5 χρόνια νωρίτερα από το αναμενόμενο, ήτοι το 2035, θα ξεκινήσει η απαγόρευση πώλησης βενζινοκίνητων και diesel αυτοκινήτων στο Ην.Βασίλειο, σύμφωνα με τον πρωθυπουργό του, Boris Johnson, στον απόηχο του Brexit.
Η ανακοίνωση αυτή προκάλεσε την έντονη αντίδραση τόσο των οικολόγων, όσο και της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο στόχος ανακοινώθηκε από τον επικεφαλής της συντηρητικής κυβέρνησης στη διάρκεια μιας εκδήλωσης στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου, ενόψει της συνόδου κορυφής της COP26 που θα πραγματοποιηθεί τον Νοέμβριο στη Γλασκώβη της Σκωτίας.
Τα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα οχήματα αποτελούν το 90% των πωλήσεων στη Βρετανία, με ορισμένους αγοραστές να ανησυχούν για την περιορισμένη διαθεσιμότητα των σημείων φόρτισης, το εύρος ορισμένων μοντέλων αλλά και το κόστος. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό διαρκώς μειώνεται, προς όφελος των ηλεκτρικών μοντέλων.
Ο Johnson πρόκειται να κάνει έκκληση για διεθνή προσπάθεια εξάλειψης των εκπομπών το συντομότερο δυνατό συλλήβδην επενδύσεων σε “καθαρές” τεχνολογίες, και μέτρα για την κλιματική αλλαγή.
Δείτε επίσης: Το 10% άγγιξαν οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο
Ο Johnson ζήτησε από τους διεθνείς ομολόγους του να διπλασιάσουν τις προσπάθειές τους, την ώρα που ο ίδιος δέχεται επικρίσεις για έλλειψη φιλοδοξίας από την πρώην πρόεδρο αυτή της έκδοσης της διάσκεψης του ΟΗΕ για το κλίμα, η οποία απολύθηκε την Παρασκευή.
Σύμφωνα με το σχέδιο που ανακοινώθηκε σήμερα, από το 2035 οι καταναλωτές θα μπορούν να αγοράζουν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή εκείνα που κινούνται με υδρογόνο, αποκλειομένων των υβριδικών αυτοκινήτων.
Η ομοσπονδία κατασκευαστών και εμπόρων αυτοκινήτων (Society of Motor Manufacturers and Traders — SMMT) δήλωσε “εξαιρετικά ανήσυχη” από τις ανακοινώσεις αυτές, και ζήτησε να μάθει τα σχέδια της κυβέρνησης προκειμένου να επιτευχθεί ο σκοπός αυτός.
Η ζήτηση που υπάρχει τώρα για αυτή την τεχνολογία, που εξακολουθεί να είναι δαπανηρή, δεν αποτελεί παρά ένα κλάσμα των πωλήσεων, ανέφερε σε ανακοίνωσή της, υπογραμμίζοντας ότι θα απαιτηθεί “να μεταμορφωθεί η αγορά”.
Από την πλευρά της, η πρόεδρος της μη κυβερνητικής οργάνωσης The Climate Group Έλεν Κλάρκσον εκτίμησε πως η μετάβαση αυτή θα μπορούσε να είχε γίνει “νωρίτερα”. Η Greenpeace έκανε λόγο για μια ομιλία “στρωμένη με καλές προθέσεις” ζητώντας “πράξεις”.
Οι ανακοινώσεις του Boris Johnson επισκιάστηκαν επίσης από τις κατηγορίες της πρώην προέδρου της COP26 Κλερ Πέρι Ο’ Νιλ, η οποία αποπέμφθηκε την Παρασκευή. Σε επιστολή της στον Borris Johnson, η τελευταία επικρίνει τον απολογισμό του Boris Johnson στον τομέα της μάχης κατά τις κλιματικής αλλαγής.
Η ίδια πρόσθεσε πως ο Johnson της είχε ομολογήσει ότι δεν αντιλαμβάνεται “στ’ αλήθεια” το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής και κατήγγειλε μια “τεράστια έλλειψη ηγετικής ικανότητας”.
Η COP25, που διεξήχθη στη Μαδρίτη, κατέληξε στα μέσα Δεκεμβρίου σε μια “χαμένη ευκαιρία” να αποδείξει μια μεγαλύτερη φιλοδοξία στον τομέα της μείωσης των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου, είχε πει ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες.
Για την Extinction Rebellion, μέλη της οποίας διαδήλωσαν κοντά στο μουσείο όπου ο Μπόρις Τζόνσον εκφωνούσε την ομιλία του “η COP26 είναι ήδη προγραμματισμένο να αποτύχει”.
Πηγή: Autoblog