Το Ίδρυμα «Fondation VINCI Autoroutes» για την υπεύθυνη οδήγηση, που έχει ως αποστολή την καταπολέμηση της οδικής ανασφάλειας και τη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς, εστιάζει εδώ και πολλά χρόνια στην επίδραση που μπορεί να έχουν τα παιδιά στην οδήγηση των γονέων τους, καθώς και στην επίδραση στη συμπεριφορά τους όταν εκείνοι οδηγούν.

Από κοινού με τη VINCI Concessions Ελλάδος (η οποία διαχειρίζεται έργα όπως η Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» και η Ολυμπία Οδός) και σε σταθερή συνέργεια με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και την ένωση ελληνικών αυτοκινητοδρόμων HELLASTRON, το ίδρυμα δημοσιεύει τα αποτελέσματα μιας πρωτοποριακής έρευνας για τους Έλληνες γονείς υπό την ιδιότητα του οδηγού. Το GetElectric.gr βρέθηκε στην ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα και με ενδιαφέρον κατέγραψε τα όσα ειπώθηκαν εκεί.

Πώς αξιολογούν την οδήγησή τους οι Έλληνες οδηγοί, παρουσία των παιδιών τους;  Είναι η εντύπωσή τους ίδια με αυτή των παιδιών; Ποιες είναι οι καλές και οι κακές συνήθειες, μάρτυρες των οποίων γίνονται τα παιδιά; Το Ινστιτούτο Ipsos ρώτησε 510 παιδιά ηλικίας 8 ως 16 ετών καθώς και 507 γονείς παιδιών της ίδιας ηλικίας, αντιπροσωπευτικών των δύο αυτών ελληνικών πληθυσμιακών ομάδων.

Βαθμολογίες και ποσοστά

Παιδιά που εμπιστεύονται την οδήγηση των γονέων τους… Όταν είναι στο αυτοκίνητο με τους γονείς τους, τα ελληνόπουλα δείχνουν μεγάλη εμπιστοσύνη στους γονείς τους. Δίνουν τον ίδιο βαθμό και συγκεκριμένα 8/10 σε κάθε ένα από τους δύο γονείς, βαθμολογώντας την οδήγησή τους. Οι Έλληνες οδηγοί συμφωνούν με τη γνώμη των παιδιών τους, αφού και αυτοί βαθμολογούν τον εαυτό τους με 8/10. 

Επίσης, οι γονείς παραδέχονται ότι οδηγούν πιο υπεύθυνα όταν στο αυτοκίνητο βρίσκονται τα παιδιά τους: το 68% αυτών εκνευρίζεται λιγότερο, το 57% υπερβαίνει σπανιότερα τα όρια ταχύτητας, το 59% κάνει λιγότερες βραδινές διαδρομές, το 45% προσέχει περισσότερο να μην τηλεφωνεί ενώ οδηγεί. Επίσης, η εμπιστοσύνη των παιδιών αναφορικά με την τήρηση των κανόνων και τον οδηγικό έλεγχο του οχήματος από τους γονείς τους καταδεικνύεται και στην αξιολόγηση που κάνουν για την ανάληψη ορισμένων κινδύνων.

Έτσι, μόλις το 29% των παιδιών παρατηρούν ότι οι γονείς τους τρέχουν πολύ, ενώ περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών (53%) παραδέχονται ότι υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας. Το ίδιο συμβαίνει και σε ό,τι αφορά το γεγονός ότι ξεχνούν να χρησιμοποιήσουν τα φλας για να αλλάξουν κατεύθυνση.

Πρόκειται για μια συμπεριφορά που τα παιδιά παρατηρούν πιο δύσκολα, αφού μόλις το 27% αυτών διαπιστώνουν κάτι τέτοιο στους γονείς τους, ενώ το 37% των γονέων δηλώνει ότι πράγματι ξεχνά να χρησιμοποιήσει τα φλας.

Τέλος, ενδεικτικό αυτής της σχετικής εμπιστοσύνης και μη-ανησυχίας είναι το γεγονός ότι το 59% των παιδιών βλέπουν ότι οι γονείς τους φοβούνται έναν άλλον οδηγό, ενώ το 70% των γονέων δηλώνει ότι ενοχλείται από αυτό το κλίμα έντασης στον δρόμο. Φόβο για τους άλλους οδηγούς νιώθουν περισσότερο οι μητέρες (73%) παρά οι πατέρες (67%)… αλλά γίνονται μάρτυρες και συνειδητοποιούν την κακή τους συμπεριφορά και την αγένειά τους.

Αν και οι Έλληνες οδηγοί δηλώνουν ότι προσέχουν περισσότερο όταν οδηγούν έχοντας τα παιδιά τους στο αυτοκίνητο, ωστόσο δεν αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση. Πράγματι, τα παιδιά είναι μάρτυρες και είναι μάλιστα πιο ξεκάθαρα και σαφή όταν πρόκειται να αναφέρουν ότι οι γονείς τους διακινδυνεύουν.

Έτσι, σύμφωνα με τα παιδιά, το 45% των γονέων δεν δένουν τη ζώνη ασφαλείας των παιδιών όταν κάνουν μικρές διαδρομές, αν και μόλις το 27% των γονέων παραδέχεται κάτι τέτοιο. Σε ό,τι αφορά τη χρήση ζώνης ασφαλείας από τους γονείς, το 38% των παιδιών διαπιστώνει ότι οι Έλληνες οδηγοί και γονείς τους δεν δένουν τη ζώνη τους, ενώ μόλις το 28% των γονέων το παραδέχεται.

Επίσης, περισσότερα από 8 στα 10 παιδιά (82%) παρατηρούν ότι οι γονείς τους απαντούν στο κινητό τηλέφωνο και 6 στους 10 γονείς (59%) καλούν κάποιον ενώ οδηγούν. Ωστόσο, μόνο το 68% των γονέων παραδέχεται ότι απαντά σε τηλεφωνικές κλήσεις και το 48% ότι κάνει κλήσεις ενώ οδηγεί.

Επιπλέον, τα παιδιά έχουν καλύτερη αίσθηση της αγένειας που κυριαρχεί στους ελληνικούς δρόμους που διανύουν με τους γονείς τους. Έτσι, το 62% των παιδιών ακούνε τους γονείς τους να βρίζουν (αλλά μόνο το 59% των γονέων παραδέχεται ότι βρίζει). Επίσης, το 61% των παιδιών ακούει τους γονείς να κορνάρουν απρεπώς σε έναν άλλον οδηγό, ενώ μόνο το 52% των γονέων δέχονται ότι κάνουν κάτι τέτοιο. Εξάλλου, τα παιδιά παρατηρούν ότι οι Έλληνες οδηγοί και γονείς τους δεν σταματούν για να περάσουν οι πεζοί (44%), συμπεριφορά που παραδέχεται το 38% των γονέων και το 44% των πατέρων.

Μεγάλες διαδρομές: αν τα παιδιά μάθαιναν στους γονείς να κάνουν μια πραγματική στάση; Το 71% των γονέων δηλώνουν ότι κάνουν περισσότερες στάσεις όταν ταξιδεύουν με τα παιδιά τους και τα παιδιά συμφωνούν σε μεγάλο βαθμό με τη διαπίστωση αυτή, αφού σχεδόν 8 στα 10 παιδιά (79%) λένε ότι σταματούν συχνά όταν κάνουν μακρινές διαδρομές οικογενειακώς. Τα μισά από τα παιδιά που ρωτήθηκαν θεωρούν, ωστόσο, ότι η στάση διαρκεί μόνο για όσο χρόνο χρειάζεται να πάει κανείς στην τουαλέτα και να βάλει βενζίνη στο αυτοκίνητο, χωρίς να προλαβαίνουν να φάνε, να παίξουν ή να ξεκουραστούν. Και μάλιστα η στάση γίνεται αρκετά αργά και συγκεκριμένα κατά μέσο όρο μετά από 3 ώρες δρόμο. Επομένως, η πλειονότητα των γονέων (58%) δεν συμμορφώνεται με τη σύσταση για στάση κάθε δύο ώρες, με κίνδυνο να βρεθούν αντιμέτωποι με κάποιο επεισόδιο υπνηλίας ή να εμπλακούν σε κάποιο ατύχημα.

Ο κ. Παναγιώτης Παπανικόλας, Διευθυντής Ελλάδας της VINCI CONCESSIONS, κυρίου μετόχου μεγάλων ελληνικών οδικών υποδομών όπως η Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» και η Ολυμπία Οδός, έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Οι παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων του ομίλου μας καλύπτουν περίπου 4.500 χιλιόμετρα στη Γαλλία και 3.500 χιλιόμετρα σε 13 διαφορετικές χώρες. Οι εταιρείες μας στην Ελλάδα αξιοποιούν από το 2015 σε τακτική βάση την επιστημονική προσέγγιση της Fondation VINCI AUTOROUTES (ιδρύματος του Ομίλου VINCI για την υπεύθυνη οδήγηση) και την τεχνογνωσία του ως προς τις δράσεις αφύπνισης του κοινού για την οδική ασφάλεια.

Φέτος είναι η τέταρτη φορά που η έρευνα του Ευροβαρομέτρου οδικής ασφάλειας παρουσιάζει τα αποτελέσματά της για την Ελλάδα. Ταυτόχρονα, διεξήχθη και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη χώρα μας, μία έρευνα που ανιχνεύει την οπτική των παιδιών στην οδήγηση των γονιών τους. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από αυτήν, μας οδηγούν στο δρόμο της διπλής ανάληψης ευθύνης: Αυτής των γονέων-οδηγών που μεταφέρουν ως επιβάτες ό,τι πολυτιμότερο τους χάρισε η ζωή και αυτής των μικρών πολιτών και αυριανών οδηγών, που μπορούν να γίνουν οι καθημερινοί σύμβουλοι των πατέρων και μητέρων που είναι τα πρότυπά τους, όχι μόνο για την οδηγική αλλά και για την εν γένει κοινωνική τους συμπεριφορά. Το σήμερα και το αύριο της Ελλάδας είναι συνεπιβάτες στο ίδιο αυτοκίνητο».

Μεθοδολογία: Από τις 6 ως τις 20 Νοεμβρίου 2019, το Ινστιτούτο Ipsos έστειλε ερωτηματολόγιο μέσω Διαδικτύου σε 510 παιδιά ηλικίας 8 ως 16 ετών και σε 507 γονείς παιδιών της ίδιας ηλικίας, δηλαδή ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα αυτών των πληθυσμιακών ομάδων σε ό,τι αφορά το φύλο, την ηλικία, την περιοχή, την κατηγορία αστικού κέντρου και το επάγγελμα (μόνο για τους γονείς). Τα παιδιά και οι γονείς δεν ανήκαν στην ίδια οικογένεια. Η αντιπροσωπευτικότητα του κάθε δείγματος διασφαλίζεται με τη μέθοδο των ποσοστώσεων.

Σχετικά με τον Σύνδεσμο Fondation VINCI Autoroutes για υπεύθυνη οδήγηση

Το Ίδρυμα «Fondation VINCI Autoroutes» για την υπεύθυνη οδήγηση συστάθηκε τον Φεβρουάριο του 2011 και αποτελεί εργαστήριο, παρατηρητήριο και εργαλείο ενημέρωσης αφιερωμένο στην εξέλιξη των οδικών συμπεριφορών. Το Ίδρυμα, αφού αρχικά ασχολήθηκε με την καταπολέμηση της οδικής ανασφάλειας, έχει στόχο να προωθήσει την υπεύθυνη συμπεριφορά στον δρόμο («καλώς οδηγείν»), ενώ το 2018 διεύρυνε το πεδίο δράσης του στους τομείς του περιβάλλοντος και της εκπαίδευσης («καλώς συμπεριφέρεσθαι»). Μεταξύ των δράσεων που υλοποιεί είναι:  η χρηματοδότηση καινοτόμων επιστημονικών ερευνών σε ορισμένα πεδία επικίνδυνων συμπεριφορών, σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και εκπαίδευσης, καθώς και νοοτροπίας των οδηγών ως φορέων βελτίωσης της συμπεριφοράς, η διοργάνωση εκστρατειών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, η υποστήριξη συλλογικών πρωτοβουλιών και δράσεων πολιτών για την υπεύθυνη οδήγηση.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.