Αρχική EVs e-Cars Πως να αυξήσετε την αυτονομία του ηλεκτρικού σας οχήματος!

Πως να αυξήσετε την αυτονομία του ηλεκτρικού σας οχήματος!

αυτονομία

Ως γνωστόν, η αυτονομία είναι ο κύριος λόγος που αποτρέπει πολλούς από την αγορά ηλεκτρικού οχήματος προς το παρόν. Είτε μιλάμε για ηλεκτρικό αυτοκίνητο, είτε για ηλεκτρική μοτοσυκλέτα, είτε για ηλεκτρικό πατίνι, είναι γεγονός πως η αυτονομία των 250/80/30 Km αντίστοιχα (κατά μέσο όρο) δείχνει ανεπαρκής σε σύγκριση με την αντίστοιχη ενός συμβατικού οχήματος με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Επιπλέον, ο μεγάλος χρόνος επαναφόρτισης (σε σύγκριση με το… γέμισμα με καύσιμο σε μια αντλία) και το περιορισμένο δίκτυο φόρτισης στην Ελλάδα (το οποίο, όμως, διαρκώς επεκτείνεται), επιδεινώνουν ακόμα περισσότερο το πρόβλημα της μικρής αυτονομίας.

Ωστόσο, στο GetElectric έχουμε πάντα χρήσιμα tips για να απολαύσετε στο έπακρο την εμπειρία της ηλεκτροκίνησης και δε θα σας αφήναμε… παραπονεμένους! Είναι αρκετά εύκολο να μεγιστοποιήσετε την αυτονομία του ηλεκτρικού σας οχήματος και να “βγάλετε” αρκετά Km με μια φόρτιση, αρκεί να προσαρμόσετε κατάλληλα το στυλ οδήγησής σας. Άλλωστε, είναι γενικώς αποδεκτό οτι η έλευση της ηλεκτροκίνησης έχει ακόμη ένα “παράπλευρο” όφελος, που δεν είναι ορατό με την πρώτη ματιά: Τον περιορισμό της επιθετικής οδήγησης και την υιοθέτηση ενός πιο ήπιου στυλ, το οποίο μειώνει την κατανάλωση ενέργειας και φυσικά… μειώνει και τον καθημερινό εκνευρισμό στα αστικά κέντρα, αλλά και την πιθανότητα ατυχήματος!

Πάμε, λοιπόν, να δούμε το πως μπορείτε να μειώσετε την κατανάλωση ενέργειας και να αυξήσετε την αυτονομία του EV σας! Φυσικά, οι παρακάτω συμβουλές ισχύουν για κάθε είδους όχημα, καθώς βασίζονται στους… νόμους της Φυσικής. Αν απορούσατε για το πως θα πετύχετε τις… ουτοπικές τιμές κατανάλωσης που ανακοινώνει ο κατασκευαστής του οχήματός σας, η απάντηση είναι παρακάτω.

1. Η επιτάχυνση σκοτώνει (τη μπαταρία σας)

Είτε σας φαίνεται περίεργο, είτε όχι, ένα όχημα που επιταχύνει από τα 20 Km/h στα 40 Km/h μπορεί να καταναλώνει περισσότερη ενέργεια σε σχέση με ένα που κινείται σταθερά με 100 Km/h! Η επιτάχυνση είναι αυτή που απαιτεί την περισσότερη ενέργεια καθώς πρέπει να υπερνικήσει την αδράνεια του οχήματος και να μεταβάλλει την κινητική του κατάσταση. Αντιθέτως, όταν κινείστε με σταθερή ταχύτητα (έστω 80 Km/h), απαιτείται ελάχιστη ενέργεια για τη διατηρήσετε και ουσιαστικά η αεροδυναμική αντίσταση είναι αυτή σας ενδιαφέρει, στο σημείο αυτό. Περισσότερα γι’αυτήν, αργότερα…

Τι μπορείτε να κάνετε γι’αυτό; Προσπαθήστε να ελαχιστοποιήσετε τις επιταχύνσεις και τις επιβραδύνσεις στις καθημερινές σας διαδρομές. Κοιτάζετε μπροστά σας και προβλέψτε τι θα χρειαστεί να κάνετε στα επόμενα 100-500m. Αν ξέρετε ότι ένα φανάρι θα ανάψει κόκκινο, δεν υπάρχει λόγος να επιταχύνετε. Αν βλέπετε μποτιλιάρισμα στο βάθος, δεν υπάρχει λόγος να επιταχύνετε. Μην οδηγείτε επιθετικά και εκμεταλλευθείτε τη “φόρα” του οχήματος σε ευθείες και κατηφόρες. Ο γενικός κανόνας είναι, “όσο λιγότερο πατάτε το γκάζι, τόσο το καλύτερο για την αυτονομία”. 10 οχήματα σε μια λωρίδα που κινούνται με ομαλή ροή είναι πιο αποδοτικά, πιο οικονομικά και… θα φτάσουν στον προορισμό τους στον ίδιο χρόνο σε σχέση με 10 οχήματα που προσπαθούν διαρκώς να κάνουν προσπέραση, να “βγουν” μπροστά και να κερδίσουν χρόνο. Και με κίνδυνο ατυχήματος και δημιουργία εκνευρισμού, φυσικά.

Μερικές φορές, βέβαια, δε γίνεται να μην επιταχύνουμε. Όταν χρειαστεί, λοιπόν, επιταχύνετε όσο πιο ομαλά μπορείτε (χωρίς να παρακωλύετε την κυκλοφορία, βεβαίως) και όπως προείπαμε, προβλέψτε τη μέγιστη ταχύτητα που θα χρειαστεί να αναπτύξετε στο συγκεκριμένο σημείο της διαδρομής σας. Το να πιάνετε τα 60 Km/h μέσα στο κέντρο της πόλης ενώ η ροή του δρόμου βρίσκεται στα 30 ή τα 40 Km/h, μόνο εσάς ζημιώνει (και την αυτονομία του οχήματός σας).

2. Διατηρήστε σωστή πίεση ελαστικών

Παρ’ότι περνάμε στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, τα λάστιχα μας εξακολουθούν να λειτουργούν με τον παραδοσιακό τρόπο… την πίεση του αέρα! Ο κατασκευαστής προτείνει συγκεκριμένες πιέσεις για τον κάθε τύπο ελαστικού και το “κλειδί” εδώ είναι να μη κυκλοφορείτε με υπερβολικά χαμηλή πίεση, καθώς αυτή αυξάνει την κατανάλωση ενέργειας/καυσίμου.

3. Μετριάστε την ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο

Όπως αναφέραμε και στο (1), με σταθερή ταχύτητα, η κατανάλωση ελαχιστοποιείται. Ωστόσο, από κάποια ταχύτητα και πάνω, η αντίσταση του αέρα απαιτεί όλο και περισσότερη ενέργεια για υπερνικηθεί, για να το καταλάβετε απλώς βγάλτε το χέρι σας από το παράθυρο ενώ κινείστε με 80 Km/h και ενώ κινείστε με 120 Km/h και θα καταλάβετε τη -μεγάλη- διαφορά. Είναι γενικώς αποδεκτό πως οι πλέον οικονομικές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο είναι περίπου 90-100 Km/h.

Σε μεγάλα ταξίδια, ωστόσο, είναι λογικό πως απαιτούνται μεγαλύτερες ταχύτητες, καθώς το όφελος σε χρόνο είναι σημαντικό. Να θυμάστε, όμως, πως η αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων μειώνεται ραγδαία πάνω από τα 120-130 Km/h και αυτός είναι ο λόγος που τα περισσότερα μοντέλα της αγοράς έχουν σχετική μικρή τελική ταχύτητα σε σχέση με τα αντίστοιχα βενζίνης ή diesel. Από την άλλη πλευρά, βέβαια, προσφέρουν σημαντικά υψηλότερη επιτάχυνση σε σχέση με αυτά… κάπου κερδίζεις, κάπου χάνεις!

Εν γένει, αν δε θέλετε να σταματήσετε κάπου για φόρτιση ή θέλετε να διανύσετε μια μεγάλη απόσταση (όχι μεγαλύτερη από την αυτονομία που ανακοινώνει ο κατασκευαστής, φυσικά), προσπαθήσετε να κινείστε σταθερά με 100-110 Km/h ώστε να διατηρήσετε την κατανάλωση σε χαμηλά επίπεδα.

4. Μη μεταφέρετε περιττό βάρος

Συχνά αφήνουμε διάφορα, άχρηστα πράγματα να… ζουν μέσα στο όχημά μας, χάριν δικής μας ευκολίας. Ωστόσο, το βάρος είναι ο μεγαλύτερος εχθρός της αυτονομίας και αυξάνει σημαντικά την κατανάλωση κατά την επιτάχυνση, ενώ μειώνει και τις επιδόσεις. Οι αναβάτες ηλεκτρικών πατινιών σίγουρα το κατανοούν περισσότερο καθώς ακόμα και 10 Kg επιπλέον βάρους (π.χ. ένα γεμάτο backpack) μειώνουν αισθητά τις επιδόσεις και την αυτονομία του πατινιού. Το ίδιο ισχύει για όλα τα οχήματα οπότε προσπαθήστε να μη μεταφέρετε διαρκώς κάποιο περιττό βάρος με το όχημά σας.

Pro tip: Το επιπλέον βάρος επιδρά ευεργετικά στην κατανάλωση σε σταθερές ταχύτητες σε ευθεία και κατηφόρα, ωστόσο, καθώς βοηθά στη διατήρηση της κινητικής κατάστασης του οχήματος! Στις ανηφόρες και κατά την επιτάχυνση, όμως, αυξάνει την κατανάλωση…

Διαβάστε επίσης: Ηλεκτροκίνηση: Ποιά είναι τα υπέρ και τα κατά; (video)

5. Αποφύγετε διαδρομές με ανηφόρες μεγάλης κλίσης

Για ευνόητους λόγους, πάντα προτιμάμε ομαλές, όσο το δυνατόν μικρότερης κλίσης, διαδρομές, καθώς οι ανηφόρες πάντα αυξάνουν την κατανάλωση. Το γεωγραφικό ανάγλυφο της Ελλάδας συχνά μας αναγκάζει να ανέβουμε μια μεγάλη ανηφόρα (και στη συνέχεια να κατέβουμε την αντίστοιχη κατηφόρα) για να φτάσουμε στον προορισμό μας. Αν, όμως, έχετε την επιλογή μιας ομαλότερης, ευθείας διαδρομής, επιλέξτε αυτή, αρκεί να μην είναι πολύ μεγαλύτερη η απόσταση που θα διανύσετε, χιλιομετρικά.

Για παράδειγμα, προτιμήστε μια σχετικά ευθεία διαδρομή των 100 Km στον αυτοκινητόδρομο σε σχέση με μια ορεινή/ημιορεινή διαδρομή των 60 Km από επαρχιακό δρόμο, για να φτάσετε στον ίδιο προορισμό. Θα φτάσετε πολύ πιο ξεκούραστα, στον ίδιο χρόνο και με την ίδια ή μικρότερη κατανάλωση!

6. Παράθυρα και κλιματισμός

Αλληλένδετα αυτά, καθώς επιδρούν στο “μικροκλίμα” του αυτοκινήτου αλλά και στην κατανάλωση ενέργειας. Τα ανοιχτά παράθυρα σε υψηλές ταχύτητες αυξάνουν την αεροδυναμική αντίσταση του οχήματος, άρα και την κατανάλωση. Σε χαμηλές ταχύτητες, ωστόσο, δε συμβαίνει αυτό και μπορείτε να δροσίζεστε χωρίς να χρησιμοποιείτε τον κλιματισμό που καταναλώνει ενέργεια. Επιπλέον, αν η εξωτερική θερμοκρασία είναι ικανοποιητική, κλείστε την “ανακύκλωση” και αφήστε τον φρέσκο αέρα να μπαίνει στο όχημά σας (π.χ. στον αυτοκινητόδρομο). Έτσι “γλιτώνετε” και πάλι την αυξημένη κατανάλωση λόγω χρήσης του κλιματισμού.

7. Βοηθήστε… με το πόδι, αν χρειάζεται!

Η συμβουλή αυτή απευθύνεται κυρίως στους κατόχους ηλεκτρικών πατινιών, φυσικά. Σε έντονες ανηφόρες που το πατίνι… ζορίζεται, ακόμα κι αν τελικά ξέρετε οτι θα σας “βγάλει”, βοηθήστε το σπρώχνοντας ελαφρώς με το πόδι σας. Θα ξεκουράσετε το μοτέρ και το ηλεκτρικό κύκλωμα και θα μειώσετε κατά πολύ την ενέργεια που χρειάζεται για να ανεβείτε την ανηφόρα!

8. Προσοχή στις ακραίες θερμοκρασίες

Γι’αυτές δε μπορείτε να κάνετε, ουσιαστικά, κάτι, απλώς έχετε υπ’όψιν σας πως οι ακραίες θερμοκρασίες μπορούν να μειώσουν αισθητά την αυτονομία του οχήματος. Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων δεν αποδίδουν στο 100% σε ακραίες συνθήκες, ιδίως στις χαμηλές θερμοκρασίες, κάτω των 5 βαθμών Κελσίου. Αν κάποια μέρα, λοιπόν, το ψύχος είναι δριμύ, να είστε προετοιμασμένοι για την πιθανότητα μικρότερης αυτονομίας.

Διαβάστε επίσης: Το 2020 θα είναι η χρονιά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων… αλλά, πως;

9. Αξιοποιήστε την ανάκτηση ενέργειας του οχήματος

Σχεδόν όλα τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν τη δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση (είτε με φυσικό τρόπο, είτε κατά το φρενάρισμα), μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική. Τα συστήματα αυτά είναι ενεργοποιημένα εξ’ορισμού, αν και συνήθως ο χρήστης μπορεί να αλλάξει την “έντασή” τους (Low-Medium-High). Μια “low” ρύθμιση σημαίνει πως το όχημα θα επιβραδύνει πιο ήπια και θα ανακτήσει λιγότερη ενέργεια, ενώ το αντίθετο ισχύει για το “high”. Η ρύθμιση εξαρτάται και από τις προτιμήσεις του χρήστη, αλλά και τις διαδρομές που ακολουθεί καθημερινά. Πειραματιστείτε με αυτές για να βρείτε ποιά σας ταιριάζει αλλά μη τις απενεργοποιείτε, αν σας δίνεται η δυνατότητα.

Όλες οι παραπάνω συμβουλές θα σας βοηθήσουν να αυξήσετε θεαματικά την αυτονομία του οχήματός σας, ειδικά αν προέρχεστε από συμβατικό όχημα και τώρα κάνετε τα πρώτα σας χιλιόμετρα με ένα ηλεκτρικό όχημα. Το ήπιο στυλ οδήγησης επιβραβεύεται έναντι του επιθετικού και η διαφορά στην κατανάλωση μπορεί να είναι… χαοτική! Καλές διαδρομές!

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.