Αρχική EVs Πως ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρικά λεωφορεία κατέληξε στην κινέζικη YUTONG

Πως ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρικά λεωφορεία κατέληξε στην κινέζικη YUTONG

yutong ηλεκτρικά λεωφορεία διαγωνισμός

Στην τελική ευθεία έχει μπει η προμήθεια για 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία θα εξοπλίσουν τους στόλους αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (ΟΣΥ και ΟΑΣΘ). Η σύμβαση υπεγράφη στις 3 Οκτωβρίου από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα και τον CEO Europe της «YUTONG BUS CO. LTD», Jack Li. Η πράξη αυτή ουσιαστικά ολοκλήρωσε μια διαδικασία που ξεκινήσε σχεδόν ακριβώς πριν 2 χρόνια και τώρα… περιμένουμε τα οχήματα.

Υπενθυμίζουμε οτι η σύμβαση αφορά 250 ηλεκτρικά λεωφορεία μήκους 12 μέτρων και ελάχιστης αυτονομίας 180 Km, φορτιστές αργής φόρτισης που θα τοποθετηθούν στα αμαξοστάσια και 7 κινητές μονάδες με σύστημα συσσωρευτή και ταχυφορτιστή, οι οποίες θα μπορούν να επαναφορτίζουν τα λεωφορεία, ακόμα κι αν βρίσκονται στους δρόμους, αν χρειαστεί. Επίσης, στη σύμβαση προβλέπεται συντήρηση των οχημάτων για ένα (1) έτος.

Ποια ήταν όμως η εξέλιξη του διαγωνισμού και πως καταλήξαμε στην YUTONG; Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε και αναρτήθηκε στις 8/10/2021, όπως φαίνεται και στη Διάυγεια, με προϋπολογισμό σχεδόν €384 εκ. (συμπεριλαμβανόμενου του ΦΠΑ). Η αρχική καταληκτική ημερομηνία ήταν η 8/11/2021. Προσφορές κατέθεσαν η κινέζικη YUTONG (DAMCO Energy A.E. – Όμιλος Κοπελούζου), η κινέζικη BYD (Πέτρος Πετρόπουλος Α.Ε.Β.Ε.) και η ισπανική Irizar (Όμιλος Επιχειρήσεων Σαρακάκη). Τον Ιούλιο του 2021 είχαμε την ευκαιρία να “ξεναγηθούμε” στο λεωφορείο της Irizar, παρούσας και της τότε ηγεσίας του Υπουργείου.

Το ηλεκτρικό λεωφορείο της Irizar

Εντός του 2022 υπήρξε “εμπλοκή” με την προσφορά της BYD. Ο φάκελός απορρίφθηκε ως ελλιπής αλλά τέθηκε επίσης και το ζήτημα αποκλεισμού της ως κινεζικής εταιρείας που δεν συμβάλλεται με την Ε.Ε., σύμφωνα με πληροφορίες. Η εταιρεία προχώρησε σε ένσταση στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, τον Νοέμβριο του 2022, χωρίς αποτέλεσμα. Να σημειωθεί οτι η BYD συμμετέχει και σε άλλο τμήμα του ίδιου διαγωνισμού, όπως και η YUTONG.

Προφανώς σε σύγκριση με τα μέσα του 2021, οι πληθωριστικές τάσεις αλλά και η εκτόξευση του κόστους σε πολλά αγαθά και πρώτες ύλες παγκοσμίως, θα οδηγούσε σε αναπροσαρμογή των τιμών, εάν οι εταιρείες υπέβαλαν εκ νέου προσφορές. Να σημειωθεί οτι, παρότι δεν γνωρίζουμε προφανώς τις προσφορές, τα οχήματα της Irizar θεωρούνται υψηλότερου κόστους από τα υπόλοιπα. Εν τέλει, οι δύο προσφορές που κρίθηκαν έγκυρες και έφτασαν μέχρι “τέλους” ήταν της YUTONG και της Irizar, με την πρώτη να επιλέγεται ως συμφερέστερη.

Το ηλεκτρικό λεωφορείο της BYD

Η επιλογή τέθηκε προς έγκριση από το Ελεγκτικό Συμβούλιο με τον φάκελο να κατατίθεται στις 21 Μαρτίου 2023. Ωστόσο η συζήτηση αναβλήθηκε (πράξη 133/2023) και ξεκίνησε εκ νέου μετά τις εκλογές της 21ης Μαΐου, σε δύο συνεδριάσεις, στις 23 και 30 Μαΐου. Εδώ συνεχίζεται το… serial με τα ηλεκτρικά λεωφορεία καθώς με τη 214/2023 πράξη του, το αρμόδιο για τον προσυμβατικό έλεγχο ΣΤ’ κλιμάκιο έκρινε κατά πλειοψηφία ότι «κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών του τμήματος 5 της προμήθειας […] για την επιλογή αναδόχου που θα αναλάβει την προμήθεια λεωφορείων και των παρελκομένων τους, με σκοπό την ανανέωση στόλου αστικών λεωφορείων για τις μείζονες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης».

Μεσολάβησαν οι εθνικές εκλογές και εν συνεχεία, λίγο πριν τα μέσα Ιουλίου, το Υπουργείο Μεταφορών ανακοίνωσε οτι το 7o τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την 1113/23 απόφασή του ανακάλεσε την 214/23 πράξη του ΣΤ΄ κλιμακίου και ενέκρινε το σχέδιο της σύμβασης που αφορά στην προμήθεια και συντήρηση των λεωφορείων.

Κάπως έτσι, λοιπόν, ο διαγωνισμός αυτός ολοκληρώθηκε και πλέον η YUTONG έχει 580 ημέρες από την υπογραφή της σύμβασης για να παραδώσει τα οχήματα και τους φορτιστές, προς χρήση. Αυτό σημαίνει οτι υπάρχει περιθώριο μέχρι την άνοιξη του 2025, τυπικά, αλλά άνευ απροόπτου, τα ηλεκτρικά λεωφορεία αναμένονται να βγουν στους δρόμους το καλοκαίρι του 2024.

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Συνάντηση του Υπουργείου Μεταφορών με τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών λεωφορείων

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.