Με την ηλεκτροκίνηση να κερδίζει διαρκώς έδαφος και στη χώρα μας, είτε με τη μορφή ηλεκτρικών αυτοκίνητων, είτε με τη μορφή μικρών, ηλεκτρικών δίκυκλων (π.χ. πατίνια, ποδήλατα κ.λπ.), μοιραία θα υπάρξουν και απρόοπτα συμβάντα που σχετίζονται με τη νέα τεχνολογία. Ένα από αυτά είναι οι φωτιές σε ηλεκτρικά οχήματα. Είμαστε έτοιμοι να τις αντιμετωπίσουμε; Το GetElectric.gr απηύθυνε το ερώτημα στους πλέον αρμόδιους να απαντήσουν: Το Πυροσβεστικό Σώμα Ελλάδος.

Σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, όπου κυκλοφορούν αρκετά EVs, φωτιές σε ηλεκτρικά οχήματα αναφέρονται αρκετά συχνά. Επίσης, ίσως έχει τύχει να δείτε κάποιο από τα πολλά videos που κυκλοφορούν στο YouTube, με φωτιές σε ηλεκτρικά πατίνια και ηλεκτρικά ποδήλατα. Το θέαμα είναι σοκαριστικό, αφού δείχνει πόσο μεγάλη ζημιά μπορεί να προκληθεί ακόμα και από μια μικρή μπαταρία ιόντων Λιθίου.

Στην Ελλάδα, όμως, η συντριπτική πλειονότητα των κατοίκων αγνοεί τις ιδιαιτερότητες μιας τέτοιας φωτιάς. Διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από μια κοινή φωτιά εύφλεκτων υλικών/χλωρίδας, ή από μια φωτιά σε μη ηλεκτρικό όχημα . Και η άγνοια κατά την κατάσβεση μιας φωτιάς μπορεί να επιδεινώσει την κατάσταση και να θέσει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές.

Για όλα τα παραπάνω απευθυνθήκαμε στο ελληνικό Πυροσβεστικό Σώμα, οι άνθρωποι του οποίου απάντησαν στα ερωτήματά μας:

ΔΣ: Έχει καταγραφεί περισταστικό φωτιάς σε ηλεκτρικό όχημα στη χώρα μας, το οποίο κληθήκατε να αντιμετωπίσετε;
ΠΣ: Δεν έχει καταγραφεί ακόμη συμβάν στο οποίο να εμπλέκεται αμιγώς ηλεκτρικό όχημα στη χώρα μας.
ΔΣ: Το ΠΣ είναι κατάλληλα εκπαιδευμένο για την αντιμετώπιση τέτοιου είδους φωτιών; Διαθέτει τον απαιτούμενο εξοπλισμό για την κατάσβεσή τους και από τι αποτελείται αυτός;

ΠΣ: Οι αρμόδιες Διευθύνσεις του Αρχηγείου Πυροσβεστικού Σώματος παρακολουθούν τις διεθνείς και εγχώριες εξελίξεις που σχετίζονται με θέματα πυρόσβεσης και διάσωσης σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, προκειμένου να αναμορφώνουν – επικαιροποιούν τα αντίστοιχα μνημόνια ενεργειών επέμβασης και να ενσωματώνουν σ’ αυτά τις σύγχρονες τεχνολογίες.

Εν τω μεταξύ, έχουν ενσωματωθεί στο πρόγραμμα εκπαίδευσης του Π.Σ., εγχειρίδια έκτακτης ανάγκης εταιρειών που έχουν εισάγει ή πρόκειται να εισάγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη χώρα μας, προκειμένου να εξοικειωθεί το προσωπικό με τους ιδιαίτερους κινδύνους που δύναται να αντιμετωπίσουν οι πρώτοι ανταποκριτές σε τέτοιου είδους οχήματα.

Η επιχειρησιακή αντιμετώπιση περιλαμβάνει την εφαρμογή όλων των απαραίτητων Μέσων Ατομικής Προστασίας (στολή επέμβασης πυρκαγιάς, υψηλά υποδήματα ανθεκτικά στο ηλεκτρικό ρεύμα, γάντια, αναπνευστική συσκευή) και την ρίψη όσο το δυνατό μεγαλύτερης ποσότητας νερού από τις πυροσβεστικές εγκαταστάσεις.

ΔΣ: Ποιες οι ιδιαιτερότητες και οι διαφορές μιας φωτιάς σε μπαταρία λιθίου ηλεκτρικού οχήματος, σε σχέση με την φωτιά σε ένα συμβατικό όχημα με ΚΕΚ;

ΠΣ: Σε περίπτωση που καίγονται ή εκτίθενται σε φωτιά συστοιχίες μπαταριών ιόντων λιθίου παρουσιάζονται οι παρακάτω κίνδυνοι:

  • Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου περιέχουν ηλεκτρολύτες γέλης που μπορούν να εξαερωθούν, να αναφλεγούν και να παράξουν σπινθήρες όταν υποβάλλονται σε υψηλές θερμοκρασίες. Κατά συνέπεια μπορεί να απελευθερωθούν επικίνδυνα δηλητηριώδη αέρια όπως υδροφθόριο, μονοξείδιο του άνθρακα και αέρια διοξειδίου του άνθρακα.
  • Το όχημα μπορεί να καεί πιο γρήγορα από ότι τα συμβατικά αυτοκίνητα.
  • Ακόμη και μετά το σβήσιμο φωτιάς στην μπαταρία υψηλής τάσης, υφίσταται ο κίνδυνος καθυστερημένης επανάφλεξης.
ΔΣ: Θεωρείτε πως πρέπει να υπάρξει ειδικό πρόγραμμα ενημέρωσης των πολιτών όσον αφορά το τι πρέπει και δεν πρέπει να κάνουν, σε περίπτωση που αντιμετωπίσουν φωτιά σε ηλεκτρικό όχημα;

ΠΣ: Οι διαδικασίες έκτακτης ανάγκης σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα περιλαμβάνονται στις έντυπες οδηγίες που δίνονται από τους κατασκευαστές στους κατόχους των οχημάτων. Η αντιμετώπιση εκτεταμένων πυρκαγιών σε τέτοιου είδους οχήματα είναι έργο των επαγγελματιών πυροσβεστών.

ΔΣ: Υπάρχει δυνατότητα αντιμετώπισης μιας τέτοιας φωτιάς με φορητά μέσα πυρόσβεσης από τον κάτοχο του οχήματος (ή άλλον πολίτη); Τι θα συμβουλεύατε όποιον βρεθεί μπροστά σε ένα τέτοιο περιστατικό;

ΠΣ: Οι φορητοί πυροσβεστήρες που υποχρεωτικά πρέπει να διαθέτουν όλα τα οχήματα που κινούνται στο οδικό δίκτυο και είναι κατάλληλου κατασβεστικού υλικού (τύπου ξηρής σκόνης), είναι ικανοί να αντιμετωπίσουν μια πυρκαγιά σε ηλεκτρικό όχημα στο αρχικό της στάδιο.

Συμπεράσματα και γενικές συμβουλές

Οι απαντήσεις του ΠΣ δείχνουν το υψηλό βαθμό ετοιμότητάς του σε ενδεχόμενες φωτιές σε ηλεκτρικά οχήματα. Κυριότερα, καταδεικνύουν την σημαντικότερη διαφορά μιας τέτοιας φωτιάς από τις υπόλοιπες. Μια φωτιά σε μπαταρία Λιθίου είναι πολύ επικίνδυνη και δεν αντιμετωπίζεται από τον κάτοχο του οχήματος, εκτός αν γίνει σε πολύ πρώιμο στάδιο. Ήτοι, σε ελάχιστα δευτερόλεπτα από τη ανάφλεξη και μόνο αν υπάρχει άμεση πρόσβαση στο σημείο της “εστίας”. Η αλυσιδωτή αντίδραση στα στοιχεία μιας μπαταρίας είναι ταχύτατη. Έτσι, πέραν ενός κρίσιμου χρονικού σημείου, είναι σχεδόν αδύνατον να διακοπεί.

Ως εκ τούτου, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να απομακρυνθείτε από το όχημα και τον παραγόμενο καπνό και να καλέσετε άμεσα την Πυροσβεστική (199). Τα συμβατικά μέσα πυρόσβεσης δεν προσφέρουν το αναμενόμενο αποτέλεσμα αν η φωτιά πάρει έκταση. Έτσι, μπορεί να τραυματιστείτε στην προσπάθειά σας να τη σβήσετε. Αν πρόκειται για μικρό, ελαφρύ όχημα που βρίσκεται σε εσωτερικό χώρο (π.χ. στο σαλόνι σας) και μόνο αν η φωτιά είναι σε πολύ αρχικό στάδιο, μπορείτε να το βγάλετε σε κοντινό, εύκολα προσβάσιμο, εξωτερικό χώρο (π.χ. μπαλκόνι, αυλή κ.λπ.) ώστε να αποφύγετε μια γενικευμένη φωτιά σε όλο το κτίριο.

Αν οδηγείτε ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή ηλεκτρικό σκούτερ/μοτοσυκλέτα και αντιληφθείτε φωτιά στο χώρο της μπαταρίας, εγκαταλείψτε το όχημα. Η πιθανότητα να κατασβεστεί είναι μικρότατη καθώς η μπαταρία βρίσκεται απομονωμένη κάτω από την καμπίνα. Ωστόσο, μπορείτε να περιορίσετε την σοβαρότητα της κατάστασης, εγκαταλείποντας το όχημα μακριά από άλλα οχήματα, βλάστηση και λοιπές τοποθεσίες που πιθανώς θα οδηγήσουν σε επέκταση της φωτιάς.

Τέλος, η ύπαρξη πυροσβεστήρα στο αυτοκίνητο εξακολουθεί να είναι απαραίτητη και υποχρεωτική. Άλλωστε, ίσως αντιμετωπίσετε φωτιά που δεν προέρχεται από τη μπαταρία. Βέβαια, σε ένα ηλεκτρικό όχημα, δεν είναι εύκολο να σιγουρευτείτε για την προέλευσή της. Επίσης, πάντοτε υπάρχει το ενδεχόμενο να συμβάλλετε στην αντιμετώπιση φωτιάς σε άλλο όχημα που θα συναντήσετε στο δρόμο σας.

DOs & DON’Ts

Όσο για την πρόληψη πρόκλησης φωτιάς, υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορείτε να κάνετε αλλά και κάποια που πρέπει να αποφεύγετε δια ροπάλου:

Μην αφήνετε ηλεκτρικά πατίνια και ηλεκτρικά ποδήλατα (ή συσκευές με μπαταρίες Λιθίου εν γένει) στον ήλιο για πολλή ώρα. Ούτε, φυσικά, κλεισμένα μέσα σε αυτοκίνητο που είναι παρκαρισμένο στον ήλιο.

Να είστε σε γενικές γραμμές ενήμεροι για την κατάσταση της μπαταρίας, αν το όχημα παρέχει τέτοια πληροφόρηση. Μια μπαταρία που έχει ξεπεράσει τους 60 βαθμούς Κελσίου τείνει σε επικίνδυνη κατάσταση. Αν οι δικλείδες ασφαλείας του οχήματος δεν λειτουργήσουν για τον οποιονδήποτε λόγο, η παρατεταμένη “βαριά” χρήση του οχήματος ή η ταχεία φόρτιση σε συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών μπορεί να οδηγήσουν σε ανάφλεξη.

Προσοχή στις φυσικές φθορές που μπορεί να υποστεί μια μπαταρία, από κακή χρήση/χειρισμό (κυρίως για αφαιρούμενες μπαταρίες και τα δίκυκλα). Επιπλέον, αν χτυπήσετε σε κάποια ανωμαλία του οδοστρώματος/πατήσετε κάποιο ογκώδες αντικείμενο με ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Πιθανή ρήξη του κελύφους της μπαταρίας μπορεί να οδηγήσει σε φωτιά.

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.