Πέρασαν σχεδόν 2 χρόνια από τότε που σας παρουσιάσαμε το πρώτο ηλεκτρικό πατίνι της Nami Electric στην Ελλάδα, το Burn-E. Ίσως θα θυμάστε εκείνο το review καθώς αφορούσε ένα πολύ εντυπωσιακό “newcomer” πατίνι εκείνη την εποχή, το οποίο, ομολογουμένως, ήταν πολύ καλό. Πλέον η Nami διαθέτει μια μεγαλύτερη γκάμα στην αγορά και σε αυτήν περιλαμβάνονται τα Nami Klima και Nami Klima Max, τα οποία “χτυπούν” την mid-range προς high-end κατηγορία, έχοντας καλύψει τις περισσότερες ελλείψεις του πρώτου, εκείνου, Burn-E αλλά και έχοντας ξεπεράσει κάποιες “παιδικές ασθένειες”. Πάμε να τα δούμε!
Το Nami Klima Max διατίθεται στην Ελλάδα από την Ecodrome έναντι €3.299, ενώ το Nami Klima, με μόνη διαφορά τη μικρότερη μπαταρία, βρίσκεται στις €2.599. Μόνο για εσάς, τους φίλους του GetElectric, όμως, η εταιρεία προσφέρει έκπτωση €200 με τη χρήση του κουπονιού getelectricnami στο checkout, κατά την αγορά!
Κατασκευή και εμφάνιση
Ξεκινάμε με την εξωτερική εμφάνιση και την κατασκευή. Το Klima Max έχει διαφορετικό deck και σασί από τα παλαιότερα μοντέλα της Nami, αλλά διατηρώντας το “γυμνό” χαρακτήρα του, το μαύρο ματ φινίρισμα και αυτή την “άγρια” σχεδίαση. Οι διαστάσεις του είναι 1320x700x1350mm αλλά το ύψος μειώνεται στα 610mm, όταν το πατίνι αναδιπλωθεί. Το σασί είναι από αλουμίνιο 6082 και η κολώνα του τιμονιού είναι συνδυασμός carbon-αλουμινίου. Νέος είναι και ο μηχανισμός ασφάλισης/αναδίπλωσης του τιμονιού, εξαιρετικά στιβαρός αλλά ταυτόχρονα εύχρηστος, έτσι μας ικανοποίησε πλήρως, χωρίς κανένα σημάδι “κόπωσης”.
Το Klima/Klima Max μπορεί να υποστηρίξει αναβάτες έως 110 Kg και έχει ένα σχετικά μεγάλο deck με διαστάσεις 23x52cm. Νέο footrest στο πίσω μέρος, μεταλλικό και ανθεκτικό, αλλά δεν παρέχει “πιάσιμο” για να σηκώτε το πατίνι με τα χέρια, καθώς στο κάτω μέρος του εδράζεται η πίσω ανάρτηση. Να πούμε, επίσης, ότι το πατίνι έχει απόσταση 19cm από το έδαφος και πολύ δύσκολα θα “βρει” κάτω. Η απόσταση του deck από τα χερούλια είναι 110cm και έτσι το μοντέλο της Nami θα καλύψει και ψηλότερους αναβάτες με άνεση.
Τα χερούλια παρέχουν υψηλό grip αλλά φθείρονται αρκετά γρήγορα και θα το διαπιστώσετε αμέσως αν δεν φοράτε γάντια. Ως “γυμνό” πατίνι, το Klima Max πάσχει στον τομέα του cable management και αν δεν σας αρέσουν τα καλώδια και τα tie wraps, σας προετοιμάζουμε… Τα φτερά εμπρός και πίσω σας προστατεύουν από τα νερά και είναι όμορφα, λεπτά και ανθεκτικά (με μεταλλικά στηρίγματα πίσω).
Το deck καλύπτεται από το κλασικό grip tape της Nami και το βάρος του πατινιού ανέρχεται στα 37 Kg. Σαφώς μεγάλο για ένα πατίνι και σίγουρα αν πρέπει να το σηκώνετε καθημερινά, όχι ιδιαίτερα βολικό, αλλά στην κατηγορία αυτή, είναι αναμενόμενο. Να πούμε, επίσης, οτι το Klima Max είναι στεγανό κατά IP55, άρα δεν έχει πρόβλημα ακόμα και σε καταρρακτώδη βροχή ή σε πλύσιμο με τρεχούμενο νερό (όχι με πιεστικό), ενώ η οθόνη του είναι IP65.
Το Klima Max σχεδιάστηκε και με γνώμονα την ευκολία συντήρησης και επισκευών του. Η μπαταρία και η εσωτερική καλωδίωση είναι προσβάσιμες με σε ελάχιστο χρόνο, αφαιρώντας το πάνω καπάκι του deck, ενώ και η αντικατάσταση των ελαστικών και των φρένων γίνεται σχετικά εύκολα. Τέλος, να τονίσουμε οτι έρχεται με εγγύηση 3 χρόνια για το σασί και 2 χρόνια για τη μπαταρία και τα υπόλοιπα μέρη του.
Αναρτήσεις και συμπεριφορά
Ένα ισχυρό πατίνι χρειάζεται και το αντίστοιχο “πάτημα” στο δρόμο, με ό,τι αυτό συμπεριλαμβάνει. Οι αναρτήσεις εμπρός και πίσω στο Nami Klima Max είναι υδραυλικές της KKE και ρυθμιζόμενες ως προς την προφόρτιση και το rebound. Μαζί με το πατίνι παίρνετε το “κλειδί” της Nami για τη ρύθμιση της προφόρτισης, η οποία γίνεται εύκολα εμπρός, αλλά δεν υπάρχει αρκετός χώρος πίσω και θα δυσκολευθείτε λίγο.
Το Burn-E έχει χαραχτεί στη μνήμη μας ως ένα από τα πιο άνετα πατίνια που έχουμε δοκιμάσει ποτέ, ως προς την απόσβεση των κραδασμών. Ωστόσο, υπέφερε από το ενοχλητικό wobble ακόμα και σε μεσαίες ταχύτητες, μάλλον το πλέον αδύναμο σημείο του. Το Klima Max είναι σαφώς καλύτερο στον τομέα αυτό και παρά το ελαφρύ εμπρός μέρος του, είναι σταθερό στις περισσότερες περιπτώσεις και δεν θα χρειαστεί stabilizer, ενώ παραμένει πολύ ευέλικτο και με εξαιρετική αίσθηση κατά τις αλλαγές κατεύθυνσης.
Περί… rebound, περιστρέφοντας τα ρυθμιστικά προς το “F” (Fast), η ανάρτηση διατηρεί πάντα την επαφή της με το έδαφος, ακόμα και σε ανώμαλο οδόστρωμα, ενώ δίνει “μαλακή” αίσθηση, ιδανική για όσους ενδιαφέρονται κυρίως για ξεκούραστη οδήγηση. Ωστόσο σε μεσαίες προς υψηλές ταχύτητες το πατίνι αρχίζει να ταλαντώνεται και θα χρειαστεί διαφορετική ρύθμιση. Προς το “S” (Slow), λοιπόν, το Klima Max γίνεται σαφώς πιο “σκληρό”, παραμένει ένα σχετικά άνετο πατίνι, απλώς πλέον μπορεί να κινηθεί πιο σταθερά με υψηλές ταχύτητες και να διαχειριστεί πλευρική επιτάχυνση. Η χρυσή τομή είναι κάπου στη μέση αλλά προς το S, ειδικά αν είστε πάνω από 80 Kg.
Όσον αφορά το wobble, δεν έχει εξαλειφθεί 100%. Όπως προείπαμε, στις περισσότερες περιπτώσεις δεν θα συμβεί, αλλά σε ταχύτητες πάνω από 50-55 Km/h, μια αποσταθεροποίηση του εμπρός μέρους (π.χ. σε μια ανωμαλία του οδοστρώματος), μπορεί να οδηγήσει σε wobble, αν έχετε “χαλαρώσει” τα χέρια σας στο τιμόνι. Επίσης, παρατηρήσαμε οτι υπό έντονο πλευρικό φορτίο (π.χ. σε καλή άσφαλτο, στρίβοντας και ταυτόχρονα επιταχύνοντας με ταχύτητες από 40 Km/h και άνω), το εμπρός μέρος είχε μια τάση αποσταθεροποίησης. Είναι σενάρια που αφορούν ελάχιστες περιπτώσεις, όπως επιθετική οδήγηση μέσα στην πίστα, και για τον μέσο χρήση δεν αποτελούν πρόβλημα, ενώ ακόμα και αυτά θα λυθούν με ένα stabilizer.
Ελαστικά και φρένα
Οι τροχοί είναι 10″ με tubeless ελαστικά της CST, με διαστάσεις 10×3-6. Είναι επαρκέστατα για την ισχύ και το βάρος του πατινιού, απλώς θέλει λίγη προσπάθεια να διατηρήσετε πρόσφυση εμπρός, κάτι για το οποίο ευθύνεται η ανάρτηση και η ισχύς, βέβαια, όχι τα ελαστικά.
Όσον αφορά τα φρένα, είναι της Logan, πλήρως υδραυλικά, με δίσκους 140mm εμπρός και πίσω. Για καλύτερη ισορροπία ο εμπρός δίσκος βρίσκεται στα δεξιά του τροχού και ο πίσω στα αριστερά. Η αίσθηση στις μανέτες είναι εξαιρετική, ως συνήθως με αυτού του τύπου τα φρένα. Στην πέδηση βοηθά αρκετά και το e-brake, το οποίο όμως έχει αισθητό “lag” στην εφαρμογή του, όπως συμβαίνει σε όσα μοντέλα της Nami έχουμε δοκιμάσει. Πιθανώς είναι μια ιδιαιτερότητα των sine-wave controllers και παρ’ότι θα το συνηθίσετε, παραμένει ενοχλητικό, αφού είναι δύσκολο να εφαρμόσετε εξ’αρχής τη σωστή πίεση στις μανέτες. Τα μηχανικά φρένα επιδρούν αμέσως αλλά μετά από 0,5-1″ επιδρά και το e-brake, με αποτέλεσμα να επιβραδύνετε περισσότερο απ’όσο θέλατε αρχικά. Μπορείτε να απενεργοποίησετε το e-brake μέσα από την οθόνη, βέβαια, αν δεν το θέλετε.
Κινητήρας και επιδόσεις
Από πλευράς ισχύος, το Nami Klima Max τοποθετείται στη μεσαία προς υψηλή κατηγορία. Σε ένα “κουτάκι”, μπροστά από το deck, βρίσκονται προστατευμένοι δύο sine-wave controllers των 40Α έκαστος. Έτσι, η peak ισχύς είναι 5.400W στους δύο τροχούς, παρά την “μικρή” nominal (2x1000W). Παρά την μεγάλη ισχύ και την εξαιρετική επιτάχυνση, η τελική ταχύτητα του Klima Max είναι “σχετικά” μικρή. Με πλήρη ισχύ το πατίνι θα φτάσει περίπου τα 60 Km/h (GPS) ενώ με τη χρήση του Turbo mode θα φτάσει τα 65-68 Km/h, σε ευθεία. Το κοντέρ “κλέβει” οπότε εκεί θα δείτε μέχρι 75 Km/h, αλλά μικρή σημασία έχει.
Αν η μέγιστη ταχύτητα δεν σας αφορά τόσο όσο η αίσθηση της επιτάχυνσης, θα χαρείτε να μάθετε οτι αν βρει πρόσφυση, το Klima Max κάνει το 5-30 Km/h σε 2″ και το 5-50 Km/h σε… 4,5″, επιδόσεις εξαιρετικές για την κατηγορία του! Δεν μπορέσαμε, δυστυχώς, να μετρήσουμε 0-70 Km/h για να το συγκρίνουμε με πατίνια μεγαλύτερης κατηγορίας, αλλά θα ήταν αρκετά κοντά σε αυτά. Επί τη ευκαιρία, ο λόγος που αναφέρουμε μετρήσεις από τα 5 Km/h και όχι από στάση, ως συνήθως, είναι επειδή το Klima Max δεν εκκινεί με το thumb throttle από στάση, παρά μόνο αν κινείται ήδη με 3-4 Km/h. Άρα θέλει ένα μικρό kick start, πάντα, για να ξεκινήσει.
Δεν χρειάζεται καν να αναφέρουμε τη μέγιστη κλίση στην οποία θα σας ανεβάσει το μοντέλο της Nami αφού πουθενά δεν θα βρείτε ανηφόρα μεγαλύτερη του 20-25%, πρακτικά. Ενδεικτικά το δοκιμάσαμε πλήρως φορτισμένο σε ανηφόρα του 20%, με φορτίο 80 Kg και κατάφερε να την ανέβει με 40 Km/h.
Αυτονομία και φόρτιση
Ένα τέτοιο πατίνι πρέπει να συνοδεύεται και από μεγάλη, ποιοτική μπαταρία, φυσικά. Εδώ εντοπίζεται η μόνη διαφορά μεταξύ του Klima και του Klima Max. Το αν “αξίζει” τα €700 διαφοράς στην τιμή, το αφήνουμε να το αποφασίσετε εσείς, οι υποψήφιοι αγοραστές, ανάλογα με τις ανάγκες σας. Το Klima Max διαθέτει μπαταρία 60V-30Ah (1.800Wh) με στοιχεία 21700 της LG. To Klima, αν δεν σας ενδιαφέρει τόσο πολύ η αυτονομία, έχει μπαταρία 60V-25Ah (1.500Wh) με στοιχεία 18650 (δεν αναφέρεται κατασκευαστής). Έτσι, μπορείτε να κρίνετε μόνοι σας ποιο από τα δύο “χρειάζεστε” περισσότερο. Άλλωστε, η εγγύηση είναι 2 χρόνια σε αμφότερες τις περιπτώσεις.
Τις ημέρες των δοκιμών μας επικρατούσε ζέστη και καθώς κινηθήκαμε κυρίως βράδυ, οι συνθήκες ήταν ιδανικές. Με χρήση πάντα στο ισχυρότερο mode, με το 100% της ισχύος, ορισμένες περιπτώσεις χρήσης Turbo mode και γενικά σταθερές ταχύτητες κοντά στα 60 Km/h, με υψομετρικές διαφορές, πετύχαμε 60 Km πραγματικής αυτονομίας. Είναι μια πολύ καλή επίδοση με βάση τα παραπάνω, αφού με ελαφρώς πιο αδύναμο mode, με μικρότερες ταχύτητες και οχι διαρκώς “τέρμα γκάζι”, θα πετύχετε άνετα και τα 85 Km αυτονομίας που ανακοινώνει η εταιρεία (και οχι μόνο στα 25 Km/h).
Σημειώνουμε πως όταν δείτε την τάση της μπαταρίας περίπου στα 51V υπό φορτίο, έχετε λίγα Km μπροστά σας προτού η ισχύς διακοπεί (η πτώση από τα 51V στα 48V είναι ταχύτατη). Το εντυπωσιακό είναι οτι το Turbo mode λειτουργεί ακόμα και με σχετικά χαμηλή στάθμη μπαταρίας, αν το θελήσετε.
Ο φορτιστής που παίρνετε με το Nami Klima Max έχει απόδοση 5A (330W), με ενεργό σύστημα ψύξης, το οποίο δεν είναι ιδιαίτερα θορυβώδες και διατηρεί αρκετά χαμηλά τη θερμοκρασία του. Για μια πλήρη φόρτιση απαιτήθηκαν 6 ώρες ακριβώς και 1,8 KWh ενέργειας, ενώ είδαμε peak 340W από τον φορτιστή. Σε γενικές γραμμές μείναμε ικανοποιημένοι στον τομέα της φόρτισης, ενώ μπορείτε να υπολογίζετε κόστος χρήσης περί τα €0,55/100 Km. Δεν υπάρχει δυνατότητα για χρήση 2ου φορτιστή ταυτόχρονα, ούτε κάποιος ισχυρότερος φορτιστής, αυτή τη στιγμή.
Χειριστήρια, φωτισμός
Το Nami Klima Max διαθέτει φώτα εμπρός-πίσω και φλας, από το εργοστάσιο. Δεν έχει τα εντυπωσιακά side LEDs του Burn-E, όμως κάνει τα απαραίτητα με το σωστό τρόπο. Το εμπρός φως είναι απλώς εξαιρετικό. Έχει μεγάλη ισχύ (2.000 lumens), ευρεία δέσμη που καλύπτει άνετα όλο το δρόμο, λευκό φωτισμό και θα σας υπερκαλύψει ακόμα και σε σκοτεινούς, επαρχιακούς δρόμους.
Στο πίσω μέρος, το φως συνάδει με το “γυμνό” χαρακτήρα των πατινιών της Nami. Πρόκειται για μια απλή ταινία LED, σχεδόν σε σχήμα “Π”, πάνω σε ένα μεταλλικό στήριγμα. Προφανώς δεν θα έχει πρόβλημα στη βροχή και το βράδυ τα κόκκινα LEDs είναι άνετα ορατά, όπως και τα κίτρινα LEDs που λειτουργούν ως φλας, αν και δεν ξεχωρίζουν έντονα από τα κόκκινα. Τη μέρα, ωστόσο, δεν είναι ορατά, οπότε πρακτικά τα πίσω φλας δεν κάνουν τη δουλειά τους.
Στο τιμόνι, αριστερά θα βρείτε το χειριστήριο 4 πλήκτρων της Nami (Power, Mode, + και -). Με το + και το – αλλάζετε mode, με το + πατημένο για 1″ ενεργοποιείτε το Turbo mode (αν το έχει ορίζει από το menu) και με το – πατημένο ενεργοποιείτε το Cruise Control.
Στο δεξί μέρος θα βρείτε το χειριστήριο 4 πλήκτρων για τα φώτα, τα φλας και την κόρνα. Η κόρνα είναι ισχυρή και τα πλήκτρα των φώτων συνοδεύονται από LEDs, αλλά δυστυχώς η τοποθέτηση δεν μας ικανοποίησε. Ο λόγος είναι το οτι πρακτικά πρέπει να αφήσετε το thumb throttle για να πιέσετε οποιοδήποτε από αυτά τα πλήκτρα και ειδικά για την κόρνα και τα φλας, δεν είναι κάτι το επιθυμητό. Αν είχαμε throttle-σκανδάλη δεν θα υπήρχε αυτό το πρόβλημα, καθώς ο αντίχειρας θα ήταν ελεύθερος. Με thumb throttle, όμως, το χειριστήριο αυτό θα έπρεπε να είναι στα αριστερά.
Οθόνη, λειτουργίες, ρυθμίσεις
Σε αντίθεση με άλλα πατίνια, η οθόνη και οι ρυθμίσεις του Nami Klima Max, όπως και κάθε πατινιού της Nami, αξίζει μια δική της, τεράστια ενότητα. Η οθόνη είναι ρυθμιζόμενη ως προς την κλίση της, με κυρτότητα στις άκρες της, ευκρινής μέρα και νύχτα, χωρίς έντονες αντανακλάσεις.
Οι πληροφορίες που παρέχει είναι πολλές. Εκτός από την ταχύτητα, στο κέντρο, δύο ημικυκλικές “μπάρες” δείχνουν σε πραγματικό χρόνο την απόδοση του κάθε ηλεκτροκινητήρα. Μπορείτε να δείτε τη μέση ταχύτητα, τη στιγμιαία ταχύτητα, την υπολειπόμενη αυτονομία, την μέγιστη ταχύτητα, την τάση της μπαταρίας, την επιτάχυνση στον διαμήκη άξονα (επιβράδυνση, επιτάχυνση σε G!), το οδόμετρο, το trip κ.λπ. Μάλιστα, κάποιες από τις παραπάνω ενδείξεις μπορούν να εμφανίζονται ταυτόχρονα, για ακόμα μεγαλύτερη πληροφόρηση. Το μόνο μας “παράπονο” αφορά την ένδειξη στάθμης της μπαταρίας. Είναι, εν ολίγοις, πολύ ανακριβής και δεν μας εμπνέει εμπιστοσύνη, αφού αλλάζει με μεγάλα “σκαλοπάτια”, αναπάντεχα και δεν είναι αξιόπιστη. Έτσι, προτιμήσαμε να κοιτάζουμε την τάση της μπαταρίας, η οποία πάντα λέει την “αλήθεια”.
Ήδη η οθόνη είναι ψηλά στη λίστα μας αλλά “απογειώνεται” χάρη στο εκτενές μενού και τις ρυθμίσεις. Είναι δύσκολο και μάλλον ανούσιο να τις αναφέρουμε αναλυτικά εδώ, υπάρχουν στο user manual του Klima Max και επίσης θα τις δείτε υπερ-αναλυτικά στο video μας, στο 23:48. Η πλοήγηση γίνεται με τα 4 πλήκτρα στο αριστερό σας χέρι.
Ενδεικτικά θα αναφέρουμε οτι μπορείτε να ρυθμίσετε την ισχύ σε κάθε τροχό ξεχωριστά, το e-brake, την αμεσότητα της απόδοσης της ισχύος, το επίπεδο του Turbo mode (έως +12% ισχύς) και πολλά, πολλά ακόμη. Το καλύτερο είναι οτι όλα αυτά μπορείτε να τα ρυθμίσετε ξεχωριστά για κάθε ένα από τα 5 modes λειτουργίας, ώστε να τα φέρετε ακριβώς στα μέτρα σας, για κάθε περίσταση! Μπορείτε, π.χ., να έχετε ένα Eco mode, ένα “πισωκίνητο” mode, ένα “προσθιοκίνητο” mode, ένα mode για μεγάλη ισχύ, ένα mode για υψηλές ταχύτητες… και η λίστα δεν τελειώνει.
Τέλος, κρυμμένη κάτω από την οθόνη βρίσκεται μια USB θύρα. Για να την ενεργοποιήσετε κρατάτε πατημένο το “M” για αρκετά δευτερόλεπτα.
Συμπέρασμα
Το Nami Klima Max πλησιάζει πολύ σε αυτό που έχουμε στο μυαλό μας ως το “ιδανικό” ισχυρό πατίνι. Προφανώς δεν είναι για όλους, λόγω βάρους, ισχύος και κόστους, αλλά αναφερόμαστε στους απαιτητικούς χρήστες οι οποίοι θα εκτιμήσουν ιδιαίτερα την επιτάχυνσή του, την παραμετροποιησιμότητά του, τις αναρτήσεις του αλλά και την ποιότητα κατασκευής/ανθεκτικότητα. Μια εξαιρετική προσπάθεια από την εταιρεία που ίσως υπολείπεται μόνο του Nami Blast στην κατηγορία αυτή, με το “ανάποδο” εμπρός swing arm, που ευελπιστούμε να δοκιμάσουμε σύντομα στην πράξη…
Dualtron Victor Luxury+ photo gallery