Έχουμε αναφερθεί και παλαιότερα στη “στρέβλωση” της αγοράς EVs που παρατηρείται μέσω των μηνιαίων ταξινομήσεων. Οι λόγοι ποικίλλουν, από τα φορολογικά κίνητρα μέχρι τις περιστασιακές παραδόσεις δημοφιλών οχημάτων (π.χ. Tesla) αλλά είναι και… εποχιακοί. Ο Δεκέμβριος, για παράδειγμα, είναι μήνας-ρεκόρ σχεδόν κάθε χρόνο σε πολλές χώρες, όσον αφορά τις ταξινομήσεις EVs. Μοιραία, λοιπόν, ο Ιανουάριος πάντα είναι ελαφρώς “αναιμικός”. Στη Νορβηγία, όμως, η πτώση τον Ιανουάριο του 2023 ήταν αδιανόητη.

Ταξινομήθηκαν μόλις 1.860 αυτοκίνητα, το χαμηλότερο νούμερο από το… 1962. Και δεν μιλάμε μόνο για EVs αλλά γενικώς για επιβατικά! Συγκριτικά, τον Δεκέμβριο ταξινομήθηκαν 39.497 επιβατικά, ενώ τον Ιανουάριο του 2022, 7.957. Το… καλό είναι οτι από τα 1.860, τα 1.419 ήταν plug-ins και τα 1.237 ήταν BEVs.

Οι πωλήσεις στη Νορβηγία ανεβαίνουν σταθερά από το 2010, όταν πουλήθηκαν 154.158 αυτοκίνητα. Το 2022 έφτασαν τις 200.840. Ο Ιανουάριος του 2023, λοιπόν, είναι ένα πλήρες “σοκ” για την αγορά. Και η εξήγηση είναι απλή, μάλλον. Πολλά κίνητρα και επιδοτήσεις έληξαν μαζί με το 2022.

Το τέλος των κινήτρων

Πλέον, τα EVs στη Νορβηγία απαλάσσονται από τον ΦΠΑ (25%) μόνο για τις πρώτες… €45.000 της τιμής τους και επιβάλλεται νέος φόρος στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με βάση το βάρος τους, ενω “επέστρεψαν” και τα τέλη κυκλοφορίας. Επιπλέον, τα EVs δεν δικαιούνται πια δωρεάν διέλευση από τα διόδια. Θα πληρώνουν το 70% της κανονικής χρέωσης. Δεν μπορούν να μπουν δωρεάν στα πλοία και δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούν τις λεωφορειολωρίδες ελεύθερα. Τέλος, ενώ τα εταιρικά EVs απολάμβαναν μείωση φόρου έως και 50%, τώρα το ποσοστό έπεσε στο 20%.

Ωστόσο, σημειώνουμε ότι τα μισθωμένα EVs απαλλάσσονται πλήρως από τον ΦΠΑ. Επίσης όσοι κάτοχοι EV ζουν σε πολυκατοικίες έχουν νόμιμο δικαίωμα σε σημείο φόρτισης EV. Όλα τα νέα αυτοκίνητα στις δημόσιες υπηρεσίες πρέπει να εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους. Από το 2025 αυτό θα ισχύει και για τα λεωφορεία.

Κίνητρα υπάρχουν ακόμα, λοιπόν, αλλά οι απίστευτες πωλήσεις του Δεκεμβρίου (σχεδόν το 1/5 όλου του 2022) οδήγησαν σε έναν εξ’ίσου απίστευτο Ιανουάριο, αλλά με αρνητικό πρόσημο.

Γιάννης Τσομπάνογλου

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Γιατί Κίνα, Νορβηγία και Σουηδία προηγούνται στην ηλεκτροκίνηση;

Πηγή: ArenaEV

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.