Τα καλά και τα κακά του Κινούμαι Ηλεκτρικά 2, όπως και του προκατόχου του, τα γνωρίζετε ήδη καλά, αν παρακολουθείτε την αγορά ηλεκτροκίνησης. Οι επιδοτήσεις είναι ικανοποιητικές, σε γενικές γραμμές, αλλά η διαδικασία, η γραφειοκρατεία και ο χρόνος μέχρι το ποσό να μπει στο λογαριασμό του ή της δικαιούχου, είναι προβληματικά σημεία. Είναι γενικώς αποδεκτό οτι το πρόγραμμα λειτουργεί αρκετά καλύτερα τους τελευταίους μήνες, έχοντας περάσει στη δικαιοδοσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, από το Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μαζί με το Αυτοτελές Τμήμα Ηλεκτροκίνησης. Οι αιτήσεις ελέγχονται ταχύτερα, γενικώς όλα γίνονται ταχύτερα, οι ενημερώσεις είναι τακτικές, αλλά ορισμένα “αγκάθια” παραμένουν.

Ένα από τα σημεία που “χωλαίνει” το ΚΗ2, είναι, αναμφίβολα, η δυνατότητα εκχώρησης του δικαιώματος επιδότησης από τον αγοραστή στον έμπορο. Εν ολίγοις, ο τελικός αγοραστής μπορεί να δώσει το δικαίωμα στον πωλητή του οχήματος ώστε να εισπράξει αυτός την επιδότηση, αρκεί να του αφαιρέσει το ίδιο ποσό κατά την αγορά, “στο ταμείο”. Έτσι ο αγοραστής δεν χρειάζεται να εμπλακεί στη διαδικασία παρά ελάχιστα και το κυριότερο, δεν χρειάζεται να καταβάλει το πλήρες ποσό για την αγορά, αναμένοντας έπειτα να του επιστραφεί το ποσό που δικαιούται.

Κινούμαι Ηλεκτρικά 2 επιδοτηση

Έχουμε τονίσει οτι είναι πολύ σημαντική αυτή η δυνατότητα, ειδικά για τις φθηνότερες κατηγορίες οχημάτων, όπως σκούτερ/μοτοσυκλέτες και ηλεκτρικά ποδήλατα, αλλά και microcars. Επίσης έχουμε τονίσει οτι ιδανικά θα έπρεπε αυτό να συμβαίνει εξ’ορισμού και όχι κατ’εξαίρεση. Μέχρι σήμερα, ελάχιστοι έμποροι και επιχειρήσεις έχουν εκμεταλλευθεί αυτή τη δυνατότητα, προς όφελος των αγοραστών. Γιατί, όμως, συμβαίνει αυτό;

Πέρα από το προφανές, δηλαδή την απροθυμία της επιχείρησης να επωμιστεί εκείνη το κόστος αυτό, μέχρι να εισπράξει την επιδότηση (εδώ θα βοηθούσε η άμεση καταβολή των χρημάτων), υπάρχει και το πρόβλημα της γραφειοκρατείας. Η διαδικασία εκχώρησης του δικαιώματος της επιδότησης δεν είναι τόσο απλή όσο δείχνει, όπως μας επεσήμανε και γνωστή εταιρεία εμπορίας ηλεκτρικών ποδηλάτων, η οποία προσπάθησε να βοηθήσει τους πελάτες της αλλά… “πελάγωσε”.

Για να ολοκληρωθεί η εκχώρηση, αρχικά χρειάζονται δύο υπεύθυνες δηλώσεις. Μια από τον αγοραστή και μια από τον πωλητή, στις οποίες θα αποδέχονται την εκχώρηση. Μέχρι εδώ, όλα καλά. Δυστυχώς, όπως αναφέρεται και στο σχετικό ΦΕΚ, η διαδικασία προβλέπει και την υποβολή ιδιωτικού συμφωνητικού μεταξύ των δύο πλευρών, προαιρετικά όμως (“τυχόν”). Στην πράξη, οι αξιολογητές των αιτήσεων ζητούν υποχρεωτικά από τον πωλητή/επιχείρηση αυτό το συμφωνητικό, ειδάλλως η εκχώρηση δεν γίνεται δεκτή. Αυτό σύμφωνα με πληροφορίες που αφορούν μέχρι και τα τέλη Ιανουαρίου του 2024.

Τι σημαίνει αυτό; Πρώτον, αμοιβή δικηγόρου για τη σύνταξη του ιδιωτικού συμφωνητικού. Δεύτερον και κυριότερο, σύμφωνα με τους κανόνες, το συμφωνητικό αυτό πρέπει να επιδοθεί από δικαστικό επιμελητή, με φυσική του παρουσία (όχι δι’αλληλογραφίας), τόσο στη ΔΟΥ του αγοραστή, όσο και στη ΔΟΥ του πωλητή. Κάτι που φυσικά έχει επιπλέον κόστος. Τρίτον, πρέπει να επιδοθεί και στο μητρώο εκχωρήσεων του Υπουργείου. Ενδεικτικά αναφέρουμε κόστος €35 + ΦΠΑ για κάθε επίδοση, συν το κόστος τη σύνταξη του συμφωνητικού.

Το κόστος καθαυτό δεν είναι τόσο υψηλό, φυσικά, ενώ μπορεί και να καλυφθεί 50-50 από τις δύο πλευρές, αν συμφωνηθεί κάτι τέτοιο. Ωστόσο, τα παραπάνω είναι ενδεικτικά των δυσκολιών μιας διαδικασίας που θα έπρεπε να είναι πολύ απλούστερη. Σαν κερασάκι στην τούρτα, εξακολουθεί να υπάρχει σύγχυση όσον αφορά τις αρμοδιότητες του κάθε Υπουργείου. Καθώς μέχρι και πριν λίγες μέρες, τουλάχιστον, οι αξιολογητές των αιτήσεων ζητούσαν επίδοση του συμφωνητικού στο Υ.Π.ΕΝ., όμως εν τέλει η επίδοση πρέπει να γίνει στο Υπ. Υποδομών και Μεταφορών. Σε αντίθετη περίπτωση, η επίδοση πάει… χαμένη και ο επιμελητής πρέπει να επιδόσει εκ νέου. Βάλτε στην εξίσωση και το οτι η ΔΟΥ της εταιρείας είναι στην επαρχία ενώ ο αγοραστής στην Αθήνα (ή άλλη επαρχιακή πόλη) και μετρήστε πόσοι άνθρωποι πρέπει να εμπλακούν στην όλη διαδικασία (hint: Από 4 έως 6).

Έχουμε ήδη, λοιπόν, μια πρόταση για το Κινούμαι Ηλεκτρικά 3! Και πολλές ακόμη, τις οποίες θα θέσουμε εν ευθέτω χρόνω… Μέχρι τότε, υπομονή και επιμονή με το Κινούμαι Ηλεκτρικά 2!

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Κινούμαι Ηλεκτρικά 2 – Ανοικτές ξανά οι αιτήσεις για 6,4 εκατ. ευρώ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.