Παρ’ότι όλοι οι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων εστιάζουν στην αύξηση της αυτονομίας των οχημάτων τους και πιέζουν για την επέκταση των δικτύων φόρτισης ώστε να καταπολεμηθεί το “range anxiety”, υπάρχει και άλλη λύση στον “ορίζοντα”, προερχόμενη από τη Nio. Η δημιουργία μοντέλων με hot-swappable μπαταρίες, ελληνιστί εναλλάξιμες μπαταρίες, ώστε ο κάτοχος να μην ασχολείται με τη φόρτιση!

Στην προσπάθεια αυτή πρωτοστατεί η κινέζικη NIO, που εξελίσσεται σε έναν από τους μεγάλους “παίκτες” της ηλεκτροκίνησης παγκοσμίως. Η εταιρεία έχει λανσάρει εδώ και 6 χρόνια μια υπηρεσία BaaS, ήτοι Battery as a Service, η οποία λειτουργεί εξαιρετικά απλά. Οποιος το επιθυμεί μπορεί να αγοράσει ένα όχημα από τη Nio το οποίο δε θα διαθέτει μπαταρία και έτσι θα του κοστίσει σχεδόν $10.000 λιγότερο. Στη συνέχεια, μπορεί να πληρώνει μια μηνιαία συνδρομή ώστε να έχει στη διάθεσή του συγκεκριμένα “swaps” για συγκεκριμένο τύπο/χωρητικότητα μπαταρίας. Ουσιαστικά, λοιπόν, όποτε θέλει μπορεί να πηγαίνει σε έναν από τους Power Swap σταθμούς (ο πρώτος εγκαινιάστηκε το 2018 στην Κίνα), να αφήνει την μπαταρία του και να βάζει μια νέα, πλήρως φορτισμένη, μέσα σε 5′!

Κόστος, πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

Πόσο κοστίζει κάτι τέτοιο; Για παράδειγμα, μια μηνιαία συνδρομή για 6 swaps μπαταρίας 70 KWh κοστίζει $142. Χωρίς άγχος επαναφόρτισης, χωρίς υποδομή φόρτισης στο σπίτι ή στη δουλειά του κατόχου και χωρίς άγχος για βλάβη/πτώση απόδοσης της μπαταρίας σε βάθος χρόνου. Από το 2014 μέχρι σήμερα οι πελάτες της Nio έχουν πραγματοποιήσει 500.000 τέτοια battery swaps στην Κίνα και ο ρυθμός ανεβαίνει διαρκώς.

Το δίκτυο των 146 Power Swap Stations της Nio στην Κίνα

Χάριν σύγκρισης, η φόρτιση της ίδιας μπαταρίας των 70 KWh στο σπίτι, επί έξι φορές, με βάση τις ισχύουσες τιμές, θα κόστιζε αρκετά κάτω από €100. Αλλά θα ήταν αργή και θα περιοριζόταν… στο σπίτι. Επιπλέον, η ταχεία φόρτιση σε κοινόχρηστους σταθμούς μπορεί να κοστίζει σημαντικά περισσότερο. Τέλος, ένα όχημα με ΚΕΚ και κατανάλωση 4 lt/100, θα απαιτούσε περίπου €115 καυσίμου (95άρας βενζίνης) για να διανύσει την ίδια απόσταση με ένα ηλεκτρικό των 70 KWh (έστω αυτονομίας 350 Km υπό μη ιδανικές συνθήκες).

Το προφανές μειονέκτημα με την υπηρεσία της Nio είναι η ανάγκη ύπαρξης ενός δικτύου καταστημάτων που θα έχουν πάντα διαθέσιμες, φορτισμένες μπαταρίες κάθε τύπου και θα πραγματοποιούν τα swaps. Αυτό σημαίνει πολλές διαθέσιμες μπαταρίες, εργατικό κόστος και φυσικά, κόστος για τη δημιουργία αυτών των σταθμών σε πολλά σημεία μιας χώρας.

Τι λένε οι υπόλοιποι;

Τι πιστεύουν άλλοι κατασκευαστές για τη μέθοδο αυτή; Η Tesla προφανώς… αδιαφορεί, επεκτείνοντας διαρκώς το δίκτυο Superchargers της ενώ εκπρόσωπος της VW, όταν ρωτήθηκε σχετικά από το Car and Driver, απάντησε: “Σύμφωνα με τα στοιχεία μας, μόνο 3-5% των οδηγών ηλεκτρικών χρησιμοποιούν την ταχεία φόρτιση αυτή τη στιγμή”. Κάτι που σημαίνει οτι η πλειοψηφία τους φορτίζει το όχημα στο σπίτι ή σε κάποιο parking κ.λπ. Βέβαια, οι περισσότεροι από αυτούς τους οδηγούς δεν κάνουν μεγάλα ταξίδια, ή έχουν δεύτερο όχημα με ΚΕΚ για τα ταξίδια αυτά, ώστε να μη “ρισκάρουν” με το ηλεκτρικό τους.

Ο μηχανισμός ανύψωσης και εναλλαγής μπαταρίας

Ο εκπρόσωπος της VW πρόσθεσε πως ένας σταθμός εναλλαγής μπαταριών είναι αρκετά κοστοβόρος καθώς μπορεί να εξυπηρετήσει μόνο ένα όχημα ανά πάσα στιγμή και θα πρέπει τα οχήματα να ανασχεδιαστούν ώστε οι μπαταρίες να είναι εύκολα εναλλάξιμες από το κάτω μέρος του οχήματος. Άρα το όχημα θα πρέπει κάπως να ανασηκώνεται, ενώ συνήθως υπάρχει και βρωμιά/νερά/λάσπη στο κάτω μέρος του οχήματος.

Εν τέλει, είναι μάλλον απίθανο να δούμε το BaaS να επεκτείνεται σύντομα στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, σε αντίθεση με τους σταθμούς ταχείας φόρτισης που πολλαπλασιάζονται. Αλλά δεν παύει να αποτελεί μια ενδιαφέρουσα και πρωτότυπη λύση, η οποία είναι πολύ πιο εύκολο να εφαρμοστεί σε ηλεκτρικά δίκυκλα.

Πολλά ηλεκτρικά σκούτερ έχουν εναλλάξιμες μπαταρίες και η διαδικασία είναι πολύ πιο εύκολη και γρήγορη. Από την άλλη, το κόστος των μπαταριών τους δεν είναι υπέρογκο, επιτρέποντας στους κατόχους τους να έχουν μια “δεύτερη” μπαταρία, μονίμως φορτισμένη για περίπτωση ανάγκης.

Πηγή: Caranddriver

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Θα μπορούσαν να τυποποιηθούν οι μπαταρίες όλων των αυτοκινήτων, σε συγκεκριμένες διαστάσεις, έτσι ώστε όπως συμβαίνει και με τις υπόλοιπες μπαταρίες, που έχουν συγκεκριμένα μεγέθη και ταιριάζουν σε μεγάλο αριθμό συσκευών, έτσι να γίνεται και με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι μπαταρίες των αυτοκινήτων θα μπορούσαν να μπαίνουν από το πλάι, σαν συρτάρια στο πάτωμα των αυτοκινήτων και έτσι να αλλάζουν άμεσα χωρίς καμιά καθυστέρηση.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.