κι αν είστε casual fan του αθλήματος. Ουσιαστικά η αναγεννητική πέδηση είναι η ανάκτηση ενέργειας από τον ηλεκτροκινητήρα κατά τη επιβράδυνση. Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα των ηλεκτροκινητήρων είναι οτι μπορούν να λειτουργήσουν και “ανάποδα”. Όχι μόνο στην κυριολεξία, ως φορά περιστροφής (αντιστρέφοντας την τάση προς το μοτέρ, αυτό περιστρέφεται ανάποδα, π.χ. τα 60V στα -60V), αλλά και ως ροή ενέργειας από και προς αυτό.

Η ροή ενέργειας κατά το regenerative braking – Πηγή: evup.com

Απλοϊκά, λοιπόν, ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να “φρενάρει” το όχημα, φέρνοντας αντίσταση στην περιστροφή που ήδη πραγματοποιεί και παράλληλα να “παράγει” ενέργεια που μεταφέρεται προς την μπαταρία με τη σειρά της. Σκεφτείτε το σαν μια γεννήτρια που μετατρέπει την κίνησή της σε ενέργεια. Έτσι, όταν αφήσετε το γκάζι εν κινήσει, το EV δεν κυλάει “ελεύθερα” όπως ένα συμβατικό όχημα με “νεκρά” σχέση στο κιβώτιο, αλλά επιβραδύνει πιο έντονα, χάρη στην αντίσταση του ηλεκτροκινητήρα.

Tech talk – Part II

Αυτή η αντίσταση μπορεί να είναι ρυθμιζόμενη από τον χρήστη και τον κατασκευαστή. Άλλοι προτιμούν να έχουν το regenerative braking απενεργοποιημένο. Άλλοι το θέλουν σε ήπιο βαθμό και άλλοι το προτιμούν έντονο. Μεταξύ των τελευταίων βρίσκεται και ο υπογράφων και οι λόγοι είναι πολλοί.

Η ρύθμιση αναγεννητικής πέδησης στο VW ID.3

Πρώτον, με έντονο regenerative braking ανακτάτε περισσότερη ενέργεια. Έτσι, αυξάνετε την αυτονομία σας, ειδικά σε περιοχές με μεγάλες υψομετρικές διαφορές και κλίσεις. Δεύτερον, είναι πιο ασφαλές σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης και γενικά σε αστικό περιβάλλον, αφού διατηρεί το αυτοκίνητο σε μια τάση επιβράδυνσης. Ακόμα πιο σημαντικό, χωρίς να μπλοκάρουν οι τροχοί και να ενεργοποιείται το ABS, για παράδειγμα σε μια πολύ γλιστερή/βρεγμένη κατηφόρα με κακή άσφαλτο. Αυτό απλώς αφήνοντας το γκάζι, χωρίς καν να αγγίξετε το φρένο. Τρίτον, επιτρέπει το… one pedal driving!

Η ουσία του one pedal driving

To one pedal driving είναι προφανές το τι σημαίνει. Πρακτικά μπορείτε να οδηγείτε με μόνο ένα πεντάλ, σχεδόν παντού και πάντα! Συμπλέκτης δεν υπάρχει στα EVs, φυσικά, οπότε έχουμε γκάζι και φρένο. Με την αναγεννητική πέδηση στο “strong”, όμως, το όχημα επιβραδύνει έντονα χωρίς να πιέζετε το φρένο. Συνήθως η επιβράδυνση αυτή αγγίζει τα 0,2g, που είναι αρκετά για ήπια οδήγηση εντός πόλης. Αν, λοιπόν, οδηγείτε ήπια, προβλέπετε το πότε θα ακινητοποιηθείτε (πλησιάζοντας ένα κόκκινο φανάρι, μια διασταύρωση, ένα STOP) και έχετε αρκετά καλή αντίληψη της ταχύτητας και του ρυθμού επιβράδυνσης, ναι, μπορείτε να οδηγείτε χωρίς να πιέζετε το φρένο.

Οι ρυθμίσεις one pedal driving και creep σε EV της Polestar

Φυσικά, για να είναι εφικτό κάτι τέτοιο, ιδανικά πρέπει το όχημα να ακινητοποιείται πλήρως μέσω regenerative braking. Δεν είναι κάτι που εφαρμόζουν όλες οι EV πλατφόρμες. Ορισμένα μοντέλα αρχίζουν να κυλούν “ελεύθερα” κάτω από τα 10 Km/h, απενεργοποιώντας το e-braking. Σε μια προσπάθεια να κάνουν το γνωστό μας “creep”, όπως τα θερμικά μοντέλα με αυτόματο κιβώτιο. Άλλα, όμως, ακινητοποιούνται πλήρως χωρίς να πιέσετε το φρένο. Αυτά είναι που προτιμούμε στην συγκεκριμένη περίπτωση και αυτά επιτρέπουν το πραγματικό one pedal driving.

Πλεονεκτήματα

Τα πλεονεκτήματα είναι εμφανή. Πρώτον, χρησιμοποιείτε πολύ λιγότερο τα φρένα σας και άρα τα φθείρετε πιο αργά. Δεν είναι τυχαίο οτι πολλά EVs δεν χρειάζονται αλλαγή δίσκων και τακακιών, ακόμα και στις 150.000 ή 200.000 Km. Το χρηματικό όφελος δεν είναι τεράστιο, αλλά υφίσταται. Δεύτερον, η χρήση μόνο του δεξιού πεντάλ είναι ακόμα πιο ξεκούραστη μέσα στην πόλη, στο μποτιλιάρισμα, στην κίνηση μέσα στα στενά. Το αριστερό σας πόδι ξεκουράζεται ούτως ή άλλως και το δεξί δεν χρειάζεται να κάνει συχνή εναλλαγή μεταξύ του accelerator και του brake. Τρίτον, όπως προείπαμε, η ανάκτηση ενέργειας. Τέταρτον, το one pedal driving σας “προκαλεί” να οδηγήσετε πιο ήπια, ένας ψυχολογικός παράγοντας που χρήζει ανάλυσης από ειδικούς, βεβαίως, όχι από εμάς, αλλά και αυτός υφίσταται. Με τον ίδιο τρόπο που ορισμένοι άνθρωποι επηρεάζονται από ένα trip computer και προσπαθούν να μειώσουν την κατανάλωση, έτσι και με το one pedal driving.

Πλήκτρο one pedal driving στο Chevrolet Bolt

Εν ολίγοις, λοιπόν, τα EVs επιτρέπουν την οδήγηση με ένα πεντάλ, αρκεί να επιταχύνετε ήπια, να προβλέπετε τα εμπόδια και τις στάσεις σας αλλά και να διατηρείτε μια μικρή ταχύτητα με πιο ομαλή ροή στους δρόμους. Τέλος, ειδική αναφορά θέλουμε να κάνουμε στα ηλεκτρικά δίκυκλα. Φυσικά δεν έχουν πεντάλ, οπότε δεν υφίσταται το one pedal driving σε αυτά. Όμως ορισμένα έχουν αναγεννητική πέδηση και έτσι μπορείτε να τα οδηγείτε πιέζοντας λιγότερο τα φρένα τους, αλλά και με σαφώς μεγαλύτερη ασφάλεια σε ολισθηρά οδοστρώματα, όταν το παραμικρό άγγιγμα της μανέτας μπορεί να οδηγήσει σε μπλοκάρισμα του τροχού και πιθανή πτώση.

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Κάθε πότε να φορτίζω τη μπαταρία του ηλεκτρικού μου δικύκλου;

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.