Το ABS στα ηλεκτρικά ποδήλατα είναι ένα χαρακτηριστικό που βρίσκουμε συχνά, πλέον, ειδικά στα ακριβότερα μοντέλα. Μάλιστα, το έχουμε δοκιμάσει και οι ίδιοι, κατά τη διάρκεια των δοκιμών μας με τα e-bikes της Riese & Muller, στη Γερμανία. Είναι αρκετά αποδοτικό και σίγουρα αξίζει το επιπλέον κόστος, ενώ προσθέτει ελάχιστο βάρος και περιπλοκότητα στο ποδήλατο. Πόσο μειώνει, όμως, την απόσταση ακινητοποίησης, στην πράξη;

Το Swiss Touring Club (TCS) έκανε τις δικές του δοκιμές με e-bikes και e-cargo bikes. To γενικό συμπέρασμα, φυσικά, ήταν υπέρ της τεχνολογίας αυτής. Σε ολισθηρό οδόστρωμα, η απότομη εμπλοκή του εμπρός φρένου μπορεί να οδηγήσει σε πτώση. Το ABS ελέγχει διαρκώς την κίνηση του εμπρός τροχού σε συνδυασμό με την ταχύτητα του ποδηλάτου και αν αντιληφθεί “μπλοκάρισμα”, μειώνει την ισχύ πέδησης μέσα σε ms.

Η ενημέρωση μας ήρθε από την Blubrake, η οποία το 2018 παρουσίασε το πρώτο και μοναδικό σύστημα ABS για e-bikes που μπορεί να ενσωματωθεί πλήρως στο frame τους. Το σύστημα πλέον χρησιμοποιείται από πολλούς κατασκευαστές ποδηλάτων.

Αποτελέσματα δοκιμών

Επιστρέφοντας στις δοκιμές του TCS, χρησιμοποιήθηκαν ποδηλάτες με διαφορετικά επίπεδα εμπειρίας, σε διαφορετικά εδάφη και συνθήκες. Από τεχνικής σκοπιάς, τα e-bikes των δοκιμών είχαν 2ης γενιάς σύστημα μόνο στον εμπρός τροχό. Η δοκιμή “lift-off” του πίσω τροχού κατά το φρενάρισμα πανικού ήταν επιτυχής με το ABS. Ένα τυπικό σύστημα για e-bike συνήθως κοστίζει €300-500 επιπλέον.

abs ηλεκτρικά ποδήλατα e-bike cargo bike απόσταση ακινητοποίησης blubrake δοκιμή (5)

Οι σχετικά άπειροι ποδηλάτες είδαν την απόσταση ακινητοποίησής τους να μειώνεται κατά 10% με το ABS. Αυτό διότι χρησιμοποιούν με επιφύλαξη το εμπρός φρένο συνήθως. Με το σύστημα στον εμπρός τροχό, ένιωθαν αρκετή ασφάλεια ώστε να το πιέσουν περισσότερο και έτσι είχαν αποτελεσματικότερη πέδηση.

abs ηλεκτρικά ποδήλατα e-bike cargo bike απόσταση ακινητοποίησης blubrake δοκιμή (5)

Οι πιο έμπειροι είδαν μικρότερη διαφορά, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις, το ABS οδηγούσε σε μεγαλύτερη απόσταση ακινητοποίησης. Ενδεικτικά, η απόσταση ακινητοποίησης με e-MTB, με 30 Km/h σε χωμάτινη επιφάνεια ήταν 5,82m χωρίς και 6,57m με ABS της Bosch. Αυτό, ωστόσο, είναι η “μισή” αλήθεια. Εξαιρώντας την απόσταση ακινητοποίησης, το ABS ήταν ωφέλιμο καθώς προσέφερε μεγαλύτερο βαθμό ελέγχου του εμπρός και του πίσω μέρους του ποδηλάτου, ιδίως σε πολύ ολισθηρά εδάφη. Σε καλή άσφαλτο, τα e-bikes χωρίς ABS απέδωσαν καλύτερα, στα χέρια έμπειρων αναβατών.

Αισθητά μεγαλύτερο όφελος παρατηρήθηκε στα cargo bikes, τα οποία είναι βαρύτερα και απαιτητικότερα στην οδήγηση. Οι δοκιμές έδειξαν οτι ανεξαρτήτως επιπέδου αναβάτη, το ABS βοήθησε σημαντικά. Όχι στην απόσταση ακινητοποίησης (4,35m με ABS, 4,02m χωρίς ABS, με φορτίο 50 Kg και ταχύτητα 25 Km/h), αλλά στον έλεγχο του οχήματος και ιδίως του εμπρός μέρους.

Εν τέλει, το TCS καταλήγει στα παρακάτω:

  • Συστήνεται το ABS για κίνηση σε δρόμους με άλλα μηχανοκίνητα οχήματα και ειδικά για άπειρους αναβάτες.
  • Τα πλεονεκτήματα του διακρίνονται κυρίως σε ολισθηρές επιφάνειες και ειδικά στο χιόνι.
  • Για τα cargo bikes, το μεγαλύτερο όφελος είναι η αίσθηση ασφάλειας που εμπνέει στον αναβάτη, αν και η απόσταση ακινητοποίησης δεν αλλάζει ιδιαίτερα.
  • Τα συστήματα των Bosch και Blubrake αποδίδουν παρόμοια.

Γιάννης Τσομπάνογλου

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

BiTrike, ένα ελληνικό ηλεκτρικό τρίκυκλο με εντυπωσιακή ανάρτηση!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.