Η Ολλανδία είναι από τις χώρες που υποδέχθηκε την ηλεκτροκίνηση αρκετά “θερμά” τα τελευταία χρόνια. Έχει εκτεταμένο δίκτυο φόρτισης, οι πολίτες της εν γένει έχουν οικολογική νοοτροπία και τρόπο ζωής και το μερίδιο EVs έφτασε σε υψηλά επίπεδα πολύ νωρίτερα απ’ότι σε άλλες χώρες της Δυτικής και Κεντρικής Ευρώπης. Ωστόσο, η μείωση των επιδοτήσεων αλλά και τα πρόστιμα που επιβάλλονται στις επιχειρήσεις ανάλογα με τους ρύπους του στόλου οχημάτων τους, όχι απλά στρεβλώνουν την αγορά, αλλά μείωσαν ακόμα και τις πωλήσεις τους μέσα στο 2021, σε σχέση με το 2020!

Η κατάσταση είναι σύνθετη και σας την μεταφέρουμε όσο καλύτερα μπορούμε, χάρη και στις πολύτιμες πληροφορίες της πηγής (CleanTechnica). To μερίδιο ΒEVs το 2020 στην Ολλανδία ήταν στο εντυπωσιακό 20,5%, επί του συνόλου. Ωστόσο, το 2021 έκλεισαν με μερίδιο… 19,8%. Πρόκειται ίσως την μοναδική χώρα στην Ευρώπη που σημείωσε μείωση στις ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2021, αλλά υπάρχει λόγος γι’αυτό. Να σημειωθεί πως το 2021 μειώθηκαν συνολικά οι ταξινομήσεις επιβατικών στην Ολλανδία (-14%), αλλά αυτό επηρέασε σχεδόν ισάξια τα θερμικά και τα ηλεκτρικά. Συγκεκριμένα, το 2020 είχαν ταξινομηθεί 72.858 BEVs, ενώ το 2021 ταξινομήθηκαν 64.027.

Three year overview of Dutch electric car market as monthly market share and twelve month trailing market share. The end-of-year spikes of the monthly market share are remarkable.

Το παράδοξο του παραπάνω γραφήματος, οφείλεται σε τρεις λόγους. Πρώτον, η ολλανδική κυβέρνηση μειώνει σταδιακά τις επιδοτήσεις και τις φοροαπαλλαγές για τα EVs, από το 2018 και μετά. Αυτά τα κίνητρα αφορούν κυρίως τις επιχειρήσεις και όχι τους ιδιώτες. Τα εταιρικά οχήματα/leasing αφορούν περίπου το 60% της αγοράς. Για τους ιδιώτες, πρακτικά, η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν είναι πιο συμφέρουσα από αυτήν ενός diesel/βενζίνης αυτή τη στιγμή στην Ολλανδία. Όσον αφορά τις επιχειρήσεις, η αγορά ενός EV το 2020 εξασφάλιζε φοροαπαλλαγές €6.300 ετησίως για 5 χρόνια. Το 2021 το ποσό αυτό έπεσε στις €4.000 και φέτος βρίσκεται στις €2.100. Αυτό σημαίνει, πρακτικά, οτι για μια επιχείρηση, ένα EV που ταξινομήθηκε το 2021 είναι πιο πολύτιμο” από ένα του 2022, σε βάθος 5ετίας. 

Η… πονηρή λύση των Ολλανδών απέναντι στα πρόστιμα της Ε.Ε.

Το δεύτερο σκέλος της στρέβλωσης προήλθε από τα πρόστιμα της Ε.Ε. για τους ρύπους (EU CAFE). Για τις επιχειρήσεις των οποίων ο στόλος ξεπερνούσε το όριο εκπομπών CO2, κάθε αγορά νέου EV θα μείωνε το πρόστιμο που θα έπρεπε να πληρώσει κατά €15.072. Πολλοί εισαγωγείς έσπευσαν στο τέλος Δεκεμβρίου να ταξινομήσουν χιλιάδες EVs (υπολογίζονται σε πάνω από 10.000, δηλαδή στο 15% των συνολικών ταξινομήσεων του έτους) μέσα στο 2021 χωρίς αυτά να πουληθούν σε ιδιώτες ή επιχειρήσεις. Τοποθετήθηκαν μαζικά σε μεγάλους χώρους στάθμευσης και πλέον περιμένουν υπομονετικά να πωληθούν μέσα στο 2022. Πολύ απλά διότι είναι πιο “πολύτιμα” από τα μοντέλα που ταξινομούνται από εδώ και πέρα. Το ίδιο συνέβη και τον Δεκέμβριο του 2020, όπως βλέπετε στο διάγραμμα.

Τα εταιρικά EVs… παλιώνουν!

Ένα τυπικό εταιρικό αυτοκίνητο αντικαθίσταται μετά από 3 χρόνια χρήσης. Ένα εταιρικό BEV του 2018 προσφέρει φοροαπαλλαγή… €27.000 ετησίως στην εταιρεία. Αν το συγκρίνουμε με τις €4.000 του 2021, καταλήγουμε στο προφανές. Οι εταιρείες διατηρούν τα παλιά BEVs στους στόλους της για όσο το δυνατόν περισσότερα χρόνια. Το 2021, πάνω από 60.000 εταιρικά οχήματα συμπλήρωσαν την τριετία τους, έχοντας αποκτηθεί μέσω leasing το 2019, με ετήσια φοροαπαλλαγή €9.000. Καμία εταιρεία δεν θέλει να τα αντικαταστήσει για ένα EV του 2022 με φοροαπαλλαγή €2.100 ετησίως, για τα 5 επόμενα χρόνια.

Επιπλέον, δεν υπάρχει αρκετή ποικιλία σε BEVs με τιμή κάτω των €40.000 αυτή τη στιγμή στην αγορά. Έτσι, αρκετές εταιρείες αλλά και ιδιώτες προτιμούν θερμικά μοντέλα. Εν τέλει, τα κίνητρα για αγορά EV αυτή τη στιγμή στην Ολλανδία αφορούν μόνο το 30% της αγοράς και κυρίως τα μικρά, φθηνά EVs με μικρή αυτονομία (που οι περισσότεροι δεν προτιμούν). Τα κίνητρα για αγορά ακριβών EVs με μεγάλη μπαταρία είναι αμελητέα, πλέον. Έτσι, οι Ολλανδοί στρέφονται ξανά στα… diesels!

Παρά το προβληματικό 2021, οι προοπτικές για το 2022 είναι καλύτερες. Νέα μοντέλα εμφανίζονται στην αγορά, προσφέροντας περισσότερες επιλογές στους αγοραστές. Η “ψαλίδα” στις φοροαπαλλαγές σε βάθος 3ετίας μικραίνει κάθε χρόνο που περνάει. Η αγορά μεταχειρισμένων EVs είναι αισθητά μεγαλύτερη. Τέλος, ισχύει επιδότηση €3.350 για περίπου 21.000 BEVs που θα πωληθούν το 2022, για τους ιδιώτες. Ήδη 8.500 άτομα έχουν κάνει αίτηση για την επιδότηση αυτή. Έτσι, το CT προβλέπει την πώληση περίπου 120.000 BEVs το 2022, σχεδόν των διπλάσιων από το 2021.

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Επιδότηση EVs €9.000 στη Γερμανία, μόλις €1.750 στο UK

Πηγή: CleanTechnica

Προηγούμενο άρθροΕισαγωγείς ηλεκτρικών δικύκλων: “Χρειάζονται μεγαλύτερες επιδοτήσεις από το Κινούμαι Ηλεκτρικά”
Επόμενο άρθροΔιαθέσιμο στην Ελλάδα το UrbanGlide Ride 100MΑΧ
Λάτρης της τεχνολογίας και της αυτοκίνησης από μικρή ηλικία, αρθρογραφώ σε tech media από το...μακρινό, πλέον, 2006. Το concept της ηλεκτροκίνησης με συνεπήρε από τη στιγμή που ανέβηκα για πρώτη φορά σε ηλεκτρικό πατίνι και μπήκα στο πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Κατά βάθος, όμως, θα είμαι πάντα λίγο "petrolhead"...

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.