Η Ολλανδία είναι από τις χώρες που υποδέχθηκε την ηλεκτροκίνηση αρκετά “θερμά” τα τελευταία χρόνια. Έχει εκτεταμένο δίκτυο φόρτισης, οι πολίτες της εν γένει έχουν οικολογική νοοτροπία και τρόπο ζωής και το μερίδιο EVs έφτασε σε υψηλά επίπεδα πολύ νωρίτερα απ’ότι σε άλλες χώρες της Δυτικής και Κεντρικής Ευρώπης. Ωστόσο, η μείωση των επιδοτήσεων αλλά και τα πρόστιμα που επιβάλλονται στις επιχειρήσεις ανάλογα με τους ρύπους του στόλου οχημάτων τους, όχι απλά στρεβλώνουν την αγορά, αλλά μείωσαν ακόμα και τις πωλήσεις τους μέσα στο 2021, σε σχέση με το 2020!
Η κατάσταση είναι σύνθετη και σας την μεταφέρουμε όσο καλύτερα μπορούμε, χάρη και στις πολύτιμες πληροφορίες της πηγής (CleanTechnica). To μερίδιο ΒEVs το 2020 στην Ολλανδία ήταν στο εντυπωσιακό 20,5%, επί του συνόλου. Ωστόσο, το 2021 έκλεισαν με μερίδιο… 19,8%. Πρόκειται ίσως την μοναδική χώρα στην Ευρώπη που σημείωσε μείωση στις ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2021, αλλά υπάρχει λόγος γι’αυτό. Να σημειωθεί πως το 2021 μειώθηκαν συνολικά οι ταξινομήσεις επιβατικών στην Ολλανδία (-14%), αλλά αυτό επηρέασε σχεδόν ισάξια τα θερμικά και τα ηλεκτρικά. Συγκεκριμένα, το 2020 είχαν ταξινομηθεί 72.858 BEVs, ενώ το 2021 ταξινομήθηκαν 64.027.
Το παράδοξο του παραπάνω γραφήματος, οφείλεται σε τρεις λόγους. Πρώτον, η ολλανδική κυβέρνηση μειώνει σταδιακά τις επιδοτήσεις και τις φοροαπαλλαγές για τα EVs, από το 2018 και μετά. Αυτά τα κίνητρα αφορούν κυρίως τις επιχειρήσεις και όχι τους ιδιώτες. Τα εταιρικά οχήματα/leasing αφορούν περίπου το 60% της αγοράς. Για τους ιδιώτες, πρακτικά, η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν είναι πιο συμφέρουσα από αυτήν ενός diesel/βενζίνης αυτή τη στιγμή στην Ολλανδία. Όσον αφορά τις επιχειρήσεις, η αγορά ενός EV το 2020 εξασφάλιζε φοροαπαλλαγές €6.300 ετησίως για 5 χρόνια. Το 2021 το ποσό αυτό έπεσε στις €4.000 και φέτος βρίσκεται στις €2.100. Αυτό σημαίνει, πρακτικά, οτι για μια επιχείρηση, ένα EV που ταξινομήθηκε το 2021 είναι πιο πολύτιμο” από ένα του 2022, σε βάθος 5ετίας.
Η… πονηρή λύση των Ολλανδών απέναντι στα πρόστιμα της Ε.Ε.
Τα εταιρικά EVs… παλιώνουν!
Ένα τυπικό εταιρικό αυτοκίνητο αντικαθίσταται μετά από 3 χρόνια χρήσης. Ένα εταιρικό BEV του 2018 προσφέρει φοροαπαλλαγή… €27.000 ετησίως στην εταιρεία. Αν το συγκρίνουμε με τις €4.000 του 2021, καταλήγουμε στο προφανές. Οι εταιρείες διατηρούν τα παλιά BEVs στους στόλους της για όσο το δυνατόν περισσότερα χρόνια. Το 2021, πάνω από 60.000 εταιρικά οχήματα συμπλήρωσαν την τριετία τους, έχοντας αποκτηθεί μέσω leasing το 2019, με ετήσια φοροαπαλλαγή €9.000. Καμία εταιρεία δεν θέλει να τα αντικαταστήσει για ένα EV του 2022 με φοροαπαλλαγή €2.100 ετησίως, για τα 5 επόμενα χρόνια.
Επιπλέον, δεν υπάρχει αρκετή ποικιλία σε BEVs με τιμή κάτω των €40.000 αυτή τη στιγμή στην αγορά. Έτσι, αρκετές εταιρείες αλλά και ιδιώτες προτιμούν θερμικά μοντέλα. Εν τέλει, τα κίνητρα για αγορά EV αυτή τη στιγμή στην Ολλανδία αφορούν μόνο το 30% της αγοράς και κυρίως τα μικρά, φθηνά EVs με μικρή αυτονομία (που οι περισσότεροι δεν προτιμούν). Τα κίνητρα για αγορά ακριβών EVs με μεγάλη μπαταρία είναι αμελητέα, πλέον. Έτσι, οι Ολλανδοί στρέφονται ξανά στα… diesels!
Παρά το προβληματικό 2021, οι προοπτικές για το 2022 είναι καλύτερες. Νέα μοντέλα εμφανίζονται στην αγορά, προσφέροντας περισσότερες επιλογές στους αγοραστές. Η “ψαλίδα” στις φοροαπαλλαγές σε βάθος 3ετίας μικραίνει κάθε χρόνο που περνάει. Η αγορά μεταχειρισμένων EVs είναι αισθητά μεγαλύτερη. Τέλος, ισχύει επιδότηση €3.350 για περίπου 21.000 BEVs που θα πωληθούν το 2022, για τους ιδιώτες. Ήδη 8.500 άτομα έχουν κάνει αίτηση για την επιδότηση αυτή. Έτσι, το CT προβλέπει την πώληση περίπου 120.000 BEVs το 2022, σχεδόν των διπλάσιων από το 2021.
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
Πηγή: CleanTechnica