Έχουμε πολλάκις αναφερθεί στο «αγκάθι» της αυτονομίας και της αργής φόρτισης, που αυτή τη στιγμή αποτελεί το κύριο μειονέκτημα των ηλεκτρικών οχημάτων, σε σχέση με τα συμβατικά. Ωστόσο, έχουμε επίσης αναφέρει πως το πρόβλημα της φόρτισης ξεπερνιέται γρήγορα, με την επιστήμη να κάνει… άλματα προόδου τα τελευταία χρόνια. Έτσι, ίσως πολύ σύντομα να έχουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα που επαναφορτίζονται σχεδόν πλήρως μέσα σε 5 λεπτά, όσο χρόνο χρειαζόμαστε για να γεμίσουμε ένα συμβατικό αυτοκίνητο με καύσιμα!

Σύμφωνα με τους ερευνητές της StoreDot (η οποία στηρίζεται από τον κολοσσό της πετρελαιοβιομηχανίας, BP), η νέα τεχνολογία που αναπτύσσει θα επιτρέπει πλήρη φόρτιση μπαταρίας αυτοκινήτου (ή οποιουδήποτε ηλεκτρικού οχήματος) μέσα σε 5, μόλις, λεπτά.

Έτσι, ένας σταθμός φόρτισης 10 θέσεων, για παράδειγμα, θα μπορεί να εξυπηρετεί εκατοντάδες ή και χιλιάδες αυτοκίνητα σε καθημερινή βάση, ενώ και το ζήτημα της αυτονομίας θα πάψει να προβληματίζει τους κατόχους EVs, αφού η φόρτιση θα διαρκεί ελάχιστα. Κάτι αντίστοιχο έλαβε χώρα και στην κατηγορία των smartphones καθώς οι μπαταρίες «σταμάτησαν» να μεγαλώνουν σε μέγεθος εδώ και καιρό, όμως η υπερ-ταχεία φόρτιση εξασφαλίζει πολλές ώρες λειτουργίας με ελάχιστα λεπτά «στην πρίζα».

Ωστόσο, ακόμα και όταν η νέα τεχνολογία τελειοποιηθεί, θα απαιτηθούν τεράστιες επενδύσεις στους σταθμούς φόρτισης, αλλά και στο δίκτυο παροχής ενέργειας της εκάστοτε χώρας. Οι ανάγκες ηλεκτροδότησης των σταθμών αυτών θα πρέπει να εξασφαλίζονται από τους παρόχους ενέργειας, ακόμα και σε ώρες/ημέρες αιχμής.

Με την υπάρχουσα τεχνολογία, η υπερ-ταχεία φόρτιση των μπαταριών δεν είναι εφικτή καθώς τις υπερθερμαίνει, οδηγώντας στην χημική αντίδραση που αποκαλείται «plating» ή «metalization» (μεταλλοποίηση). Για να αποφευχθεί αυτό το φαινόμενο, απαιτούνται αλλαγές στη χημική σύνθεση της μπαταρίας. Έτσι, αντικαθίσταται ο γραφίτης με πυρίτιο, κάτι που φέρνει το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Οι μπαταρίες Λιθίου με γραφίτη, όμως, κοστίζουν περί τα $100/KWh αυτή τη στιγμή, όντας αρκετά φθηνότερες από τις αντίστοιχες της StoreDot. Έτσι, η εταιρεία πρέπει να μειώσει το κόστος τους για να τις καταστήσει ελκυστικές στους κατασκευαστές οχημάτων, όπως η VW και η Mercedes-Benz.

Σύμφωνα με τον CEO της StoreDot, Doron Myersdorf, η εταιρεία του πρέπει να συνεργαστεί στενά με τη BP και τη βρετανική κυβέρνηση για την αναβάθμιση του δικτύου παροχής ενέργειας σε στρατηγικά σημεία της Μητρόπολης του Λονδίνου, ώστε να μπορέσει να αξιοποιηθεί η νέα ταχεία φόρτιση. Εκεί θα εφαρμοστεί αρχικά, προτού επεκταθεί και στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Το δίκτυο ChargeMaster της BP διαθέτει περίπου 7.000 σημεία φόρτισης σε όλη τη Μ.Βρετανία, συμπεριλαμβάνοντας και ταχυφορτιστές των 150kW. Η StoreDot έχει ήδη λάβει χρηματοδότηση ύψους $130 εκ. από τις BP, Daimler, TDK και Samsung και έχει αξιοποιήσει τα μισά εξ’αυτών.

Επιφυλάξεις και… ερωτήματα

Ωστόσο, ακόμα και ο κ.Myersdorf προσπαθεί να μειώσει ελαφρώς τις προσδοκίες, κυρίως λόγω της ανησυχίας του για το αν το δίκτυο της χώρας θα μπορέσει να ανταποκριθεί, αλλά και για να δώσει χρόνο στην τεχνολογία να δοκιμαστεί από πλευράς ασφαλούς λειτουργίας. Έτσι, προτείνει ένα δοκιμαστικό στάδιο λειτουργίας με φόρτιση που θα διαρκεί 10 λεπτά αντί για 5, η οποία θα έχει και σαφώς μικρότερες απαιτήσεις σε ενέργεια από το τοπικό και το εθνικό δίκτυο.

Φυσικά, όλα τα παραπάνω σημαίνουν επιπλέον επενδύσεις και για από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, ενώ εγείρουν και το ερώτημα της επάρκειας των στοιχείων που απαιτούνται για τη δημιουργία των νέων μπαταριών, αλλά των όποιων επιπτώσεων στο περιβάλλον.

Πηγή: Forbes

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here