Όπως πολλάκις έχουμε αναφέρει, μετά την “έκρηξη” της αγοράς ενοικίασης και διαμοιρασμού ηλεκτρικών πατινιών, με τις περισσότερες εταιρείες να πασχίζουν για κερδοφορία (αλλά χωρίς να το επιτυγχάνουν), ήταν μοιραίο πως θα ερχόταν και η στιγμή της “εκκαθάρισης”. Η ζήτηση για ηλεκτρικά πατίνια παραμένει ισχυρή αλλά οι “παίκτες” έγιναν πολλοί και η αγορά δε μπορεί να τους υποστηρίξει, με αποτέλεσμα να οδηγηθούν σε συγχωνεύσεις ή… εξάλειψη.

Σε επιβεβαίωση των ανωτέρω, λοιπόν, η γνωστή Bird, η οποία εδρεύει σε Santa Monica (στις ΗΠΑ) και Βερολίνο (στην Ευρώπη), ανακοίνωσε την εξαγορά της γερμανικής Circ (πρώην Flash), με το τίμημα να παραμένει άγνωστο. Η Bird κατάφερε πρόσφατα να συγκεντρώσει επιπλέον $75 εκ. σε χρηματοδότηση, φθάνοντας συνολικά τα $350 εκ.

Οι 300 εργαζόμενοι της Circ θα προστεθούν σε αυτούς της Bird και ο ιδρυτής/CEO της εταιρείας, Travis VanderZanden, δήλωσε: “Είμαστε ενθουσιασμένοι για την απόκτηση της Circ, η οποία είναι ο ξεκάθαρος ηγέτης της αγοράς στην Ευρώπη. Μας αρέσει το ότι εστιάζουν στις πόλεις και στην κερδοφορία έναντι της ανάπτυξης, κάτι που αρχίσαμε να εφαρμόζουμε και εμείς περίπου πριν από 1 χρόνο, ώστε να προσφέρουμε τα πλέον ισχυρά οικονομικά μεγέθη και τα πλέον ανθεκτικά, custom οχήματα σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη εταιρεία αυτή τη στιγμή”.

Πως η Circ οδηγήθηκε στη συγχώνευση

Πριν την εξαγορά η Circ αντιμετώπιζε πρόβλημα βιωσιμότητας, παρά τη συγκέντρωση €55 εκ. χρηματοδότησης τον Ιανουάριο του 2019. Η startup αναγκάστηκε να απολύσει 50 υπαλλήλους της (10% του δυναμικού της) τον περασμένο Νοέμβριο, σε μια προσπάθεια αναδιοργάνωσης και επίτευξης κερδοφορίας. Λίγο πριν από τις απολύσεις, η Circ είχε κάνει τη μετάβαση σε εναλλάξιμες μπαταρίες για τα πατίνια της, κάτι που, όπως όλα δείχνουν, θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι παίκτες της αγοράς.

Η Circ, σύμφωνα με τους επικεφαλής της, ανάμενε κερδοφορία μέσα στο 2020, έχοντας ήδη καταγράψει 3 εκατομμύρια χρήστες και 10 εκατομμύρια διαδρομές σε περισσότερες από 43 πόλεις και 12 χώρες. Μεταξύ των επενδυτών της Circ που πλέον ενώνονται με αυτούς της Bird είναι οι Target Global, Team Europe, Idinvest Partners και Signals Venture Capital.

Υπενθυμίζουμε πως η Bird πρόσφατα εξαγόρασε ακόμη μια εταιρεία ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών και ποδηλάτων, τη Scoot Networks με έδρα το San Fransisco, έναντι $25 εκ., απολύοντας περίπου 25 υπαλλήλους της πριν ένα μήνα. Επίσης, ανακοίνωσε το Bird Two, ένα ηλεκτρικό πατίνι κόστους $1.299 με “κορυφαία” αυτονομία, το Bird Cruiser (ηλεκτρική μοτοσυκλέτα με διπλή σέλα) και το Scoot Moped, ενώ πλέον παρέχει και μηνιαία “κάρτα απεριορίστων διαδρομών” με τα μέσα της στις ΗΠΑ, έναντι $25.

Η Bird μέχρι σήμερα

Η Bird αποτελεί μια από τις κορυφαίες εταιρείες στον κλάδο της αυτή τη στιγμή με πάνω από 10 εκατομμύρια καταγεγραμμένες διαδρομές σε 2 χρόνια, σε πάνω από 120 πόλεις του κόσμου. Ωστόσο, η εταιρεία είχε πληρώσει σχεδόν $500.000 σε πρόστιμα και δικαστικά έξοδα μέχρι το Νοέμβριο του 2018, ενώ αρκετά από τα πατίνια της είχαν κατασχεθεί από τις αρχές. Τον περασμένο Μάρτιο, μάλιστα, προχώρησε σε απόλυση του 4-5% του εργατικού δυναμικού της.

Επιπλέον, ο ίδιος ο CEO της έχει δηλώσει στο παρελθόν πως για να μην είναι ζημιογόνος η λειτουργία της, τα πατίνια θα πρέπει να έχουν μέση διάρκεια ζωής τουλάχιστον 6 μηνών, όμως πρόσφατη έρευνα αποκάλυψε πως, τουλάχιστον στο Kentucky των ΗΠΑ, τα πατίνια είχαν μέση διάρκεια ζωής μόλις 23 ημερών (70 διαδρομών, 85 μιλίων). Το πρώτο τρίμηνο του 2019 η εταιρεία σημείωσε τζίρο μόλις $15 εκ, έναντι $40 στο τελευταίο τρίμηνο του 2018, ενώ τον Ιούλιο του 2019 ανέφερε στους επενδυτές της πως το μέσο έσοδό της ανά διαδρομή ανέρχεται στα $3,65 και προσπαθούσε να μειώσει το κόστος ανά πατίνι στα $360, από $551.

Η Bird σκοπεύει να παρέχει τη δυνατότητα λειτουργίας franchises σε διάφορες χώρες ώστε να επεκτείνει τη λειτουργία της σε αυτές, χωρίς να αυξήσει σημαντικά τα λειτουργικά της κόστη, παρέχοντας τεχνική υποστήριξη και συμβουλές αλλά χωρίς να επωμίζεται τα κόστη συντήρηση και αποκομίζοντας το 20% των εσόδων από κάθε διαδρομή.

Μεγάλοι ανταγωνιστές της Bird είναι, φυσικά, η Lime, η οποία έχει συγκεντρώσει $765 εκ. σε χρηματοδότηση μέχρι σήμερα, η Spin (που εξαγοράστηκε από τη Ford πέρυσι έναντι $100 εκ.), η Jump (που εξαγοράστηκε από την Uber τον περασμένο Απρίλιο), η Skip, η ολλανδική Dott, η Σουηδική Voi και η κινέζικη Ofo.

Τέλος, σύμφωνα με τα στοιχεία του Pitchbook, το ενδιαφέρον των επενδυτών για την αγορά μικροκινητικότητα αυτή βρίσκεται σε κάμψη. Τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2019 οι εταιρείες μικροκινητικότητας συγκέντρωσαν συνολικά $1,3 δις μέσα από 33 συμφωνίες, σε σύγκριση με $4,8 δις από 48 συμφωνίες, τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2018.

Πηγή: VentureBeat

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.