Το έχουμε δει σε πολλά videos online, το έχουμε βιώσει σχεδόν όλοι όσοι οδηγούμε ηλεκτρικά πατίνια, έστω και “αναίμακτα”, ενώ έχουμε κάνει ειδική μνεία σε αυτό, τόσο στο μεγάλο μας αφιέρωμα “Οδική ασφάλεια με πατίνι”, όσο και σε κάθε ευκαιρία που μας δίνεται. Η πιο συνηθισμένη “πτώση” με πατίνι είναι σε εγκάρσιες ανωμαλίες του δρόμου (λακκούβες, πεζούλια, σαμαράκια κ.λπ.) και το πιο επίφοβο σημείου τραυματισμού είναι το κεφάλι του αναβάτη. Αυτό συμβαίνει κυρίως εξ’αιτίας των μικρών τροχών ενός πατινιού (συνήθως μεταξύ 8-11″) αλλά και της όρθιας στάσης του αναβάτη. Τώρα, έρχεται μια νέα έρευνα με τη βοήθεια προσομοιωτής, από το Imperial College London να επιβεβαιώσει τα παραπάνω.
Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι χρήσιμα, κυρίως γιατί προσφέρουν πληροφορίες για το ιδανικό μέγεθος των τροχών αλλά και το μέγεθος της εγκάρσιας ανωμαλίας που μπορεί να οδηγήσει σε πτώση. Επιπλέον, εξαιρετικά σημαντικά είναι τα δεδομένα που αφορούν το ποιο σημείο του κεφαλιού είναι πιθανότερο να πληγεί σε μια πτώση.
Τα σενάρια της προσομοίωσης
Ο προσομοιωτής που χρησιμοποίησαν οι ερευνητές ήταν σε επίπεδο software, προφανώς. Εξομοίωσαν 186 πτώσεις με διάφορες παραμέτρους, ενώ το πατίνι ήταν το Lime Gen 3. Με αναβάτρια βάρους 50 Kg και ύψους 1,5m (5th percentile), με αναβάτη 76 Kg και 1,7m (50th percentile) και με αναβάτη 101 Kg και 1,5m (95th percentile). Τα “μοντέλα” δεν φορούσαν κράνος και το πατίνι τους είχε τροχούς 10″. Η εξομοίωση έγινε σε 5 διαφορετικές ταχύτητες (10, 15, 20, 25 και 30 Km/h) και σε 12 διαφορετικά μεγέθη λακκούβας.
Το GetElectric.gr ήρθε σε επαφή με την ερευνητική ομάδα του Imperial College London και έχουμε στη διαθεσή μας το πλήρες paper. Έτσι, θα εστιάσουμε στα σημαντικότερα δεδομένα και συμπεράσματα, μαζί με κάποιες εικόνες/πίνακες.
Η μείωση της ταχύτητας από τα 30 Km/h στα 20 Km/h δυστυχώς δεν οδηγεί σε σημαντικά μειωμένη πιθανότατα τραυματισμού στο κεφάλι (κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις). Ακόμα και σε χαμηλότερες ταχύτητες, λοιπόν, το κράνος είναι απαραίτητο. Επίσης, από την ταχύτητα του πατινιού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η γωνία πρόσκρουσης του κεφαλιού του αναβάτη στο έδαφος. Όσο αυξάνεται η ταχύτητα, τόσο μειώνεται η γωνία πρόσκρουσης. Σε κάθε περίπτωση, όλες οι προσομοιώσεις δείχνουν οτι κάποιο από τα γόνατα είναι το πρώτο σημείο επαφής με το έδαφος.
Άλλο ένα ενδιαφέρον δεδομένο αφορά την δύναμη πρόσκρουσης με το έδαφος. Παρ’ότι θα περιμέναμε πως η μεγαλύτερη μάζα του 3ου “αναβάτη” (101 Kg) θα είχε ως αποτέλεσμα μεγαλύτερη ισχύ πρόσκρουσης, αυτό δεν συνέβη. Ο άντρας των 76 Kg είχε την μεγαλύτερη ισχύ πρόσκρουσης με το έδαφος, όπως και την μεγαλύτερη ταχύτητα πρόσκρουσης. Ο βαρύς άντρας είχε μικρότερη ισχύ και ταχύτητα πρόσκρουσης ακόμα και σε σχέση με την γυναίκα των 50 Kg!
Κράνος και λακκούβες
Επίσης, τα δεδομένα από την πρόσκρουση με το κεφάλι στο έδαφος δείχνουν οτι χρειάζεται full-face κράνος για πλήρη προστασία. Στο 44% των περιπτώσεων το χτύπημα ήταν στο πρόσωπο, ενώ στο 56% ήταν στο μέτωπο ή στο υπόλοιπο μέρος του κεφαλιού. Έτσι, ένα open-face κράνος ίσως σας γλιτώσει από ένα σοβαρό τραυματισμού, αλλά δεν θα προστατεύσει μάτια, μύτη, γνάθους κ.λπ.
Όσον αφορά τις λακκούβες, με βάθος 3cm δεν παρατηρήθηκε καμία πτώση. Βέβαια, οι τροχοί των 10″ βοήθησαν σε αυτό. Με τροχούς 8″, ίσως να άλλαζαν τα δεδομένα. Λακκούβες βάθους 6 και 9 cm οδήγησαν σε πτώση περίπου στο 65 και 75% των περιπτώσεων, αντίστοιχα. Το άκρως εντυπωσιακό είναι οτι το ποσοστό πτώσης αυξάνεται σημαντικά όσο μειώνεται η ταχύτητα του πατινιού! Στα 10 και τα 15 Km/h έχουμε 100% ποσοστό πτώσης, ενώ στα 20 Km/h έχουμε 75%. Στα 25 και τα 30 Km/h, όμως, το ποσοστό πτώσης μειώνεται στο 50% και στην περίπτωση του άντρα των 101 Kg, μειώνεται στο 25% και μέχρι το 0%!
Επίσης, το πλάτος της λακκούβας παίζει επίσης ρόλο, όπως και το βάθος της. Λακκούβες με πλάτος 20-40cm αποδείχθηκαν πιο επικίνδυνες από τις πιο φαρδιές λακκούβες. Αυτό είναι λογικό καθώς σε μια λακκούβα μικρού μήκους, ο εμπρός τροχός βρίσκεται σε πορεία καθόδου τη στιγμή που θα προσκρούσει στο κάθετο “εμπόδιο”, με αποτέλεσμα την ανατροπή. Αν έχει ήδη αγγίξει και σταθεροποιηθεί στο έδαφος, τότε ίσως καταφέρει να ανέβει το “σκαλοπάτι” με ασφάλεια.
Φυσικά, η έρευνα έχει αρκετές παραμέτρους που δεν συνυπολογίστηκαν, οπότε τα αποτελέσματα δεν αντικατοπτρίζουν 100% τις πραγματικές συνθήκες. Για παράδειγμα, δεν συνυπολογίστηκε η ενστικτώδης αντίδραση του αναβάτη που θα τείνει τα χέρια του προς το έδαφος για να μην χτυπήσει το κεφάλι του, ή οτι ίσως γυρίσει το κεφάλι του στο πλάι για να γλιτώσει ένα χτύπημα στο πρόσωπο. Ακόμα και έτσι, όμως, τα δεδομένα είναι πολύ σημαντικά και δείχνουν τι πρέπει να προσέχουμε. Άξιο αναφοράς το οτι λακκούβες βάθους μικρότερου των 5cm στο UK δεν θεωρούνται άξιες για “επείγουσα επιδιόρθωση” στους δρόμους. Όμως ένα τέτοιο βάθος είναι αρκετά επικίνδυνο για τα ηλεκτρικά πατίνια…
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
Διεξήχθη το 1ο σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης με μέσα μικροκινητικότητας
Πηγή: 1, 2, Imperial College London, Dyson School of Design Engineering
Title: Computational prediction of head-ground impact kinematics in e-scooter falls