Τα “δίδυμα” Peugeot 106 και Citroen Saxo που αγαπήθηκαν (και… μισήθηκαν) όσο ελάχιστα αμάξια στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, γνωρίζουμε πολύ καλά οτι κυκλοφορούσαν με βενζινοκινητήρες από 950 έως 1.600 κυβικά και με ντίζελ κινητήρες από 1.350 μέχρι 1.500 κυβικά. Φυσικά, όλοι θυμόμαστε τις κορυφαίες εκδόσεις τους, 106 “Rallye” και Saxo “VTS” με τα 125 άλογα (TU5JP4) που κάθε βράδυ μεταμορφώνονταν (και ενίοτε το κάνουν ακόμα…) σε “πυραυλάκια εδάφους-εδάφους”, ενώ πρωταγωνιστούν επί δεκαετίες σε αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού και αναβάσεις. Πόσοι, όμως, γνωρίζετε πως υπήρξαν και αμιγώς ηλεκτροκίνητες εκδοχές τους;
Κι όμως, τα 106 και Saxo κυκλοφόρησαν και σαν ηλεκτρικά, πριν από 15 χρόνια! Τo Peugeot 106 Electrique και Citroen Saxo Electrique ήταν διαθέσιμα στην αγορά από το 1995 μέχρι και το 2003 σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, όπως τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ολλανδία, τη Νορβηγία και το Βέλγιο. Ο ηλεκτροκινητήρας τους κατασκευαζόταν από τη γαλλική εταιρεία Heuliez και η μπαταρία ήταν Νικελίου-Καδμίου (Ni-Cd) της Saft Groupe.
Επιδόσεις και εμπορική πορεία
Από πλευράς αυτονομίας και επιδόσεων, δε τα πήγαιναν και άσχημα, αν αναλογιστούμε ότι κυκλοφορήσαν πριν από 15 χρόνια, όταν η ηλεκτροκίνηση ήταν ακόμα… σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Έκαναν το 0-48 Km/h σε 8″, είχαν τελική 90-95 Km/h και αυτονομία περίπου 100 Km, χάρη στον ηλεκτροκινητήρα που απέδιδε 15 άλογα και 127 Nm ροπής στις 1.600 rpm και τις 20 μπαταρίες των 6V, οι οποίες ψύχονταν με νερό!
Τα ηλεκτρικά μοντέλα ζύγιζαν περίπου 290 κιλά περισσότερο από τα συμβατικά “αδερφάκια” τους εξ’αιτίας των μπαταριών, ενώ διέθεταν και ένα μικρό ρεζερβουάρ καυσίμου των 10 λίτρων για να λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης/ψύξης.
Παρά τη σημαντικά μεγαλύτερη τιμή τους (€19.000 ή 6,5 εκ. δραχμές) συν τα περίπου €90 με την τρέχουσα ισοτιμία για μία φόρτιση που απαιτούσαν κάθε μήνα, Citroen και Peugeot ανέμεναν μεγάλη ζήτηση της τάξεως των 15.000-20.000 οχημάτων το χρόνο. Εν τέλει, μόλις 6.400 106 και Saxo Electrique πουλήθηκαν στην 8ετή πορεία τους στην αγορά, όμως σίγουρα ήταν πρωτοποριακά οχήματα για την εποχή τους. Μάλιστα, ορισμένα από αυτά βρέθηκαν και στη χώρα μας, στο στόλο οχημάτων του ΟΤΕ!