Ναι, το “συνιδρυτής της Tesla” στον τίτλο μάλλον τράβηξε την προσοχή σας. Αλλά το σοβαρό θέμα εδώ, είναι η ανακύκλωση μπαταριών ηλεκτρικών ποδηλάτων (και EVs γενικότερα). Η ηλεκτροκίνηση έχει πολλά θετικά. Χωρίς “καθαρή” ενέργεια και χωρίς ανακύκλωση, όμως, δεν είναι αυτό που θέλουμε.
Το να καταλήγει μια μεγάλη μπαταρία σε… χωματερή, είναι, κυριολεκτικά, “έγκλημα”. Η βιωσιμότητα της ηλεκτροκίνησης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από την ανακύκλωση των εξαρτημάτων και των μπαταριών των EVs. Έτσι, ο Jeffrey Straubel, συνιδρυτής και πρώην CTO της Tesla, έχει βάλει στόχο να ανακυκλώνει όσες περισσότερες μπαταρίες μπορεί μέσω της εταιρείας του, Redwood Materials.
Η RM θα συνεργαστεί με τη Specialized, τον τρίτο μεγαλύτερο κατασκευαστή ποδηλάτων των ΗΠΑ, για το σκοπό αυτό. Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών ποδήλατων της Specialized έχουν διάρκεια ζωής 4-6 χρόνια, σύμφωνα με τον Chris Yu, Chief Product Office της εταιρείας. Τα ποδήλατα, όμως, μπορούν να κρατήσουν… για πάντα. Τι μπορεί να γίνει γι’αυτό, λοιπόν;
Εδώ αναλαμβάνει η Redwood Materials από τη Nevada που ίδρυσε ο Straubel το 2017. Ανακυκλώνει τόσο παράγωγα από την κατασκευή μπαταριών της Tesla (Panasonic), όσο και μπαταρίες οχημάτων της Nissan και της Amazon, μεταξύ άλλων. Αρκετά EVs παλαιότερης γενιάς, όπως το Nissan Leaf, έχουν αγγίξει τη δεκαετία. Οι μπαταρίες τους, λοιπόν, χρειάζονται ανακύκλωση. Η RM “υπόσχεται” πως η ανακύκλωση γίνεται εγχώρια (και δεν “εξάγεται” σε αναπτυσσόμενες χώρες), με κύριο στόχο την επαναχρησιμοποίηση όσων υλικών και υλών το επιτρέπουν.
Οι μπαταρίες και ο “δρόμος προς την ανακύκλωση”
Επιστρέφοντας στη Specialized, θα συγκεντρώνει παλιές μπαταρίες μέσω του δικτύου συνεργατών της. Πιθανώς να δίνει και ένα κίνητρο στους κατόχους e-bikes για την επιστροφή τους, όπως μια έκπτωση για αγορά νέας μπαταρίας. Στη συνέχεια θα στέλνει τις μπαταρίες αυτές στη μονάδα της Redwood. Εκεί θα ελέγχεται το τι μπορεί να ανακυκλωθεί ή επαναχρησιμοποιηθεί από αυτές. Κέλυφος, καλώδια, υποδοχές/πρίζες, πλαστικά κ.λπ. Έπειτα, μέσω ειδικής διεργασίας, θα ξεχωρίζονται τα στοιχεία που μπορούν να ανακυκλωθούν, όπως το κοβάλτιο, το νικέλιο και ο χαλκός.
Η Specialized λέει πως μέχρι το τέλος του 2021, κάθε μια από τις μπαταρίες των ποδηλάτων της θα μπορεί να βρει το δρόμο της προς την ανακύκλωση. Αυτό θα απαιτήσει τη σχετική εκπαίδευση και ενημέρωση των κατόχων των ποδηλάτων, ακόμα και μέσω ειδοποίησης στο κινητό τους, για το πότε η μπαταρία τους θα πλησιάζει στο τέλος της ζωής της.
Οι μπαταρίες ηλεκτρικών ποδηλάτων μπορεί να είναι μικρότερες από των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ωστόσο, ο αριθμός των e-bikes που πωλούνται είναι σημαντικά μεγαλύτερος. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, πουλήθηκαν το 2020 περισσότερα e-bikes απ’όσα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πουλήθηκαν σε όλα την Ευρώπη! Στην Ολλανδία πέρσι πουλήθηκαν 547.000 ηλεκτρικά ποδήλατα. Η Deloitte εκτιμά πως μεταξύ 2020-2023 θα πουληθούν συνολικά 130 εκατομμύρια ηλεκτρικά ποδήλατα! Περισσότερα από κάθε άλλη κατηγορία ηλεκτρικού οχήματος. Έτσι, ο όγκος των μπαταριών τους δεν μπορεί να αγνοηθεί και να αφεθεί στην τύχη του.
Δυστυχώς, η ανακύκλωση του e-waste, δηλαδή μπαταριών και άλλων εξαρτημάτων ηλεκτρικών οχήματων, είναι μια “σκιώδης” διαδικασία. Τεράστιος όγκος e-waste καταλήγει σε χώρες του Τρίτου Κόσμου όπου ο έλεγχος των διαδικασιών είναι ελάχιστος ή ανύπαρκτος, η διαφθορά κυριαρχεί και η προστασία του περιβάλλοντος περνά σε δεύτερη μοίρα. Το αποτέλεσμα είναι πολλά απόβλητα να καταλήγουν στο έδαφος, στο νερό ή να απανθρακώνονται, με ανυπολόγιστες οικολογικές συνέπειες.
Η Redwood τονίζει οτι λειτουργεί υπό πλήρη διαφάνεια και ανακυκλώνει μπαταρίες με σεβασμό προς το περιβάλλον. Ένα νέο νομοσχέδιο στις ΗΠΑ στοχεύει να δώσει κίνητρα για την ανακύκλωση μπαταριών ιόντων-Λιθίου, στους κατόχους e-bikes και e-cars. Ορθά, κατά τη γνώμη μας, αφού έχει αποδειχθεί πως η οικολογική “συνείδηση” δεν αρκεί για να επιστρέφουν όλοι τις μπαταρίες τους προς ανακύκλωση.
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News!
Δείτε επίσης:
Οι 42 εταιρείες που θα λάβουν €2,9 δις για την ανάπτυξη μπαταριών
Πηγή: Verge