Η πορεία προς την ηλεκτροκίνηση έχει ξεκινήσει και οι περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου την ακολουθούν, θέλοντας και μη. “Το 2020 θα είναι η χρονιά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων”, αναφέρουν δεκάδες δημοσιεύματα αυτές τις μέρες, λίγα 24ωρα πριν το τέλος του 2019. Πως, όμως, θα συμβεί αυτό;

Ο σκεπτικισμός όσον αφορά το ζήτημα είναι μεγάλος. Ναι, η ηλεκτροκίνηση έχει πολλά θετικά. Έχει όμως και αρνητικά, όπως τα έχουμε αναφέρει σε σχετικό μας video, σε μια επιφανειακή ανάλυση της νέας τεχνολογίας. Και μπορεί τα μειονεκτήματα διαρκώς να… μειώνονται, ενώ τα πλεονεκτήματα ισχυροποιούνται, όμως είναι γεγονός πως στην παρούσα φάση, η ζήτηση είναι μικρή. Και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, σε συνδυασμό με πολλά, μεγάλα κράτη, προσπαθούν ποικιλοτρόπως να αυξήσουν τεχνητά αυτή τη ζήτηση, πλημμυρίζοντας την αγορά με ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δίνοντας αρκετά κίνητρα για την απόκτησή τους.

Διάσταση απόψεων μεταξύ “κολοσσών”…

Σχεδόν €500 εκατομμύρια, για παράδειγμα, έχει κοστίσει μέχρι στιγμής στη Γαλλία η επιδότηση που προσφέρει τα τελευταία χρόνια για την αγορά ηλεκτρικών ή plug-in υβριδικών οχημάτων. Αντίστοιχα υψηλό είναι το κόστος και για τη Γερμανία, ενώ αναμένεται να αγγίξει τα €2,5 δις μέχρι το 2025. Ωστόσο, λίγοι είναι αυτοί που “πείθονται”. Οι υποδομές είναι ακόμα ανεπαρκείς, αν και οι σταθμοί φόρτισης θα αυξηθούν σημαντικά μέσα στα επόμενα 3 χρόνια. Τα οχήματα βενζίνης και diesel έχουν γίνει αρκετά “καθαρά” και οικονομικά, αλλά αυτό φαίνεται να μην αρκεί. Όχι για τους καταναλωτές, αλλά για τους οργανισμούς που απαιτούν κάθετη μείωση των εκπομπών ρύπων και της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων.

Και την ίδια στιγμή που η Τουρκία ανακοινώνει (δια του ίδιου του Ερντογάν) το πρώτο της -ηλεκτρικό- αυτοκίνητο, ο Ιάπωνας CEO της Honda, εμφανίζεται ιδιαίτερα επιφυλακτικός απέναντι στην ηλεκτροκίνηση, δηλώνοντας πως “είναι νωρίς” και πως “υπάρχουν αρκετοί περιορισμοί σε υποδομές και hardware (τεχνολογία)”. Δε μπορούμε να κλείσουμε τα αυτιά μας στα όσα λέει καθώς οι Ιάπωνες, αν και τμήμα του κόσμου πλέον τους βλέπει σαν “ξεπερασμένους” και “παραδοσιακούς”, δεν παύουν να είναι από τους πλέον ορθολογιστές όσον αφορά τη χρήση της τεχνολογίας. Αν o CEO της Honda θεωρεί πως η ηλεκτροκίνηση δεν είναι αρκετά ώριμη, δε μπορεί να το λέει τυχαία.

Στο VW group, όμως, τρίβουν τα χέρια τους. Ή, τουλάχιστον, έτσι φαίνεται. Η VW θα αγγίξει το ορόσημο του 1 εκ. πωλήσεων ηλεκτρικών πολύ νωρίτερα απ’ότι αναμενόταν, μέχρι το τέλος του 2023. Ταυτόχρονα, η BMW διαρκώς επιτίθεται (μέσω των social media) στην Tesla του Elon Musk, με αφορμή τη διάθεση 500.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων της, ήδη.

Τα ηλεκτρικά έρχονται… θέλοντας και μη

Και σα να μην έφταναν όλα αυτά για να περιπλέξουν την κατάσταση, οι πολυπόθητες επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών που ουσιαστικά είναι αυτές που ωθούν τις όποιες πωλήσεις αυτή τη στιγμή, έχουν αρχίσει να μειώνονται ή να καταργούνται, πριν καν ξεκινήσουν στην Ελλάδα! Ναι, είμαστε αρκετά χρόνια “πίσω” και τα μνημόνια μας έφεραν ακόμα πιο πίσω. Ενώ, λοιπόν, η κυβέρνηση ανακοινώνει κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών το 2020 στην Ελλάδα, στη Γαλλία ήδη συζητούν τη μείωση των επιδοτήσεων από το 2021, ενώ στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά EVs αυτή τη στιγμή, τα κίνητρα μειώθηκαν για πολλοστή φορά και θα είχαν καταργηθεί πλήρως, αν δε σημείωναν “βουτιά” οι πωλήσεις κάθε φορά που αυτό γινόταν.

Εν τέλει, το 2020 φαίνεται πως θα είναι η χρονιά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Πολλά δημοφιλή “σχήματα” όπως το Mini, το Corsa και το Fiat 500 θα αρχίσουν να πωλούνται σε αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις, κάτι που θα διευκολύνει τη διείσδυσή τους στην αγορά, ενώ ο “Δούρειος Ίππος” των ηλεκτρικών πατινιών επιτελεί το σκοπό του εξαιρετικά μέχρι τώρα, έχοντας εισάγει την ηλεκτροκίνηση στις ζωές μας. Παράλληλα, είναι εύλογο να ξεκινήσουμε από τα μικρά, ελαφριά αυτοκίνητα πόλης και σταδιακά να προχωρήσουμε στα ηλεκτρικά SUV και saloons, αφού οι απαιτήσεις σε αυτονομία είναι αρκετά διαφορετικές μεταξύ των κατηγοριών αυτών.

Πόσο θα κρατήσουν οι επιδοτήσεις;

Όμως, δεν είναι όλα ρόδινα. Είναι εμφανές πως η αγορά των ηλεκτρικών εξαρτάται σε τεράστιο βαθμό από τις κρατικές (και πάσης φύσεως) επιδοτήσεις, ενώ το κόστος επωμίζονται σε μεγάλο βαθμό και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, με επενδύσεις πολλών δις μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα. Χρήματα που προφανώς αντλούνται από άλλους τομείς, με “παραδοσιακά” εργοστάσια να κλείνουν και εργατικό δυναμικό να περικόπτεται. Ίσως το Dieselgate να επιτάχυνε τη διαδικασία “εξηλεκτρισμού”, ίσως αποφασίστηκε πως το ενδιάμεσο, μεταβατικό στάδιο των υβριδικών κράτησε αρκετά και πλέον πρέπει να περάσουμε γρήγορα στη νέα εποχή.

Αλλά ως πότε θα μένουν ανοιχτές οι “στρόφιγγες” της χρηματοδότησης και των επιδοτήσεων; Με αισιόδοξες προβλέψεις, χρειάζονται τουλάχιστον 10 χρόνια για να γίνουν mainstream τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και να καλύπτουν σε μεγάλο ποσοστό τις τωρινές ανάγκες των χρηστών. Θα φτάσουν… τα λεφτά; Ή μήπως απλά θα υποχρεωθούμε να μειώσουμε τις απαιτήσεις μας από ένα αυτοκίνητο και θα “τιμωρηθούν” με υπέρογκη φορολογία (και περιορισμό της κίνησής τους εντός πόλεων) τα οχήματα βενζίνης και diesel ώστε να μη μπορούμε, ρεαλιστικά, να τα προτιμήσουμε σε σχέση με ένα ηλεκτρικό; Ελπίζουμε πως δε θα επαληθευθούν αυτά τα σενάρια, αλλά το πιθανότερο είναι πως μόλις διαβάσατε τι θα συμβεί τα επόμενα χρόνια…

7 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Δημήτρη μη ξεχνάμε ότι έχει ήδη ανακοινωθεί από την τωρινή κυβέρνηση ότι από το 2021 αλλάζουν τα τέλη κυκλοφορίας (ή θα το προσπαθήσουν έστω) και το σενάριο ότι θα πληρώνουμε πολλά περισσότερα με σκοπό την αλλαγή του αυτοκινήτου που έχουμε με νέο ή την μετακίνηση με τα “άθλια” ΜΜΜ είναι πολύ κοντά απ’ όσο περιμένουμε…

    Δυστυχώς οι τιμές στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πάρα πολύ μεγάλες ως και διπλάσιες από το αντίστοιχο με βενζίνη, λίγο κοντά σε αυτές με πετρέλαιο ή αέριο.

    Επίσης δεν υπάρχουν μεταχειρισμένα τέτοια αυτοκίνητα που ίσως να είναι πιο οικονομικά σε τιμή.

    Τέλος, κάτι που θα πρέπει να βάλουμε στο μυαλό μας είναι η μπαταρίες τους.
    Πόσο αντέχουν, πόσες φορτίσεις, τι εγγύηση έχει, πόσο κοστίζει η αντικατάστασή της, που θα πρέπει να πας συνεργείο, θα συνεχίσει να περνάει ΚΤΕΟ;

    Είναι πολλά πράγματα που χρήζουν συζήτησης, ελέγχου αλλά και υποδομών.

    Στην Αθήνα, υπάρχουν αρκετοί σταθμοί φόρτισης και είναι αρκετά οικονομικοί, λίγο που το έψαξα, σε σχέση με βενζίνη, πετρέλαιο.

    Θα δείξει το πολύ κοντινό μέλλον τι θα γίνει, αλλά μας βλέπω τελευταία στιγμή να τρέχουμε να προλάβουμε τις εξελίξεις και να γίνουν μισές δουλειές και τελικά μόνο καλό δεν θα κάνει…

    • Δυστυχώς, έτσι είναι τα πράγματα Δημήτρη. Για τις μπαταρίες δεν ανησυχώ γιατί αντέχουν αρκετά χρόνια, πολλά περισσότερα απ’όσα θα κρατάει ο μέσος ιδιοκτήτης το όχημά του από εδώ και πέρα. Ας ξεχάσουμε την ιδιοκτησία αυτοκινήτων 15 ετών που είχαμε συνηθίσει… Ακόμα και στα μεταχειρισμένα, θα μπορείς εύκολα να ελέγξεις την κατάστασή της, πριν αγοράσεις. Αλλά το θέμα είναι πως απ’ότι φαίνεται θα ακριβύνουν τεχνητά τα παλαιότερα οχήματα, για να γίνουν πιο δελεαστικά τα σύγχρονα. Λάθος τακτική που όμως αποδίδει εν τέλει.

  2. […] Από το σύνολο των κατασκευαστών αυτοκινήτων αυτή τη στιγμή, οι Ιάπωνες είναι μάλλον οι μόνοι που εκφράζουν δυσαρέσκεια για την πορεία της αυτοκίνησης, στην παρούσα φάση. Και κυρίως οι κατασκευαστές που δεν έχουν εξηλεκτρίσει τη γκάμα τους σε μεγάλο βαθμό. Τώρα, ήρθε η σειρά της Subaru να εκφράσει τον προβληματισμό της για την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά, λίγο καιρό μετά τις αντίστοιχες δηλώσεις των υπευθύνων της Honda. […]

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here