Το πρόγραμμα επιδοτήσεων για ηλεκτρικά οχήματα και φορτιστές EVs του ΥΠΕΝ, ονόματι Κινούμαι Ηλεκτρικά, “τρέχει” στη χώρα μας από τον Αύγουστο του 2020. Στόχος είναι η ενθάρρυνση των καταναλωτών να αγοράσουν κάποιο ηλεκτρικό όχημα, είτε πρόκειται για αυτοκίνητο, είτε για δίκυκλο/σκούτερ, είτε για ηλεκτρικό ποδήλατο. Η επιδότηση φτάνει έως και το 40% επί της ΛΤΠΦ (για τα ποδήλατα) και σίγουρα βοηθά αρκετά στην διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας.

Ωστόσο, δεν είναι όλα ρόδινα. Όπως είχαμε αναφέρει από τον Ιανουάριο ήδη, οι αιτήσεις και οι εκταμιεύσεις καθυστερούν σημαντικά. Σύμφωνα με στοιχεία του ΥΠΕΝ, μέχρι και το Σεπτέμβριο του 2021, είχαν κατατεθεί 17.000 αιτήσεις, με τις 11.800 αιτήσεις να αφορούν ηλεκτρικά ποδήλατα, 3.500 να αφορούν ηλεκτρικά σκούτερ/μοτοσυκλέτες και 1.300 να αφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Χάρη σε αυτές έχει δεσμευθεί περίπου το 1/3 του προϋπολογισμένου ποσού των €100 εκ. Ωστόσο, δεν σημαίνει οτι έχει εισπραχθεί αυτό το ποσό από τους δικαιούχους.

κινουμαι ηλεκτρικά

Μεγάλες καθυστερήσεις και γραφειοκρατία

Σημαντικές είναι οι καθυστερήσεις τόσο στην έγκριση των αιτήσεων, όσο και κατά τον έλεγχο των δικαιολογητικών που καταθέτουν οι αιτούντες. Το σημαντικότερο, όμως, είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις στην εκταμίευση του ποσού. Σύμφωνα με δεκάδες αναφορές δικαιούχων, η εκταμίευση γίνεται περίπου 8-10 μήνες μετά την έγκριση της αίτησης. Επιπλέον, η γραφειοκρατεία έχει αυξηθεί το τελευταίο διάστημα, τόσο λόγω της αύξησης των αιτήσεων, όσο και λόγω λοιπών φορολογικών θεμάτων που καθυστερούν τις διαδικασίες.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο ΕΝΦΙΑ που εκδόθηκε για τους ιδιοκτήτες ακινήτων το Σεπτέμβριο. Καθώς η έγκριση της αίτησης για επιδότηση απαιτεί φορολογική ενημερότητα και μηδενικές υποχρέωσεις προς την εφορία, οι δόσεις του ΕΝΦΙΑ δημιούργησαν “χάος” στο Κινούμαι Ηλεκτρικά. Αρκετοί ήταν οι δικαιούχοι που παρ’ότι κατέθεσαν τις αιτήσεις τους το καλοκαίρι, όντας φορολογικά ενήμεροι, αναγκάστηκαν να σπεύσουν προς πληρωμή όλων των δόσεων του ΕΝΦΙΑ, προκειμένουν να υποβάλλουν εκ νέου τα δικαιολογητικά τους. Ο συμψηφισμός είναι μια πιθανή λύση αλλά όχι πάντα εφικτή και εύκολη. Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην εξέταση των δικαιολογητικών οδηγεί σε λήξη της ισχύος τους, με αποτέλεσμα να πρέπει να εκδοθούν και να υποβληθούν εκ νέου από τους αιτούντες. Ακόμα και αν τελικά η αίτηση εγκριθεί, ο χρόνος αναμονής για την εκταμίευση του ποσού ξεπερνά κατά πολύ το εξάμηνο.

Κινούμαι Ηλεκτρικά

Στα θετικά του προγράμματος, το helpdesk μέσω τηλεφώνου και e-mail λειτουργεί ικανοποιητικά. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να πληροφορούνται σχετικά εύκολα για ό,τι τους ενδιαφέρει. Οι λίστες επιλέξιμων οχημάτων και φορτιστών στο site του προγράμματος ανανεώνονται τακτικά και εν γένει η κατάσταση προχωρά.

Πιθανές αλλαγές και βελτιώσεις στο Κινούμαι Ηλεκτρικά

Ωστόσο, εν όψει και ανακοινώσεων που αναμένουμε από το Υπουργείο εντός των επόμενων ημερών για την επέκταση του προγράμματος (θυμίζουμε οτι λήγει στις 31/12), ελπίζουμε σε πολλές και σημαντικές αλλαγές. Μερικές από αυτές θα μπορούσαν να είναι:

  • Η αύξηση του ποσοστού επιδότησης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
  • Η αύξηση του πλαφόν της επιδότησης για ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες/σκούτερ (είναι στα €800).
  • Η ένταξη και των ηλεκτρικών πατινιών στα επιδοτούμενα μέσα μικροκινητικότητας, μαζί με τα ποδήλατα (40%).
  • Η αύξηση του μέγιστου αριθμού επιδοτούμενων εταιρικών οχημάτων.
  • Φυσικά, η δραματική μείωση του χρόνου επεξεργασίας των αιτήσεων και εκταμίευσης του ποσού.

Το σημαντικότερο που θα θέλαμε να δούμε όμως, είναι η εφαρμογή της επιδότησης απ’ευθείας στο “ταμείο”. Αυτό συμβαίνει ήδη σε άλλες χώρες (π.χ. στις ΗΠΑ) και θα διευκόλυνε ιδιαίτερα τους αγοραστές. Τόσο σε επίπεδο γραφειοκρατίας, όσο και σε οικονομικό. Έτσι, δεν θα χρειαζόταν η καταβολή ολόκληρου του ποσού αγοράς και η αναμονή 8-10 μηνών για την επιστροφή της επιδότησης, αλλά θα εφαρμοζόταν η αντίστοιχη έκπτωση κατά την αγορά του οχήματος, στην αντιπροσωπεία ή το κατάστημα. Ειδικά όταν μιλάμε για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το ποσό αυτό είναι υψηλό.

Άλλωστε, το νόημα ενός τέτοιου προγράμματος είναι να “ελαφρύνει” λίγο την τσέπη του αγοραστή. Έτσι, αυτός θα επιλέξει ένα EV, έναντι ενός θερμικού μοντέλου. Διανύοντας μια δύσκολη περίοδο, έπειτα από 10 χρόνια κρίσης και 2 χρόνια πανδημίας, η πληρωμή όλου του ποσού “μπροστά” δεν διευκολύνει κανέναν ιδιώτη και σίγουρα δεν ωφελεί την προσπάθεια του Υπουργείου να προωθήσει την ηλεκτροκίνηση, κυρίως στα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα.

Εν αναμονή των ανακοινώσεων, λοιπόν, που πιθανότατα θα έρθουν μέσα στις επόμενες 15 ημέρες.

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Έρχονται αλλαγές στο Κινούμαι Ηλεκτρικά

Προηγούμενο άρθροΙδού το υδρογονοκίνητο Toyota GR Yaris H2
Επόμενο άρθροΗ SKODA AUTO θα χρησιμοποιεί ηλεκτρικά φορτηγά
Λάτρης της τεχνολογίας και της αυτοκίνησης από μικρή ηλικία, αρθρογραφώ σε tech media από το...μακρινό, πλέον, 2006. Το concept της ηλεκτροκίνησης με συνεπήρε από τη στιγμή που ανέβηκα για πρώτη φορά σε ηλεκτρικό πατίνι και μπήκα στο πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Κατά βάθος, όμως, θα είμαι πάντα λίγο "petrolhead"...

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.