Η ηλεκτροκίνηση προχωρά με διαφορετικούς ρυθμούς σε κάθε ήπειρο και χώρα. Ενίοτε, με διαφορετικούς ρυθμούς ακόμα και σε περιοχές της ίδιας χώρας, όπως φαίνεται τα τελευταία χρόνια. Η Ελλάδα βρίσκεται ακόμα στην αρχή, αλλά σίγουρα μπορούμε (και πρέπει) να παρακολουθούμε τα παραδείγματα άλλων χωρών της Ευρώπης, ώστε αφ’ενός να αποφύγουμε τα δικά τους σφάλματα και αφ’ετέρου να είμαστε προετοιμασμένοι για όσα έρχονται. επιδότηση
Ένα από τα μέτρα υπέρ της ηλεκτροκίνησης που νομοτελειακά θα αλλάξει στο μέλλον, είναι οι επιδοτήσεις. Μπορεί εμείς να μην έχουμε κλείσει ούτε 2 χρόνια με το “Κινούμαι Ηλεκτρικά” του ΥΠΕΝ, όμως άλλες χώρες ήδη επιδοτούν τα EVs εδώ και πολλά χρόνια. Ανάλογα με το μερίδιό τους στην αγορά, τη διείσδυσή τους και φυσικά τις προτεραιότητες της εκάστοτε κυβέρνησης, οι επιδοτήσεις θα μειωθούν, αργά ή γρήγορα. Η διαφορά στο χρονικό σημείο που αυτό συμβαίνει είναι ήδη εμφανής, ακόμα και εντός Ευρώπης. Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα που προέκυψαν τα τελευταία 24ωρα είναι η Γερμανία και το UK.
Η “ατμομηχανή” της Ευρώπης εξηλεκτρίζεται
Στη Γερμανία, όπου η ηλεκτροκίνηση επεκτείνεται γοργά και ταυτόχρονα εξελίσσεται σε βασικό “γρανάζι” της εγχώριας βιομηχανίας, η κυβέρνηση αποφάσισε να παρατείνει την επιδότηση αγοράς EV χωρίς μειώσεις στο “πλαφόν” της. Έτσι, και για το 2022 οι κάτοικοι Γερμανίας θα μπορούν να αγοράσουν ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο με όφελος έως και €9.000. Για τα plug-in υβριδικά, το πλαφόν παραμένει στα €6.750.
Αυτό παρ’ότι ήδη κυκλοφορούν 520.000 EVs στη χώρα, αφού ο στόχος για το 2030 είναι τα 15 εκατομμύρια! Σύμφωνα με δεδομένα του Renault Group, 1 στα 6 νέα αυτοκίνητα που πωλούνται είναι ηλεκτρικά. Όσον αφορά τους σταθμούς φόρτισης, υπάρχουν ήδη πάνω από 30.000 στη Γερμανία, αλλά ο στόχος για το 2030 είναι πάνω από 1 εκατομμύριο. Χάριν σύγκρισης μεγεθών, στην Ελλάδα θέλουμε 25.000 σταθμούς μέχρι το 2030.
Η Γερμανία είναι η μεγαλύτερη αγορά EVs στην Ευρώπη, σε απόλυτα νούμερα, ενώ είναι και η 2η στον κόσμο, πίσω από την Κίνα. Μέσα στο 2021 το μερίδιο πωλήσεων EVs έφτασε το 31%. Ωστόσο, οι περισσότεροι αναγνωρίζουν οτι χωρίς τις επιδοτήσεις, κάτι τέτοιο δεν θα ήταν εφικτό. Επιπλέον, τα EVs στη Γερμανία εξακολουθούν να έχουν χαμηλό μερίδιο σε σχέση με χώρες όπως η Νορβηγία, η Σουηδία και η Ολλανδία. Έτσι, αποφασίστηκε η παράτασή τους. Οι επιδοτήσεις θα αλλάξουν από το 2023, προς τα κάτω φυσικά, ιδιαίτερα για τα υβριδικά.
Ένα άλλο μέτρο που θα λάβει η γερμανική κυβέρνηση είναι η διευκόλυνση πληρωμής σε σημεία φόρτισης. Αυτό είναι ένα πρόβλημα που αρχίζει να διαφαίνεται και στην Ελλάδα. Κάθε δίκτυο φορτιστών χρειάζεται το δικό του app στο κινητό του χρήστη, ώστε να δεχθεί πληρωμή. Στη Γερμανία σκοπεύουν να γίνονται δεκτές πιστωτικές και χρεωστικές απ’ευθείας στον φορτιστή, για να διευκολύνουν την διαδικασία. Αυτό θα βοηθήσει ιδιαίτερα και ταξιδιώτες/τουρίστες, ώστε να μην κατεβάζουν νέο app κάθε φορά που επισκέπτονται μια χώρα. Το μέτρο θα εφαρμοστεί σε όλους τους νέους σταθμούς φόρτισης από τον Ιούλιο του 2023.
UK: Μείωση των ήδη χαμηλών επιδοτήσεων
Λίγο… εκτός Ε.Ε. αλλά σε μια πολύ σημαντική αγορά, αυτή του Ηνωμένου Βασιλείου, η κατάσταση προκαλεί σύγχυση. Το μερίδιο EVs στο UK είναι σαφώς μικρότερο απ’ότι στη Γερμανία. Παρ’όλα αυτά, η κυβέρνηση αποφάσισε να μειώσει έτι περαιτέρω τις ήδη μικρές επιδοτήσεις! Το Plug-in Car Grant (PiCG) πλέον θα δίνει έως 1.500 λίρες για την αγορά EV, από τις 2.500 που ήταν μέχρι σήμερα. Επιπλέον, επιλέξιμα θα είναι μόνο τα μοντέλα με λιανική τιμή έως 32.000 λίρες (από 35.000 λίρες μέχρι σήμερα). Όσον αφορά τα PHEVs με εκπομπές κάτω των 50gr/Km και ηλεκτρική αυτονομία τουλάχιστον 112Km, δεν είναι πλέον επιδοτούμενα.
Στην κατηγορία των ηλεκτρικών vans, τα μικρά (έως 2.5 τόννων) θα επιδοτούνται με 2.500 λίρες. Για τα μεγαλύτερα (έως 3.5 τόννων), η επιδότηση μειώθηκε στις 5.000 λίρες. Παραμένουν σταθερά τα ποσά για τα πιο βαριά. Αρκετές ήταν οι αντιδράσεις γι’αυτή την εξέλιξη, κυρίως από στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά και επιχειρήσεις με μεγάλους στόλους φορτηγών. Το επιχείρημά τους είναι οτι οι μειώσεις έρχονται νωρίτερα απ’ότι θα έπρεπε. Να σημειωθεί πως μετά την προηγούμενη, αντιστοιχη, μείωση οι κατασκευαστές μείωσαν τις τιμές κάποιων μοντέλων τους για να καταστούν επιλέξιμα για επιδότηση.
Για την αγορά ηλεκτρικής μοτοσυκλέτες/μεγάλου σκούτερ, η επιδότηση μειώνεται στις 500 λίρες (από 1.500). Για τα μοτοποδήλατα το ποσό είναι πλέον αμελητέο (150 λίρες). Να τονίσουμε οτι το δίκυκλο πρέπει να έχει λιανική τιμή το πολύ 10.000 λίρες. Βέβαια, οφείλουμε να αναφέρουμε πως το 50% των μοτοποδηλάτων που διατέθηκαν το 2021 ήταν ηλεκτρικά και οι τιμές τους έχουν φτάσει περίπου στα ίδια επίπεδα με των αντίστοιχων θερμικών μοντέλων.
Αν μη τι άλλο, οι διαφορετικές προσεγγίσεις Γερμανίας και UK στο θέμα των επιδοτήσεων είναι ενδιαφέρουσες. Σαφώς και μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα παραδείγματά τους για τη βελτίωση του δικού μας προγράμματος, στην Ελλάδα, τα επόμενα χρόνια.
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης: