Μέσα από τις σελίδες μας σας έχουμε παρουσιάσει πολλά ηλεκτρικά οχήματα μέχρι στιγμής… ήρθε η ώρα και για το πρώτο μας ηλεκτρικό σκούτερ, μια κατηγορία δίκυκλων που θα γίνουν πολύ δημοφιλή τα επόμενα χρόνια στους δρόμους μας, αντικαθιστώντας τα συμβατικά “παπιά” και σκούτερ βενζίνης. Τα πλεονεκτήματά τους, πολλά, όπως ο σχεδόν μηδενικός θόρυβος, η “ακαριαία” απόδοση από στάση με υψηλή ροπή και οι τεχνολογίες που φέρουν, οι οποίες δεν βρίσκονται στα συμβατικά σκούτερ. Γνωρίστε το Daytona Electric e-Viball 125!

Να σημειώσουμε πως ένας από τους λόγους για τους οποίους τα ηλεκτρικά σκούτερ είναι “hot” αυτή τη στιγμή, είναι η ισοδυναμία των αδειών οδήγησης. Αυτό σημαίνει πως μπορείτε να οδηγήσετε, πλέον, ένα “50άρι” ή “125άρι” με το δίπλωμα αυτοκινήτου σας, χωρίς καμία άλλη ενέργεια, υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Δείτε τι λέει ο νέος Νόμος εδώ.

Κατασκευή και εμφάνιση

Το e-Viball 125 έρχεται σε 6 διαφορετικούς χρωματικούς συνδυασμούς (Μαύρο ματ, Φυστικί, Άσπρο, Κόκκινο, Γκρι) και με δερμάτινη σελα διαφορετικών χρωμάτων. Όπως μπορείτε να δείτε, είχαμε στη διάθεσή μας ένα γκρι σκούτερ με κόκκινη σέλα. Εξωτερικά έχει μοντέρνο σχεδιασμό και ξεχωρίζουν τα projector φώτα στο εμπρός μέρος αλλά και το LED πίσω φως. Το μεταξόνιό του είναι 126cm και το βάρος του αγγίζει τα 120 Kg, ένα καλό νούμερο για την κατηγορία.

Το… έμπειρο μάτι θα διαπιστώσει αμέσως την απουσία εξάτμισης και τον ιμάντα της Continental που μεταφέρει την κίνηση από τον ηλεκτροκινητήρα στον πίσω τροχό. Ναι, το μοτέρ βρίσκεται στο κέντρο, χαμηλά και όχι στον τροχό. Αυτό βοηθάει στο καλύτερο “ζύγισμα” με το κέντρο βάρους να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο κάτω από τον αναβάτη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Ο ιμάντας παράγει έναν μικρό θόρυβο κατά τη λειτουργία, αλλά σε καμία περίπτωση ενοχλητικό. Σε κάθε περίπτωση, το e-Viball 125 είναι μακράν πιο “αθόρυβο” σε σχέση με οποιοδήποτε σύγχρονο βενζινοκίνητο σκούτερ.

Τα πλαστικά που βρίσκονται… παντού έχουν αποδεκτή ποιότητα και φινίρισμα. Φυσικά, οι κακοί δρόμοι της Ελλάδας θα τα κάνουν σύντομα να τρίζουν, κάτι που δεν μπορείτε να αποφύγετε με κανένα σκούτερ. Τέλος, ένα μικρό φέρινγκ, σκούρο φιμέ, βοηθά στην εκτροπή του αέρα σε υψηλές ταχύτητες.

Κινητήρας και επιδόσεις

Το σημαντικότερο αυτή τη στιγμή για τα ηλεκτρικά σκούτερ είναι να αντιληφθεί το κοινό τις επιδόσεις τους. Σε σχέση με ένα τυπικό, θερμικό 125, το e-Viball έχει σχετικά μικρή ισχύ, στα 3 kW (3,2 kW peak). Το αντίστοιχο θερμικό μπορεί να έχει περί τα 7-8 kW. Ωστόσο, αυτή η διαφορά φαίνεται κυρίως στην τελική ταχύτητα και όχι τόσο στην τυπική χρήση εντός πόλης. Εκεί που το θερμικό έχει 1-1,5 Kg ροπής, το ηλεκτρικό της Daytona Electric έχει… 4,5 Kg (στον τροχό)! Έτσι, η επιτάχυνση είναι άμεση και ειδικά το 0-40 Km/h είναι εντυπωσιακό. Το θερμικό θα πάρει το… αίμα του πίσω σε υψηλές ταχύτητες, όπου η ισχύς παίζει ρόλο. Το e-Viball 125 έχει τελική περίπου 75-80 Km/h, πλήρως φορτισμένο. Δεν είναι ένα σκούτερ για να πάτε… ταξίδι, λοιπόν, αλλά φτιάχτηκε κυρίως για χρήση εντός πόλης. 

Φυσικά, όπως σε κάθε ηλεκτρικό όχημα, η απόδοση μειώνεται ελαφρώς, όσο η μπαταρία αδειάζει. Έτσι, η τελική του e-Viball 125 θα πέσει στα 60 Km/h περίπου όταν η μπαταρία βρεθεί κάτω από το 15%. Όσον αφορά τις κλίσεις που μπορεί να ανέβει, η εταιρεία αναφέρει έως και 23%, εκκινώντας από στάση, πλήρως φορτωμένο. Το δοκιμάσαμε σε μερικές από τις πιο δύσκολες ανηφόρες της Αθήνας. Μονοκάβαλο (80 Kg αναβάτης), το σκούτερ μπορεί να ανέβει με 30 Km/h άνετα ακόμα και στις μεγαλύτερες κλίσεις που θα συναντήσετε. Δικάβαλο, βέβαια, θα ζοριστεί λίγο περισσότερο. Με τη μπαταρία κοντά στο 10-15%, η ταχύτητά του σε αυτές τις πολύ μεγάλες κλίσεις έπεσε στα 10-15 Km/h, μονοκάβαλο και πάλι.

Modes λειτουργίας

Υπάρχουν δύο διαθέσιμες “ταχύτητες” μέσω ενός διακόπτη πάνω στο τιμόνι. Στο Mode 1, το σκούτερ αποδίδει λιγότερη ισχύ και πιάνει έως και 50 Km/h, περίπου. Ιδανικό για διατήρηση ενέργειας και για πιο ομαλή επιτάχυνση, μέσα σε έντονο μποτιλιάρισμα ή σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας. Στο Mode 2 αποδίδεται η πλήρης ισχύς, ενώ μπορείτε να αλλάξετε Mode εν κινήσει. 

Μπαταρίες και φόρτιση

Το άλλο χαρακτηριστικό που είναι σημαντικό σε ένα ηλεκτρικό, είναι η αυτονομία του. Κάτω από τη σέλα του e-Viball 125 βρίσκονται δύο μπαταρίες των 61,2V. Έχουν χωρητικότητα 28,6Ah έκαστη, δίνοντας ένα σύνολο 57,2Ah. Ζυγίζουν 12 Kg έκαστη οπότε αποτελούν το 20% του βάρους του σκούτερ. Είναι αφαιρούμενες απλώς βγάζοντας το φις τους και σηκώνοντάς τες μέσω του πλαστικού χερουλιού. Έτσι, μπορείτε να τις πάρετε μαζί σας για φόρτιση στο σπίτι, στο γραφείο, οπουδήποτε θέλετε. Βέβαια, μπορείτε να τις επαναφορτίσετε και πάνω στο σκούτερ, με την υποδοχή φόρτισης να βρίσκεται στα πόδια του αναβάτη. Επίσης, μπορείτε να πάρετε μαζί σας για φόρτιση μόνο την μια, αφήνοντας την άλλη να τροφοδοτεί το σκούτερ ή αν θέλετε να το χρησιμοποιήσετε εν τω μεταξύ.

Ο φορτιστής χωράει ίσα-ίσα κάτω από τη σέλα, είναι ογκώδης, με παθητική αλλά και ενεργητική ψύξη (ανεμιστηράκι). Μπορεί να φορτίζει μόνο μια μπαταρία ανά πάσα στιγμή, ενώ κάθε τόσο ενεργοποιείται το ανεμιστηράκι του, οπότε σίγουρα δεν είναι αθόρυβος. Τον “μετρήσαμε” στα 540W (peak) περίπου, ενώ θέλει 3,5-4 ώρες για να φορτίσει πλήρως τη μια μπαταρία. Όσο για την κατανάλωση, μετρήσαμε περίπου 1,8kWh για την κάθε μπαταρία, σύνολο 3,6kWh, χωρίς όμως να τις έχουμε αδειάσει τελείως. 

Αυτονομία

Πάμε και στο σημαντικότερο όλων, την αυτονομία. Η εταιρεία ανακοινώνει έως 108 Km υπό προϋποθέσεις. Εμείς κάναμε μια δοκιμή με ήπια οδήγηση, μεταξύ Mode 1 και 2 και μια με πιο επιθετική οδήγηση και αρκετά χιλιόμετρα στην τελική ταχύτητα του σκούτερ, στον αυτοκινητόδρομο. Στην πρώτη περίπτωση πετύχαμε 100-110 Km αυτονομίας ενώ στην δεύτερη, πιο ρεαλιστική για τον τυπικό Έλληνα αναβάτη, πετύχαμε 70-75 Km. Δεν αφήσαμε τις μπαταρίες να εξαντληθούν τελείως, τόσο επειδή δεν κάνει καλό στη μακροζωία τους, όσο και διότι από κάποιο επίπεδο φόρτισης και κάτω (10%), το σκούτερ δεν μπορούσε να ανέβει ικανοποιητικά σε πολύ μεγάλες κλίσεις. Έτσι, αποφασίσαμε πως κάπου εκεί θα χρειαστεί επαναφόρτιση. Στην πράξη, βέβαια, ακόμα και στο 10% της μπαταρίας μπορείτε να κινείστε με άνεση με 50 Km/h σε ευθεία και με 30+ Km/h σε μικρές ανηφόρες. Οπότε, μπορείτε να προσθέσετε ένα 5% αυτονομίας ακόμα, στα παραπάνω νούμερα, αν θέλετε.

Κόστος χρήσης και συντήρησης

Η εταιρεία ανακοινώνει κατανάλωση 4,1 kWh/100 Km/h. Όπως καταλαβαίνετε, το νούμερο αυτό επιτυγχάνεται με ήπια οδήγηση, ενώ αυξάνεται περίπου στις 6 kWh/100 Km/h στο δεύτερο σενάριο που εφαρμόσαμε. Στο χειρότερο δυνατό σενάριο, με κόστος €0,2/kWh (ημερήσια χρέωση, μαζί με τις επιπλέον χρεώσεις), έχουμε €1,2/100 Km/h, σχεδόν το μισό ή και λιγότερο από το μισό σε σχέση με οποιοδήποτε θερμικό σκούτερ της αγοράς. Με νυχτερινό ρεύμα και ήπια οδήγηση, μιλάμε για… €0,4/100 Km/h. Προφανώς δεν θα κάνετε έτσι “απόσβεση” της αγοράς, αλλά αν τώρα ψάχνετε για αγορά σκούτερ, για χρήση εντός πόλης, το ηλεκτρικό είναι σαφώς πιο συμφέρον.

Ειδικά αν αναλογιστούμε για την μηδενική συντήρηση μοτέρ και μπαταριών, σε σχέση με ένα θερμικό. Τα μόνα που χρειάζονται έλεγχο/συντήρηση είναι λάστιχα, φρένα, ιμάντας. Τα τακάκια κοστίζουν €18 μπρος-πίσω και ο ιμάντας €38. Σε βάθος χρόνου, λοιπόν, θα γλιτώσετε χρήματα σε σχέση με ένα σκούτερ βενζίνης.

Ανάρτηση, φρένα, κύλιση

Αφού μιλήσαμε για την ηλεκτροκίνηση, πάμε και στα συμβατικά εξαρτήματα. Το e-Viball 125 “πατάει” σε τροχούς 14″ με λάστιχα της CST, τα οποία αποδείχθηκαν αρκετά καλά σε πρόσφυση, σε στεγνό και βρεγμένο, τουλάχιστον όσον είναι φρέσκα. Συγκεκριμένα, είναι 80/90-14 εμπρός και 90/90-14 πίσω. Μπροστά έχουμε τηλεσκοπικό πιρούνι με διαδρομή 90mm, το οποίο μερικές φορές αισθανθήκαμε να “κοπανάει”. Πίσω έχουμε διπλή ανάρτηση με διαδρομή 71mm και δυνατότητα ρύθμισης προφόρτισης. Πρόκειται για “βασικά” συστήματα αναρτήσεων που θα σας βοηθήσουν να περνάτε τις λακκούβες σχετικά ξεκούραστα.

Από πλευράς πέδησης έχουμε υδραυλικά δισκόφρενα 220mm και 200mm πίσω με διπίστονες δαγκάνες και CBS. Το CBS σημαίνει οτι ακόμα κι αν πατήσετε τη μια μανέτα, ενεργοποιούνται και τα δύο φρένα (σε ένα βαθμό). Έτσι μειώνεται η πιθανότητα μπλοκαρίσματος του ενός τροχού και βελτιώνεται η κατανομή πέδησης. Στην πράξη τα φρένα μας ικανοποίησαν, αν και προφανώς δεν φτιάχτηκαν για σπορ οδήγηση.

Καντράν και φώτα

Όπως προαναφέραμε, το e-Viball 125 έχει LED φώτα εμπρός και πίσω, με δύο προτζέκτορες εμπρός. Η δέσμη της χαμηλής σκάλας είναι αρκετά καλή και η ισχύς της επαρκής για σκοτεινούς δρόμους. Η μεγάλη σκάλα ουσιαστικά εστιάζει στο κέντρο της λωρίδας σας και λίγο πιο ψηλά από την μικρή. Δε θα κάνει τη “νύχτα, μέρα”, αλλά βοηθάει στην ορατότητα, το βράδυ, σε ένα σκοτεινό δρόμο. Να σημειωθεί οτι υπάρχει σκανδάλη για εύκολο “σινιάλο” στο αριστερό χέρι. Τα φλας είναι επίσης LED και ο ήχος που τα συνοδεύει είναι αρκετά ισχύρος ώστε να μην τα ξεχνάτε αναμμένα. Το πίσω φως δεν μας άφησε παραπονεμένους.

Το καντράν παρέχει πολλές πληροφορίες και έχει λευκά ή κίτρινα ψηφία, ανάλογα με το αν είναι μέρα ή νύχτα. Τα μεγαλύτερα ψηφία δείχνουν την ταχύτητα, ενώ μπορείτε επίσης να δείτε τη στάθμη της κάθε μπαταρίες, το trip, την θερμοκρασία περιβάλλοντος, το Mode λειτουργίας, την ώρα και το “σήμα” GPS και GPRS που πιάνει το εσωτερικό σύστημα συνδεσιμότητας του σκούτερ. Το μειονέκτημα του καντράν είναι πως αντανακλά έντονα το φως υπό ήλιο, με αποτέλεσμα να είναι δυσανάγνωστο την ημέρα.

Λοιπές λειτουργίες και βοηθήματα

Μπορεί να τα θεωρείτε ήσσονος σημασίας, αλλά τελικά είναι πολύ σημαντικά! Ξεκινάμε με το keyless entry, που βρήκαμε εξαιρετικά χρήσιμο. Το τηλεχειριστήριο που παίρνετε μαζί με το e-Viball 125 έχει τρία πλήκτρα. Κλείδωμα, ξεκλείδωμα και εύρεση σκούτερ. Πρακτικά, απλώς θα το… ξεχάσετε μέσα στο τσαντάκι ή την τσέπη σας, αφού το keyless entry το καθιστά αχρείαστο.

Όταν πλησιάσετε σε απόσταση 1,5m από το σκούτερ, το keyfob αναγνωρίζεται αυτόματα. Έπειτα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον περιστροφικό διακόπτη για να ξεκλειδώσετε το τιμόνι, να “βάλετε μπροστά” ή να ξεκλειδώσετε τη σέλα. Αντίστοιχα, τον γυρνάτε στη θέση κλειδώματος και φεύγετε, χωρίς να πατήσετε το κουμπί στο remote. Πραγματικά ένα από τα χαρακτηριστικά που απολαύσαμε περισσότερο στο σκούτερ. Αν προσπαθήσει κάποιος να κάνει τα παραπάνω χωρίς το remote, θα ενεργοποιηθεί ο συναγερμός, ο οποίος είναι και κραδασμικός.

Στη συνέχεια, έχουμε το Cruise Control. Ένα χαρακτηριστικό πολύ εύκολο να ενσωματωθεί σε κάθε ηλεκτρικό όχημα, χάρη στην απουσία “πεταλούδας” και μηχανικού γκαζιού. Αναπτύσσετε την ταχύτητα που θέλετε και απλώς πατάτε το κουμπί του CC στο αριστερό χέρι. Το σκούτερ θα διατηρήσει την ίδια ταχύτητα, αυτόματα. Τραβώντας ελαφρά οποιαδήποτε μανέτα ή “ανοίγοντας” λίγο το γκάζι, το CC απενεργοποιείται αμέσως.

Τέλος, το σύστημα εντοπισμού του σκούτερ μέσω GPS. Ένας δέκτης GPS μαζί με κάρτα SIM (δεδομένων) εξασφαλίζουν τη συνδεσιμότητά του, αρκεί να βρίσκεται σε περιοχή κάλυψης. Πρέπει να εγκαταστήσετε στο κινητό σας το σχετικό app και στη συνέχεια θα “βλέπετε” το σκούτερ σας στο χάρτη ανά πάσα στιγμή, αλλά και γενικά θα μπορείτε να το “διαχειρίζεστε” πιο εύκολα.

Διαθέσιμοι χώροι και μεταφορά φορτίου

Από πλευράς χώρων, δεν έχουμε πολλά πράγματα. Μια μικρή, ανοιχτή θήκη μπροστά από το δεξί σας γόνατο και μια μικρότερη στο αριστερό, με πορτάκι, το οποίο συχνά πιέζαμε κατά λάθος με το γόνατο σε πολλές περιπτώσεις. Στην αριστερή “κρύβεται” και μια USB θύρα για να φορτίζετε το κινητό σας. Υπάρχει, επίσης, ένα γάντζος κεντρικά, για σακούλες κ.λπ. Κάτω από τη σέλα ο διαθέσιμος χώρος είναι μικρός, ίσα-ίσα για τον φορτιστή και τα χαρτιά του σκούτερ, αλλά και κάποια μικροεργαλεία που παίρνετε δώρο μαζί του. Σίγουρα δεν χωράει κανενός τύπου κράνος, ενώ μπορείτε να κερδίσετε λίγο χώρο για μικροαντικείμενα αν κυκλοφορείτε με τη μια μπαταρία. Τέλος, υπάρχει και μια σχάρα στο πίσω μέρος για τη μεταφορά φορτίου.

Συμπέρασμα

Το Daytona Electric e-Viball 125 είναι μια εξαιρετική επιλογή για τις μετακινήσεις εντός πόλης, επιτρέποντας και μικρές “αποδράσεις” στα προάστια. Η τιμή του είναι αρκετά δελεαστική, στα €2.512 με την επιδότηση του Κινούμαι Ηλεκτρικά και στα €2.112 αν αποσύρετε ταυτόχρονα το παλιό σας δίκυκλο. Είναι απολαυστικό εντός πόλης με πολύ καλές επιταχύνσεις, απουσία θορύβου και έξυπνες λειτουργίες που σίγουρα θα βρείτε χρήσιμες. Για όσους, λοιπόν, δεν χρειάζονται ένα σκούτερ που να… αλλάζει Νομούς αλλά για τυπική αστική χρήση, είναι μια σαφώς πιο ελκυστική επιλογή σε σχέση με ένα σκούτερ βενζίνης.

Ευχαριστούμε την Daytona Electric (Γκοργκόλης Α.Ε.) για την παραχώρηση του e-Viball 125 της δοκιμής. Πληροφορίες γι’αυτό θα βρείτε εδώ.

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Μετά από 10 μήνες κυκλοφορία οι μπαταρίες είναι στης τρεις γραμμές και το σκούτερ σβηνη ενώ έχει μπαταρία το κοντρόλ δηχνη δύο γραμμές και σβηνη.η αυτονομία είναι 40χλμ η κάθε μπαταρία όχι παραπάνω να τα γράφω με αυτά.

  2. πολλά προβλήματα και με τις μπαταρίες που χρειάζεται κάθε 1500 χιλιόμετρα να τις στέλνω στα Τρίκαλα για να τις ρυθμίζουν και η όλοι διαδικασία να κοστίζει στα μεταφορικά τουλάχιστον ακόμα, οι μπαταρίες είναι στην εγγύηση ακόμα αλλά και στον χρόνο που χρειάζεται κάπου 12-13 ημέρες με το πήγαινε έλα αλλά και στο keyless entry που έχει ξερυθμιστεί το ένα τηλεχειριστήριο και το άλλο είναι με κάμποσες διακοπές και ακόμα δεν έχω κάνει 10000 χιλιόμετρα, Δεν μπορώ να σκεφτώ τι θα γίνει πιο μετα

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.