Αρχική EVs e-Cars Φωτοβολταϊκά στις οροφές των EVs, το νέο trend!

Φωτοβολταϊκά στις οροφές των EVs, το νέο trend!

Τόνοι “μελανιού” έχουν χυθεί για να δωθεί απάντηση στο κατά πόσο τα EVs είναι “πράσινα” και το ποιο είναι το πραγματικό τους “αποτύπωμα”. Η απάντηση είναι δύσκολη, φυσικά και εξαρτάται από δεκάδες παράγοντες. Ωστόσο, υπάρχει μια διαδικασία παραγωγής ενέργειας που είναι πιθανότητα η πιο “καθαρή” όλων. Πρόκειται για τα φωτοβολταϊκά στοιχεία που μπορούν να φορτίσουν μπαταρίες EVs μέσω της ηλιακής ενέργειας. Οι κατασκευαστές EVs μάλλον στρέφονται προς αυτή τη λύση, σε μια προσπάθεια να αυξήσουν την αυτονομία των οχημάτων τους αλλά και να μειώσουν έτι περαιτέρω το κόστος χρήσης τους. Αλλά και να προσφέρουν μια σχετική “ανεξαρτησία” των κατόχων τους από τους φορτιστές!

Παράδειγμα, το νέο Ioniq 5 της Hyundai το οποίο μόλις παρουσιάστηκε. Σύμφωνα με την εταιρεία, το ηλιακό panel στην οροφή του μπορεί να προσφέρει 1.200+ Km αυτονομίας ετησίως χωρίς φόρτιση. Δεν είναι πολλά, αλλά δεν είναι και αμελητέα! Επίσης, σε μια ηλιόλουστη χώρα με μεγάλες “μέρες” όπως η Ελλάδα, αυτή η αυτονομία μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερη.

Πόσο βιώσιμη είναι η λύση των ηλιακών panels;

Αυτό δείχνουν και τα πρώτα ευρήματα ενός ερευνητικού προγράμματος της Module Technologies που δημοσιεύθηκαν στο Netherlands Organization for Applied Scientific Research (TNO). Το πρόγραμμα εξετάζει την αποδοτικότητα και το συμφέρον χρήσης διάφορων τεχνολογιών μετατροπής της ηλιακής ενέργειας σε ηλεκτρική, όπως των crystalline silicon, thin-film και perovskite. Όσο αποδοτικότερα γίνονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τόσο θα αυξάνεται η αυτονομία που μπορεί τους δώσει ένα ηλιακό panel. Σε ένα ιδανικό σενάριο, θα μπορούσε να αγγίξει ακόμα και τα 10.000 Km ετησίως.

Εξαρτάται, φυσικά, από το μέγεθος του panel αλλά και τις ώρες ηλιοφάνειας ετησίως. Στην Ολλανδία, για παράδειγμα, με τιμή ρεύματος €0,2/KWh, ένα τέτοιο panel σε EV θα μπορούσε να εξοικονομήσει €150-200 ετησίως. Έτσι, θα έκανε απόσβεση του κόστους του panel σε 3-4 χρόνια. Επίσης, θα μπορούσε να μειώσει την έμμεση εκπομπή ρύπων του EV κατά 250 Kg ετησίως. Και αυτό, βέβαια, εξαρτάται από το πως παράγεται η ενέργεια στην κάθε χώρα.

Άλλο ένα πλεονέκτημα που προσφέρουν τα φωτοβολταϊκά στα EVs είναι αυτό της “διευκόλυνσης”. Ουσιαστικά, το πόσες φορές ο κάτοχος θα γλιτώσει τη διαδικασία φόρτισης ετησίως, κάτι που του κοστίζει σε χρόνο αλλά και επηρεάζει το πρόγραμμά του, καθώς πρέπει να προγραμματίσει τις φορτίσεις κατάλληλα. Τα ευρήματα δείχνουν οτι ένα μοντέλο όπως της Tesla στην Ολλανδία, το οποίο διανύει κατά μέσο όρο 13.000 Km ετησίως, θα μπορούσε να διανύσει τα 3.000 εξ’αυτών μόνο με ηλιακή ενέργεια. Έτσι, θα χρειαζόταν 25% λιγότερες φορτίσεις. Αν εστιάζαμε μόνο στους καλοκαιρινούς μήνες, θεωρητικότητα το όχημα δεν θα χρειαζόταν να συνδεθεί στην “πρίζα” για 3 μήνες!

Σε χώρες όπως η Ελλάδα, ο χρόνος φόρτισης θα μπορούσε να μειωθεί κατά 40% ετησίως. Αυτό ακόμα και με χρήση των σημερινών τεχνολογιών στα φωτοβολταϊκά. Ακόμα και σε περίπτωση που το EV “μείνει” από μπαταρία, ένα panel θα ήταν ικανό να του δώσει αρκετή ενέργεια για να φτάσει σε ένα κοντινό φορτιστή μέσα σε λίγη ώρα/ώρες.

Λοιπά ζητήματα και εμπόδια

Ας δεχθούμε όλα τα παραπάνω, ώστε να συνεχιστεί η συζήτηση. Τι είναι προτιμότερο; Να ενσωματώνει ο κατασκευαστής τα panels στο EV, η να τοποθετούνται “εξωτερικά”; Η απάντηση, μακροπρόθεσμα, είναι το πρώτο. Ωστόσο, η δεύτερη λύση μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε παλιότερα οχήματα, βοηθώντας την εξάπλωση της τεχνολογίας αυτής.

Η κυρίαρχη τεχνολογία στα φωτοβολταϊκά αυτή τη στιγμή είναι τα Crystalline Silicon PVs. Προσφέρει τη μεγαλύτερη απόδοση αν και ένα τέτοιο panel είναι βαρύτερο και λιγότερο εύκαμπτο από ένα CIGS panel. Όμως, είναι και φθηνότερο καθώς παράγεται πιο μαζικά. Επίσης, μπορεί να καμφθεί αρκετά ώστε να καλύψει την οροφή ενός EV χωρίς να εξέχει.

Πολύ σημαντικό είναι και το ζήτημα της ασφάλειας που προκύπτει με τη χρήση ηλιακών panels στις οροφές αυτοκινήτων. Τι θα συμβεί σε περίπτωση ατυχήματος, αν σπάσει το panel; Μπορεί να προκληθεί βραχυκύκλωμα; Τι θα γίνει σε περίπτωση σύγκρουσης με πεζό; Μπορεί να κινδυνεύσει αυτός εξαιτίας της θραύσης του panel; Η επικεφαλής του προγράμματος τονίζει πως αυτά είναι ζητήματα που πρέπει να λυθούν άμεσα, ώστε να επεκταθεί η χρήση PVs σε EVs.

Τέλος, μέσα στα επόμενα χρόνια θα μπορούμε να έχουμε panels με απόδοση 21% στις οροφές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, από τεχνολογικής σκοπιάς. Αν και η φόρτιση ενός EV αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια είναι πρακτικά αδύνατη, τα ηλιακά panels έχουν νόημα ύπαρξης σε χώρες με υψηλή ηλιοφάνεια και μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά. Αν όλα πάνε καλά, το μερίδιο EVs με φωτοβολταϊκά θα μπορούσε να είναι μέχρι και 10% το 2030.

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News!

 

Δείτε επίσης:

Aptera, το ηλιακό αυτοκίνητο που κάνει το 0-100 σε 3,5″!

Πηγή: PV-Magazine

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.