Απλώς… κοιτάζοντας ένα ηλεκτρικό πατίνι, οι περισσότεροι θα θεωρούσαν ότι το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα είναι πολύ μικρό, σχεδόν απειροελάχιστο. Είναι ελαφρύ, αποδίδει λίγες εκατοντάδες Watts και, όπως έχουμε δείξει, η ενέργεια για την επαναφόρτισή του είναι ελάχιστη. Έτσι, εκ πρώτης όψεως, θα περιμέναμε να έχει ένα περιβαλλοντικό αποτύπωμα αντίστοιχο του ποδηλάτου, ή της μετακίνησης με τα πόδια. Είναι έτσι, όμως;

Πολύ ενδιαφέροντα δεδομένα μας παρουσίασε η κα.Ζωή Χριστοφόρου, Επικ.Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πατρών, στο Electric + Micro Mobility Forum 2021 που διοργάνωσαν η Smartpress και το GetElectric.gr. Στην παρουσίασή της είδαμε και το παρακάτω slide που δείχνει το πραγματικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα ενός ηλεκτρικού πατινιού, σε σύγκριση με άλλα μέσα και τρόπους μετακίνησης. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το πόσο “πράσινη” είναι μια μετακίνηση εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Δεν είναι μόνο η ενέργεια που καταναλώνει (και οι ρύποι που παράγονται για την παραγωγή της). Είναι και το αποτύπωμά της κατασκευής του πατινιού, της συντήρησής του κ.λπ. Αυτό ισχύει για όλα τα οχήματα, ανεξαιρέτως.

Καθώς τα πατίνια είναι ατομικά μέσα μετακίνησης και έχουν σχετικά μικρό προσδόκιμο ζωής, εν τέλει το αποτύπωμά τους είναι σημαντικά μεγαλύτερο απ’ότι θα περίμενε κανείς. Τουλάχιστον, όσον αφορά τα ενοικιαζόμενα πατίνια. Όπως θα δείτε, πλησιάζει αυτό της μετακίνησης με λεωφορείο και με ιδιόκτητο σκούτερ μικρού κυβισμού. Επίσης, είναι μόλις το 55% του αποτυπώματος ενός Ι.Χ.!

Ενοικιαζόμενο vs ιδιόκτητο πατίνι

Ωστόσο, τα δεδομένα αυτά δεν λένε όλη την “αλήθεια”. Αυτό διότι αφορούν το αποτύπωμα ενός κοινόχρηστου, ενοικιαζόμενου πατινιού. Αυτά έχουν πολύ μικρό προσδόκιμο ζωής (λίγων μηνών, αν και βελτιώνεται σταδιακά χάρη σε νέα, πιο ανθεκτικά μοντέλα). Το αποτέλεσμα είναι να επιτυγχάνονται σχετικά λίγες διαδρομές κατά τη διάρκεια ζωής ενός shared ηλεκτρικού πατινιού, ενώ χρειάζεται και συχνή συντήρηση/επισκευή.

Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να βλέπαμε το αποτύπωμα ενός ιδιόκτητου ηλεκτρικού πατινιού. Σίγουρα θα ήταν αρκετά χαμηλότερο καθώς οι ιδιοκτήτες κάνουν πιο προσεκτική χρήση και θα διανύσουν αρκετά περισσότερα χιλιόμετρα κατά τη διάρκεια ζωής του. Αυτό είναι εμφανές και από τη διαφορά του αποτυπώματος μεταξύ ιδιόκτητου και κοινόχρηστου ποδηλάτου, όπως φαίνεται στο ίδιο slide, καθώς το αποτύπωμα του shared είναι 4 φορές μεγαλύτερο!

Η παρουσίαση της κ.Χριστόφορου περιλαμβάνει και πολλά, ακόμη, ενδιαφέροντα δεδομένα, ενώ μπορείτε να την δείτε στο παρακάτω video. Ξεκινά στο 2.19′.20″.

μετακίνηση

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.