Έχουμε αναφέρει πολλάκις οτι η ταχεία φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι εξαιρετικά σημαντική για τους κατόχους τους, ίσως εξ’ίσου σημαντική με την αυτονομία τους. Ένα EV που μπορεί να επαναφορτιστεί επαρκώς μέσα σε 5-10 λεπτά σίγουρα είναι πιο πρακτικό και ελκυστικό από ένα άλλο που απαιτεί 30 ή 50 λεπτά, οπότε το “παιχνίδι” θα παιχτεί στην ταχύτητα φόρτισης τα επόμενα χρόνια, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τα smartphones.
Στα ηλεκτρικά, ως γνωστόν, μετράμε την χωρητικότητα ενέργειας σε κιλοβατώρες (KWh). Όσο μεγαλύτερη, τόσο το καλύτερο για την αυτονομία. Το Tesla Model S έχει μια τεράστια μπαταρία με χωρητικότητα 100 KWh ενώ το Hyundai Ioniq, για παράδειγμα, έχει αρκετά μικρότερη (κάτω από 40 KWh). Συγκριτικά αναφέρουμε πως ένα ηλεκτρικό πατίνι συνήθως έχει μπαταρία με χωρητικότητα 0,4-1 KWh ενώ ένα smartphone έχει 0,005 KWh.
Η σύγκριση με τα smartphones δεν είναι τυχαία. Τα τελευταία χρόνια, όλοι οι κατασκευαστές επενδύουν στην ταχεία φόρτιση, καθώς δε μπορούν να ενσωματώσουν μεγαλύτερες μπαταρίες στα κινητά τους, χωρίς να αυξηθεί ο όγκος και το βάρος τους. Η εξέλιξη της τεχνολογίας είναι αργή στον τομέα των μπαταριών οπότε η λύση βρέθηκε στην ταχεία φόρτιση. Έτσι, τα high-end smartphones αυτή τη στιγμή μπορούν μέσα σε 30′ να φθάσουν το φορτίο της μπαταρίας τους από το 0% έως και το 50-60%, ενώ επαναφορτίζονται πλήρως μέσα σε 1 ώρα. Μάλιστα, ακόμα και με φόρτιση 10′, σε χαμηλά επίπεδα μπαταρίας, μπορούν να “κερδίσουν” έως και 20-25% φόρτισης, μέσω φορτιστών 22,5-40 Watts ισχύος (220V προφανώς).
0-80% σε… πόσο;
Όπως και στα κινητά, λοιπόν, έτσι και στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, θέλουμε υπερ-ταχεία φόρτιση, τουλάχιστον μέχρι το 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας. Από εκεί και πάνω η φόρτιση επιβραδύνει αρκετά για να προστατεύσει τη μπαταρία και να μην επηρεάσει τη διάρκεια ζωής της, οπότε το 80% μας “αρκεί”. Στο παρακάτω πινακάκι θα δείτε τα 10 καλύτερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όσον αφορά την ταχύτητα φόρτισής τους (μοντέλα διαθέσιμα στην Αυστραλία αυτή τη στιγμή). Έτσι μπορείτε να έχετε κατά νου μια γενική ιδέα για το πόσο γρήγορη φόρτιση πρέπει να “απαιτήσετε” από το επόμενο όχημά σας.
Πηγή: Whichcar.com.au
Κάποια μοντέλα ξεχωρίζουν αμέσως. Το Audi E-tron, για παράδειγμα, διαθέτει αποτελεσματικό σύστημα ψύξης των μπαταριών ώστε να μην υπερθερμαίνονται κατά τη διάρκεια της ταχείας φόρτισης. Η υπερθέρμανση είναι και ο κύριος “εχθρός” της μακροζωίας μιας μπαταρίας. Έτσι, διατηρεί υψηλή “ταχύτητα” φόρτισης σε σχέση με τον ανταγωνισμό, ο οποίος κάνει νωρίς ένα “peak” αλλά μετά επιβραδύνει σημαντικά.
Πηγή: Whichcar.com.au
Επίσης ξεχωρίζει η Porsche Taycan καθώς μπορεί να αξιοποιήσει ακόμα και 800V τάσης για την ταχεία φόρτιση, σε σχέση με τα περισσότερα ηλεκτρικά της αγοράς που δεν ξεπερνούν τα 400V.
Διαβάστε επίσης: Έρχεται ταχεία φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων σε… 5 λεπτά!
Επιπλέον, το εναλλασσόμενο ρεύμα των σπιτιών μας (AC) δεν είναι το ιδανικό για την ταχύτερη φόρτιση των οχημάτων αυτών. Προτιμάται DC παροχή και οι περισσότεροι κατασκευαστές προσφέρουν δυνατότητα φόρτισης μέσω τέτοιου δικτύου, αν υπάρχει διαθέσιμο.
Ισχύς φορτιστών
Αν το όχημα υποστηρίζει αρκετά γρήγορη φόρτιση, λοιπόν, ο επόμενος περιοριστικός παράγοντας είναι ο φορτιστής. Αν προσπαθήσετε να επαναφορτίσετε το αυτοκίνητο μέσω μιας απλής πρίζας σπιτιού (2,2 KW), θα πρέπει να περιμένετε πολλές ώρες… Οι ταχυφορτιστές σπιτιού είναι τα λεγόμενα wall-boxes, μπορούν να εγκατασταθούν από ηλεκτρολόγο και φθάνουν έως και τις 22 KW ισχύος, μειώνοντας δραματικά το χρόνο φόρτισης στις 2-5 ώρες, ανάλογα το μοντέλο. Τέλος, η υπερ-ταχεία φόρτιση επιτυγχάνεται στους ειδικούς φορτιστές που βρίσκονται σε δημόσια ή ιδιωτικά parkings και κυρίως σε σταθμούς φόρτισης στους αυτοκινητόδρομους (εντός ή εκτός πρατηρίων καυσίμων) και μπορούν να φθάσουν από τα 50 έως και τα 100 KW ισχύος, με συγκεκριμένα μοντέλα όπως της Tesla και της Audi (E-Tron) να “αντέχουν” έως 150kW.
Διαβάστε επίσης: “Επίσημες” οι επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έως €10.000
Όσο για την Taycan που προαναφέραμε, χάρη στα 800V (DC) τάσης μπορεί να επαναφορτιστεί με ισχύ έως και… 270kW.